Kirjoitettu Maaliskuu 9, 2007 HS kirjoittaa asiasta. Eurooppalainen lentokonevalmistaja Airbus teki viime vuonna yli puolen miljardin euron tappiot. Airbusin liikevoitto romahti 570 miljoonaa euroa miinukselle toissa vuoden 2,3 miljardin plussalta, kertoi emoyhtiö EADS perjantaina. Airbusin toimitusjohtaja Louis Gallois kutsui katastrofaalista vuotta yhtiön historian synkimmäksi. Tulosromahdus johtui yhtiön tuotannollisista ongelmista, sillä A380-superjumbon toimitukset myöhästyivät ja A350-laajarunkokone joudutaan suunnittelemaan uudelleen. Superjumbon ongelmat maksoivat tilausperuutuksineen jopa 2,5 miljardia euroa. Myynnillisesti viime vuosi oli kuitenkin Airbusin historian toiseksi paras. Yhtiö toimitti ennätykselliset 434 lentokonetta ja sai 790 tilausta. Liikevaihtokin ylitti 25 miljardia euroa. Airbus ilmoitti jo viime viikolla ryhtyvänsä mittaviin tervehdyttämistoimiin. Yhtiö hakee säästöjä muun muassa vähentämällä 10 000 työntekijää lähivuosina. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 9, 2007 Herran jestas minkälaisia summia ja väkimääriä... Etenkin tuon 350:n touhu on kummallista. Koko kone menee uusiksi ja suunnittelu aloitetaan liki nollasta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 10, 2007 Herran jestas minkälaisia summia ja väkimääriä... Etenkin tuon 350:n touhu on kummallista. Koko kone menee uusiksi ja suunnittelu aloitetaan liki nollasta. 25 B€ liikevaihdolla -0,57 B€ ei sellaisenaan varmaan vielä ihan katastrofi kai, ei sillä ainakaan paikkaa teollisuushistoriassa ansaita. A380 hölmöily ja A350 viivästyminen kaiketi painavat EADS:n tulosta enemmän tulevina vuosina vai mitä itse arvelet asiaan perehtyneenä? Itse sanoisin, että A350 redesign oli kai ainoa vaihtoehto jos ei mennyt kaupan sellaisenaan (A330 facelift). Mitä tulee väkimääriin ja summiin niin kysehän on globaalista liiketoiminnasta joten ei kai siinäkään mitään niin valtavan kummallista tai hämmästyttävää ole kun pelureita on tasan kaksi jakamassa kooltaan suurta markkinaa. Pienen Suomen näkövinkkelistä hurjia summia ja lukuja, mutta Toulousista/Chicagosta käsin näyttänevät suhteellisesti erilaisilta... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 10, 2007 Pitäisi pikemminkin miettiä johto-organisaation uudistamista, sillä sieltähän kaikki virheet ovat olleet lähtöisin. Liikaa kiirehtimistä ja yltiöpositiivista markkinointia. Ilmeisesti Ranskassa ollaan pahemmin sisäänpäin vetäytyneitä kuin uskoinkaan. Ollaan niin täynnä omaa hyvyyttänsä ettei huomata katsoa Boeingin suunnitelmia. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 10, 2007 Airbusin kaksi suurinta ongelmaa tällä hetkellä lienevät 22.04.2007 ja 06.05.2007. Noina päivinä käydään Ranskan presidentinvaalien ensimmäinen ja toinen kierros, ja jo nyt ehdokkaan lupaavat sitä sun tätä Airbusista. Ranskan valtion sekaantuminen pörssinoteeratun yhtiön asioihin on jälleen kerran nousemassa liiallisuuksiin, etenkin kun Ranskan valtio ei ole EADS:n enemmistöomistaja eikä edes suurin omistaja. Ranskan valtio käyttää yhtiössä omistukseensa nähden suhteettoman suurta valtaa, minkä seurauksena yhtiö on pelinappulana Ranskan sisäpolitiikassa, mikä puolestaan johtaa jahkailuun, päättämättömyyteen ja lopulta veronmaksajille lankeavaan laskuun. Lienee Airbusin onni, että sillä on suurten matkustajakoneiden markkinoilla vain yksi kilpailija, jos Boeingin ohella vastaavanlaisia koneita rakentaisi kolmaskin firma, vaikka sitten Fictional Shangai Aviation Corporation, niin Airbus olisi todella syvällä keltaisesa nesteessä. Tokkopa siinä tilanteessa oltaisiin Tietotielläkään pistetty nimeä Toulousesta lähetettyyn paperiin... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 10, 2007 Airbusin kaksi suurinta ongelmaa tällä hetkellä lienevät 22.04.2007 ja 06.05.2007. Noina päivinä käydään Ranskan presidentinvaalien ensimmäinen ja toinen kierros, ja jo nyt ehdokkaan lupaavat sitä sun tätä Airbusista. Ranskan valtion sekaantuminen pörssinoteeratun yhtiön asioihin on jälleen kerran nousemassa liiallisuuksiin, etenkin kun Ranskan valtio ei ole EADS:n enemmistöomistaja eikä edes suurin omistaja. Ranskan valtio käyttää yhtiössä omistukseensa nähden suhteettoman suurta valtaa, minkä seurauksena yhtiö on pelinappulana Ranskan sisäpolitiikassa, mikä puolestaan johtaa jahkailuun, päättämättömyyteen ja lopulta veronmaksajille lankeavaan laskuun. Lienee Airbusin onni, että sillä on suurten matkustajakoneiden markkinoilla vain yksi kilpailija, jos Boeingin ohella vastaavanlaisia koneita rakentaisi kolmaskin firma, vaikka sitten Fictional Shangai Aviation Corporation, niin Airbus olisi todella syvällä keltaisesa nesteessä. Tokkopa siinä tilanteessa oltaisiin Tietotielläkään pistetty nimeä Toulousesta lähetettyyn paperiin... Olen tasmalleen samaa mielta. Kirjoitin juuri toisessa threadissa, kuinka sosialistien presidenttiehdokas Royal "melkein" lupaa peruuttaa Airbusin irtisanomiset. Poliitikkojen tulisi pitaa nappinsa erossa yritysten johtamisesta, ja jattaa se ammattilaisille. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla