Mikko Sokero

Kiskon surullinen lento-onnettomuus

20 viestiä aiheessa

Kiskossa jokin aika sitten tapahtunut lento-onnettomuus on tutkittu loppuun. OTK:n raportti tuli postissa tänään. Mitään suosituksia OTK ei antanut, koska tapaus oli vain niin järkyttävän epäreilua ja huonoa tuuria...

 

Auringontarkka pilotti, joka oli suunnitellut lennon hyvin, törmäsi koneellaan järven yli menneeseen voimalinjaan. Kaapeli on raportissa kuvattu uudelleen ilmasta ja kaiken rehellisyyden nimissä näkökykyni ei riitä erottamaan kuvasta edelleenkään linjaa. Voimalinjat pitäisi merkitä jollakin fluorisoivalla aineella ja ripustaa niihin vielä jonkinalaisia "joutsentenpelotuspalloja".

 

Tuollainen tapaus on niin surullista ja niin turhaa. Niin turhaa...

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiskossa jokin aika sitten tapahtunut lento-onnettomuus on tutkittu loppuun. OTK:n raportti tuli postissa tänään. Mitään suosituksia OTK ei antanut, koska tapaus oli vain niin järkyttävän epäreilua ja huonoa tuuria...

 

Auringontarkka pilotti, joka oli suunnitellut lennon hyvin, törmäsi koneellaan järven yli menneeseen voimalinjaan. Kaapeli on raportissa kuvattu uudelleen ilmasta ja kaiken rehellisyyden nimissä näkökykyni ei riitä erottamaan kuvasta edelleenkään linjaa. Voimalinjat pitäisi merkitä jollakin fluorisoivalla aineella ja ripustaa niihin vielä jonkinalaisia "joutsentenpelotuspalloja".

 

Tuollainen tapaus on niin surullista ja niin turhaa. Niin turhaa...

 

 

 

Onko mahdollista, että saisin tuon raportin? Olen tutkinut nimenomaan sähkölinjojen näkyvyyksiä eri olosuhteissa ja eri suotimien (Lähinnä aurinkolasien) läpi katsottuna.

 

Kuulun SIL:in liidintoimikunnan Turvallisuuskomiteaan (TUKO), eli asia kiinnostaisi minua kovasti, eli onko tuon näkyvyyttä tutkittu, missä vaiheessa tuo tulee Pilotille näkyviin ja minkälaisessa valaistuksessa?

 

 

Voitko lähettää tuon sähköpostiini jukka [ ätt ] juvankoski.com  ?

 

 

(SP - laitoin postiosoitteen "piiloon")

 

;D  ei olisi tarvinnut  ;)  Minulle spammit eivät ole ongelma millään lailla. Olen noin 10vuotta viljellyt sähköposti osoitettani täysin avoimesti webissä... no proplem, suotimet palvelimella toimii nykyään saksalaisen täsmällisesti

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko mahdollista, että saisin tuon raportin? Olen tutkinut nimenomaan sähkölinjojen näkyvyyksiä eri olosuhteissa ja eri suotimien (Lähinnä aurinkolasien) läpi katsottuna.

 

Kuulun SIL:in liidintoimikunnan Turvallisuuskomiteaan (TUKO), eli asia kiinnostaisi minua kovasti, eli onko tuon näkyvyyttä tutkittu, missä vaiheessa tuo tulee Pilotille näkyviin ja minkälaisessa valaistuksessa?

 

Valitettavasti se on minulla vasta paperimuodossa. Kuulin, että se ehtii verkkoon vasta aikaisintaan ensi viikolla. Sen sijaan paperiversion saat, jos liikut Malmin suunnalla...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valitettavasti se on minulla vasta paperimuodossa. Kuulin, että se ehtii verkkoon vasta aikaisintaan ensi viikolla. Sen sijaan paperiversion saat, jos liikut Malmin suunnalla...

Ok... luultavammin jaksan odottaa ensi viikkoon.  On mielenkiintoista nähdä, kuinka perusteellisesti he ovat tutkineet "kuolemanjohtojen" näkyvyyttä.

 

Itse omissa tutkimuksissani olen huomannut, että pelkän johdon näkyminen vasta-aurinkoon on kamikatse touhua...  ja limitit ovat tosiaan 10-metrissä  :( 

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ok... luultavammin jaksan odottaa ensi viikkoon.  On mielenkiintoista nähdä, kuinka perusteellisesti he ovat tutkineet "kuolemanjohtojen" näkyvyyttä.

 

Itse omissa tutkimuksissani olen huomannut, että pelkän johdon näkyminen vasta-aurinkoon on kamikatse touhua...  ja limitit ovat tosiaan 10-metrissä  :( 

 

 

 

 

 

 

 

Sähkölinjat vasten aurinkoa koituivat myös sen helikopterin kohtaloksi, jonka raportit skannailin viime viikolla ( http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,63483.0.html )

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseinen menehtynyt pilotti kävi luonani keskustelemassa PPL:n laittamisesta kuntoon.

Ihmettelen miksi niin tarkka kaveri ei huomannut lupakirjansa vanhentuneen.

Lupakirja vanha => olisi kaivannut uudelleenkirjoitusta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

TänX,

Menipä taas normaalin kaavan mukaan, miten tän tyylisissä ilmailuonnetomuuksissa on ollut tapana.

 

Tuo ohje tarkastus korkeudeksi 150-300m on aivan liian korkea, koska omissa tutkimuksissani vasta 60m jälkeen on mahdollista erottaa pelkkät johdot lähes suoraan alhaalle katsottuna.

 

Ongelma on nimenomaan johdot joiden pylväät ovat piilossa. Näitä sijaitsee vähän joka puolella, esim usein johto menee pellon yli ja tolpat ovat metsässä piilossa.

 

Ja kun tein testilentoja vasta-aurinkoon suoraan johtoa päin lentäen samalla korkeudella kuin johto oli, niin johto ei todellakaan näkynyt vasta-aurinkoon kuin noin 10-metrissä, jos käytit oikeita lentäjän aurinkolaseja. Ilman laseja ei sittenkään.

 

Nämä kuolemanjohdot ovat todella pahoja ansoja ja mielestäni niitä varten pitäisi tehdä jotain ihan toimivia suosituksia.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taas hyvä esimerkki asioien käänteisestä tärkeysjärjestyksestä. Lintujen vuoksi linjoihin kyllä asennetaan niitä huomiopalloja mutta ei sinne missä ne saattaisivat säästää ihmishenkiä. 1996 ilmavoimien Piper Arrow törmäsi Asikkalassa "matalalentoharjoituksessa" voimalinjoihin ja molemmat pilotit saivat surmansa koneen paiskauduttua järven jäälle. Noiden pahimpien paikkojen merkkaaminen ei voi oikeasti olla kustannuskysymys.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taas hyvä esimerkki asioien käänteisestä tärkeysjärjestyksestä. Lintujen vuoksi linjoihin kyllä asennetaan niitä huomiopalloja mutta ei sinne missä ne saattaisivat säästää ihmishenkiä. 1996 ilmavoimien Piper Arrow törmäsi Asikkalassa "matalalentoharjoituksessa" voimalinjoihin ja molemmat pilotit saivat surmansa koneen paiskauduttua järven jäälle. Noiden pahimpien paikkojen merkkaaminen ei voi oikeasti olla kustannuskysymys.

Tämä on tosi juttu. Kai se sitten loppujen lopuksi on juuri kustannuskysymys, kun Suomessa on about 70.000 järveä ja niiden yli menee johdin jos toinenkin. Jos joku käynnistäisi keräyksen "lintupallojen" (vrt. Kehä III) asentamiseksi, minä osallistuisin.

 

Tuo Kiskon kuolema oli niin turha... Tuo raportin kuva, jonka ilmeisesti tutkija Ismo Aaltonen on kuvannut hieman korkeammalta, on kamala. Siinä käy kyllä ilmi onnettomuuden turhuus. Johtimia ei VOINUT nähdä ajoissa siitä korkeudesta sillä kelillä ja nopeudella. Ismokin on ihka oikea hävittäjälentäjä ja hän sanoi, että piuhojen huomaaminen olisi ollut käytännössä mahdotonta.

 

Tarkka pilotti oli tämä onnettomuuteen joutunut herra. Oli tehnyt reittivalmistelut (kartat jne) huolella. Kahdesta lähteestä kartatkin. Ja sitten GPS ja Google Earth eivät paljasta mitään etukäteen johdoista. Kiukuttavan turha kuolema.

 

Mäkelän Ilkka tuolla toisaalla kertoi, että jossakin olisi sittenkin ollut vielä jokin kolmas kartta, johon nämä johtimet oli merkitty.

 

Toivottavasti Suomen Lentopelastusseuran Garmineihin tulee todella tarkka karttapohja, joka kertoisi ainakin isommat johtimet. Käsittääkseni jokainen masto ja korkea tolppa sieltä löytyy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo Kiskon kuolema oli niin turha... Tuo raportin kuva, jonka ilmeisesti tutkija Ismo Aaltonen on kuvannut hieman korkeammalta, on kamala. Siinä käy kyllä ilmi onnettomuuden turhuus. Johtimia ei VOINUT nähdä ajoissa siitä korkeudesta sillä kelillä ja nopeudella. Ismokin on ihka oikea hävittäjälentäjä ja hän sanoi, että piuhojen huomaaminen olisi ollut käytännössä mahdotonta.

Niin... tuon tyylisiä täysin turhia ilmailuonnettomuuksia käy harvasen kuukausi mailmalla. Viimeksi viikko sitten  :'( .

 

Jossitteluhan on täysin turhaa, kun paskat on jo housussa, mutta 50metristä luultavammin nuo johdot olisi näkynyt.

 

50- metrissä ongelmana tulee vain muut kohteet jotka täytyy sitä ennen tarkistaa, esim. tolpat ja haruslangat.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mäkelän Ilkka tuolla toisaalla kertoi, että jossakin olisi sittenkin ollut vielä jokin kolmas kartta, johon nämä johtimet oli merkitty.

 

Virkkulan Samin laittama linkki Kansalaisen Karttapaikkaan sieltä löytyy, vastauksesta 25.

 

Haulla paikannimen ja kunnan perusteella sen Hirsijärven kartan olisi voinut löytää kohtalaisen helposti. Maanmittauslaitoksen kartta-aineistoa, 1:16000. Kun kuvaa vähän selaa alas, vasemmalle, oikealle jne niin järven eri kohdat olisi saanut näkyviin ja siellä olevat sähkölinjat olisivat paljastuneet jo lennon suunnitteluvaiheessa.

 

Mutta se on syytä huomioida, että sähkölinjat näkyvät vain kun kartta on zoomattu tappiin asti 1:16000-mittakaavaan. Jos zoomaa pykälänkin ulospäin, niin sähkölinjat katoavat.

 

Minä en näitä nettikarttalinkkejä osaa laittaa oikein, mutta näin esimerkkinä täältä siis löytyy kun hakee, "paikannimen perusteella", hakusanaksi Hirsijärvi, kunnaksi Kisko:

 

http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/osoitehaku.html?lang=FI

 

Mikä sitten lienee tunnetuin/käytetyin nettikarttapalvelu ylipäätään? ja onko Kansalaisen Karttapaikan 1:16000 aineisto tarkin netistä löytyvä ilmaismateriaali?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Virkkulan Samin laittama linkki Kansalaisen Karttapaikkaan sieltä löytyy, vastauksesta 25.

http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/osoitehaku.html?lang=FI

Mun selain ei suostunut toimimaan oikein. Jos vähänkin kiireessä olisin lähtenyt, olisin luottanut lennonvalmisteluissa muihin lähteisiin. Sain suurin piirtein sellaisen kuvan, jossa näkyy Kisko ja Salo. Hieman liian epätarkka. Olen ilmeisesti liian "käsi" tuon sovelluksen käyttöön. Tai ainakin tyyppikurssi pitäisi käydä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mun selain ei suostunut toimimaan oikein. Jos vähänkin kiireessä olisin lähtenyt, olisin luottanut lennonvalmisteluissa muihin lähteisiin. Sain suurin piirtein sellaisen kuvan, jossa näkyy Kisko ja Salo. Hieman liian epätarkka. Olen ilmeisesti liian "käsi" tuon sovelluksen käyttöön. Tai ainakin tyyppikurssi pitäisi käydä.

 

Kokeiles Mikko tätä

 

http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?text=Voimalinja&scale=16000&y=6689829&x=2467157〈=FI

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1996 ilmavoimien Piper Arrow törmäsi Asikkalassa "matalalentoharjoituksessa" voimalinjoihin ja molemmat pilotit saivat surmansa koneen paiskauduttua järven jäälle. Noiden pahimpien paikkojen merkkaaminen ei voi oikeasti olla kustannuskysymys.

 

Ja jokunen vuosi takaperin myös joku Ultra taisi ajaa laskussa järven jäälle lankoihin jossakin Keski-Suomessa ja jäi taisi jäädä sinne killumaan? Siinä tosin taidettiin sillä kertaa säästyä hengenmenetyksiltä. Eli kyllähän noita sattuu aina välillä...

 

Tuosta merkkaamisesta vielä. Just vastikään viime kesänä vaihtoivat Pyhäsalmessa yhden järven ylittävän voimalinjan vanhan puiset tolpat metallisiin. Mutta kas kummaa, eipä vaan tullut siinä yhteydessä pallukoita lankoihin, vaikka joutuivat tietenkin käyttämään johdot alhaalla...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt pitäisi niiden ihmisten ja järjestöjen aktivoitua joilla on mahdollisuus vaikuttaa. Useimmissa tapauksissa yksi pallo riittäisi eikä se huoltotöiden yhteydessä lisättynä voi olla kallista. Ultrienkin lisääntymisen myötä vesikoneiden määrä kasvaa ja vaaratilanteetkin tulevat pakostakin yleistymään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toisaalta ei kaikkea voi merkitä joka paikkaan...

 

Eikö vesilentämisessä olis ihan hyvä idea olla esim. merikortti tai suunnistuskartta mukana, niistähän noi näkyy...?

 

Kyselee nimim. tietämätön..

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minusta ei voida lähteä merkitsemään lankoja, koska kaikkia ei kuitenkaan pystytä. Jos osa on merkitty, saattaa huomiokyky herpaantua sellaisessa paikassa, missä huomiopalloja ei ole.

 

Itse katson aina rantoja sillä silmällä, näkyykö metsässä hakkuulinjaa, pylväitä tai lankoja ei yleensä näy. Tämmönen hakattu linja näkyy korkeammalta (100-200m) paremmin, kuin matalalta. Eli laskupaikka pitää varmistaa korkeammalta ja sitä laskeutumisreittiä on turha katsoa koska lanka ei näy. Pitää katsoa molemmin puolin riittävän etäälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Perinteinen 20kv:n avojohto-linja tarvitsee n. 10m:n johtokadun (siis mitta puunrungosta puunrunkoon).

Nykyään ollaan siirrytty mm. paremman häiriökestävyyden vuoksi uusissa linjoissa ns. PAS-linjaan. Sen vähimmäis-etäisyys puusta on 0,52 m. PAS-johtokatu on siis huomattavasti kapeampi (suositusten mukaan 6m), ja näinollen vaikeampi havaita ilmasta. Lisäksi PAS-johtimet ovat päällystetty mustalla muovipinnoitteella, joten sen näkyvyys voi myös olla heikompi kuin kiiltävän alumiinijohtimen.

En tosin tiedä, minkälaisesta johdintyypistä tässä oli kyse.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään