Mika B Virolainen

Lockheed L-1011 TriStar

49 viestiä aiheessa

Onko näin, että tällä hetkellä yksikään yhtiö ei operoi matkustajaliikennettä Tristar(e)illa?

 

Jotenkin tuo konetyyppi on ollut minulle aina se yksi hienoimmista, joten aloin tutkia mahdollisuutta elämyslentoon Tristarilla tuolla jo mainitulla Trans Atlantic Airlinesilla.

 

Paljastui äkkiä, että kysymyksessä onkin vähän toisenlainen projekti kuin mitä ajattelin aluksi. Toteutuessaan reissusta saattaisi tulla melkoinen elämys - sen verran hmm.. mielenkiintoisia viitteitä yhtiöön netistä löytää.

 

Bileitä on pidetty uuden yhtiön kunniaksi huhtikuussa 2003.

 

Heinäkuussa 2003 CEO Chief Innocent Njoku mm. kertoo, että liikenne aloitettaisiin A330-kalustolla.

 

Heinäkuussa 2006 on yksi Tristar saatu jo ihan kelvollisen näköiseksi ja TAA:n logojakin löytyy Deltan maalien päältä.

 

Mutta ehkä ennen reissuani yhtiön pitäisi päästä pois EU:n lentotoiminnan kieltävältä listalta. Ja olisihan se liikenteen aloittaminenkin ihan plussaa. :) Enkä sitten tiedä, kuinka houkutteleva toi reitti New York - Freetown meikäläiselle olisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo tuo TAA on aika farssi :D Varsinkin kun katsoo noita juhlakuvia jostain afrikasta..

 

On noita matkustajayhtiöitä vielä, melkein kaikki (pl. militaryt ja privatet) operaattorit lennättävät matkustajia.

 

ATA (militarycharttereita, DC-10-30:t korvaavat nämä koneet kohta)

Euroatlantic (portugal, tekee charttereita), samoin Luzair (1 lentokuntoinen kone, toinen (CS-TMR) on juuri aktivoinnissa/huollossa @ AMS)

Globejet airlines (chartereita, 2 konetta tällä hetkellä LAB:lla)

Hewa-bora (tosin korvautuu lähiaikoina B767-300:lla)

 

Sitten jotain hämäriä SkyGate, Starjet, Air universal jotka myös charteroivat koneitaan muille. Päämajana arabian maat, koneet tuntuvat olevan aika vähällä käytöllä.

 

Normiheebolle ei hirveästi vaihtoehtoja ole, thaimaassa operoiva Thai Sky olisi ollut paras ja helpoin vaihtoehto mutta kun ei sitäkään firmaa enää ole...saa nähdä kuka ostaa ATA:n 4 hyväkuntoista (mutta täyteen ahdettua) konetta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo tuo TAA on aika farssi :D Varsinkin kun katsoo noita juhlakuvia jostain afrikasta..

 

Jostain olin lukevinani, että TAA olisi ollut jenkkifirma, mutta ilmeisesti vain paperilla. Voihan tietysti olla, että Sierra Leonen yhteiskunnalliset olotkin ovat vähän epäsuotuisat uuden kansainvälisen lentoyhtiön perustamiselle tahi säännölliselle liikenteelle. Kyllähän tuo kaikesta huolimatta Aika Viritykselle haisee..  :-\

 

ATA (militarycharttereita, DC-10-30:t korvaavat nämä koneet kohta)

 

Kiitoksia selvennyksestä! Ehdin jo pohtia, että minkäs firman chartterilla pääsis ATA:n Tristarin kyytiin, mutta antaa nyt sitten kuitenkin olla.. ;)

 

Normiheebolle ei hirveästi vaihtoehtoja ole, thaimaassa operoiva Thai Sky olisi ollut paras ja helpoin vaihtoehto mutta kun ei sitäkään firmaa enää ole...saa nähdä kuka ostaa ATA:n 4 hyväkuntoista (mutta täyteen ahdettua) konetta.

 

Täytynee pitää katse horisontissa (tai siis vähän yli) ja uskoa vaan siihen, että kyllä tästä vielä Tristarin kyytiin jonakin päivänä pääsee.. Toivoa kun ei pidä koskaan menettää.  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PS. pistäkkee lisää kuvia :)

 

no jos muutama

 

TWA ei tainnut olla vielä esillä

N8034T, josta tuli N194AT American Tran Airilla.  Ja jollaisena se kävi myös EFHK:lla http://www.airliners.net/open.file/0185302/L/

Taitaa olla varastoituna tämäkin nykyään.

[ attachment removed ]

 

ja sitten olikin jo puhetta näistä EFHK:n kävijöistä

 

CS-TEB 2004 elokuussa

[ attachment removed ]

 

Ja muutaman päivän EFHK:lle seisoskellut HS-SEB joka tässä häipymässä 2004 huhtikuussa.

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Henkilökunnasta päätellen, tuo TAA olisi melko mielenkiintoinen yhtiönä, siihen kannattaisi jopa sijoittaa rahoja  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa em. urlissa on muutama, kun menet pääsaitille niin löydät lisää.. ( http://www.l1011.homestead.com/TransAtlantic-Airlines.html )

A.netissä on tietty kanssa muutama, muttei kovin montaa kyllä.

 

 

Tilaahan noissa on, 2-5-2 seatingilläkin mukavasti:

 

http://www.airliners.net/open.file/0950621/L/

http://www.airliners.net/open.file/0960640/L/

 

Ei tuokaan ole hullumman näköistä:

 

http://www.airliners.net/open.file/0119217/L/

 

Täysipitkissä malleissa oli hissit, joilla henkilökunta pääsi matkustamon alla olevaan keittiöön. Vessatilat olivat takana kivasti vierekkäin (5 vessaa puoliympyrän muotoisessa muodostelmassa). En nyt äkkiä löytänyt kuvaa tästä :/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tilan tuntua tuo aika lailla se, ettei keskipenkistöjen yllä ole ollenkaan matkatavarahyllyjä. Ne puuttuvat käsittääkseni myös mm Il-86:sta, ja se näyttääkin sisältä isolta kuin asemahalli.. :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo aikanaan 80 luvulla merimiesurani aikana sain kunnian lentaa ko konetyypilla ja juuri tietty Deltan vareissa.

Lensin 30 Heinakuu 1985  Koneella N726DA ja 2 paivaa myohemmin se tuhoutui DFW laskussa rw 17. Paasin jopa kayman ohjaamossa ja konen kapteeni oli sama mies kun kuoli sitten tuossa elokuun alun onnettomuus, jos muistan oikein han oli chiefpilot of Delta L1011.. Captain Connor tai jotain sinnepain. Muistan kun tuo onnettomus tuli niin oli kovat juttu jenkkilassa windshear ongelma silloin ei ollut koneet varoituslaitteita viela tahan asiaan kuten nyt on.

Vaikuttava kone ja muyistakseni yksi harvoja onnettomuuksia tuolle koneelle tapahtui.

Niin sen lahempana lento-onnettomuutta en ole koskaan ollutkaan.

 

Kone oli luotettava tyojuhta mutta sen tilauskanta oli heikko johtuen siita etta oli liian kauan piirustuspöydällä ja moni sita tilannyt yhtiö vaihtoi DC 10koneeseen(joitenkin tulee mieleen A350).Kaunis kone se oli silti.

Omistan itse asiassa sielta ostetun kirjan ko koneesta/viimeinen valmistettu tristar oli HZ-HM5 joka meni

Saudi-Arabiaan(nro 1250)Alkuperäinen reg 7T-VRA

Jukka

 

PS kirjan mukaan "Algerian VIP Flt, not delivered"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikuttava kone ja muyistakseni yksi harvoja onnettomuuksia tuolle koneelle tapahtui.

 

Jos muistan nyt oikein niin Eastern Airlinesin L1011 ajeli hissukseen maahan ja tuhoutui, tämä oli vähän merkillinen onnettomuus... Controlled flight into terrain. Kone laskeutui hissukseen kunnes ei enää ehtinyt nousta maan tullessa vastaa kovaa vauhtia.

http://en.wikipedia.org/wiki/Eastern_Air_Lines_Flight_401

 

Tosi hienoja kuvia kyllä tässä ketjussa.  8) Noista rumistakin koneista tulee hienoja vanhetessaan....  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos muistan nyt oikein niin Eastern Airlinesin L1011 ajeli hissukseen maahan ja tuhoutui, tämä oli vähän merkillinen onnettomuus... Controlled flight into terrain. Kone laskeutui hissukseen kunnes ei enää ehtinyt nousta maan tullessa vastaa kovaa vauhtia.

http://en.wikipedia.org/wiki/Eastern_Air_Lines_Flight_401

 

Tosi hienoja kuvia kyllä tässä ketjussa.  8) Noista rumistakin koneista tulee hienoja vanhetessaan....  ;D

 

Joo konessa ei nokkateline mennyt alas merkkivalon mukan(Oli kuitenkin alhaalla) ja todennaköisesti försti pukkasi AP pois päältä kun he yrittivät selvittää ongelmaa;kukaan ei huomannut ja kone meni hissukseen Evergladesin suoalueelle jossa alligaatorit saivat herkkuasterian syliinsä!!Tässäkin oli syynä inhimillinen tekijä koneessa ei ollut ollut vikaa.

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisäyksenä kone oli N310EA toimitettu Easternille Elokuussa 1972 ja kerkisi lentää vaiun muutaman kuukauden ennen tä'tä onnettomuutta:29 Joulukuu 1972 tapahtui tämä valitettava onnettomuus.(Lento 401) Ja Flight engineer oli Don Repo, suomalainen sukujuuriltaan.

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo aikanaan 80 luvulla merimiesurani aikana sain kunnian lentaa ko konetyypilla ja juuri tietty Deltan vareissa.

 

 

Samoin olen minäkin päässyt lentämään TriStarin kyydissä Deltan väreissä legeillä JFK-DFW-SFO 80-luvun lopussa. 10 vuotiaana ei mieleen muuta jäänyt kuin Dallasissa melkein tunnin kestänyt ruuhka-rullaus kiitoradalle ja vitsailtiin että Kaliforniaan mennäänkin maata pitkin  :laugh: ,kuin myös upeat Kalliovuoret samalla reissulla. Ja jossain kadoksissa on tuolta lennolta saatu L-1011 pienoismalli  :-\

 

L-1011 on yksi suosikkini klassikko koneista DC-10:n kanssa.

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uudessa Airliners -lehdessä (MAR/APR 2007) on parin sivun juttu N723DA:sta, joka on kunnostettu Victorvillessä ja menossa operoimaan charteria Trans Atlantic Airlinesille. Sikäli kun... "As of this writing, the TriStar was still sitting at VCV, held up by some administrative details."

 

Ei käy ilmi milloin juttu on kirjoitettu mutta sen mukaan kone on ollut teknisesti valmis jo viime kesänä. 

 

Operaattori on Sierra Leonesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tristaria kai joskus vaivasivat kummalliset incidentit. Vanhassa Ilmailu -lehdessä taisi olla joskus vuosia sitten pikku juttu Tristarin kolminkertaisesta moottorihäiröstä lennolla. Tristarin kaikki moottorit sammuivat 5.5.1983 , koska öljytulpista oli unohtunut tiivisterenkaat huollossa. Kone pääsi vielä laskuun, kun yksi moottori starttasi.

Tuossa sanotaan "both engines", taisi sammua kaikki kolme moottoria.

 

Wikipedia 1983 in aviation:

 

"5 May: Richard Boddy, pilot of an Eastern Airlines TriStar barely avoids disaster when he is able to land at Miami International Airport, after getting one engine back to life after both engines had stopped working during a flight to the Bahamas."

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämmöisen kuvasin Dallasissa 2.3.2007...Tummennetun ikkunan kanssa häviää aina  :'(

 

Laskun jälkeen rullausta:

 

[ attachment removed / expired ]

 

ja sitten pikapesulle, mikä lienee ollut suosionosoituksen tarkoitus..

 

[ attachment removed / expired ]

 

-Kähmy

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuollaisen vesisuihkun alta mentiin viimeisellä Finskin ysilennollakin. Kyseessä oli kunnianosoitus eläkkeelle siirtyvälle konetyypille, mutta mitä tuossa tehtiin, sen viisaammat varmaan tietävät.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli muutama Tristar kuva vastaan kun kaivelin kuva-arkistoja muissa asioissa. Muutama scannaus Tistarista tässä.

 

T: Perttu

 

Tässä aikaisemmin mainitsemani Jordanian kuningas itse ohjaimissa legendaariselta lekomäeltä kuvattuna 13101987 Hesassa.

[ attachment removed ]

 

Gulf Airin A40-TX LHR:ssä 1988

[ attachment removed ]

 

BA:n G-BBAG LHR:ssa luokkaa 1987, kaukaa putkella lasin läpikuvattu

[ attachment removed ]

 

N703DA muistaakseni MIA:ssa.

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa nähdä Pertun kuvia välillä :thmbup: voisit aukoa arkistoja pikkaisen useammin, kun siellä on jommoisen mielenkiintoista materiaalia kätköissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa nähdä Pertun kuvia välillä :thmbup: voisit aukoa arkistoja pikkaisen useammin, kun siellä on jommoisen mielenkiintoista materiaalia kätköissä.

 

Aikaa kun vain olisi......

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ja just kun täällä valiteltiin, et kuinka harvinaiseksi on TriStar käynyt niin eikö mitä. Sellaista pukkaa kentälle.  Ja ilmeisesti lentelee chartereita pari päivää.

 

CS-TMP

[ attachment removed ]

 

 

tälle olisi varmaan pitänyt avata oma threadi kun näitä kuvia on täällä kohta muutama sata  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla