Jari Tanskanen

Finnairin uudet A340 -koneet valmistuvat Toulousessa

106 viestiä aiheessa

työkalujen säilytyksestä sen verran, että jokaiselle työkalulle on oma paikkansa pakeissa(tot.näk) ja työkalut joutuu palauttamaan paikallensa heti työvaiheen päätyttyä. Aina ennen vuoroa ja vuoron jälkeen tarkistetaan onko työkaluja kadoksissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

työkalujen säilytyksestä sen verran, että jokaiselle työkalulle on oma paikkansa pakeissa(tot.näk) ja työkalut joutuu palauttamaan paikallensa heti työvaiheen päätyttyä. Aina ennen vuoroa ja vuoron jälkeen tarkistetaan onko työkaluja kadoksissa.

 

Ajattelin tuota, koska mulla on tusinan verran koneista löydettyjä työkaluja harrastepakissani.

 

Että silleen.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotain tuttua väritystä jo havaittavista...

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

 

Eikös logon alla pitäisi olla vaaleampi viiva?

Hyviä kuvia! :thmbup:

 

Teemu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotain tuttua väritystä jo havaittavista...

 

Eikös logon alla pitäisi olla vaaleampi viiva?

Hyviä kuvia! :thmbup:

 

Teemu

 

Kyllä, ainakin LQA:ssa on ja tuohonkin varmaan sellainen tulee kunhan saavat maalauksen valmiiksi.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kuva poistetettu lainauksesta -Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kipparit lepäilee koneen etuosassa olevassa punkassa.

 

Et käynyt eturuumassa ihailemassa Finnairin (varmaan ainoana lentoyhtiönä maailmassa) ottamaa optiota. Matkustajille ei ole hapenkehittimiä, vaan happi tulee tarvittaessa pullosta eturuumasta.

 

LQB on käsittääkseni tällä hetkellä hieman myöhässä aikataulusta. LQC valmistunee ajallaan

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jarin matkaseurueessa mukana olleena voin kertoa, että itse julkaisen kuvamateriaalini ILMAILU-lehdessä ensi kuun puolella. Jari ei voinut näyttää kuviaan radiossa, joten hän paljasti reissusaldonsa näin.

 

Finnairin A340-turistiluokan penkkiväli on mukavan väljä. Minun pitkät kinttuni mahtuvat mukavasti "mukaan" lentsikkaan.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitääköhän ne näillä 340:n tuotantolinjoilla valot päällä vain Finnairin takia? Olikohan se nyt Thai joka viimeksi ilmoitteli luopuvansa 340-500 sarjalaisista triplaseiskojen hyväksi kun kuluttavat sen verran paljon.

 

Onhan uusi aina kivan uuden näköinen, ei siinä mitään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitääköhän ne näillä 340:n tuotantolinjoilla valot päällä vain Finnairin takia? Olikohan se nyt Thai joka viimeksi ilmoitteli luopuvansa 340-500 sarjalaisista triplaseiskojen hyväksi kun kuluttavat sen verran paljon.

 

Onhan uusi aina kivan uuden näköinen, ei siinä mitään.

 

Eikös myöskin Air Canada ilmoittanut luopuvansa A340-300/500 sarjalaisista uusien 777:n (777-200LR & 777-300ER) hyväksi  :P

 

Noh, kohta niitä 340-500:a on käytettynä markkinoilla paljon Vinnairille.  ;D

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiva jos Finnair tilais 600:sia.  :P

Niin  olisihan se "Kivaa" mutta mahtaako Finnair tarvita niitä ominaisuuksia  mitä 500 ja 600 malleista löytyy.

Pystyvät n. 15000 km legeihin jota ominaisuutta ei kai nyt kaivata ja ottavat n.419 matkustajaa (Airbussin sivulta -600 malli)

Nykyään myydään n.290 lippua per lähtö ja ei aina ihan sitäkään joten 120 lipun myyminen lisää per vuoro- eikä millään alehinnalla sekin on aika kova haaste.

Olen  siinä uskossa että Finnairilla on kyllä tarkkaan tiedossa A340 -300:n hyvät puolet. 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoisia ja erikoisia kuvia! Kyllä tuo A340-300 on ihan passeli Finskin laivastoon 500 -ja 600 sarjalaisten sijasta. Olishan ne isot 500-600 sarjan kannut rispektiä herättäviä... kivat nuo PTV näytötkin  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoisia ja erikoisia kuvia! Kyllä tuo A340-300 on ihan passeli Finskin laivastoon 500 -ja 600 sarjalaisten sijasta. Olishan ne isot 500-600 sarjan kannut rispektiä herättäviä...

 

Eikös A330:ssakin ole isommat kannut kuin A340-600:ssa. Usein olen lentokentillä loungejen ikkunoista ihmetellyt niitä yhdensortin prinssinakkikannuja, mitä niissä 600:ssa on.

Ja jos sattuu viereiselle portille B777, niin siinä on sitä respektiä :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin  olisihan se "Kivaa" mutta mahtaako Finnair tarvita niitä ominaisuuksia  mitä 500 ja 600 malleista löytyy.

Pystyvät n. 15000 km legeihin jota ominaisuutta ei kai nyt kaivata ja ottavat n.419 matkustajaa (Airbussin sivulta -600 malli)

Nykyään myydään n.290 lippua per lähtö ja ei aina ihan sitäkään joten 120 lipun myyminen lisää per vuoro- eikä millään alehinnalla sekin on aika kova haaste.

Olen  siinä uskossa että Finnairilla on kyllä tarkkaan tiedossa A340 -300:n hyvät puolet. 8)

 

Näinhän se varmasti on, mutta mukavaahan se olisi ollut.  ;D

Kyllä 600:sella rupiaa olemaan jo pituutta (maailman pisin matkustajakone?  ???)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kyllä 600:sella rupiaa olemaan jo pituutta (maailman pisin matkustajakone?  ???)

 

Miten se muuten on, onko A340-600 pisin matkustajakone, vai meneekö yksi 777:n versio edelle?

Muistan kuulleeni Lufthansan kapteenin joskus matkustamokuulutuksessa maininneen, että tämä on se pisin kaikista. Mutta muistan myös nähneeni todella pitkiä triplaseiskoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten se muuten on, onko A340-600 pisin matkustajakone, vai meneekö yksi 777:n versio edelle?

Muistan kuulleeni Lufthansan kapteenin joskus matkustamokuulutuksessa maininneen, että tämä on se pisin kaikista. Mutta muistan myös nähneeni todella pitkiä triplaseiskoja.

 

Kolme pisinta liikennekonetta ovat: Airbus A340-600, Boeing 777-300 ja Boeing 747.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös A330:ssakin ole isommat kannut kuin A340-600:ssa...

 

No joo en ollut ennen vertaillut näitten A330 & A340-500/600 kannujen kokoja mutta aika lähellä taitavat olla kokonsa puolesta, jos ei A330ssa ole RRn putkikannuja vaan CFMt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Et käynyt eturuumassa ihailemassa Finnairin (varmaan ainoana lentoyhtiönä maailmassa) ottamaa optiota. Matkustajille ei ole hapenkehittimiä, vaan happi tulee tarvittaessa pullosta eturuumasta.

 

Tiedän kyllä, että ilmailussa on kaikki mahdollisuudet otettu huomioon, mutta jotenkin tämä kuulostaa epävarmemmalta ratkaisulta kuin omat hapenkehittimet jokaiselle. Mitä jos ruumassa syttyy tulipalo? Tai pullon pääventtiili hajoaa nopeassa paineenalenemisessa?

 

Molemmat _hyvin_  epätodennäköisiä tilanteita, eikä tarkoituksenani ole todellakaan milläänlailla väheksyä optiota tai Airbusin suunnittelua, mutta minulle tuli vaan yöllä väsyneenä tälläinen asia mieleen...

 

Ja kuinka iso tuo pullo oikein on tilavuudeltaan, koska PAXia on riittävästi...?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Molemmissa on riskinsä, nimittäin hapenkehittimet happea kehittäessään kehittävät myös kovan lämmön, joka on aina myöskin riski lentokoneessa.

Paljonkohan muuten "kilpailevissa" järjestelmissä on painoeroa...?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No eiköhän se selvää ole, että A330:sessä on isommat kattilat kun A340-600:sessa. Toisessa on 2 kattilaa ja toisessa 4. Ois hieman outoa jos vaikkapa A340-600:sessa ois 4 kappaletta B777:kan tyylisiä kattiloita... ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei se kyllä mitenkään selvää ole. En tiedä mitkä ovat tarkat luvut, mutta aika likikkäin ne "kannujen kuppikoot" on (A330 vs A340-500/600). Se, mikä näyttää isommalta ja mikä pienemmältä, on toinen juttu... ;) Nythän oli kyse nimenomaan A340-500/600sta, ei näistä samoista, joita Vinnairilla on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla