Harri Koskinen

Northportin ja SAS Ground Services Finlandin tulopalvelutoiminnot yhdistetään

15 viestiä aiheessa

LEHDISTÖTIEDOTE

 

20.3.2007 klo 10.00

 

Tulopalvelutoimintoja yhdistetään Helsinki-Vantaalla

 

Finnair-konsernin maapalveluyritys Northport Oy ja SAS-konsernin tytäryhtiö SAS Ground Services Finland Oy ovat sopineet Helsinki-Vantaan tulopalvelutoimintansa yhdistämisestä 16.4.2007 alkaen. Liikkeenluovutuksen kautta liiketoiminta siirtyy RTG Ground Handling Oy:lle.

 

Toiminnan yhdistäminen parantaa lentoyhtiöiden asiakaspalvelua, koska uusi yhdistetty tulopalvelu ja aiempaa joustavampi henkilöstön käyttö lisää henkilökunnan määrää jokaista saapuvaa lentoa kohden. Järjestely tuottaa molemmille maapalveluyhtiöille, Northportille ja SAS Ground Servicesille, myös kustannussäästöjä.

 

"Uusi toimintatapa mahdollistaa entistä joustavamman ja tehokkaamman tavan palvella matkustajia Helsinki-Vantaan lentoasemalla ja antaa yhtiöllemme mahdollisuuden laajentaa toimintaamme uusille osa-alueille", RTG Ground Handling Oy:n toimitusjohtaja Antti Soininen sanoo.

 

Tällä hetkellä Northportin ja SAS Ground Servicen tulopalvelutoiminnot työllistävät yhteensä 55 henkilöä. Tulopalvelun nykyiset työntekijät työllistyvät liikkeenluovutuksen yhteydessä joko RTG:n tai nykyisten työnantajiensa palvelukseen.

 

RTG-konserniin kuuluvat yritykset ovat toimineet Northport Oy:n yrittäjäkumppaneina maapalvelutehtävissä Suomen lentoasemilla jo useiden vuosien ajan ja niillä on vahva kokemus myös tulopalvelutoiminnasta.

 

20.3.2007

 

Northport Oy            SAS Ground Services Finland Oy  RTG Ground Handling Oy

 

 

EDIT: Viestiketjun otsikkoa päivitetty

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olipa erikoinen tilanne lukea sama lehdistötiedote liki samasanaisena lähetettynä Finnairin ja Blue1:n domaineista... Niin se maailma muuttuu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tuo otsikko ole HIEMAN harhaanjohtava, kun kerran kyse on vain tulopalveluiden yhdistämisestä....

Yksinkertaistetusti otsikkokielellä noin se on lyhyesti sanottuna.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tuo otsikko ole HIEMAN harhaanjohtava, kun kerran kyse on vain tulopalveluiden yhdistämisestä....

 

Jos tarkoitit tämän viestiketjun otsikkoa etkä lehdistötiedotteen otsikkoa, niin muutin sitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdistötiedote

 

20.03.2007 klo 15.

 

Northport myy kotimaanasemien toiminnot RTG-yhtiöille

 

Finnair-konserniin kuuluva maapalveluyhtiö Northport Oy on allekirjoittanut RTG Ground Handling Oy:n kanssa sopimuksen liikkeenluovutuksesta, jolla Northportin maapalvelutoiminnot siirtyvät RTG-yhtiöiden vastuulle 13 lentoasemalla Suomessa (Ivalo, Joensuu, Jyväskylä, Kajaani, Kemi, Kittilä, Kokkola, Kuopio, Kuusamo, Oulu, Rovaniemi, Vaasa ja Turku). Liikkeenluovutuksen yhteydessä RTG-yhtiöiden vastuulle siirtyvät kotimaan lentoasemien matkustajaselvitys-, kuormaus- sekä lentokoneiden jäänpoistopalvelut 1.4.2007 lukien.

 

Turkua lukuun ottamatta maapalvelut ovat olleet tähänkin asti Finnair-konsernin ulkopuolisten alihankkijoiden hoidossa, joista yhtenä Northportin alihankkijana RTG-yhtiöt on hoitanut maapalvelut kuudella kotimaanasemalla (Ivalo, Joensuu, Kajaani, Kokkola, Kuopio ja Vaasa). Kaikki Northportin Helsinki-Vantaan ulkopuolisten kotimaanasemien maapalveluihin liittyvät myynti- ja alihankintasopimukset siirtyvät nyt RTG-yhtiöille.

 

Northport luopuu Turun maapalvelutoiminnoista ja henkilöstö siirtyy vanhoina työntekijöinä RTG-yhtiöiden palvelukseen. Northport jatkaa toimintaansa Helsingissä, Tukholman Arlandassa sekä Oslon Gardemoenissa.

- Järjestely on jatkoa Finnairin toimille keskittyä ydinliiketoimintoihin. Kotimaanasemien maapalvelutoimintojen siirtyminen monialaiselle matkailuyrittäjälle mahdollistaa toiminnan tehostamisen synergiaetuja hyödyntämällä. RTG on toiminut useiden vuosien ajan alihankkijanamme ja luonut itselleen sekä osaamisen että valmiudet ottaa vastuu asiakkuuksista itsenäisesti, Northport Oy:n toimitusjohtaja Tero Vauraste sanoo.

 

RTG-yhtiöt on matkailun monitoimija, jonka päätoimiala on tuottaa matkailupalveluja kustannustehokkaasti alihankintana.

- Laajentuminen kotimaassa on RTG-yhtiöille tärkeä askel, joka antaa meille mahdollisuuden kehittää yhtiöidemme toimintaa erityisesti maapalvelutoiminnoissa, sanoo RTG-yhtiöiden toimitusjohtaja Antti Soininen.

 

Finnair Oyj

Viestintä

20.3.2007

 

Lisätietoja:

 

Tero Vauraste, toimitusjohtaja, Northport Oy, puh. 09 818 5300

Antti Soininen, toimitusjohtaja, RTG-yhtiöt, puh. 0400 100 118

 

 

 

http://www.finnairgroup.com/konserni/konserni_11_2_1.html?&Id=1174394759.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika hassua lukea periaatteessa  kahta samansisältöistä tiedotetta saman firman eri "osastoilta". Ei taida aina Finnairilla(kaan) oikea käsi tietää mitä vasen tekisi. Finnairin viestintä on näköjään "unohtanut" SAS Ground Services Finland Oyn osuuden koko jutussa  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika hassua lukea periaatteessa  kahta samansisältöistä tiedotetta saman firman eri "osastoilta". Ei taida aina Finnairilla(kaan) oikea käsi tietää mitä vasen tekisi. Finnairin viestintä on näköjään "unohtanut" SAS Ground Services Finland Oyn osuuden koko jutussa  ;D

 

En nyt oikein ymmärrä mitä tarkoitat. Tuossa ensimmäisessä viestissäni oleva tiedote tuli aamulla Finnairin tiedotejakelussa vaikka siinä ei emo-Finnairin allekirjoitusta olekaan. Iltapäivällä tuli tuo toinen tiedote Finnairilta, joka kertoo eri asiasta kuin aamulla julkaistu tiedote.

 

Siis jälkimmäisessä kerrotaan, että Northport jatkaa toimintaansa mm. Helsingissä (siis muuta kuin tulopalvelutoimintaansa). Ensimmäisessä kerrottiin, että tulopalvelutoiminta Helsingissä yhdistetään SAS Ground Services Finlandin vastaavan toiminnan kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En nyt oikein ymmärrä mitä tarkoitat. Tuossa ensimmäisessä viestissäni oleva tiedote tuli aamulla Finnairin tiedotejakelussa vaikka siinä ei emo-Finnairin allekirjoitusta olekaan. Iltapäivällä tuli tuo toinen tiedote Finnairilta, joka kertoo eri asiasta kuin aamulla julkaistu tiedote.

 

 

Ajoin takaa, että pienellä tehtävien koordinoinnilla olisi ehkä selvitty yhdellä tiedotteella. Nyt samasta asiasta kertovia tiedotteita taitaa olla kolme liikkeellä (Northportin, Finnairin ja Blue1n). IMHO asiat menevät vain sekaisin, jos yhdestä ja samasta asiasta tiedottaa omalla tavallaan moni taho.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajoin takaa, että pienellä tehtävien koordinoinnilla olisi ehkä selvitty yhdellä tiedotteella. Nyt samasta asiasta kertovia tiedotteita taitaa olla kolme liikkeellä (Northportin, Finnairin ja Blue1n). IMHO asiat menevät vain sekaisin, jos yhdestä ja samasta asiasta tiedottaa omalla tavallaan moni taho.

On hyvin yleistä, että tämänkaltaisissa eri organisaatioiden välisissä viestintäoperaatioissa jokainen laatii omasanaisen lehdistötiedotteen. Millaisena jutut sitten päätyvät mediaan, on täysin kiinni toimittajasta, joka käpistelee jokaisesta lähteestä tulleita pressitiedotteita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajoin takaa, että pienellä tehtävien koordinoinnilla olisi ehkä selvitty yhdellä tiedotteella. Nyt samasta asiasta kertovia tiedotteita taitaa olla kolme liikkeellä (Northportin, Finnairin ja Blue1n). IMHO asiat menevät vain sekaisin, jos yhdestä ja samasta asiasta tiedottaa omalla tavallaan moni taho.

 

 

Kyseessähän on siis kaksi ihan eri asiaa. Toisessa Helsingin sovitaan tulopalveluista , ja toisessa kotimaan muiden asemien maapalveluista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tuo otsikko ole HIEMAN harhaanjohtava, kun kerran kyse on vain tulopalveluiden yhdistämisestä....

 

Siksi ehdinkin jo laittaa tuonne toisen threadin, mutta se poistettiin ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siksi ehdinkin jo laittaa tuonne toisen threadin, mutta se poistettiin ;)

 

Poistettiin siksi, että myös sen sinun viestin sisältö löytyy jo tästä threadista...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa taas lisää hämärtyä kuka vastaa ns. jälkeenjääneestä matkatavarasta, kun se on totaalisen epäselvää ollut tähänkin asti. Otetaan viimeisin kokemukseni, reitti sinänsä helppo, TMP-HEL-TXL. Pelureita oli "lukemattomia", lähtöselvitys TMP:llä Airpro, lento TMP-HEL Aero, maapalvelu HEL Northport(kai?), lento HEL-TXL AY, maapalvelu TXL Swissport, jälkeenjääneen matkatavaran "huolinta" Globe Ground Germany ja kuljetus delegoitu DHL:lle.

No se matkalaukku ei tullut TXL:lle kuten poletoitu ja sitten se rumba alkoi. Swissport on auki vain "virastoaikaan", mutta HEL AY:lta sai sentään Globe Groundin puhelinnumeron, joka kertoi että laukku tulee samana iltana, ei tullut. Seuraavana päivänä selvisi, että laukku tulee DHL:n kyydissä ylihuomenna, kysymykseen miksi vasta silloin vastattiin että tuodaan DHL:n reittikuljetuksen mukana kun Finnair ei maksa muusta. Matkaa TXL:ltä olisi ollut n. 40 km.

Todellinen älynväläys oli Globe Groundin ehdotus että tehän saatte laukun täältä TXL:ltä sitten kun lähdette ylihuomenna takaisin Suomeen.

Sattumalta oli auto vuokrattuna joten ei kun ajalemaan TXL:lle ja laukkua hakemaan.

Meniköhän tämä juttu ihan lentoyhtiön laatulupauksen mukaan???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoinen ajatus heräsi.

Finnair siis keskittyy "ydinliiketoimintaansa" myymällä asiakaspalvelua ulkopuoliselle. ELI. Asiakaspalvelu ei siis ole Finnairin ydinliiketoimintaa. Hmmm.....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään