Bell 206B Jet Ranger III OH-HAA EFHK 1983-08-21
Käyttäjältä Jorma Kosonen
- 1 465 katselua
- Hae käyttäjän muita kuvia
Bell 206B Jet Ranger III, OH-HAA (Ex SE-HKO -> ZS-RIF), lentonäytöksessä Seutulassa (EFHK) kantamassa ulkoista kuormaa (tyhjiä polttoainetynnyreitä) verkossa 1983-08-21.
Omistajat:
22.5.1980 - 1.1.1985 - R. Lautsalo (Sotkamo)
2.1.1985 - 7.2.1988 -Helilift Oy (Helsinki)
8.2.1988 - 14.11.1988 - Helikopteripalvelu Oy (Helsinki)
15.11.1988 - 10.10.1990 - Hattelhorse Oy (Hämeenlinna)
11.10.1990 - 15.1.1991 - Lapin Keskuslentokoulu Oy (Helsinki)
16.1.1991 - 7.3.1991 - KLK-Keskuslentokoulu Oy (Helsinki)
8.3.1991 - 17.9.1991 - DR-Datatutkimus Oy (Helsinki)
18.9.1991 - 3.4.1997 - KLK-Keskuslentokoulu Oy (Helsinki)
4.4.1997 - Poistettu rekisteristä tuhoutuneena, myyty Etelä-Afrikkaan
Operaattorit:
22.5.1980 - 7.2.1988 - T:mi Helikopteripalvelu (Helsinki)
15.11.1988 - 15.1.1991 - Helikopteripalvelu Oy (Helsinki)
8.3.1991 - 17.9.1991 - KLK-Keskuslentokoulu Oy (Helsinki)
Ref: Mäkinen & Ritaranta, Finnish Civil Aircraft 1926-1999, Koala (2000), ISBN 952-5186-11-3
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?f=19&t=16211&p=43944&hilit=se+hko#p43944
http://www.rotorspot.nl/current/zs-c.php
OH-HAA joutui lento-onnettomuuteen Keuruulla 24.6.1994:
“Ohjaaja lähti helikopterilla polttoaineen osoittaessa noin 2.5 gallonaa. Nousun aikana hän havaitsi polttoainemittarin osoituksen putoavan mittarin punaiselle 0-viivalle. Tällöin ohjaaja kääntyi takaisin lähtöpaikalle, mutta laskupaikalla korkeutta ja nopeutta oli liikaa, joten ohjaaja teki vasemman kaarron vähentääkseen korkeutta. Helikopterin ollessa 5-10 metrin korkeudessa moottori pysähtyi ja ohjaajalla oli tarkoitus keventää tehovivulla maakosketusta. Maakosketuksessa roottoritaso oli taakse kallistuneena, samoin runko, mutt maakosketuksessa runko kääntyi maanpinnan suuntaiseksi, jolloin roottorin lavat iskivät pyrstöpuomiin joka katkesi. Roottorin kierrokset olivat laskussa hyvin alhaiset. Helikopteri vaurioitui pahoin. Ohjaaja ja kolme matkustajaa säilyivät vammoitta, yksi matkustaja sai lieviä vammoja.”
Ref: Ahti Saarinen, Helikopterikirja, (1999) ISBN 952-5340-00-7