Esa Karanko

Diapositiivien skannaus

26 viestiä aiheessa

Hyvät valokuuvajat,

Pyydän kertomaan yksinkertaisin sanoin miten saisin diakuvani digitaaliseen muotoon. Mitä pitää hankkia ja miten pitää toimia?

Minulle on kertynyt tuhansia muun muassa ilmailuaiheisia diapositiiveja. Jos menen skannausongelman kanssa helsinkiläiseen tietokonepuotiin, niin olen täysin myyjien vedätettävissä ja armoilla. Olen varma, että ongelmaan löytyy ratkaisu. Ammattilaislaatua en hae, sillä filmikin on ollut kuluttajalaatua. Kuvien pitää kuitenkin olla ainakin tietokoneen näytöllä kohtuullisen hyviä. Projekti on kertaluenteinen, sillä en enää kuvaa diapositiiveja.

:-)  Esa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä se niin taitaa olla, että on ostettava diaskanneri. Tai vastaavasti tasoskanneri, jolla voi skannata myös dioja, mutta näiden skannauslaatu ei kyllä yleensä vastaa oikeiden diaskannereiden laatua. Mutta joka tapauksessa kumman tahansa sitten ostaakin, tulee se takuulla halvemmaksi, kuin antaa sadat tai tuhannet diat jonkun firman skannattavaksi. En edes uskalla kuvitella, mitä moinen voisi maksaa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Diapositiivini, vaikka itse sanonkin, ovat aika hyvälaatuisia. Haluaisin tuon laadun näkyvän myös digitaalisena. Mistä hintaluokasta on kyse? Kaipaisin esimerkiksi jotain laitevaihtoehtoja.

Esa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Diapositiivini, vaikka itse sanonkin, ovat aika hyvälaatuisia. Haluaisin tuon laadun näkyvän myös digitaalisena. Mistä hintaluokasta on kyse? Kaipaisin esimerkiksi jotain laitevaihtoehtoja.

Noihin kysymyksiin en lähde vastaamaan, sillä kokemukseni ko. hommasta on rajoittunut muutaman dian skannaamiseen siihen pystyvällä tasoskannerilla, eikä sekään ole oma, joten sen hintaa en edes tiedä. Mutta täällä nähtyjen skannattujen kuvien perusteella täällä on myös alan ammattilaisia, joten antaa heidän vastailla :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulle on kertynyt tuhansia muun muassa ilmailuaiheisia diapositiiveja.

Onko ne kehystetty vai ei?  Yksi vaihtoehto on heijastaa kuvat seinälle ja kuvata ne kameralla. Laatu on kelvannut ainakin joillekin ja kyseinen on tapa on nopea.

MikkO

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hei Mikko,

Kyllä ne ovat kehyksissä.  Mielstäni kankaalle heijastetusta kuvasta otetun kuvan laatu ei ole riittävä.

Esa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse olen meinannut jossain vaiheessa kuvata makro-objektiivilla ja pienellä valopöydällä dioja sähköiseen muotoon. Laatu ei toki ole yhtä hyvä kuin skannerilla, mutta nopudessa kamera hakkaa skannerin 100-0.

Tässä omia ajatuksiani aiheesta:

Skanneri:

+ Kuvanlaatu

- Hitaus

- Diat pitäisi postkaa kehyksistä parhaaseen laatuun päästäkseen

- Kuluttajalaitteiden ohjelmistot (jokaisen kuvan mittasuhteet eri, joihinkin kuviin jää kehyksiä näkyville)

Kamera + makro + valopöytä:

+ Nopeus

+ Jokaisen kuvan mittasuhteet samat

- Laatu ei yllä skannerin tasolle

Tässä vertailua kuvauksen ja skannauksen välillä: http://www.hansa.1g.fi/kuvat/Diakopiointi+vertailu/

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ostin n. 5 vuotta sitten Minoltan Dual II diaskannerin, maksoi n. 3000 mk. Laatu ja softat on ihan hyvät, mutta tuo diojen ja negojen skannaus on tosiaan hidasta hommaa. Skannausprojekti on vieläkin kesken, viidessä vuodessa on tullut skannattua vähän yli tuhat diaa mutta ajankäyttömahdollisuuteni ovatkin olleet hyvin rajalliset. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Valitettavasti olen hieman pihalla myynnissä olevista laitteista, en ole seurannut kehitystä muutamaan vuoteen. Nykyinen skannerini on palvellut hyvin ja en ole tuntenut tarvetta tutkia uusia laitteita.

Nyrkkisääntönä ihan normaalisti. Jokaisen valmistajan mallistossa kallein skanneri tekee parhaan jäljen. Tosin on turha ostaa skanneria joka tekee 6x6 diojakin, jos ei sellaisia aio skannata.

Tästä nyt ei paljon ollut apua, itse etsin aikoinaan netistä vertailuja sun muuta käyttäjä kokemusta. Ja kun tiesin täsmälleen mitä skannerilta halusin, oli sitten helppo valita laite.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

...ja hintaluokka lienee tätä nykyä 500 EUR kummankin puolen.

Tosiaan, skanneri vaatii aikaa ja tupakkaa, mutta se kyllä kannattaa! Oma skannerini on jo todella aikansa elänyt, mutta jälki on useimmiten OK ja vaatii melkoisen määrän "jälkikäsittelyä" esim digijärkkärin kuvaan verrattuna. Uudemmat skannerit tekevät sitten jo hyvää jälkeä ilman jälkikäsittelyäkin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

no eipä ole juuri apua minunkaan kommenteista.  Hieman huolissani olen välillä tuon nykyisen vanhahkon skannerini kestävyydestä ja olisihan se kiva jos olisi parempi.  Tuo Minoltan DiMAGE ScanDual III on sinänsä palvellut hyvin ja täytyy sanoa että todennäköisesti suurin vika siinä, että sillä ei aina synny hyvää jälkeä on kyllä skannaajassa itsessään kuin laitteessa.  Katselin tuossa juuri läpi jotain a.nettiin laittamiani skannattuja kuvia ja aika hirveetä jälkeä löytyy parin vuoden takaa.  Skanneri on kuitenkin ihan sama.  Tietysti originaalilla on suuri merkitys, mutta skannerin säätöjen ymmärtäminen ja tietysti se varsinainen kuvan käsittely sitten kuitenkin näyttelee myös melko suurta osaa.

Tuosta Juhan listauksesta en oikein ymmärtänyt tuota diojen poistamista kehyksistä ja noita mittasuhteiden heittoja.  En itse ole kyllä huomannut käytännössä eroa.  Ja jos joku asia merkitsee niin se on nimenomaan se kuvan laatu.  Mutta siinä Juha on kyllä 111%:ti oikeassa, että skannerin kanssa menee aikaa.

Tuossa esimerkki kohtalaisesti onnistuneesta skannauksesta itseltäni (härski plugitus ;D) http://www.airliners.net/open.file/1187678/L/

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuosta Juhan listauksesta en oikein ymmärtänyt tuota diojen poistamista kehyksistä ja noita mittasuhteiden heittoja.  En itse ole kyllä huomannut käytännössä eroa.

Tarkoitin sitä, että parhaaseen laatuun päästään filmiskannerilla poistamalla ylimääräiset lasit sen positiivin (tai negatiivin) ympäriltä. Mittasuhteiden heitoilla tarkoitin ainakin näiden harrastelijalaitteiden ohjelmistoja, jotka pyrkivät päättelemään kaiken itse. Eli laite ensin esiskannaa ja päättelee siitä minkä kokoisen alan "käyttäjä haluaa" skannattavan. Tuo ala taas päätellään jokaisesta ruudusta erikseen ja tällöin heittoja syntyy, eli kaikki kuvat eivät olekkaan 3:2 muodossa vaan pientä heittoa on suuntaan jos toiseen. Ammattilaitteissa ei toki tätä ongelmaa ole...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ihan tavallinen tasoskanneri läpivalottavalla filmi/diakannella tekee kyllä tarpeeksi hyvää jälkeä ruudulta katsottavaksi. Suurkokotulosteita varten kannattaa sitten skannaus teettää ammattivehkeillä. Jos kuvaisit filmille jatkuvasti, olisi filmiskanneri mielekkäämpi hankinta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos et vielä ehtinyt kauppaan, kommentoitsen oman mielipiteeni. Minä skannasin melkoisen nipun kuvia jossain vaiheessa Nikonin tyyriillä filmiskannerilla. Sitten haltuuni tuli tuommoinen EPSON Perfection 3200 Photo -tyyppinen tasoskanneri. Mukana tulivat semmoiset aparaatit, joilla saa skannata joko neljä kehystettyä tai yhdestä kahteen kuuden liuskaa suoraan filmiltä. Totesin hetken leikittyäni homman olevan sekä olennaisesti helpompaa ja nopeampaa kuin filmiskannerilla että myös laadun olevan häkellyttävän hyvää. Pieniä tarkennusongelmia tahtoo välillä esiintyä, kun en ole harrastanut lasikehyksiä ja nuo filmit tahtovat vääntyä vähän mutkalle, mutta muuten jälki on kyllä aivan riittävän hyvää. Ja tosiaan samalla vaivalla tuolla saa jopa 12 kuvaa työn alle kerralla. Merkkejä ja malleja lienee sen miljoona, että ota heistä selvää, mutta tuo on minusta sangen kelvollinen laitos.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos et vielä ehtinyt kauppaan, kommentoitsen oman mielipiteeni. Minä skannasin melkoisen nipun kuvia jossain vaiheessa Nikonin tyyriillä filmiskannerilla. Sitten haltuuni tuli tuommoinen EPSON Perfection 3200 Photo -tyyppinen tasoskanneri.

Jäi itseänikin kinnostamaan... Tosi edullinen, esim. tamperelainen Bulldog myy alle sataseen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hei Antti,

Kiitos vinkistä. Se tuli kreivin aikaan. Olin aamulla lähdössä ostoksille, mutta sää oli niin kurja, että lykkäsin kauppamatkan tuonnemmas.

:-)    Esa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Epson on kyllä nykyään selvä ykkönen tolkkuhintaisissa skannereissa. Parhaat Epsonin tasoskannerit ovat filmiskannauksessakin jo eliittiluokkaa, mutta ne kyllä sitten maksavatkin jo aika paljon. Mutta keskihintaisetkin ovat todella hyviä. 4490:een kannattaa ainakin tutustua, semmoinen mulla on työpöydällä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jees :) Tämä minun 3200 on jo pari vuotta vanha, joten todennäköisesti nykyisin on hieman laadukkaampiakin vehkeitä tarjolla ja vieläpä edullisesti. Tasoskannerissa on tietty se etu, että sillä voi skannailla kaikkea muutakin kuin filmejä :)

Mutta vaikkapa nuo

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,63775.0.html

on skannattu mainitulla vehkellä. Kuten tarinasta käy ilmi, kuvat ovat suoraan pölyisiltä ja naarmuisilta negoilta sekä rakeisesta nelisatasesta filkasta skannattuja, joten laatu ei sinällään ole päätä huimaavaa, mutta kyllä niistäkin jotain ajatusta saanee.

-A-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Filmin kaudella diojen kopiointiin käytettiin kameraan objektiivin paikalle kiinnitettäviä diakopiointilaitteita. Onko kenelläkään kokemusta niitten toiminnasta kopioitaesa dioja digijärkkäreillä? Nopeus ainakin olisi moninkertainen skannereihin nähden. Hintakaan ei liene kovin paha, alle satasen, jos jostakin löytäisi....

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toki laite itsessään on tuttu, mutta olisi kiinnostavaa tietää miten se pelaa digijärkkärien kanssa yhteen ja mikä on lopputulos laadultaan. Vois näet olettaa että sillä kopioisi dioja suunnilleen sitä vauhtia kun ehtii niitä pitimessä vaihtamaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kameralehti tätä asiaa testaili taannoin numerossa 10-11 /2005, http://www.kameralehti.fi/index2.html.

Soligor tekee tuollaista diakopiointilaitetta, jossa on otettu huomioon digin rajauskerroin. Itselläni on vanha,  kinolle tarkoitettu, jolla muutaman osa-alakopion olen ottanut.  Tumman pään erottelu noissa kaikissa (myös tasoskannereissa) on yleensä ongelmana, mutta huolellisella valotuksella saa kyllä ruudulla katseltavaa jälkeä.  Ideahan on sama kuin makro-optiikassa, tuossa on vain tuo diapidike ja valonhajoitinlevy vakiona.

Nopeahan tuollainen putkipeli on, se on totta, mutta ei se vielä ihan oikealle filmiskannerille taida pärjätä, tietenkään.

-kr

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä on jo kehuttu Epsonin skannereita. Miten mahtaa toimia monitoimilaite RX620, jossa on dioja ja negatiiveja varten oma pidikkeensä. Skannerin tarkkuus on 2400x4800.

Entä miten se suhtautuu Antin mainitsemaan (EPSON Perfection 3200 Photo, 3200 x 6400 dpi) ja mistä (miten tarkasta) Epsonista Esalla oli kokemuksia?

Vastakkain Epsonin kanssa viivalla on puhdas skanneri Canoscan 4400FF, jonka tarkkuus on 4800 x 9600 dpi. Resoluutio on siis selkeästi parempi, mutta mahtaako CanoScan oikeasti toimia? Mukana tulee Scansoft Omnipage SE  -softa - onko kellään kokemuksia tästä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aiheesta skanneri vastaan kamera+diakopiointilaite on hyvä muistaa, että skannerin käyttö on selvästi hitampaa kuin kameran. Itselläni on filmiskanneri, joka on ihan hyvä mutta niin hidas että satojen tai tuhansien diojen / negojen skannaus on jo iso työ. Siksipä olen nyt rakentamassa 50 mm objektiiviin kiinnitettävää diakopiointilaitetta. Tosin sekin projekti etenee aika hitaasti  :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään