Petri Pohjonen

Minkä auton ostaisit?


45 viestiä aiheessa

Onnittelen kaikkia Toyotan valinneita. Loistopäätös ;D

 

 

Joudun olemaan tässä asiassa eri mieltä, jopa tietäen että haukkumalla Toyotaa saa monen vihat päällensä... ;)  Itse olen (valitettavasti) joutunut ajamaan viimeisintä Avensista melko paljon eivätkä käyttökokemukset todellakaan ole kovin positiivisia. Toyotan laatu on kyllä hyvää ja auto tuntuu luotettavalta ja varmasti säilyttää jälleenmyyntiarvonsa kohtuu hyvin. Mitä nyt lamppuja pimenee melko usein, mutta sehän taitaa olla nykyisillä polttimoilla melko monen automallin ongelma.

 

Ensinnäkin auton penkki ei sovi ainakaan itselleni laisinkaan ja tuntuukin olevan mahdoton tehtävä muokata ajoasennosta sellainen, että olo olisi mukava vielä tunnin ajamisen jälkeenkin.

Toiseksi auton alusta on ainakin ajamassani yksilössä todella huono. Auto ei kulje 100 km/h vaudissa suoraan hetkeäkään ilman, että täytyy koko ajan vahtia mihin auto on menossa. Tosin, voi olla yksilö ongelmakin, koska auto söi yhdessä kesässä uudet kesärenkaat slickseiksi.

Kolmantena miinuksena voisi mainita kankeuden. Autoa on lähes mahdoton saada kääntymään ympäri kerralla normaalilevyisellä kadulla.

Avensiksen ohjaustuntumakin on todella huono, jos sitä vertaa esim. Mondeoon, Passattiin tai Octaviaan.

 

Eli, vaikka Toyota ehkä luotettavuutensa puolesta olisikin hyvä valinta, jättäisin minä sen ostamatta. Vaikea valinta, mutta taidanpa valita Volvo c30:nen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

C30 voisi olla ihan kiva (tosin en ole koskaan paikanpäällä tutustunut), mutta sen hankintaa odottelisin ainakin vuoden, sen verran kummallisia sähkövikoja yms. alkupään 40-sarjan Volvoissa kuulemma oli.

 

Joten A3. Tai Octavia jos kaipaa enemmän tilaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No tottakai nykyisen kulkineen seuraajaksi sopisi tuo Saab, vaikka onkin nykyään ulkomainen General Motors -tuote. Onhan siinä edelleenkin virtalukko penkkien välissä, mutta ei enää niinkään kuskin polvilumpioiden turvallisuuden vuoksi, vaan siksi kun Opel Corsan johtosarja ei riittänytkään rattiputkelle asti.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koskapa kysymystä ei rajoitettu pelkästään uusiin autoihin, vastaan, että säästelisin vielä jokusen vuoden ja ostaisin (Saksasta?) käytetyn 130i:n, kunhan sen saa sopimaan tuohon hintahaarukkaan. Perusteina välttävä suorituskyky, jolla varustettuna kehtaa mennä viettämään kesäpäiviä moottoriradalle, varsinkin jos panostaa hieman osiin Kellenersiltä tai Orange-Tuningista.

 

//b

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos ei mitää statusarvon kohotusta hae, olis Zwickau P-70 paras.

Ei ruostu ja kolhut vois paikata Erikeepperillä ja paffilla. ;)

Eivät vain valmista sitä enää. :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosin, voi olla yksilö ongelmakin, koska auto söi yhdessä kesässä uudet kesärenkaat slickseiksi.

 

Ei ihme jos olet joutunut paimentamaan. Jos on noin ahnas syömään kesärenkaita, niin jotain on pielessä. Pahasti.

Silloin on turha odottaa mitään ajo-ominaisuuksiakaan. Minkään merkkisestä autosta.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä nyt lamppuja pimenee melko usein, mutta sehän taitaa olla nykyisillä polttimoilla melko monen automallin ongelma.

 

Kohta 2 vuotta ja 67000km takana Passatilla, ainoastaan toisen rekisterivalon polttimo vaihdettu :thmbup: ....toinen ääripää oli Opel Omega, lähes viikottain jokin polttimoista pimahti :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
auto söi yhdessä kesässä uudet kesärenkaat slickseiksi.

 

Käy tsekkaamassa camber-kulma + aurauskulmat, meinaan ei tosiaan ihan normaalia. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käy tsekkaamassa camber-kulma + aurauskulmat, meinaan ei tosiaan ihan normaalia. :)

 

Plus Castor-kulma, joka vois eniten auttaa vaeltelun hillitsemiseen, jos vaan on säädettävissä.

 

//b

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käy tsekkaamassa camber-kulma + aurauskulmat, meinaan ei tosiaan ihan normaalia. :)

 

Olen samaa mieltä, että jos renkaat tuolla tavoin kuluu, niin joku säätö on pielessä.

 

Avensiksen ohjaustuntumakin on todella huono, jos sitä vertaa esim. Mondeoon, Passattiin tai Octaviaan.

 

Tuosta tuli mieleen, että ohjaustuntuma on mielestäni aika pitkälti tottumiskysymys. Olen ajanut aiemmin aika paljon

Toyota Camrya, jonka jenkkityylistä ohjausta moni varmaan pitäisi tosi löysänä, mutta kun siihen tottuu, niin ihan ok sekin on.

Meinaan vaan lähinnä sitä, että erilaisissa autotesteissä usein haukutaan ohjaustuntumaa, mutta ongelma on juuri siinä,

että testaaja normaalisti ajaa sitä autoa ehkä tunnin pari, jolloin erilaiseen ohjaukseen ei ehdi tottua.

 

- Ville -

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Meinaan vaan lähinnä sitä, että erilaisissa autotesteissä usein haukutaan ohjaustuntumaa, mutta ongelma on juuri siinä, että testaaja normaalisti ajaa sitä autoa ehkä tunnin pari, jolloin erilaiseen ohjaukseen ei ehdi tottua.

 

Toisaalta, mikäli ohjaus vaatii pitempää totutteluaikaa se ei ole enää hyvä tai tunnokas. Ainakin ne autot jossa on hyvä ohjaustuntuma niin sen huomaa heti ensimmäisenä, eikä se vaadi sinänsä mitään totutteluaikaa. Tietenkin jos haluaa sitten tarkemmin _tuntea_ sen auton niin se kestää sitten jo vähän pitempään oli auto hyvä tai huono. Ja kaikkeenhan tottuu ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielipiteitä on monia. Itse olen ollut Avensikseen todella tyytyväinen. Mielestäni paljon parempi ajaa kuin esim BMW 325i, joka mulla oli muutama vuosi takaperin. Oon tykännyt. Mutta toisaalta, maksoin kyllä sen verran että on syytäkin tykätä ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistan erään juhannuksen 90-luvun puolessävälin, kun sain lainaksi Citroen BX:n reissulle. Aivan alussa ohjaus ja ylherkän tuntuiset jarrut tuntuivat tuskalle, mutta kilometrien kertyessä se kulkupuoli vaan alkoi maistumaan. Lopulta BX tuntui mitä mahtavimmalle matkakumppanille.

Eli kaikkeen tottuu ja nämäkin ovat etenkin mieltymysasioita.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse ottaisin wolksvagenin. Viimeksi perheellämme oli sellainen vuonna -99 ja silloin vaikkutti ihan mukavalta autolta. Nykyinen Passat miellyttä myös silmääni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ihme jos olet joutunut paimentamaan. Jos on noin ahnas syömään kesärenkaita, niin jotain on pielessä. Pahasti.

Silloin on turha odottaa mitään ajo-ominaisuuksiakaan. Minkään merkkisestä autosta.

 

 

    Auto on tutkittu Toyotalla moneen kertaan eikä mitään vikaa löydy. Runko on suora ja pyörien kulmat kunnossa eikä auto siltikään tunnu vakaalta.

    Sillon kun auto niitä kumeja söi toissa kesänä oli ohjauskulmat päin prinkkalaa ja se homma on korjattu. Hassua(?) tuossakin on se, että auto oli silloin aivan uusi ja kulmat olivat vinossa tehtaalta tullessa.

 

edit: lisätään vielä sen verran, ettei auto ole omani vaan ajelen sillä työni puolesta. Työnantaja on autoa käyttänyt Toyota Tammer-autossa varmasti lähemmäs kymmenkunta kertaa erilaisissa huolloissa yms. Em. ongelmaa on yritetty ratkoa näillä käynneillä useaan otteeseen eikä mitään poikkeavaa ole löytynyt. Voipi siis olla, että kyseessä on vain tottumiskysymys ja omaan makuun tuo toyotan ohjaus tuntuu liian kevyeltä eikä anna tarpeeksi palautetta siitä, mitä auton etupäässä tapahtuu. Makuasioita, toiset tykkää äiteestä, toiset tyttärestä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Auto on tutkittu Toyotalla moneen kertaan eikä mitään vikaa löydy. Runko on suora ja pyörien kulmat kunnossa eikä auto siltikään tunnu vakaalta.

Sillon kun auto niitä kumeja söi toissa kesänä oli ohjauskulmat päin prinkkalaa ja se homma on korjattu. Hassua(?) tuossakin on se, että auto oli silloin aivan uusi ja kulmat olivat vinossa tehtaalta tullessa.

 

 

Oli muuten meillä sama juttu tässä Corollassa. Lähdimme kaupasta suoraan mökille ja matkalla ihmetelin huonoa ajettavuutta + ratti oli aavistuksen vinossa.

Taka-akselissa on myös snadisti jotain, mutta sitä ei voida säätää. Tästä johtuen renkaiden paikkaa on vaihdettava välillä, jos haluaa että kuluminen pysyy tasaisena kaikissa kumeissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onpas tasaista äänestyksessä.  :thmbup:

 

Opel miehillä on sama äänestys (tosin sieltä Vectra poistettu yllättäen jostain syystä) ja kärkiautot ovat ihan eri merkkisiä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään