Vaasa Airshow 2024


  • Viestit

    • Kauppakeskus muualla kuin Helsingissä.
    • Sairaala, kauppakeskus tai muu julkinen tila Suomessa? Ehkä Helsingin seudulla.
    • Patria Oyj:n tytäryhtiö Patria Pilot Training tai Patria Aviation näyttää ilmeisesti antaneen ns. tulitukea X-Flitelle, sillä kone on lähtenyt Patrian käytössä olevan hallin edustalta liikenteeseen pitkän tauon jälkeen (tosin jo pari viikkoa sitten) Diamond Skyn yhtiötunnuksella. Tiettävästi tällä lennolla ei kuitenkaan kuljetettu isotooppeja. Pidän itse hieman yllättävänä, jos Patria-konserni haluaa olla millään tavalla tekemisissä tämän yhtiön kanssa vallitsevassa tilanteessa, jossa kukaan ei tiedä mitään mistään isotoopeista tai muustakaan, koska rahallisesti millään yhteistyöllä tämän firman kanssa ei voi olla Patrialle merkitystä.
    • SB Ohjekirja 1  (2-1942) Kuva 50 - Mittaritaulu
      26 - korkeusmittari Hyvinkin näyttää samanlaiselta kuin myös U-2 ja MiG-3
    • Lentäjä ja hänen kaksi pientä tytärtään selviytyivät lentokoneen siivellä noin 12 tuntia sen jälkeen, kun se oli syöksynyt maahan ja uponnut osittain jäiseen Alaskan järveen. Terry Godes kertoi nähneensä sunnuntai-iltana Facebookissa viestin, jossa kehotettiin ihmisiä auttamaan kadonneen lentokoneen etsinnöissä, sillä koneessa ei ollut paikannusmajakkaa. Maanantaiaamuna noin tusina lentäjää, Godes mukaan lukien, lähti tutkimaan karua maastoa. Godes suuntasi kohti Tustumena-järveä lähellä jäätikön juurta ja huomasi, mitä hän luuli hylyksi. ”Sydämeni särkyi nähdessäni sen, mutta kun menin lähemmäs ja alemmas, näin, että siiven päällä oli kolme ihmistä”, hän kertoi Associated Pressille tiistaina. ”He olivat elossa ja reagoivat ja liikkuivat”, Godes sanoi ja lisäsi, että he vilkuttivat hänelle. Kadonnut Piper PA-12 Super Cruiser -lentokone, jota ohjasi mies, ja sen kyydissä oli kaksi alaikäistä lähisukulaista, oli kiertomatkalla Soldotnasta Skilak-järvelle Kenain niemimaalla.

      Alaskan armeijan kansalliskaarti pelasti kolmikon maanantaina Tustumena-järven itäreunalta sen jälkeen, kun Godes oli ilmoittanut muille etsiville lentäjille löytäneensä sen. Toinen lentäjä, Dale Eicher, kuuli Godesin radiokutsun ja kertoi siitä poliiseille, koska hän oli lähempänä Skilak Lakea ja arveli, että hänellä oli parempi kännykän kuuluvuus. Hän pystyi myös antamaan koneen koordinaatit viranomaisille.

      https://edition.cnn.com/2025/03/26/us/alaska-plane-crash-survivors-wing/index.html?iid=cnn_buildContentRecirc_end_recirc

      https://asn.flightsafety.org/wikibase/489029
  • Tulevat tapahtumat