Juho Hannukainen

Finnair aikaistaa kaukoliikenteen laivastouudistuksensa

88 viestiä aiheessa

"Mielenkiintoinen" poiminta toiselta foorumilta ;D

http://www.tiede.fi/keskustelut/viewtopic.php?t=16261

 

Itse olen ainakin aikalailla samaa mieltä kyseisen kirjoittajan kanssa. Airbus-päätös vuonna 2004 on tosiaankin näin jälkeenpäin tarkasteltuna Finnairilta "karmaiseva moka". Se on varmasti todettu myös pääkallopaikalla. Tämä mitä Finnair nyt yrittää osakkeenomistajilleen tuputtaa, että koneet saatiin edullisin hinnoin on totta kai vain asian kaunistelua. Boeingin 787 lentää jo kaupallisesti ensi vuonna. Se on kiistatta lähitulevaisuuden taloudellisin laajarunkokone. A330-340 koneet ovat samaa sukupolvea MD11 ja 777 kanssa ja silti 777 peittoaa ne kaikessa muussa paitsi hankintakustannuksissa. Totta kai hankintahinnalla on suuri merkitys, mutta sitä ei voi sivuuttaa että 787 peittoaa esim. A330:n 10-20 prosentilla käyttökustannuksissa ja A340:n vielä suuremmalla erolla (hyvä maksaa enemmän). Nyt Finnair joutuu siis odottelemaan jonnekin vuoteen 2014-15 saadakseen ensimmäiset haluamansa koneet (ensimmäiset 30 konetta linjalta menevät muille). Vuonna 2004 sopimalla Boeingin kanssa kaupat uudet koneet olisivat tulleet varmaan vuodesta 2010 alkaen, hyvin siis MD:ten käyttöiän rajoilla. Nyt Dreamlinerin tuotantoslotit on jo myyty jonnekin vuosille 2013-14 asti, joten tämän Airbus kaupan viilaus on enää oikeastaan ainoa järkevä vaihtoehto. Toivoa vaan sopii, että Finnair on saanut jonkun hyvän diilin, jolla näistä tulevista A3X3 koneista pääsee ensi vuosikymmenen puolessa välissä hyvin eroon. Koneiden kun on hankala kilpailla uuden sukupolven koneiden kanssa ja se vaikuttaa myös jälleenmyyntiarvoon.

 

Ja mitä Airbussiin tulee, niin eihän sen horisontissa ole juurikaan mitään valoa näkyvissä. A380 tulee lentämään totta kai ja myymäänkin, mutta ei siitä mitään älytöntä kaupallista menestystä tule. Koneita pitäisi myydä muutama sata vielä enemmän, että edes kehityskustannukset täyttyvät. Tilauskantahan on yhtiöllä hyvä ja se tuo työtä jolla mennään eteenpäin. Uuden kapearunkokoneen kehitys on kuitenkin edessä ja viimeistään joskus 2012 kun moottorin valmistajat saavat uuden sukupolven moottorit valmiiksi pitäisi myös koneen olla valmis ja kilpailukykyinen Boeingin kanssa. Tämä jos mikä vaati rahaa ja sitä ei yhtiöllä juuri ole, kun A380 alkaa vasta maksamaan itseään takaisin ja muu ylimääräinen on sidottu pitkälle tulevaisuuteen A350 takia. Loistava menneisyys ei ole tae tulevasta.

 

Mutta siis tästä Finnairin A350 kaupasta voisi todeta, että paska homma mutta tulipahan tehtyä. Mutta niin sitä vaan yritysmaailmassa tapahtuu, että välillä tehdään virhepäätöksiä, mutta niihin pitää vain löytää oikeat lääkkeet ja jatkaa eteenpäin. Toivottavasti TJ Hienonen on hommiensa tasalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

Vieläkö joku muistaa ajan jolloin Boeingilla meni huonosti ja Airbussilla hyvin? Joko siitä on kaksi vuotta ehtinyt kulumaan, vai peräti kolme? En kylläkään enää muista, että millaisen saneerausohjelman Boeing silloin suoritti, mutta ilmeisen hyvän, koska en ole viikkokausiin (enkä edes kuukausiin) nähnyt lehtikirjoituksia joissa Boeing olisi tuomittu lopullisesti hävinneeksi lentokonevalmistajien välisen sodan.

 

Vuoteen 2013 on sen verran pitkä aika, että jopa Airbusin kokoinen laiva ehtii totaalisesti kääntyä siinä ajassa. Se on jopa niin pitkä aika, että mahdollisesti Boeing ehtii vastata siihen. Airbusin vastavastauksesta :D puhumattakaan.

 

Joten sikäli voidaan olla täysin varmoja siitä, että Airbusin tulevaisuudessa on pelkkää valoa näkyvissä. Kiistaton totuushan on, että mikään ei pelasta hyvin menestyvää yhtiötä. Joten vapise Boeing!

 

Ilkka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja mitä Airbussiin tulee, niin eihän sen horisontissa ole juurikaan mitään valoa näkyvissä. A380 tulee lentämään totta kai ja myymäänkin, mutta ei siitä mitään älytöntä kaupallista menestystä tule. Koneita pitäisi myydä muutama sata vielä enemmän, että edes kehityskustannukset täyttyvät. Tilauskantahan on yhtiöllä hyvä ja se tuo työtä jolla mennään eteenpäin. Uuden kapearunkokoneen kehitys on kuitenkin edessä ja viimeistään joskus 2012 kun moottorin valmistajat saavat uuden sukupolven moottorit valmiiksi pitäisi myös koneen olla valmis ja kilpailukykyinen Boeingin kanssa. Tämä jos mikä vaati rahaa ja sitä ei yhtiöllä juuri ole, kun A380 alkaa vasta maksamaan itseään takaisin ja muu ylimääräinen on sidottu pitkälle tulevaisuuteen A350 takia. Loistava menneisyys ei ole tae tulevasta.

 

 

 

juu ei ole valoa, juuri nyt. Mutta eipä ole kauaa siitä kun Airbussin tulevaisuus vaikutti oikeinkin valoisalta. Opetus: tänä vuonna et tiedä mitä ensi vuonna tapahtuu.

A380-projektin hoito vaikuttaa näin maallikosta jopa rikollisen huonolta, ja se tulee maksamaan Airbussille pitkään. Mutta vaikka nyt näyttää ankealta, ei se tarkoita, että A380 on taloudellinen floppi. 20 v kuluttua tiedämme, oliko se sitä. Jos/kun AB saa palettinsa kasaan A380:n kohdalla, tuottaa se varmasti ennen pitkää. Se on kuitenkin ainoa lajissaan, ja "paksujen", pitkien reittien määrä on maailmalla historian valossa vain lisääntynyt ja reitit ovat "paksuntuneet" entisestään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Monesta viestistä (niin täällä kuin a.netissä) saa sen käsityksen, että A330/A340 jäävät tarpeettomiksi ja niistä tulee jonkinlainen ongelma käyttäjilleen heti 787:n saavuttua markkinoille. Onko viimeisten vuosien aikana tapahtunut jotain niin mullistavaa, että ero esim. A332:n ja 787:n välillä on niin valtava, ettei A332:n käyttäjä voi mitenkään pärjätä?

 

Maailmalla kuitenkin on lentoyhtiöitä, jotka lentävät vielä suurissa määrin DC-9:llä, MD-80:llä, 737 Classiceilla, vanhemmilla 747:lla ynnä muilla vuosikymmeniä vanhoilla malleilla. Ovatko ne myös samanlainen ongelma ja taakka omistajilleen, kuin mitä nämä A330/A340:t tulevat olemaan viiden-kymmenen vuoden päästä? Miksei näiden edellä luetelluiden mallien käyttäjillä ole ollut niin valtavaa kiirettä päästä eroon niistä, kuin mitä Finnairilla tulee olemaan viiden vuoden päästä omien laajarunkobussiensa kanssa?

 

En kysy tätä nyt ärsyttääkseni ketään, vaan ihan vain mielenkiinnosta.

 

-o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Monesta viestistä (niin täällä kuin a.netissä) saa sen käsityksen, että A330/A340 jäävät tarpeettomiksi ja niistä tulee jonkinlainen ongelma käyttäjilleen heti 787:n saavuttua markkinoille. Onko viimeisten vuosien aikana tapahtunut jotain niin mullistavaa, että ero esim. A332:n ja 787:n välillä on niin valtava, ettei A332:n käyttäjä voi mitenkään pärjätä?

 

Eiköhän ne A330/340 lennä edelleen aivan kuten nytkin, mutta vaan luokkaa 10 prosenttia korkeammilla käyttökustannuksilla. Minusta se on aika merkittävä tekijä, joka pitää vastaavasti säästää jostain muusta toiminnosta saadakseen kustannukset samalle tasolle kilpailijoiden kanssa. Hankintahintahan on totta kai merkittävä tekijä, mutta kuinka suuri osuus sillä on lentokoneen käyttöiän (~20 vuotta) kustannuksiin verrattaessa kokonaiskustannuksista. Ja kustannuserohan kasvaa aina polttoaineen kustannusten noustessa. Tuo hankintahinta on tietenkin mielenkiintoinen tekijä ja siihen vaikuttaa moni asia. Koneiden pääomahan usein vapautetaan myymällä kone ja leasing sopimuksella vuokraamalla se takasin, mutta vaikuttaa se silti leasingin hintaan. Boeing ainakin mainostaa uuden sukupolven koneiden olevan edullisempia valmistaa ja siten myös niiden listahinnat ovat edullisempia. Sitähän miten halvalla Finnair on koneensa saanut suhteessa Boeingin vaihtoehtoon ei käy mistään selville.

 

Ja niin, tarkoitin koneista eroon pääsemisellä sitä, että kun Finnair on nyt tehnyt sopimuksen, jolla se hankkii vuosina 2007-10 11 kappaletta uusia A330/340-koneita. Merkittävää on se, että kun vuodesta 2014(15?) alkaen alkaa tulla korvaavia A350 koneita, miten kohtuullisen uudet koneet saadaan myytyä maailmalla ja mihinkä hintaan. Kaupanteossa on tätä on varmasti mietitty ja myyntihinnan ja ostohinnan erotus on vaikuttava tekijä kuinka paljon noiden väliajan koneiden käyttö kustantaa.

 

Maailmalla kuitenkin on lentoyhtiöitä, jotka lentävät vielä suurissa määrin DC-9:llä, MD-80:llä, 737 Classiceilla, vanhemmilla 747:lla ynnä muilla vuosikymmeniä vanhoilla malleilla.

 

En usko, että yksikään merkittävä lentoyhtiö lentäisi mainitsemillasi koneilla, mikäli yhtiöiden taloudellinen tilanne sallisi niiden korvaamisen. Voin olla toki väärässäkin.

 

Lisätään tähän vielä, että ei minulla mitään Airbusia/Finnairia vastaan ole, vaikka kirjoituksistani voi saadakin sellaisen kuvan, pikemminkin toisinpäin. En myöskään pidä Boeingia mitenkään ainoana oikeana. Se nyt vaan tekee tällä hetkellä parempia laajarunkokoneita kuin Airbus.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Boeingin 787 lentää jo kaupallisesti ensi vuonna.

 

 

Voi tuota ihanaa nuoruuden intoa ja uhoa.

 

Kone joka ei ole vielä edes kasassa muka saisi vajaassa kahdessa vuodessa tyyppihyväksynnän ja olisi muka aikuisten oikeesti matkustaja liikenteessä.

 

Ehkä kannattaisi tutustua NH-90 ja A380 hyväksyntä aikatauluihin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Voi tuota ihanaa nuoruuden intoa ja uhoa.

 

Kone joka ei ole vielä edes kasassa muka saisi vajaassa kahdessa vuodessa tyyppihyväksynnän ja olisi muka aikuisten oikeesti matkustaja liikenteessä.

 

Ehkä kannattaisi tutustua NH-90 ja A380 hyväksyntä aikatauluihin.

Juu... Kummallista tuo lentokonebisnes. Kerrotaan, että "me tehdään tällainen ja tällainen kone, jonka operointikustannukset ovat niin ja niin halpoja. Valmistuvat ihan justiinsa..."

 

Kuinkahan monta vuotta NH-90 tai A350 vielä makaa suunnittelupöydällä? Nii-in! Pöydällä! Sinne ne jotkut lentävät yksilöt on viskattu takaisin... Saataisiinkohan ensimmäinen NH-90 Suomeen ennen vuotta 2010? Toivottavasti. Ainakaan sopimussakkorahaa ei saada enempää takaisin. Maksimit on jo hyvitetty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kone joka ei ole vielä edes kasassa muka saisi vajaassa kahdessa vuodessa tyyppihyväksynnän ja olisi muka aikuisten oikeesti matkustaja liikenteessä.

 

Jep, tuli vaan sokeasti kirjoitettua Boeingin suunnitelmia muistamatta lisätä asiaankuuluvia epäilyksiä. Mutta asiaanhan saadaan varmistus reilun 20 kuukauden päästä.

 

Lisätään tähän vielä se, että Boeing ilmoittaa sitovien konetilausten määrän olevan 460 kappaletta, joten ainakin muutama yhtiö uskoo koneeseen. Tuleepahan Boeingille ainakin pientä maksettavaa sopimussakkojen muodossa, mikäli ongelmia esiintyi samaan tyyliin kuin noiden NH-90 ja A380:n kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kone joka ei ole vielä edes kasassa muka saisi vajaassa kahdessa vuodessa tyyppihyväksynnän ja olisi muka aikuisten oikeesti matkustaja liikenteessä.

Itseasiassa ensimmäinen kone on loppukokoonpanon viimeisillä vaiheilla ja rolloutin olisi tarkoitus olla nyt kesän alussa ja ensilennon kesällä joskus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Voi tuota ihanaa nuoruuden intoa ja uhoa.

 

Kone joka ei ole vielä edes kasassa muka saisi vajaassa kahdessa vuodessa tyyppihyväksynnän ja olisi muka aikuisten oikeesti matkustaja liikenteessä.

 

Ehkä kannattaisi tutustua NH-90 ja A380 hyväksyntä aikatauluihin.

 

Jälkiviisastelematta Finnairin valinnoista veikkaisin, että nykyisen markkinavalvonnan piirissä Boeing olisi aika liemessä jos pimittäittäisi tietoisesti informaatiota tässä vaiheessa 787:n EIS:stä. Nuoruuden innolla tai uholla ei nähdäkseni ole tekemistä asian kanssa, asioiden eteenpäin viemisen kannalta molempia juttuja tarvitaan sopivasti. Tietämättä asiasta sen enempää voi olla, että että A380:n kaapeloinnitkin olisivat osin näillä eväin järjestyneet tai ensimmäinen versio A350:stä tullut kilpailukykyisenä markkinalle?

 

Lisäksi B:lla kokonaisuutena vahva ote laajarunkomarkkinasta (777 kaiketi paras saatavilla oleva kone tällä hetkellä?) joten olisi hölmöä romuttaa tämä liiallisella etunojalla 787:n EIS:n suhteen. Varmaa kuitenkin on, että 787:lla iso nippu varmoja tilauksia ja käytössä paljon ennen A350:aa...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aina kannattaa muistaa että A380 tai B787 ovat TÄYSIN uusia lentokoneita. Vanhojen kanssa niillä ei ole paljon muuta yhteistä kuin lentäminen ;) ja ongelmia piisaa takuu varmasti. A380:n ongelmat ovat tulleet esille ja ratkottu (toivottavasti) ja tuskin 787 niiltä välty. Onhan siitä ollut jo pientä puhetta puskissa mutta kukaan julkisensanan edustaja ei ole toitottanut niitä kovaan ääneen (liekö lähteiden puute?), mutta eiköhän sekin päivä vielä koita.

 

Mitä tuohon Boeingin tiedon pimittämiseen tulee niin en yhtään ihmettelis jos salaavat tietoa viimeiseen asti. Tuolta maalta ja sen yrityksiltä voi odottaa ihan mitä tahansa. Aivan varmasti myös Airbus tiesi johdotus ongelmista jo paljon ennen kuin ne tuotiin julkisuuteen jolloin se oli pakko tunnustaa.

 

Todellisuudessahan finnairin kone kalustoon lyötiin A-kirjain kun herrat laittoivat aikoinaan nimet A32x sarjalaisten tilauspaperiin.

 

Edit: Minun mielestä finski teki loisto vedon tuon A350:n kanssa. Säästivät 30milliä per kone  :thmbup: ja nyt kun A joutuu myymään halvalla niin eikö se kannata ostaa kun käyttöä on tulevaisuudessa kuitenkin?

 

Miksi odottaa uusien talvirenkaiden ostoa ensi syksyyn kun keväällä ne saa halvalla? ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi odottaa uusien talvirenkaiden ostoa ensi syksyyn kun keväällä ne saa halvalla? ;)

 

Turun sanomissa Hienonen vertasi, että nyt saatiin neliveto Audeja Passattien hinnalla. Johon toimittaja lisäsi, että ennen Audin saamista pitää toimitusjohtajankin ajella vanhalla 90-luvun Passatilla. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Mitä tuohon Boeingin tiedon pimittämiseen tulee niin en yhtään ihmettelis jos salaavat tietoa viimeiseen asti. Tuolta maalta ja sen yrityksiltä voi odottaa ihan mitä tahansa. Aivan varmasti myös Airbus tiesi johdotus ongelmista jo paljon ennen kuin ne tuotiin julkisuuteen jolloin se oli pakko tunnustaa.

 

 

USA:ssa porssiyrityksilta vaaditaan tiedottamista ihan eri tavalla kuin Euroopassa. Airbus on eurooppalaisen teollisuuden "irvikuva", silla se nayttaa toimivan pelkastaan eri maiden, lahinna saksalaisten ja ranskalaisten poliitikkojen pelikenttana. Se on esimerkki sosiaalidemokraattisesta teollisuuspolitiikasta, joka kaatuu omaan mahdottomuuteensa, jolleivat poliitikot pida siita nappejaan erossa. Juuri esimerkiksi Ranskan sosialistien presidenttiehdokas Royal sanoi peruuttavansa irtisanomiset, jos hanet valitaan presidentiksi... Kun han on kerran niin viisas, han varmaan ratkaisisi samantien A380:n tuotanto-ongelmat.  ;)

 

Mutta, itse Airbus-konekauppaan: Finnair teki todella viisaasti, etta se paatti hankkia A330-300 -kalustoa. Toisin kuin A340, niin A330 on todella sopiva ja kilpailukykyinen kone useille Finnairin reiteille. Aika harvalla Finnairin kilpailijalla on lahivuosina edes tulossa yhtaan parempaa kalustoa: KLM on edelleen vastaanottamassa uusia 332-koneita, samoin Lufthansa. SAS lentaa AY:n kanssa lahes identtisella kaukoliikennelaivastolla, jne. Ainoa koneversio, joka ehka paihittaa talla hetkella 330:n kirkkaasti, mutta on luokkaa ylempana, on 777-300ER. Euroopan ensimmainen Dreamliner-operaattori tulee muuten olemaan Puolan LOT.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itseasiassa ensimmäinen kone on loppukokoonpanon viimeisillä vaiheilla ja rolloutin olisi tarkoitus olla nyt kesän alussa ja ensilennon kesällä joskus.

 

Ööö...tuorein Flight International ainakin kertoo, että Everettin tehtaalla vasta valmistaudutaan ottamaan vastaan ensimmäiseen koneeseen tulevia osia. Ensimmäisen koneen loppukokoonpano alkanee tämän kuun lopussa tai todennäköisemmin huhtikuussa. Boeing sanoo, että osien toimituksen ovat myöhässä, mutta "still well within the window we need to stay in schedule" - mutta mitäpä muutakaan he voisivat sanoa!

 

Oma ennusteeni on, että 787 tulee myöhästymään ja että yllätyksiä tulee, mutta kuukausista puhutaan vuosien sijaan. Forbesin mukaan ohjelma on nyt myöhässä pari kuukautta.

 

Tässä keskustelussa kannattaa muistaa, että Triplaseiska oli aikanaan vain modernosoitu, suurempi ja uusilla moottoreilla varustettu 767 (767-X), mutta lentoyhtiöt eivät tykänneet siitä, kun se oli konservatiivinen verrattuna fly-by-wire -ohjattuihin Airbusin A330/A340 -koneisiin. Siis Boeing joutui vetämään suunnitelman takaksin ja lämmittämään sen uudelleen, jolloin tulos oli 777. A350:n tapauksessa samanlainen myllytys tulee varmasti tuottamaan erinomaisen koneen; kumpikin lentokoneenvalmistaja on luonteeltaan laiska ja maksimoi tuottonsa, joten on hyvä että viimeistään lentoyhtiöt pitävät niitä kurissa!

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä pari kuukautta sitten, kun kirjoitin tänne foorumille tuosta B787 vs. A380/350 projektista ja kyseisten yhtiöiden tiedonannoista, täällä joku kerkisi minua jo toiveajattelijaksi tahi joksikin vastaavksi nimittää. Silloinen kirjoitukseni sisältö oli suunnilleen juuri nyt kaiketi enemmistön mielipidettä edustava, eli lentokoneiden suunnittelu on siitä erikoista hommaa, että niiden todelliset ominaisuudet ja muut yksityiskohdat selviävät vasta kun kone lentää. Olisi kone kuinka hyvin suunniteltu ja mietitty tahansa, silti ne melkein joka kerta painavat enemmän / kuluttavat enemmän / tekevät odottamattomia pyörteitä / värisevät liikaa..., kuin oli paperilla (nykyisin kai Catia) suunniteltu. Tosiasiassa kun nuo toleranssit ovat näin maallikkotasolla aika pieniä, mistä esimerkiksi se 10% polttoainesäästö otetaan.  Eli kun tuo B787 on vaikka 100 tuntia lentänyt, niin silloin voidaan jo alkaa tehdä lähelle totuutta osuvia johtopäätöksiä eri firmojen tuotekehityksen kannattavuudesta ja tulevasta myynnistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Järkyttävä määrä on kyllä laajarunkoja tilauksessa.

 

 

4 aiemmin tilattua A340

+7 nyt tilattua A340/A330

+11 nyt tilattua A350X

+ 4 optiota A340/A330

+ 4 optiota A350X.

TOT: 22-30 konetta :o

 

Menikö mun laskuissa joku pieleen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

USA:ssa porssiyrityksilta vaaditaan tiedottamista ihan eri tavalla kuin Euroopassa. Airbus on eurooppalaisen teollisuuden "irvikuva", silla se nayttaa toimivan pelkastaan eri maiden, lahinna saksalaisten ja ranskalaisten poliitikkojen pelikenttana. Se on esimerkki sosiaalidemokraattisesta teollisuuspolitiikasta, joka kaatuu omaan mahdottomuuteensa, jolleivat poliitikot pida siita nappejaan erossa. Juuri esimerkiksi Ranskan sosialistien presidenttiehdokas Royal sanoi peruuttavansa irtisanomiset, jos hanet valitaan presidentiksi... Kun han on kerran niin viisas, han varmaan ratkaisisi samantien A380:n tuotanto-ongelmat.  ;)

 

Teijo puhuu asiaa :thmbup:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäköhän onkaan seuraava kone joka Finskiltä lähtee sitten joskus kun sen aika on? ??? 757?

 

Todennäköisesti varmaan juu. Onhan LBO:kin 2012 jo 15 -vuotias neitonen. Niin se aika rientää. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sillä rahdin max määrällä tuskin on mitään  väliä. ne muutamat kerrat mitä koneet tosta lähtee maksimikuormat päällä, on varmaan pisara valtameressä. Useammin näyttää että kuormatila loppuu ennenkuin tonnirajat tulee täyteet ja huom NÄYTTÄÄ...

 

Ja 330 tulee CF6-80E1 moottoreilla. Mitä muuta voi olettaa kun finskillä on moottoripaja joka korjaa jo valmiiksi CF6-80 moottoria...

 

ja jos joku ei ole keksinyt vielä tuolta toisesta topicista tätä eX2 juttua...

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja A350XWB-koneisiin tulee Rollsit? Luulis, että harjottelisivat 330:llä..tiedä sitten.

 

Miksi sitä pitäis harjoitella? eiköhän ne saa sitte tarpeeksi harjoitusta kun ne 350:set tulevat!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuhan heitin..haluaisin vaan faktaa tähän, että mitkä motit tulee. Voihan se olla niin, että Rollsit on liian vaikeita Finskiläisille.. 8)

 

Jos puhutaan kaluston yhdenmukaistamisesta, niin silloin GE:t olisivat paikallaan. Sitten kun 350:t tulevat, niin lahtevat seka GE:t etta CFMI:t pois.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäköhän onkaan seuraava kone joka Finskiltä lähtee sitten joskus kun sen aika on? ??? 757?

Ja mikähän konetyppi keksitään sitten niiden tilalle ?? A321:ä lisää ??

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja mikähän konetyppi keksitään sitten niiden tilalle ?? A321:ä lisää ??

 

Miltäs tämä kuulostaisi, että kun A350 tulee niin silloin luovutaan B757:koista ja A330 alkaisi lentää lomalentoja. Tämä siis vain yksi mahdollisuus, ei perustu mihinkään tietoon vaan on pelkkä arvaus. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miltäs tämä kuulostaisi, että kun A350 tulee niin silloin luovutaan B757:koista ja A330 alkaisi lentää lomalentoja.

 

Ei oikein kuulosta uskottavalta ratkaisulta, sillä A330-300 max. matkustajamäärä yksiluokkaisena on 440. Eikös Finnairin B757 ole 217 227 paxille? 

 

EDIT :10 paikkaa sinne sun tänne   ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään