RIAT2017 (UK)


Petri Lehtovirta
Albumin luonut
Petri Lehtovirta

Muutama kännykkäkuva The Royal International Air Tattoosta, 2017. Perjantaina aika hyvä keli, Lauantai aamupäivä tihkusadetta, sen jälkeen pilvipoutaa. Sunnuntaina oli kaikkea, pääosin pilvipoutaa.

  • 30 kuvaa
  • 1 kommentti

30 kuvaa

    • 0
    • 1410
    • 0
    • 1501
    • 0
    • 1581
    • 0
    • 1508
    • 0
    • 1669
    • 0
    • 1522
    • 0
    • 1567
    • 0
    • 1577
    • 0
    • 1566
    • 0
    • 1701
    • 0
    • 1547
    • 0
    • 1565
    • 0
    • 1385
    • 0
    • 1588
    • 0
    • 1757
    • 0
    • 1597
    • 0
    • 1640
    • 0
    • 1618
    • 1
    • 2065
    • 0
    • 1668
    • 0
    • 1181
    • 0
    • 1286
    • 0
    • 1283
    • 0
    • 1029
    • 0
    • 1061
    • 0
    • 1067
    • 0
    • 1022
    • 0
    • 1154
    • 0
    • 1110
    • 0
    • 945
  • Viestit

    • Tatu tuossa varsin perusteellisesti vastasikin sinulle. Tämä onnettomuus on syynä siihen, miksi meillä tuo PF/PM jako on niin mustavalkoinen. Sitä on aikoinaan NTSB kanssa käyty läpi ihan urakalla ja on todettu, että tuollainen roolien hämäröinti heikentää, ei paranna lentoturvallisuutta. Toki telineiden otto alas ilman pyyntiä on hieman vähemmän dramaattinen tapahtuma kuin 30kg ristiveto ohjaimista, mutta periaate on täysin sama. Meillä nykyisin homma tehdään siten, että jos se kippari on kovasti huolissaan siitä toiminnasta niin se kippari sanoo "my controls" ja lentää sen lähestymisen. Tai sitten 1000 jalassa sanotaan "unstable, go around". Muutoin ne kaikki lentoasun muutokset tehdään PF käskystä. Toki se PM alkaa asiasta mainitsemaan jo hyvissä ajoin, mutta tuollaista "otan nyt telineet alas"-touhua ei harrasteta. Edellisessä firmassa meillä oli varsin kokemut kippari (DOH oli 1984), onneksi jäi jo eläkkeelle, jolla oli tapana ottaa laippaa ja telinettä alas oman mielensä mukaan. Oli kovasti sitä mieltä että hänen tapa oli kovin se ehdottomasti turvallisin. Sen kanssa oli kiva lentää sellaisia 10 mailin finaaleja telineet alhaalla ja kaikki laipat ulkona. Hänkin oli sitä mieltä, että toiminnallaan hän vältti "turhia ylösvetoja". (hänen lempinimi oli osuvasti Flaps Out Freddy). Olen nyt n. 7 vuotta istunut eri liittojen turvallisuustoimikunnissa, ja olen lukenut luokkaa joitain kymmeniä tuhansia eri vaaratilanneilmoituksia. Sinun ja Paulin asenteet korostuvat siellä kapteenien raporteissa. AF447 on toinen tunnettu tapaus, jossa 2 ohjaajaa soutaa eri suuntiin ilman että kummallakaan on selvää käsitystä että kuka on PF, ja kuka PM.
    • Beechcraft Bonanza jonka kyydissä oli 5 henkilöä putosi maahan sunnuntaina Lancasterissä, Pennsylvaniassa koska pilotin radiosanoman mukaan ovi oli auennut lentoonlähdön jälkeen ja kone ei pysynyt pilotin näpeissä. Syntyi rajun näköinen tulipalo mutta onneksi kukaan kyydissäolleista ei kuollut mutta kaksi heistä sai palovammoja. https://www.yahoo.com/news/small-plane-crashes-5-aboard-223200590.html https://asn.flightsafety.org/wikibase/484045
    • Missä sitten tälläinen?
    • Vastaan täysin maallikkona. Turha ylösveto on oikein aina ja pitää myös tehdä aina. Liian myöhään tehty ylösveto, "kevennys" ...johtaa vääjäämättä koneen tuhoutumiseen... 
    • Joo - kiitos sinulle. Kysymys oli juurikin varmaan tuosta. Täytyy huomenissa tarkistaa.
  • Tulevat tapahtumat