Guest odo

Simuiluista ja ilmailusta

21 viestiä aiheessa

Pidemmän aikaa jo näitä foorumeita seuranneena olen havainnut että simuilijaa on moneen lähtöön. On arcadepelaajia ja on niitä jotka pyrkivät tekemään kaiken oikein ja hakemaan sitä "oikeuden" fiilistä. Tämä oikeastaan on tavallaan huonokin ilmiö koska on havaittavissa lievää toisten osapuolien halveksuntaa puolin ja toisin. Hieman sama kuin "oikean" ilmailun puolella on erityyppisten harrastajien välillä.

 

Itselle simuilu on lähinnä tuota, että haluaa tehdä asiat oikein ja oppia tekemään ne mahdollisimman oikein. Se on sitä fiiliksen hakemista että "nyt tuli tehtyä tuokin oikein". Ja voisimpa väittää että varsin paljon on vuosien varrella tullu opittua asioita.

 

Näin Internetin aikaan kun saa kaikkea kivaa netistä. On mahdollista suunnitella lennot täysin IRL-systeemien mukaan kun netistä on saatavilla niin paljon reittejä, tietoa reiteistä, lennon suunnitelusta, karttoja. Nykyään myöskin on saatavilla FS:lle lisäosia jotka mallintavat esikuviaan erittäin hyvin(LDS, PMDG:n koneet jne). Myöskin on mahdollista lentää oikeiden, ajantasalla olevien menetelmien mukaan kun monet maat julkaisevat AIPinsa netissä sekä monet VACC:t tarjoavat kotisivuillaan simukäyttöön karttoja ym. infoa paikallisista kentistä ja niiden menetelmistä. Jos vain tahtoo, on mahdollisuus oppia vaikka mitä. :)

 

Näin itsellä? Mitä Sinulle simuilu on? Arcadepeli vai tosiaan simulaattori? Vai jotain sieltä välistä?

 

 

Toinen asia mikä tuli mieleen kun tässä päätin rueta avautumaan on se että mikä ihmeen punainen vaate simuilu on "oikeille" ilmailijoille. Tänään kun lueskelin vanhoja threadeja läpi niin parissa tuli semmoinen fiilis, että mikä ihmeellinen tarve on päteä että "kattokaa, mää oon kova ilmailija, mulla on PPL". Onneksi täällä foorumilla on yllättävän vähäistä tuo. Oikeassa elämässä sensijaan on paljon nuivempaakin suhtautumistä, mikä siinä on niin paha juttu? Lennokkityypit taas on  monille näillekkin ihan ok vaikka eihän nekään lennä mitenkään "oikeasti". Todella toivon että monet ilmailijat heräis  siihen todellisuuteen että tulevaisuudessa lentokerhoihin tulee todella paljon porukkaa hommaamaan lupakirjaa jotka on aloittanut simuilla(ainakin 2 tapausta tulee jo suorilta mieleen jotka ihan henkilökohtaisesti tiedän, varmasti niitä on enemmänkin) ja ehkä oppinutkin niistä jo tosi paljon jotain.

 

Tämmöisiä tällä kertaa...jotenkin vaan erään IRL-keskustelun jälkeen tuli omasta mielestä tarve hieman "avautua" :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

moi

 

Täälläkin varsinkin kuvankaappaus puolella aika usein törmää kommentteihin tyyliin: "Sun FD vipu on ihan väärin", tai "Nyt on tuo mittari ihan killissä tai joku vipu jotenkin väärin" etc. Tai sitten AI-Liikenteestä puhuttaessa tulee näitä *KÖH VATSIM, KÖH* kommentteja  :P

 

Itse tykkään välillä lentää vaikka jonkun Level-D 767 tai PMDG 737NG lennon *by-the-book* -tyylillä chekkilistojen ja karttojen kanssa. Välillä on taas kiva hypätä vaikka F-16:sta puikkoihin ja lentää kierros Arizonan autiomaassa. Joskus taas tulee lennettyä arcade-maisesti vaikka jollain räpistimellä puskalentoa Alaskassa.

 

edit3: Niin ja jos lennän reittilentoa vaikka Boeing 777:lla niin sitten se reitti pitää olla sen verran realistinen että kyseisellä konetyypillä lentävä yhtiö lentää sitä reittiväliä myös oikeasti. Eikä esimerkiksi niin että lennän Finnairin Airbussilla välin San Francisco - Las Vegas  :P

 

Nin ja tämä tulee tehtyä sen AI-Liikenne modauksen ja simu-modauksen välissä  ;D ... monipuolinen harrastus tämä ainakin on.

 

Vaihtelu virkistää.

 

edit: *nimimerkki: "Hardcore sunnuntai-kalsaripilotti"*  ;D

edit2: Ja tarkoitus olisi joskus IRL lentää ainakin tuo PPL...

 

Jani

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pidän PMDG:n koneista ja Flight1 ATR:stä, mutta en lennä IRL proseduurien mukaan. Kunhan oikeakin lentoyhtiö lentää samaa reittiä, se on jo tarpeeksi. Pidän kyllä monipuolisista systeemimallinuksista, joita Flight1 ja PMDG tarjoaa. Checklistejä en käytä, koska en yksinkertaisesti jaksa seurata kaikkia niitä monimutkaisia proseduureja. Rakastan lentämistä, mutten en vain ole  "hard-core"-lentäjä. Minulle riittää, että lentäminen on hauskaa, ja että se on kuitenkin jonkin verran lähellä oikeata elämää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minun simulennot on lähinnä sunnuntailentelyä simun oman ATC:n opastamana realismeista ja muista jutuista tinkien. Tunnukset on kyllä VATSIMiin, mutta sinne meneminen on vain jäänyt. Pitäisi ensin vähän opetella proseduureja yms. juttuja ennenkuin kehtaa hypätä mukaan. Kovin olen innostunut tuon AI-liikenteen kanssa pelleilyyn ja sitä on kyllä kertynyt Etelä-Amerikasta aina Indonesiaan asti.

 

Leijonan osan lennoistani teen jollain isommalla matkustajakoneella ja hyvin harvoin päristelen jollain räpistimellä. Yleensä matkustajakoneilla tekemäni lennot sijoittuvat joidenkin addon -maisemien välille ja räpistinlennot Suomen maisemiin.

 

Taidan olla niitä harvinaisia simuilijoita, joilla ei ole ainuttakaan maksullista lisäosaa koneella! Tai on minulla yksi, mutta senkin voitin Flightsim.comin kuukausittaisessa arvonnassa. Sitäkään lisäosaa en ole edes vielä testannut, vaikka voitosta on kohta puoli vuotta! :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulle lentosimuilla lentelyssä tärkeintä on saavuttaa uskottava lentämisen fiilis. Tokikaan samaan tunteeseen ei voi päästä kuin oikealla koneella lentäessä, mutta haluan pyrkiä mahdollisimman aidon tuntuiseen ja realistiseen kokemukseen, oli kyseessä sitten reittilento matkustajakoneella tai pikkukoneella pörräystä Alaskassa. Tässä edesauttaa realististen paneelien, proseduurien, koneiden ja maisemien käyttö, lennon suunnittelu ja suoritus oikean maailman sääntöjen ja menetelmien mukaan sekä luonnollisesti aidontuntuinen ATC-ympäristö (VATSIM).

 

En kuitenkaan ota paineita siitä, että simuiluni olisi absoluuttisen oikein ja realistista muiden silmissä, mikä tuntuu joillekin olevan tärkeää, enkä varsinkaan halua ottaa kantaa muiden lentosimuilun realistisuuteen tai motiiveihin. Kuten todettua, tämä harrastus on niin monipuolinen, että kaikenlaiset harrastajat mahtuvat hyvin saman katon alle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla riippuu ihan täysin päivästä. Jonain päivänä voin lentää vaikka New Yorkiin checklistien yms kanssa ja jonain päivänä lennän minimirealismilla hävittäjällä ihan miten sattuu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailu on mulle tätä nykyä aika kokonaisvaltainen harrastus, simulla ja "ilman" - simulentäminen on ollut harjoittelua oikeaa lentämistä varten, mutta se on myös halpa tapa harrastaa ilmailua, cessnalla kuitenkin lompakko huutaa leipää vähän toiseen tahtiin.

 

Sitten simunrakentelu on ihan oma lajinsa tässä touhussa, siinä kiehtoo ensinnäkin se, miten saa "lisäfiilistä" omaan simulentämiseen, mutta toisaalta mä olen ihan harjoitellut monia "oikeita" juttuja myös - kun "ohjaamo" on kuten oikeassa koneessa, tulee lennot mietittyä tarkemmin, missä pidät karttaa (kun ei olekaan kahta metriä pöytää siinä) - miten höpiset radioon (vatsim), miten suunnistat (finnterrain/class), matkalogi, OFP:n täyttö jne.. ja pariin kentäänkin olen tutustunut ennen matkalentoa simun kautta, kiitos upeiden lisämaisemien joita nämä kaverit jaksavat tehdä...

 

Eli mun on hankala määritellä missä "oikea" lentäminen loppuu ja missä "simuilu" alkaa, koska oikealla cessnalla saatan käydä esim. Vesivehmaalla ottamassa ilmakuvia simumaisemaa varten, ja simulla taas harjoittelen ehkä seuraavan päivän matkalennon reittiä ja mietin samalla karttojen kanssa..

 

Samoin mulla on Garminin GPS jonka saan kytkettyä simuun kiinni ja sillä on se härveli tullut tutuksi. Koen että on aika paljon järkevämpää räplätä sitä maan pinnalla kuin koneessa - ja simulla saa hyvin opittua sen käyttöä oikeissa tilanteissa. Koneeseen mennessä vehje on sitten mulle paljon tutumpi.. (gpsout.dll, vaatii nimenomaan ilmailugarminin missä on "Aviation In" -protokollan tuki)

 

Eli miten tuon nyt sanoisi. Simulentäjät on potentiaalisia huomisen harrastajia. Miksi niitä mollaisi? Ja itsekin simuilen ihan hyvällä mielellä. Simulla opettelee "oikeatkin" lentäjät ATPL- ja mittarilentokurssillaan, eikä tuommoinen MIK:issä oleva mittarilentosimu nyt oikeasti eroa niistä paljonkaan. Ne vain on hyväksytetty, MIKin projekti ei.

 

Mun näkökulma on tottakai kovasti oikean ilmailun vinkkelistä simuja hyödyntävä, toki sitä voi käyttää ihan "viihteenäkin" - lentokoneet on ihan mainio harrastus vaikkei niihin nyt ihan näin patologisesti sekoakaan..  ;D

 

Mutta miksei tää ole Ilmailupuolella??

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse haen juuri simusta sitä realismia. En vielä omista lentolupakirjoja ym. joten simu tarjoa mukavan vaihtoehdon opettelemiseen. Sitäpaitsi kun oikeaa konetta lennetään on sitte vaan kelpparit siihen sun cessnaan tjtn, simussa voit lentää aivan mitä vaan minne vaan.

 

Eihän se oikeaa ilmailua korvaa, mutta sillä pääsee tekemään asiota joita et oikeassa elämässä pääse kokemaan :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Riippuu siitä olenko noussut oikealla vai vasemmalla jalalla. Joskus voi olla että otan esim. PMDG:n puten ja lennän jonkun reittilennon karttojen ja oikeiden menetelmien mukaan. Joskus fiilis on semmoinen, että pikku "Hornetilla pitkin Grand Canyonia" arcade keikka on piristävä. Toisaalta puska lentäminen jollakin räpistimellä Alaskassa on mukavaa. Simuilussa kattona on vain simun rajoitukset :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En juuri lentele enää, koska innostus lopahti. Välillä tulee heitettyä silmukkaa, kun ei ole mitään tekemistä. Nykyään vietän aikaani mieluummin ulkona oikeiden koneiden parissa kuvaillen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse tykkään välillä lentää vaikka jonkun Level-D 767 tai PMDG 737NG lennon *by-the-book* -tyylillä chekkilistojen ja karttojen kanssa.

 

Ei herneitä nenään kiitos, mutta noista sun "by the book" lennoista on oikea by-the-book vähintään 100000NM päässä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kohtuulliseen realismiin pyrin silloin kun varsinaisesti lentelen, mutta toisaalta välillä on hauska räimiä kaikkien sääntöjen vastaisesti. Viime aikoina varsinainen simulentely on ollut VFR:ää Suomessa pikkukoneella, jota tarkoitusta varten olen hankkinut kunnon kartat. Isoilla matkustajakoneilla lennän hyvin harvoin, ja silloinkin useimmiten kieli poskessa silmukkaa heittäen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentelyä ei ole ollut aikaa harrastaa pitkään aikaan, kun läppärillä ei paljon viitsi simua pyörittää.

Yleensä mun lentely on jonkun lisäosanprojektin testausta nykyään. Tai sitten jos oikein lentämään ruvetaan, niin paljon tulee lenneltyä VFR:ää tai jotain temppua. Ja hiukan on parilla lentämistäkin harjoiteltu, mutta sekin on nyt ainakin hetken aikaa jäissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ennen kyllä pilkkasin simulla lentäjiä  ;). Oikeaan elementtiin verrattuna sanotaan tuonne FS2000 asti kaikki näytti jokseenkin lattealta. Yksinkertaisesti tekninen edistys toi siviilisimuihin (koiratappelua on tullut kokeiltua jo 1980-luvulta lähtien), tosin vieläkin vähän hävettää jäädä PC:lle kun voisi mennä lentokentälle. Lentokoneethan ovat simuissa jo oikean näköisiä ja maisema parhaimmillaan melkein oikean näköistä. Siviilisimu on täällä päin keino oppia lentämisen salaisuudesta enemmän teknisestä näkövinkkelistä kuin mitä kevyen luokan lupakirja tosielämässä sallii eli käytännössä tarkoittaa simulentämistä pääasiassa liikennekoneilla. VFR-lentoihin pikkukoneella simu ei mielestäni vielä oikein riitä, niin kaukana oikeasta elämyksestä se on ja jopa haittaa lentokäsialaa IRL. Lentosuunnistuksen harjoitteluun sekin puoli kelpaa. FS9 on kerta kaikkiaan hyödyllinen ja mukava sekä laaja sovellus ilmailun ystävälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei herneitä nenään kiitos, mutta noista sun "by the book" lennoista on oikea by-the-book vähintään 100000NM päässä.

 

Mistäs tiedät että ovat 100000NM päässä kun et ole koskaan vieressä seurannut kun lennän FS2004:lla. Jos vertaat niitä lentoja mitä olet kuvankaappauspuolella nähnyt niin ne ovat olleet ns. screenshot-lentoja joissa *pause* nappi on aika herkässä kun pitää löytää oikea kuvakulma screenshotille ja ne oavt enemmän arcade tyylisiä kuin chekkilistojen kanssa lentelyä. En edes ota yhtään screenshottia näistä *b-t-b* -lennoista, koska silloin ei edes ehdi niitä screenejä ottaa, kun on kaikki check-listat, taulukot ja kartat käytössä...

 

Jos olisin sinä niin en menisi laukomaan tuollaisia kommentteja kovin herkästi. Miten vielä määrittelet "oikean by-the-book" lennon ? Et ole kertaakaan ollut seuraamassa vierestä kun näitä simulentoja lennän ja olet ilmeisesti saanut vaikutteet näistä screenshoteistani. En ota hernettä nenään, mutta juuri tälläiset kommentit latistavat tunnelmaa todella paljon täällä foorumilla. Kuten jo tuossa ensimmäisessä postauksessani sanoin niin näitä "Sun Flight Director nappi on väärin", "Et lennä oikein" -kommentteja tulee välillä liiankin kanssa. Ei pidä ottaa tätä harrastusta liian vakavasti. Jokainen lentää tyylillään.

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulle simuilu merkitsee uusien asioiden opettelua, tietojen kaivamista jne. Lentämiseen liittyy onneksi niin monia asioita, että tällaiselta satunnaiselta kalsarilentäjältä ei aivan hetkessä opeteltavat asiat lopu, muuten innostus olisikin jo lopahtanut aikoja sitten (simuilua 80-luvulta lähtien).

 

Olli ihmetteli alkuperäisessä postauksessaan miksi simuilu on IRL piloteille punainen vaate. Eiköhän se taida olla meidän simuilijoiden omaa syytä, meille kun helposti tulee pätemisen tarve ja halu todistella omaa osaamistaan unohtaen missä menee virtuaalimaailman ja todellisuuden raja. Jokainen varmaan voi kuvitella tilanteen työpaikalla jossa sinä, vanha konkari ja rutiinilla työtä tekevä, saat työkaveriksesi nuoren juipin joka tulee asenteella "minä tiedän tästä työstä kaiken, olen lukenut sen kirjoista" ja sitten alkaa neuvomaan sinua... Kyllä siinä alkaa yhdellä jos toisella verisuoni pullistelemaan siihen malliin, että kohta napsahtaa. Samalla lailla voisin verrata simuilua lentämisen perusteiden opettelemiseksi ja vaikka nämä perusteet jollain lailla hallitseekin niin ei se silti meistä mitään oikeata lentäjää tee. Ja sitten toisaalta ne kaverit, jotka ovat juuri pahvin taskunsa saaneet, niin kannattaa muistaa ettei se kokemus heilläkkään vielä järin suurta ole joten ei kannata alkaa ylimieliseksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samalla lailla voisin verrata simuilua lentämisen perusteiden opettelemiseksi ja vaikka nämä perusteet jollain lailla hallitseekin niin ei se silti meistä mitään oikeata lentäjää tee.

Eipä toki, mutta on se todistettu useampaankin kertaan "isojen poikien simussa" että jos lentosimuilla on värkkäilly just jonkun monimutkaisen lisäosan parissa niin kyllä se homma sielläkin hanskassa pysyy. Jopa hieman epänormaaleimmissakin tilanteissa kuten moottorihäiriössä ym. Eipä ne simut sielläkään ole oikeita koneita mutta uskaltaisin väittää että lähelle menee jo.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

Hyvä tredi hyvästä aiheesta. Voisinpa aloittaa sanomalla, että aivan ensimmäisenä minusta jokaisella meistä, ikään, sukupuoleen, lupakirjaan tai harrastamansa ilmailun haaraan katsomatta, on täysi oikeus harrastaa omaa "juttuaan" täsmälleen sillä tavalla kuin itse haluaa. Minusta kaikenlainen "alaskatsominen" on lapsellista, eikä siitä koidu yhtään mitään hyvää. Ylimielisyys suuntaan tai toiseen on aina pahasta.

 

Sitten aiheeseen varsinaisesti.

 

Kuten Olli kirjoitti, internet mahdollistaa nykypäivänä tosielämän lentojen "datapuolen" keruun kohtuullisen kattavasti. Väittäisin, että nojatuolipilotilla on miltei yhtä hyvin "teoriatietoa" tarjolla, kuin esmes oikeiden liikennekoneiden miehistöillä. Tämä liittyen lähinnäkin lennonsuunnitteluun ja lennon teoreettiseen puoleen (proseduurit, konetyypin oikeaoppinen "käyttö" yms.). Näistä asioista johtuen, ja sitten tietysti siitä, mihin oma veri kaikista eniten vetää, niin itse simuilen yleensä siihen tapaan, että yritän tehdä kaikki jutut mahdollisimman "oikein", enkä halua jättää mitään arvailujen varaan. Mutta tähän "oikein tekemiseen" liittyy minulla henk. koht.  muitakin aromeja kuin vain se, että "nyt tein asiat kuten tosielämässä". Siihen liittyy sen fiiliksen haku (ja nyt kaikki ammattilentäjät saavat ihan vapaasti nauraa pyrähdellä, heh), että oikeasti olisi sellaisen koneen ohjaimissa / päällikkö, jossa on suuri määrä matkustajia selän takana tietoisina siitä, että matka taittuu turvallisesti, eikä heidän tarvitse pelätä tai jännittää matkan lopputulemaa millään tavalla. Kun lähden simulaattorissa portilta liikkeelle, alan suhtautua koko lentoon sillä tavalla, että nyt viedään jengi perille ja tehdään se tyylillä.

 

Tämän fiilistelyn seurauksena minulla sitten onkin aina hyvin tarkka meininki tämän "oikein tekemisen" suhteen, eli käytän aina checklistoja ja yritän orjallisesti noudattaa oikeita proseduureja ja myös muita ei-kirjoitettuja tapoja lennoilla. Ja kun näin teen, ja lennot onnistuvat "rutiininomaisesti", niin se antaa kaikista eniten mulle simuilussa. Illuusio siitä, että lentää matkustajakonetta onnistuneesti "turvallisesti" kohteesta toiseen, ja vieläpä toistuvasti eikä vain kerran ;D.

 

Vuosien varrella on tullut opittua kaikenlaista, ihan väkisinkin :), enkä häpeä esittää tietojani, jos niitä on joku vailla. Mutta en myöskään ala pröystäilemään olevani jotain muuta, kuin mitä olen. Joskus on tuntunut, että pelkästään jonkun tiedon (pienen tai ison) kertominen foorumilla aikaansaa efektin "mikä sä luulet olevasi", mikä ei ole ollut tarkoitus. Toivoisin, että tämmöset voitais jättää taakse.

 

Tätä on simuilu meikälle... pääasiassa. Sitten on tietysti pienkoneet simussa ja niiden kanssa värkkäily, mutta se onkin sitten vähän eri juttu jo :).

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus puolisen vuotta sitten aloin ottaa simulaattorilla lentelyn huomattavan paljon vakavammin kuin sitä ennen. Silloin nimittäin hankin PIC ERJ145:n Feelthereltä (Ennen minulla oli vain PSS:n Airbussit ja PIC767, jonka kanssa lentelinkin aika paljon FS2002 aikoihin) ja päätin, että nyt tämä poika opettelee tämän koneen systeemit kunnolla ja ryhtyy nauttimaan simulentämisestä täysin rinnoin. Kahlasin ohjeet läpi monta kertaa, aloin tulostelemaan karttoja, suunnittelin lennot tarkasti etukäteen, tein monia harjoituslentoja checklistien kanssa ja huomasin, että saan tällä tavoin huomattavasti enemmän irti simulentämisestä. On todella palkitsevaa, kun saa huolella suunnitellun ja toteutetun lennon turvallisesti portille. Asenne on siis vähän sama kuin Partasen Terolla; "matkustajat" tulevat isännöimälleni lennolle ja minun tehtäväni on hoitaa heidät turvallisesti perille.

 

Luovuin tuolloin myös simulaattorin omasta lennonjohdosta ja ajattelin, että pärjään ilman sitä ihan hyvin, niin kuin pärjäsinkin. Nyt olen kuitenkin aloitellut netissä lentämistä IVAOn verkossa (ei, en halua mitään palopuheita VATSIMin puolesta) ja huomasin, että se lisää kiinnostustani simuiluhommaan entisestään.

 

Nyt vakituisessa käytössä on ERJ145:n lisäksi PMDG:n 737 (seuraavaksi listalla olisi LDS767, mutta OP:n electronillani en sitä saa hankittua joten too bad :() ja en voi enää edes kuvitella, miten joskus olen lennellyt ilman tarkistuslistoja, karttoja, lennon suunnittelua tai perehtymistä lentokoneen systeemeihin, sillä niistä muodostunut tärkeä osa harrastustani. Varmasti teen joitakin asioita väärin tai jätän jotakin tekemättä, mitä oikeasti ei jätettäisi, mutta yritän aina oppia uutta ja kehittyä paremmaksi virtuaalisen taivaan seilaajaksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei herneitä nenään kiitos, mutta noista sun "by the book" lennoista on oikea by-the-book vähintään 100000NM päässä.

 

No tämä kommentti nyt kertoo enemmän sanojasta itsestään..

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FS2002:lla päristelin satunnaisesti default-koneilla mistään sen enempää tajuamatta. FS2004:n aikana on tullut

hankittua ensimmäiset paywaret ja sitä kautta jäätyä koukkuun. Tylsyys iskee nykyään herkästi ja useimmiten

saatan vain lennellä F1:n C172:lla Helsingin yllä sen enempää nippeleitä säätämättä.

 

Nykyään tulee paljon asioita selkärangasta ja isojakin koneita on helppo tuoda liukupolkua perstuntumalta, jolloin

hommasta nauttii. Ennen oli kauhea paniikki kun ei muistanut mitä mittaria piti seurata ja mitä niistä piti katsoa.

 

Ennen kaikkea FS ja lisäosakoneet/-maiset tuovat simuiluun sellasta realismia, että se "fiilis" josta täällä on puhuttu,

tulee helpommin. Se on hieno tunne oppia uusia asioita monimutkaisista koneista ja viedä lento "kylmästä ohjaamosta"

loppu-checklisteihin asti mahd. realistisesti läpi.

 

Hassua miten sitä kokee oikean matkustamisen nykyään erilailla kuin silloin kun ei lentosimuja harrastanut. Tietää mitä

vaikka lomalennon erivaiheissa siellä ohjaamossa oikeasti tapahtuu :) Kentällä omaa lentoa odotellessa ja muita koneita

ikkunoista tarkastellessa ei kentällä olekaan läjä "joitakin lentokoneita", vaan ne on oppinut tunnistamaan.

 

Lisäksi kun yleisesti ilmailuun voi liittää simun lisäksi muitakin harrastuksia, kuten kuvaaminen (spottailu) ja pienoismallit,

niin siihen ei kyllästy koskaan. Seuraava taso oliskin oma lentolupakirja  ;)

 

Yleensä ottaen pelkkä Flight Simulator on tuonut minulle ihan uuden näkökulman ilmailuun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään