Muita kuvia albumissa Kuvia Seutulasta (EFHK)

Bell 206B Jet Ranger III OH-HAA EFHK 1983-08-21

Jorma Kosonen
Bell 206B Jet Ranger III, OH-HAA (Ex SE-HKO -> ZS-RIF), antamassa kyytiä ulkoiselle kuormalle Seutulassa (EFHK) Helsinki Air Showssa 1983-08-21.
Ilmailun numerossa 9/1983 on Jyri Raivion kirjoittama kyseisestä lentonäytöksestä, jonka päätähti oli Patrouille de France.

Omistajat:

22.5.1980 - 1.1.1985        - R. Lautsalo (Sotkamo)

2.1.1985 - 7.2.1988          -Helilift Oy (Helsinki)

8.2.1988 - 14.11.1988      - Helikopteripalvelu Oy (Helsinki)

15.11.1988 - 10.10.1990  - Hattelhorse Oy (Hämeenlinna)

11.10.1990 - 15.1.1991    - Lapin Keskuslentokoulu Oy (Helsinki)

16.1.1991 - 7.3.1991         - KLK-Keskuslentokoulu Oy (Helsinki)

8.3.1991 - 17.9.1991         - DR-Datatutkimus Oy (Helsinki)

18.9.1991 - 3.4.1997         - KLK-Keskuslentokoulu Oy (Helsinki)

4.4.1997                             - Poistettu rekisteristä tuhoutuneena, myyty Etelä-Afrikkaan

Operaattorit:

22.5.1980 - 7.2.1988         - T:mi Helikopteripalvelu (Helsinki)

15.11.1988 - 15.1.1991    - Helikopteripalvelu Oy (Helsinki)

8.3.1991 - 17.9.1991         - KLK-Keskuslentokoulu Oy (Helsinki)

Ref: Mäkinen & Ritaranta, Finnish Civil Aircraft 1926-1999, Koala (2000), ISBN 952-5186-11-3 

http://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?f=19&t=16211&p=43944&hilit=se+hko#p43944

http://www.rotorspot.nl/current/zs-c.php

OH-HAA joutui lento-onnettomuuteen Keuruulla 24.6.1994:

“Ohjaaja lähti helikopterilla polttoaineen osoittaessa noin 2.5 gallonaa. Nousun aikana hän havaitsi polttoainemittarin osoituksen putoavan mittarin punaiselle 0-viivalle. Tällöin ohjaaja kääntyi takaisin lähtöpaikalle, mutta laskupaikalla korkeutta ja nopeutta oli liikaa, joten ohjaaja teki vasemman kaarron vähentääkseen korkeutta. Helikopterin ollessa 5-10 metrin korkeudessa moottori pysähtyi ja ohjaajalla oli tarkoitus keventää tehovivulla maakosketusta. Maakosketuksessa roottoritaso oli taakse kallistuneena, samoin runko, mutt maakosketuksessa runko kääntyi maanpinnan suuntaiseksi, jolloin roottorin lavat iskivät pyrstöpuomiin joka katkesi. Roottorin kierrokset olivat laskussa hyvin alhaiset. Helikopteri vaurioitui pahoin. Ohjaaja ja kolme matkustajaa säilyivät vammoitta, yksi matkustaja sai lieviä vammoja.”

Ref: Ahti Saarinen, Helikopterikirja, (1999) ISBN 952-5340-00-7

Tekijänoikeus

© Jorma Kosonen


Albumista

  • 13 kuvaa
  • 7 kommenttia

Kuvan tiedot

Laite: Plustek OpticFilm 8200i

Kaikki Exif-tiedot

1 Kommentti

Huomasin, että OH-HAA:lle sattui myös toinen (ensimmäinen) vaurio 1992-11-24 Malmilla sen ollessa Suomen rekisterissä:

"Autorotaatioharjoituksessa helikopterin moottori sammui. Laskukiidossa epätasaiselle nurmikolle pyrstöpuomi heilahteli voimakkaasti ja murtui. Moottorin sammuminen johtui polttoainesäätimestä."

Ref: Ahti Saarinen, Helikopterikirja, (1999) ISBN 952-5340-00-7

Jaa kommentti


Link to comment

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään