Mikko Sokero

EU:n ja USA:n lentoliikennesopimus ministerien töllisteltäväksi

4 viestiä aiheessa

EU:n ja Yhdysvaltain lentoliikennesopimus liikenneministerien

hyväksyttäväksi

 

Euroopan unionin jäsenmaiden lentoyhtiöt voivat liikennöidä kaikkia

Euroopan ja Yhdysvaltain välisiä lentoreittejä, mikäli ns. avoin taivas

-lentoliikennesopimus tulee voimaan. Liikenneministerineuvoston on

tarkoitus hyväksyä sopimus 22. maaliskuuta Brysselissä. Kokoukseen

osallistuu Suomesta liikenneministeri Susanna Huovinen.

 

Yhdysvaltain kanssa neuvoteltu lentoliikennesopimus avaisi Atlantin

ylittävät lennot molemmille osapuolille. EU-maiden yhtiöt eivät

kuitenkaan saisi lentää Yhdysvaltain sisäisiä lentoja. Lisäksi

eurooppalaisten omistusoikeus yhdysvaltalaisissa lentoyhtiöissä pysyisi

rajoitettuna. Eurooppalaisilla olisi oikeus soveltaa yhdysvaltalaisiin

vastaavia omistusrajoituksia.

 

Suomi kannattaa sopimuksen hyväksymistä. Sopimus tehostaisi

lentoliikennemarkkinoiden kilpailua, mikä hyödyttäisi kuluttajia. Eräät

EU-maat, kuten Iso-Britannia, ovat kuitenkin suhtautuneet

neuvottelutulokseen kriittisesti. Avoin taivas -neuvotteluja on käyty

EU:n ja Yhdysvaltain välillä vuodesta 2003.

 

Neuvosto tekee myös päätöksen Siperian ylilentomaksuja koskevan

sopimuksen allekirjoittamisesta. Sopimuksesta päästiin

yhteisymmärrykseen EU:n ja Venäjän huippukokouksessa Helsingissä

marraskuussa 2006. Uudet reittilennot vapautetaan ylilentomaksuista,

mutta EU:n on vielä löydettävä järjestelmä, jolla tasataan uusien ja

vanhojen reittilentojen välistä eroa ja ehkäistään kilpailun

vääristyminen.

 

Galileo-satelliittipaikannusjärjestelmän toimilupasopimuksesta käydään

periaatekeskustelu. Ministerit pyrkivät vauhdittamaan sopimukseen

tähtääviä neuvotteluja.

 

Ministerit keskustelevat liikennepolitiikan merkityksestä

ilmastonsuojelun edistämisessä. Suomi katsoo, että taloudellinen ohjaus

ja valistus ovat etusijalla, kun tavoitteena on saada kuluttajat

käyttämään ympäristöystävällisempiä ajoneuvoja. Lounaskeskustelun

aiheena on komission ajama lentoliikenteen liittäminen

päästökauppajärjestelmään. Suomi suhtautuu tavoitteeseen myönteisesti

mutta pitää tärkeänä, että uudistus olisi mahdollisimman

oikeudenmukainen Suomen kaltaisten syrjäisten EU-maiden lentoyhtiöitä

kohtaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliko tämä omaa tekstiä vai lainattua...?

Ministeriön lehdistötiedote sanasta sanaan (thread-otsikko oli minun luomani)... Anteeksi lähteen puuttuminen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liikenne- ja viestintäministeriön tiedote

www.mintc.fi

 

 

Lehdistötiedote

 

22.3.2007

 

 

 

 

Liikenneministerit hyväksyivät EU:n ja Yhdysvaltain

lentoliikennesopimuksen

 

Euroopan unionin jäsenmaiden lentoyhtiöt voivat vastedes liikennöidä

kaikkia Euroopan ja Yhdysvaltain välisiä lentoreittejä. Ns. avoin taivas

-lentoliikennesopimus sai liikenneministerien hyväksynnän 22.

maaliskuuta Brysselissä. Kokoukseen osallistui Suomesta

liikenneministeri Susanna Huovinen.

 

Yhdysvaltain kanssa neuvoteltu lentoliikennesopimus avaa Atlantin

ylittävät lennot molemmille osapuolille. Sopimuksen mukaan EU-maiden

yhtiöt eivät kuitenkaan saa lentää Yhdysvaltain sisäisiä lentoja.

Lisäksi eurooppalaisten omistusoikeus yhdysvaltalaisissa lentoyhtiöissä

pysyy rajoitettuna. Eurooppalaisilla on oikeus soveltaa

yhdysvaltalaisiin vastaavia omistusrajoituksia. Ison-Britannian

Heathrow'n lentokentälle myönnettiin väliaikainen vapautus

sopimuspykälistä.

 

Suomi kannatti sopimuksen hyväksymistä. Sopimus tehostaa

lentoliikennemarkkinoiden kilpailua, mikä hyödyttää kuluttajia.

 

Avoin taivas -neuvotteluja on käyty EU:n ja Yhdysvaltain välillä

vuodesta 2003. Neuvottelujen seuraavassa vaiheessa EU:n tavoitteena on

markkinoiden täysi avaaminen.

 

Neuvosto päätti myös Siperian ylilentomaksuja koskevan sopimuksen

allekirjoittamisesta. Sopimuksesta päästiin yhteisymmärrykseen EU:n ja

Venäjän huippukokouksessa Helsingissä marraskuussa 2006. EU-maiden

lentoyhtiöiden uudet reittilennot vapautetaan ylilentomaksuista.

Neuvostossa luotiin suuntaviivat järjestelmälle, jolla tasataan uusien

ja vanhojen reittilentojen välistä eroa ja ehkäistään kilpailun

vääristymistä.

 

- Sopimuksen syntyminen oli yksi Suomen puheenjohtajuuskauden

merkittävistä onnistumisista. On tärkeää, että EU-maat löysivät maksujen

tasaamisesta yhteisen linjan, jotta sopimuksen soveltaminen voidaan

aloittaa. Muun muassa Finnairille maksuilla on huomattava merkitys,

sanoi ministeri Huovinen.

 

Galileo-satelliittipaikannusjärjestelmän toimilupasopimuksen

solmimisesta käytiin periaatekeskustelu. Kaikki jäsenmaat pitivät

välttämättömänä vauhdittaa pysähdyksissä olleita sopimusneuvotteluita.

 

Ministerit keskustelivat liikennepolitiikan merkityksestä

ilmastonsuojelun edistämisessä. Suomi katsoo, että taloudellinen ohjaus

ja valistus ovat etusijalla, kun tavoitteena on saada kuluttajat

käyttämään ympäristöystävällisempiä ajoneuvoja. Lounaskeskustelun

aiheena oli komission ajama lentoliikenteen liittäminen

päästökauppajärjestelmään. Suomi suhtautuu tavoitteeseen myönteisesti

mutta pitää tärkeänä, että uudistus olisi mahdollisimman

oikeudenmukainen Suomen kaltaisten syrjäisten EU-maiden lentoyhtiöitä

kohtaan.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään