Guest OldCrow

Cessna 337 Skymaster "push-me pull-you"

51 viestiä aiheessa

No niin...nyt sorrun jo näihin Cessnoihin.... :P.

 

Mutta kaikki kunnia Cessnoille ja niiden piloteille. Cessna L-19 Bird Dog palveli Vietnamissa tyyppimerkinnällä O-1. O niinkuin Observation. Cessna 336/337 Skymaster palveli myös Vietnamissa maalinosoittajana tykistölle ja ilmasta maahan tapahtuvalle tulituelle O-2 tyyppimerkinnällä. Molemmat koneet korvasi myöhemmin OV-10 Bronco, joka oli rakennettu jo puhtaasti sotilaskäyttöön.

 

Selvittelin tuossa parin FAC-Forward Air Control(ler)-kypärän juuria Vietnamista ja muistin muutamat kuvani sotilaskäyttöön modifioiduista Cessnoista. Mieleeni tuli myös muistikuva Helsingissä kerran olleesta Skymasterista. Tämä Cessna oli nimittäin vaateliikkeen sisällä rekvisiittana ja näkyi kadulle ihan hyvin. Olisko ollut Fredan ja Kalevankadun kulmassa... ????

 

No mutta itse asiaan!

 

O-1 Bird Dog eli Cessna L-19 ranskalaisilla rekkareilla F-GDPC La Ferte-Alaisissa 2006.

[ attachment removed / expired ]

 

O-2 Skymaster eli Cessna 337 Super Skymaster.

[ attachment removed / expired ]

 

Tämä yksilö on myös ranskan rekkareissa F-BRPQ.

[ attachment removed / expired ]

 

"Push-me blow-me" tunnettiin USAF:ssa paremmin sanonalla "suck-me blow-me"  ;D.

[ attachment removed / expired ]

 

O-1 ja O-2 koneet korvattiin USAF:ssa OV-10 Broncolla.

[ attachment removed / expired ]

 

Vietnamista kerrotaan tarinaa, notta Bronco miehet pistivät F-4 Phantom kuskit polkemaan jarrujaan lentoonlähtöä odotellessa.... Pistivät nääs myllyt käymään pakilla, jolloin Phantom kuski luuli oman ajokkinsa liikkuvan etiäpäin...ja Phantom mies polki polkimiaan sikana ;D.

[ attachment removed / expired ]

 

Maalinosoittajat ovat hommansa hoidelleet ja napalm on toimitettu kohteeseen.

[ attachment removed / expired ]

 

Skyraiderit hoitelivat sitten loput...valitettavasti.

[ attachment removed / expired ]

 

Ja lopuksi sitten siviili Cessna 337 Super Skymaster joukkoon mukaan Duxfordista 2006 ; D-GMCM Fortis kellonvalmistajan mainoksilla.

[ attachment removed / expired ]

 

Leffa BAT-21 kertoo sitten enemmän FAC-kuskien duunista  ;).

 

Tämä USAF:n HGU-2A/P on pyörinyt jo useita vuosia tuolla varaston puolella. Ihmetytti vain niin sotaisen lentokypärän siviilimalliset piuhat.... Mutta lienee ollut sitten O-2 käytössä, koska myyjä puhui Vietnamista ja kaksipuomisesta koneesta.... Kaksipuomisia koneitahan olivat käsittääkseni vain O-2 ja OV-10. Niin ja Mohawk.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitti näistä. Jos olis rahaa ja lupakirja, heti jonkun tehokkaan taitolentokoneen jälkeen ostaisin Push-Pullin. Hieno peli!! Ja saa lentää 1-moottorikelpuutuksella, vaikka on 2-moottoripeli :)

 

Niin, ja tuollainen Bronco olisi saatava kans. A2A-shipiksi ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Push-Pull on muuten kiva lentää, kun lentoonlähdön jälkeen otat telineet sisään on kuin avaisi lentojarrut.

Ensin avautuvat telineluukut. Siitä efekti.

 

Heikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jukalle kiitos hienoista kuvista, harvemmin nuita Cessnoja sotahommissa taitaa nähdä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No hyvä jos nämä "harhalaukaukset" kelpasivat  ;).

 

Yritin hakea YouTuben kautta FAC ja Cessna 337 matskua. FAC tarjosi erilaisia F-16 räimäisyjä ja Cessnasta löytyi vain tämä pätkä:

 

No tuskin Vietnamissa oli aikaa kuvailla FAC touhuja....

 

Vietnamin kuvia! Muutama lentokypäräkin joukossa: http://news.webshots.com/album/557620719UGGAyY

 

Niin ja tämä löytyi: http://www.patricksaviation.com/videos/SAS73/1328/

 

FAC tarkoittaa myös muuta...Fuerza Aerea Columbinia

 

Löytyihän sieltä Cessina (kuten eräs lukioaikainen tytteli konetta nimitteli  ;D) videokin:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jukka, sorru näihin Cessnoihin ihan niiiin monta kertaa kuin haluat! Kiitos 337-kuvista! :thmbup:

Petri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistini mukaan vuonna 1972 tällainen Push Pull Cesna kukistui vaikeissa jäätävissä olosuhteissa 15:n finaaliin Helsinki-Vantaalla. Monta vuotta myöhemmin yksi onnettomuudesta selvinneistä matkustajista menehtyi jumbon onnettomuudessa Keniassa.   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...Yritin hakea YouTuben kautta FAC ja Cessna 337 matskua. FAC tarjosi erilaisia F-16 räimäisyjä ja Cessnasta löytyi vain tämä pätkä:

...

Kyllähän noita C337-videoita löytyy: Linkki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vieläköhän Rovaniemen ammattioppilaitoksella  on lekoasentajapuolella harjoituskoneena push-pulli? Oli vielä ainakin -99 kun itse valmistuin sieltä. Montako noita lienee ollut suomessa rekisterissä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katos vaan! Jättää 337:n poies, niin johan löytyy. Kiitos Otolle  :thmbup:.

 

Tässä

kaksimoottorinen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vieläköhän Rovaniemen ammattioppilaitoksella  on lekoasentajapuolella harjoituskoneena push-pulli? Oli vielä ainakin -99 kun itse valmistuin sieltä. Montako noita lienee ollut suomessa rekisterissä?

 

Olikos se rovaniemen kone Pyhäsalmessakin jonkin aikaa aikoinaan palvellut OH-CEL? Se pitäisi käydä joskus Rovaniemellä käydessä "katsastamassa" :)

 

Suomen rekisterissä on tainnut olla 5 kipaletta push-pulleja. Niistä yksi on tosin ollut 336, eli kiinteillä telineillä olevaa mallia...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pahus, nyt ottaa pattiin. Olin ihan varma että mulla löytyy EFVAlta kuva svedurekkarissa olevasta push-pull-Cessnasta platalla, mutta kävin läpi kaikki SE-rekisterillisen merkkilapun omaavat kuvani, vaan ei tärpännyt, eikä noin 12XXX vielä merkkaamattomasta kuvastakaan löytynyt... :( Toivottavasti en ole hävittänyt mitään konevaihdossa...

 

Mulla on joku muistikuva että olisin joskus torninjuuriturinoissa kuullut  Vaasassa olleen jonkun haverin (moottori?) jälkeen moisen olleen muinoin kauan täällä ennen kuin selvisi mitä sille tehdään ja kuka maksaa lystin tjsp...

 

 

Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Ja saa lentää 1-moottorikelpuutuksella, vaikka on 2-moottoripeli

 

JAR FCL-1 sanoo näin:

 

© Viranomainen päättää harkintansa mukaan

seuraavien luokkakelpuutusten myöntämisestä,

voimassaolon jatkamisesta ja uusimisesta:

(1) vesilentokoneet

(2) monimoottoriset lentokoneet,

joissa työntövoima vaikuttaa keskilinjalla

(3) yksipaikkaiset lentokoneet.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juttelin erään tutun vaasalaisen ilmailuveteraanin kanssa "push-pullista". Se Suomen ainoa 336-malli kiinteillä telineillä oli yhdessä vaiheessa  vaasalaisen Sippuksen omistuksessa, ja piti majaa Vaasan kentällä. Tämä tuttuni lensi sillä joitakin keikkoja, mm. yleisölennätyksiä ja ansiolentoja, koska kone oli ansiolentorekisterissä. Sippuksella taisi olla lentokoulukin Vaasassa tuolloin. Kone oli ostettu Norjasta, ja oli punainen pääväriltään. Suolainen meri-ilmasto oli jättänyt koneeseen jo jälkiä, alkavaa korroosiota oli mm. siipien sisällä. Myös moottoreissa oli jotakin häikkää ollut välillä, ja konetta käytiin Vantaalla korjaamassakin. Tälle tutulleni tyypit koneeseen oli antanut Merivartioston Beaver-lentäjä Selovuo.

 

Vaasan Laskuvarjokerho halusi kerran kokeilla, että onko Skymasterista hyppykonetta, olisihan siihen mahtunut neljää hyppääjää kerralla. Oikeanpuoleinen ovi otettiin kokeilumielessä irti, ja noustiin korkealle. llmavirran tohina ja voima oli ollut sen verran kovaa, ja streevat olivat tiellä, huono ulospääsy, ym., että tästä hyppykoneajatuksesta luovuttiin tuon yhden lennon jälkeen. Lentäjä kertoi, että koska koneen matkustamo levenee taakse päin voimakkaasti, se aiheutti ilmeisesti tuon erittäin kovan tohinan ja virtauksen/imun. Ihmetteli kylläkin, miten USAF:n Skymaster-koneet pystyivät lentämään ilman ovia noilla "viidakkolennoillaan"...

 

Kone näyttää olleen rekisterissä 1967-78.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olikos se rovaniemen kone Pyhäsalmessakin jonkin aikaa aikoinaan palvellut OH-CEL? Se pitäisi käydä joskus Rovaniemellä käydessä "katsastamassa" :)

 

 

 

Sehän se. Kone on ilmeisesti tarkoitus kunnostaa koska siitä on -04 purettu moottorit, siivet ja sisusta ym. pois. :thmbup: Siinä jollekkin oppilaalle päättötyö laittaa kaunotar taas lentokuntoon. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myös Star Avialla oli Utissa Skymaster tilauslentokäytössä 70-luvulla, rekisteritunnusta en muista mutta väritys oli vihreä/valkoinen. Täytyy kaivella jos siitä vaikka löytyisi joku kuva. Myöhemmin Kouvolan asemaravintolan alakerran katossa roikkui pitkään hyväkuntoinen Skymasterin hylsy, luultavasti eri yksilö kuitenkin, tuskin on enää siellä. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo Norjasta Ruotsin kautta Vaasaan vuonna 1967 tullut punainen Cessna 336 Skymaster oli tunnukseltaan OH-CCD. Se oli ex N1733Z, LN-BIP ja SE-CWX. Se oli käytössä B.Sippuksella Vaasassa 1967-70, ja tuohon väliin sattuivat nuo tuttuni lennot koneella. Kone oli sen jälkeen mm. Wihuri-Yhtymällä Helsingissä, T:mi Lentotoimi Oy:llä Tampereella, ja jälleen lopuksi Wihurilla. Kone on poistettu vuonna 1978 (Cld as wfu). Muistaako joku sen loppuvaiheet ja mihin kone joutui? Tämä yksilö oli tosiaan Suomen ainoa 336 eli kiinteillä telineillä ollut.

 

tiedot: Mäkinen-Ritaranta: Finnish Civil Aircraft 1926-2000

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistini mukaan vuonna 1972 tällainen Push Pull Cesna kukistui vaikeissa jäätävissä olosuhteissa 15:n finaaliin Helsinki-Vantaalla. Monta vuotta myöhemmin yksi onnettomuudesta selvinneistä matkustajista menehtyi jumbon onnettomuudessa Keniassa.   

 

OH-CDP lienee ollut kyseessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kyllä Star Avian yksilö oli juuri tämä mainittu Sippuksen entinen 336. Paikkaillussa kuvassa näkyy olevan menossa telineremontti. Palveli siis Utissa 1974- 78, myytiin Wihurille ja vaurio kävi myöhemmin samana vuonna. Siitä en ole varma roikkuiko CCD myöhemmin hylsynä ravintolan katossa 80-90 luvulla Kouvolassa, mutta OH-rekisterissä sekin oli.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmmm, minkähänlaisen sodan vaatisi tuollaisen push-pullin muuttaminen kuvauskoneeksi? ;D

 

Takamoottori hemmettiin ja tilalle lasinen akvaario, vai pitäisikö sanoa "taka-ampumo" :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seppo Jylhän kirja mainitsee mm. että OH-CDP onnettomuus tapahtui 21.12.1971 klo 20:20 Tuusulassa lähestymisen jäädessä 4.6 kilometriä vajaaksi. Olosuhteet olivat jäätävät, pilvikatto 100 metriä ja myös korkeusmittarin asetusta sekä ILS lähettimen korkeussäteen toimintahäiriötä pidettiin onnettomuuden syinä.  Yksi matkustajista jäi eloon, ohjaaja sekä kaksi matkustajaa saivat surmansa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä yksi eloonjäänyt kulki metsässä sukkasillaan. Kesti hetken ennenkuin etsijät älysivät että häntä haetaan. Hän oli muutoin täysissä pukeissa.

 

Heikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmmm, minkähänlaisen sodan vaatisi tuollaisen push-pullin muuttaminen kuvauskoneeksi? ;D

 

Takamoottori hemmettiin ja tilalle lasinen akvaario, vai pitäisikö sanoa "taka-ampumo" :P

 

Osta ennemmin tuo Bronco, on valmis akvaario takana  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osta ennemmin tuo Bronco, on valmis akvaario takana  ;D

 

Niinhän minä tuolla ensimmäisessä viestissäni jo uhkasinkin. Mutta olisihan tuollainen teeseitseviritelmä paljon kurkompi. ;D

 

Tosin jos haluaa ihan kurko olla, ostaa Mitchellin: http://www.airtoair.com/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla