Sisältö

Syöte päivittyy automaattisesti   

  1. Viimeisin tunti
  2. Uusi kone ja vanha pyrkimys mennä eteenpäin Insbrugista Barceloonaan. Kuvat ovat jostain syystä osittain ylivalottuneita vaikka simussa ne näyttivät olevan ihan ok. Johtuisiko siitä, että nVidian kuvat pitää muuttaa .jpeg-tiedostoksi. Maisemat matkalla olivat mielenkiintoiset, mutta lopussa kävi niin kuin tässä silloin tällöin tuppaa käymään eli viimeisessä kuvassa olen matkalla GA-koneiden parkkiin ja pian tuon kuvan oton jälkeen simu "jäätyi" taas keran eikä auttanut kuin buutata tietokone. Sen muuten olen huomannut, että koneen kello on automaattisesti ajassaan käyttäen GMT-aikaa. 2020-simussahan tuota sai värkätä jonkin aikaa jos halusi oikean ajan. Polttoainetietokoneen nollaus sen sijan takkuaa jonkin verran kunnes sen saa nollattua. Muuten kone toimii hienosti.
  3. Moi Tatu ja kiitos - täytyy testata tuo.
  4. Tänään
  5. Olen jo vuosikymmeniä harrastanut otsikon mukaista toimintaa, ikävästi niiden taltiointi ei ole ollut kovin yleistä, kun ei tuo valokuvaus ja kamerat ole kuuluneet, varsinkaan aiemmin, kalustooni. Nykyään kännykällä sitten jotain räpsyjä pelloilta on tullut nappailtua vakituisemmin, kunhan vaan olen löytänyt jonkun maatalouskulttuuriin läheisemmin tutustuneen pilotin ja koneen. Kysymys kuuluu, onko lukijoissa kukaan muu tällaista harrastanut tai kuullut tällaisesta henkilöstä, Suomessa tai maailmalla? Sitä ei lasketa, jos on osana pilotin avustajajoukkoa ja saa osoitteen/koordinaatit pilotilta, tai lentokentältä "putken" seuraamista. Tuota avustajan hommaa minäkin nykyään olen tehnyt, mutta sellainen vanhanaikainen silmät, kiikari ja varsinkin radiosta kuuntelu (ehkä nykyään noita "tutka"-seurantojakin saa käyttää hyväksi) ja sitten koneen + pilotin löytäminen (tai löytämättä jääminen) jostain pellolta lopulta.
  6. Elon järjesti isännälleen komean ilotulituksen virkaanastujaisten edellä, mutta Bezos pääsi kiertoradalle. Saako Elon ylennyksen vai potkut näyttäessään luuserilta Bezosin päästessä hänen sijalleen kunniakoirankopin vuokralaiseksi Mar-a-Lagon etupihalle? Jääkää kanavalle ja varatkaa poppareita, sillä Diilin amerikanversio sai kun saikin jatkokauden!
  7. Vielä ei ole varmuutta, riittääkö Mikkelin lentoaseman nykykunto ja palvelutaso Naton esikunnan tarpeisiin. Lentoasemaa olisi pitänyt kunnostaa vuosien varrella enemmän, kuin sitä on kunnostettu. Asema täyttää kuitenkin ilmailuviranomaisten vaatimukset. https://yle.fi/a/74-20137022
  8. SpaceX:n Starship epäonnistui testilennollaan torstaina iltapäivästä paikallista aikaa eli varhain perjantaina Suomen aikaa. Starshipin kantoraketti onnistui laskeutumaan hallitusti takaisin laukaisualustalle. Avaruusalus, joka harjoitteli satelliitteja muistuttavan lastin toimittamista Maan kiertoradalle, hajosi avaruudessa ja sen palavat osat putosivat Atlanttiin. Avaruusaluksen oli määrä laskeutua hallitusti Intian valtamereen noin tunti laukaisunsa jälkeen. Lentoyhtiöiden kymmenet lennot joutuivat väistämään putoavaa romua. https://www.hs.fi/maailma/art-2000010969407.html
  9. Eilen
  10. Lisää on kuitenkin tulossa; seuraavat kolme jo rakenteilla olevaa Gerald R. Ford -luokan alusta ovat; CVN-79 "John F. Kennedy" joka on jo varusteluvaiheessa ja oletetaan siirtyvän vahvuuteen vielä vuoden 2025 aikana. CVN-80 " Enterprise, käyttöönotto 2028 CVN-81 "Doris Miller", käyttöönotto 2032 Nyt Presidentti Joe Biden vielä viimetöikseen nimitti seuraavat kaksi Gerald R. Ford -luokan alusta nimillä CVN-82 "William J. Clinton ", käyttöönotto vuoden 2034 paikkeilla ja CVN-83 " George W. Bush ", joka tullee käyttöön noin 2036 https://theaviationist.com/2025/01/15/us-navy-next-two-aircraft-carriers-bill-clinton-george-w-bush/ Elektromagneettisia katapultteja testataan telakalla näin:
  11. Alla on mielestäni aika havainnollisesti näytetty mikä ero jos tallentaa oman profiilin joko "oletukseksi" tai vaihtehtoa "käytä kaikkiin ilma-aluksiin" Video alkaa siitä kohdasta. https://youtu.be/a59GmciMmxw?t=778
  12. Wildpro Ry kouluttaa 2025 LAPL(A) ja PPL(A) lupakirjoihin; teoriaopinnot etänä, lentokoulutus tapahtuu Suomussalmen ja Kuhmon lentopaikoilla. Lisäksi mahdollista täydentää aiempaa lupakirjaa SEP(SEA) vesilentokelpuutuksella. Lisätietoja: Timo Hintikka p. 044 929 1274 Wildpro.fi
  13. Minulle ainakin oli uutta Vargar och Måsar -radioverkko. https://fi.wikipedia.org/wiki/Vargar_och_Måsar_-radioverkko
  14. Hei, tänään to 16.1. klo 20.00 ( eli 10 min kuluttua) alkaa TV 1:ssä Ruotsin TV:n tuottama kolmiosainen dokumentti Ruotsin ja Suomen salaisesta (tiedustelu-) yhteistyöstä kylmän sodan aikana. Koko sarja lienee nyt katsottavissa Areenassa,
  15. Tuo toki yleisesti ottaen kuulostaa ehkä suoranaiselta kompetenssiasialta, kun taas Helsingissä oli ainakin kulttuuria tahallisesta toiminnasta: Myös työnantajan osuutta selvitetään poliisin esitutkinnassa. – Työnantajalla on ollut tiedossa, että toimitaan ohjeistuksen vastaisesti. On jäänyt epäselväksi, onko työnantaja tarpeeksi puuttunut ja yrittänyt estää tätä työmenetelmää työpaikalla, Rahkala sanoo. Tähän on vielä pakko kommentoida, että jos lentokonettakin saa lentää täysin turvallisesti (kysykää vaikka EASA:lta) neljä yövuoroa putkeen, niin mitenkä se nyt muka voisi mihinkään havainnointikykyyn tai muihinkaan kykyihin ainakaan olennaisesti vaikuttaa. Onhan se nyt se nyt käytännössä selvä, että se vaikuttaa, vaikka kuinka olisi yörytmissä. Pushback-traktorin kuljettaja teki neljättä perättäistä yövuoroa, mikä saattoi vaikuttaa hänen havainnointikykyynsä.
  16. Se on tosiaan aika sama minkälaisia ohjeistuksia kirjoitetaan, jos niitä ei noudateta. Edellisessä firmassa kävi kerran siten, että oltiin putkella ovet suljettuna, beacon vilkkui, traktori kiinni ja just kyseltiin lupaa työntää, kun emo soitti takaa ja sanoi että hän ei nyt oikein tiedä mitä tapahtuu mutta näyttäisi siltä että catering-auto just ajoi koneen vierelle. 2min myöhemmin sitten vasen takaovi auki ja catering-ukko ihmettelee että mitäs te tuijotatte, hän tuo teille vähän kahvia ja kokista. Oli mennyt portit sekaisin ja oli ajanut väärälle koneelle, mutta tosiaan mitään suojakartioita ei oltu huomioitu, ei edes sitä että kone on portilla ovet kiinni, beacon päällä ja putki pois vedettynä, mistä hölmömpi voisi päätellä että jotain liikehdintää on kohta tapahtumassa.
  17. Kiitos taas Markku
  18. Pari päivitystä tähän onnettomuuteen, joista ensimmäinen on vanha, mutta puuttuu tästä ketjusta: 4.11.2024: kone vaurioitui lentokelvottomaksi: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/66f8d8f0-87dd-49bc-84fa-11ae6c7dd8cc Finnairin viestintäjohtaja Päivyt Tallqvist kertoo, että kone on yhä huollettavana. Finnair on joutunut tämän vuoksi perumaan tiistain Helsinki-Shanghai-Helsinki -lennot. – Keskitymme nyt siihen, että tämän äärimmäisen surullisen onnettomuuden jäljiltä koneeseen tulleet vauriot huolletaan ja korjataan. Kone palaa liikenteeseen, kun se on valmis, Tallqvist sanoo. Finnair ei kommentoi, minkälaisia kustannuksia koneen korjaamisesta syntyy. Myöskään aikatauluarviota koneen korjaamiselle ei ole, Tallqvist kertoo. Kone oli, kuten lentoposti kertoi, OH-LWO. Korjaus kesti pitkään, sillä 2.11.2024 Helsinkiin saapuneen lennon jälkeen se lähti seuraavalle lennolle vasta 12.12.2024 - samalle reitille AY61/62 Japaniin kuin mistä oli ennen onnettomuutta tullut. 16.1.2025: Kaksi työntekijää toimi ohjeiden vastaisesti tilanteessa, joka johti kuolemaan Helsinki–Vantaan lentoasemalla: https://yle.fi/a/74-20137381 Onnettomuudessa asematason työntekijä kuoli jäätyään puristuksiin siirrettävän lentokoneen ja wc-tyhjennysauton väliin. – Merkittävä syy tapaturman tapahtumiseen oli, että turva-alueella työskenneltiin turvakartioiden poistamisen jälkeen, sanoo tapaturmatarkastaja Ville Rahkala Etelä-Suomen aluehallintovirastosta. Lentokoneen ympärillä olevalla suoja-alueella ei saisi oleskella sen jälkeen, kun turvakartiot on otettu pois. Syy oli juuri se, mitä arvelinkin heti onnettomuuden jälkeen toisaalla. WC-tyhjennysauto oli ajanut koneelle, kun sille ei olisi saanut ajaa. Artikkeli sanoo, että kumpikin työntekijä toimi ohjeistuksen vastaisesti, mutta artikkelista jää epäselväksi, mitä ohjeistusta työntötraktorin kuljettaja siis nimenomaisesti rikkoi? Oliko kartiot poistettu liian aikaisin, vai oliko ohjeissa kenties mainittua velvollisuutta katsoa ulos rikottu, vai mitä epäillään tapahtuneen. Työsuojelutarkastaja on kirjannut kertomukseen käsityksenään, että työpaikalla olisi syytä selvittää tyhjennysauton ja pushback-traktorin kuljettajien välille jonkinlaista viestintäkanavaa ja toimintaohjetta. Tätä hieman ihmettelen. Viestintäkanavahan on olemassa, ne keilat, tai siis niiden puute silloin, kun millään maahuolinnan ajoneuvolla työntötraktoria lukuun ottamatta ei ole koneelle normaalisti mitään asiaa. Eihän nyt herranen aika työntötraktorin kuljettaja voi olla kentän (tai firman) jokaiseen ramppityöntekijään erikseen yhteydessä, että nyt alkaa työntö tai sen valmistelu.
  19. Kokeile tällä ohjeella. https://youtu.be/63ucYozxdW0
  20. Ja onkelmia riittää...minuakin tympii toi vieressä istuva tuppisuutuijottelija..miten se steam versiossa nakataan pihalle...?
  21. Omaan päiväkirjaan joo, koneen kirjaan ei. En olisi pitänyt lehden ilmaisua vääränä, jos se olisi ollut, että "kone ehti olla lennolla", mutta kun sanoivat nimenomaan "ilmassa" :-)
  22. Vaikuttaakohan siihen Windowsin kieliasetukset? Eli tuossa lukisi, että kielet valitaan sen mukaan, miten tulevat listassa. Eli minun esimerkissä English on ensimmäisenä.
  23. Eikös sotilasilmailu pois lukien tiimaa kerry myös rullailusta
  24. Jatkoa Mikan laittamalle kuvan aiheelle yllä. Kapit.vääpeli Ahlgrén, kapit.kersantti Juurikas, korpraali Riipinen, lentäjä Koskela, alokkaat Korpela, Mäkinen ja Suojärvi sekä sotilas Andersson olivat 13.-14.6.1921 komennettuina purkamaan Luumäellä hätälaskun tehnyttä konetta 2A 495. 15.6.21. I Ilmailuosasto (Utti) lähettää hätälaskun tehneen lentokoneen rautateitse Luumäen asemalta Uttiin. Lentopäiväkirjan mukaan, oli seuraava lento korjatulla koneella 6.7.21., moottorikin pysyi korjauksen jälkeen samana.
  25. Olisiko mitään keinoa saada ATC/ ATIS puhumaan silkkaa englantia tässä uudessa simussa? Tuo finglish on karsean kuuloista - olisi edes sitä oikeaa finglishiä, mutta tämä, voi pojat
  26. Ei ole näkynyt - sama täällä. Tosin synkronoin Windowsin kellon, joka ei ollut ihan tarkassa ajassa ja ajattelin, että tuolla olisi ollut jotain tekemistä virheen kanssa. Hyvä jos ovat korjanneet
  27. Nyt ei ole tullut vähään aikaan tuota aikaisemmassa viestissä mainittua virheilmoitusta.Oiskohan se saatu jo kuntoon,vähän tuntuu siltä?
  1. Lataa lisää sisältöä