Läpilaskuja dialippaalle


Reijo Puumalainen
Albumin luonut
Reijo Puumalainen

Diaboxin kertomaa eli pääsääntöisesti historiaa - vai polttaako joku vielä diafilmiä?

  • 295 kuvaa
  • 142 kommenttia

295 kuvaa

    • 1
    • 71
    • 0
    • 68
    • 1
    • 77
    • 0
    • 137
    • 0
    • 112
    • 1
    • 173
    • 0
    • 131
    • 0
    • 137
    • 0
    • 116
    • 0
    • 229
    • 0
    • 176
    • 1
    • 263
    • 0
    • 173
    • 0
    • 142
    • 0
    • 151
    • 0
    • 248
    • 0
    • 216
    • 0
    • 214
    • 0
    • 162
    • 0
    • 196
    • 0
    • 231
    • 0
    • 217
    • 0
    • 187
    • 0
    • 253
    • 1
    • 309
    • 1
    • 283
    • 0
    • 275
    • 0
    • 213
    • 1
    • 418
    • 0
    • 299
    • 1
    • 376
    • 0
    • 267
    • 0
    • 363
    • 0
    • 374
    • 0
    • 357
    • 0
    • 363
    • 0
    • 366
    • 0
    • 288
    • 0
    • 290
    • 0
    • 374
    • 0
    • 337
    • 2
    • 459
    • 0
    • 362
    • 2
    • 435
    • 0
    • 460
    • 0
    • 369
    • 0
    • 378
    • 1
    • 475
    • 0
    • 340
    • 0
    • 396
  • Viestit

    • Uudemmat puolijohteelle tallentavat (SSM, SSD) kuluttavat niin vähän virtaa, että akkuvarmistus on mahdollinen ja sitä vaaditaankin tietyiltä koneilta ohjaamonauhurille (termi on RIPS, Recorder Interrupted Power Supply), mutta 737NG on suunnittelultaan vanhempi kuin tuollaiset vaatimukset, muistaakseni myös koneyksilö oli valmistettu ennen, kun moista vaatimusta on tuotu edes uusille tyypeille. Euroopassa vaatimus on tullut Yhdysvaltoja myöhemmin, se on julkaistu ensimmäisen kerran CS-25 Amendment 23:ssa, joka on päivätty 15.7.2019:

      CS-25.1457 (d) (6)
      Each cockpit voice recorder must be installed so that it has an alternate power source that provides at least 10 minutes of electrical power to operate both the recorder and the cockpit-mounted area microphone; Montako onnettomuutta on jäänyt selvittämättä sen takia, että akkuvarmennusta ei ole ollut?
    • Oliko kyseisen koneen tallentimilla sisäinen varavirta?  Jos eri ole,niin miksi ei. ole?  Ei kai se ole koneen ominaisuus? Tai peräti koko ilmailuajan koneitten ominaisuus. Jos on näin, niin asioiden pitää muuttua ja todella nopeasti.  
    • Kenties molempien moottorien sammuminen, tai sammutus. Eipä nuo laatikot yleensä tallenna, jos moottorit eivät ole käynnissä. Tallennus käynnistyy automaattisesti* ensimmäisen moottorin käynnistymisestä ja sen pitäisi kyllä jatkua joitain minuutteja normaalin sammutuksen jälkeen ennen kun tallennus lopetetaan. *Yleensä operaattorit käynnistävät ohjaamoääninauhurin tallennuksen jo maassa ohjaamon valmistelun aikana manuaalisesti, jolloin valmistelutoimet tallentuvat myös nauhalle, koska ne voivat olla keskeisiä lentoonlähdöissä sattuneiden onnettomuuksien selvittämisen kannalta. Jos manuaalista käynnistystä ei ole tehty, automaatti käynnistää tallennuksen moottorin käynnistämisen yhteydessä.
    • Erikoinen sattumus liittyy tähän:    
    • Kiitoksia osallistuneille.