Mika Myöhänen

Airbus Oslosta teline käsin alas.

27 viestiä aiheessa

Viime perjantaina 9.3.07

Kaveri tulis Oslosta Finnairin busilla ja oli tapahtunut seuraavaa, kone oli tehnyt ohilennon ja hetken kuluttua oli ohjaamosta tullut lentäjä laskemaan telineen  manuaalisesti alas. Tietääkö kukaan asiasta enempää? Kaveri sano että tulihan siinä kaikenlaista mieleen kunnes oli taas turvallisesti maan kamaralla..

Minua kumastutaa  eikö tuo ole vaaratilanne josta pitää tehdä raportti?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se vipu on siellä ohjaamossa, mistä telineet pakkopudotetaan.

ps. Mistäs kaveris niin päätteli?

 

Kysympä asiaa kaverilta ja tarkistan millä koneella oikein tuli myös mihin aikaan. Kaveri kyllä aina istuu etu rivillä, bussines matkustaja työpaikka maksaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko bussissa samanlainen telineiden visuaalitarkastussysteemi kuin DC-9 ja MD-80 koneissa (itse kun en ole Nintendojen kanssa ollut juuri tekemisissä). Yssyköissähän kääntämällä siiven kohdalta matkustamon lattiamaton kulman ylös, ja avaamalla lattiasta luukun, pääsi käsiksi "periskooppiin" jolla pystyy visuaalisesti toteamaan telineiden alhaalla olon ja lukittumisen.

Jos tässä tapauksessa oli kyse siitä, että lentäjä kävi vielä visuaalisesti tarkastamassa asian?

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko bussissa samanlainen telineiden visuaalitarkastussysteemi kuin DC-9 ja MD-80 koneissa

 

Ei ole... Ja niinkun Markku sanoikin, niin telineiden varaulosottoa varten ei pilotin tarvitse penkiltä nousta (saati kävellä matkustamoon asti).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://tinyurl.com/ypj353

Kuvassa näkyy ihan alaosassa (keskipedestaalin takaosassa) pieni punainen kahva, se on telineiden varaulosotto"vipu"

Keskikonsolissa näyttöjen oikealla puolella (kuvan yläosassa) on telineiden primääri-indikaatio, eli kolme kappaletta vihreitä kolmioita, myös ECAMille saa näytön joka kertoo telineiden asennon, muita keinoja lentäjillä ei ole tarkistaa laskutelineiden asentoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi olla on pilotti katellu slattien tai laippojen  asentoa. Ne katotaan kyllä tarvittaessa kabiinin ikkunasta. On muuten merkattu ikkunat mustilla kolmioilla joista katotaan...

 

Voihan se olla että on ollut viidakkojetin kyydissä. sen telinesysteemeistä en tiedä

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi olla on pilotti katellu slattien tai laippojen  asentoa. Ne katotaan kyllä tarvittaessa kabiinin ikkunasta. On muuten merkattu ikkunat mustilla kolmioilla joista katotaan...

 

Ahaa, sitäkö ne meinaa! Olen aina ihmetellyt, että mitähän nuo musta kolmiot merkkaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ahaa, sitäkö ne meinaa! Olen aina ihmetellyt, että mitähän nuo musta kolmiot merkkaa.

 

Pakkohan se on merkata, muutenhan ne menis kurkkiin vessan ikkunasta  ;D;)

 

Junglejetit tietäen ei mikään ihme että on pitänyt katsella slatteja.

 

Edit: Anne: a.net ja jp.netin kuvissa on kuvan yläpuolella lyhyempi osoite niin ei tarvi noiden tinyurlien kanssa värkätä

 

tässä tuon kuvan http://www.airliners.net/open.file/1156530/M/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edit: Anne: a.net ja jp.netin kuvissa on kuvan yläpuolella lyhyempi osoite niin ei tarvi noiden tinyurlien kanssa värkätä

Kiitos tiedosta, enpä ole tommosta huomannut. Miten niin puusilmä ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viime perjantaina 9.3.07

Kaveri tulis Oslosta Finnairin busilla ja oli tapahtunut seuraavaa, kone oli tehnyt ohilennon ja hetken kuluttua oli ohjaamosta tullut lentäjä laskemaan telineen  manuaalisesti alas. Tietääkö kukaan asiasta enempää? Kaveri sano että tulihan siinä kaikenlaista mieleen kunnes oli taas turvallisesti maan kamaralla..

Minua kumastutaa  eikö tuo ole vaaratilanne josta pitää tehdä raportti?

 

Kaveri ei osannut sanoa tarkemmin mitä lentäjä teki mitään kuulutusta kuitenkaan asiasta ei ollut olisikohan vaan tarkistanut jotain. Mitähän on voinut tapahtua? Voihan olla että kone teki ylös vedon, minä ainakin alan luulla niin.

 

EDIT: quote korjattu /Mikko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voihan olla että kone teki ylös vedon, minä ainakin alan luulla niin.

 

No kait nyt ylösvedon tunnistaa  :o Ja miksi se lentäjä olisi käynyt ylösvetoa katsomassa matkustamon puolella? :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No kait nyt ylösvedon tunnistaa  :o Ja miksi se lentäjä olisi käynyt ylösvetoa katsomassa ohjaamon puolella? :P

 

Tarkoitit Mikko varmaan matkustamon puolella? ??? ;D Yleensä lentäjät katsovat ylösvetoa ohjaamon puolella..toivottavasti :P

 

Ville :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan yksinkertainen juttu, ohjaamossa on niin pienet sivuikkunat joten lentäjä tarkisti matkustamon puolelta missä ollaan. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan yksinkertainen juttu, ohjaamossa on niin pienet sivuikkunat joten lentäjä tarkisti matkustamon puolelta missä ollaan. ;D

 

Jeps, ne lensi varmaan VFR:ää :laugh:

                                                                                       

Ville :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voihan olla, että lentäjä on tarkistanut onko siivessä ollut jäätä.

 

Niin mutta miksi kesken lennon tuota pitäisi tarkistaa....  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan yksinkertainen juttu, ohjaamossa on niin pienet sivuikkunat joten lentäjä tarkisti matkustamon puolelta missä ollaan. ;D

 

Varmaan kurkkas matkustamon monitoorista koneen sijaintia  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tai kävi helpottamassa luonnollisia paineita ennen laskua  ;D

Tämä tarina taitaa valitettavasti mennä taas lentomatkustajan vilkkaan mielikuvituksen piikkiin...

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pakko on jatkaa ja vähän tässä kettuilla ja viilata pilkkua...

 

Eikös ne renkaat ylensä oteta käsin alas? Nostamalla/laskemalla sitä vipua siä ohjaamon puolella  ;D::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään