Guest petepawn

Blue1 Avro

21 viestiä aiheessa

Olin pitänyt Avroa ulkoasunsa perusteella aika pienenä koneena. Kolmisen viikkoa siten lensin menopaluun Köpikseen Blue1:n Avrolla... koneeseenhan mahtuu kai noin 100 matkustajaa.

 

Tästä heräsi teille tietäjille pari kysymystä:

 

1. Mihin tarkoitukseen ( minkälaisille reiteille/toimintaan) ko. kone on tehty?

 

2. Pääkilpailijat?

 

3. Mitenkäs menestyy niitä vastaan, eli käyttääkö monikin yhtiö?

 

4. Mikä idea on neljässä moottorissa tässä tapauksessa?

 

Pahoittelen kysymysten aloittelijamaisuutta, mutta en löydä pihviä lukemalla valmistajien itsekehuja..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1. Mihin tarkoitukseen ( minkälaisille reiteille/toimintaan) ko. kone on tehty?

 

Tähän osaan sanoa ainakin sen, että avro on ainoa jetti, millä saa operoida London Cityn kentälle, siellä kun on se jyyyyrkkä liukupolku ilssissä. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehken vastaa täydellisesti kysymykseesi, mutta yritän kuitenkin :)

 

Niin käsittääkseni Avro on tehty syöttöliikenne -koneeksi. Vaikkapa Helsingistä keski-eurooppaan.

 

Pääkilpailijoista en osaa sanoa, mutta käsittääkseni B717 lasketaan myös syöttöliikenne -koneeksi, joten se on kokonsa puolesta yksi kilpailija. (106 matkustajaa) Vaikka ehkäpä eurooppaa ajatellen tuo 717 oli huono vertaus. Sanotaan vaikka Dash 8.

 

Avroa käyttää moni yhtiö. Blue1, Lufthansa, SN Brussels, BA esim. Njaa, avron suorituskyvystä en sano sitten mitään :P Häviää nopeudessa melkein Saab2000:lle ja DHC 8:lle. Kuulemma keski-eurooppaan lennettäessä on vaikeuksia päästä vuoristojen yli :P

 

Enpä osaa sanoa sen tarkemmin mikä idea noissa 4 moottorissa on muutakuin näyttää paremmalle. Tosin tuollaisia APU-moottoreita on parempi ollakin neljä 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän osaan sanoa ainakin sen, että avro on ainoa jetti, millä saa operoida London Cityn kentälle, siellä kun on se jyyyyrkkä liukupolku ilssissä. ;)

 

Ei muuten ole enää. Uusimpana luvan on saanut Embrarer ERJ 135. Vaikkakin onkin selvästi pienempi kuin RJ-85 niin jettipä kuitenkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olin pitänyt Avroa ulkoasunsa perusteella aika pienenä koneena. Kolmisen viikkoa siten lensin menopaluun Köpikseen Blue1:n Avrolla... koneeseenhan mahtuu kai noin 100 matkustajaa.

 

Tästä heräsi teille tietäjille pari kysymystä:

 

 

Tietäjäksi en tunnustaudu mutta yritetään kuitenkin.

 

Ensinnäkin, eiköhän Avron kilpailijoita ole kaikki ns. Regional Jetit eli esimerkiksi Bombardier, Embraer, Dornier, Fokker etc. Menestymisestä voi vetää jotakin johtopäätöksiä vierailemalla täällä:

http://www.smiliner.com/operators/operators.shtml

Siinä on listattuna kaikki yhtiöt jotka käyttävät / ovat käyttäneet.

 

RJ-85 (siis Blue 1:n käyttämää mallia) on rakennettu yhteensä 87 kappaletta, eli ei aivan hurjaa määrää. Tuo itseasiassa yllätti koska konetta näkyy kuitenkin Euroopan kentillä paljon. Käyttöasteet siis ovat ainakin kohdallaan. Mallia (tai ylipäätään Avroja) ei enää valmisteta.

 

Tuohon moottorien määrää koskevaan kysymykseen en kyllä osaa sanoa mitään. Todennäköisesti kuitenkin liittyy tehokkuuteen mm. lyhyillä kiitoradoilla yms.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän osaan sanoa ainakin sen, että avro on ainoa jetti, millä saa operoida London Cityn kentälle, siellä kun on se jyyyyrkkä liukupolku ilssissä. ;)

Väärin. Myös ERJ-135 saa operoida sieltä ja ERJ-170:lle ollaan saamassa hyväksyntää.

 

EDIT: jahas, vois tietenkin lukea threadin läpi kunnolla ennenkuin postaa saman asia kuin joku muu ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moottoreista.

Koneen (Avro/BAe) päämarkkinat syöttöliikenteessa olivat/ovat usein tiheämmin asutuilla alueilla mm. euroopassa ja siksi juuri koneesta haluttiin vähämeluinen.

Siksi neljä kannua, ellen aivan väärin muista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset vastauksista!

 

Saleniuksen Timo kirjoitteli nopeuksista - siis häviävän melkein Dashille ja Saabille, mutta käsittääkseni esim. lentoaika Kööpenhaminaan on sama kuin "isommillakin" koneilla ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pidemmillä matkoilla se kyllä on nopeampi, mutta juttelin joskus tässä erään pilotin kanssa ja hän tuumasi, että jos lennettäisiin esim. EFHK - EFJY väli Dashilla ja Avrolla, niin todennäköisesti Dash tulisi ensimmäisenä. Pitkän matkan cruise speed Avrolla on vain vähän vajaa 700km/h ja Dashillakin n. 650km/h. Muutenkin siinä samassa yhteydessä tuli juuri nuo Avron vaikeudet ylittää vuoristo isolla kuormalla esille.

 

Kyllä Avro sitäpaitsi on selkeästi hitaampi, kuin "isot" koneet.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

RJ-85 (siis Blue 1:n käyttämää mallia)

Joo ja nyt siis Blue1:nilla myös kaksi RJ-100:sta (SAM ja SAN) joissa tuo 99 matkustajapaikkaa ja RJ-85:ssä on 79 matkustajapaikkaa (paitsi näissä kahdessa uusimmassa (SAO ja SAP, jotka taitaa olla tehty vähän tiiviimmiksi ellen väärin muista).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneen (Avro/BAe) päämarkkinat syöttöliikenteessa olivat/ovat usein tiheämmin asutuilla alueilla mm. euroopassa ja siksi juuri koneesta haluttiin vähämeluinen.

Siksi neljä kannua, ellen aivan väärin muista.

 

Tuohan kuulostaa ihan järkeen käypältä. Muuten tuntuisi oudolta, että tuollaiseen koneeseen laitetaan neljä mottia, luulisi että esim. enemmän huoltohommia kuin kahdessa motissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistankos väärin, mutta eikö tuon Avron valmistus ole jo lopetettu?!?

 

Tekniikan Maailma-lehdessä nro 1/2002 oli aika hyvä juttu Avro RJ85:stä, tosin siinä vielä siis Air Botnian väreissä. Lennonjohtajat haukkuvat sitä vähän nuhapumpuksi eli tuppaa jäämään muiden jalkoihin.

 

Mielestäni aika kivan näköinen kone :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lennonjohtajat haukkuvat sitä vähän nuhapumpuksi eli tuppaa jäämään muiden jalkoihin.

 

 

Se on todellakin nuhapumppu!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistankos väärin, mutta eikö tuon Avron valmistus ole jo lopetettu?!?

 

Juu näin on. Jatkokehitelmä Avro RJX ehti tehdä muutaman lennon, mutta sekin pantiin jäihin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu no kyllähän Kimmo asiaa puhut. Vaikken itse olekaan mikään Avro fani, niin kyllähän naama varmaan näkkärillä olisi jos ko. konetta pääsisi ammatikseen lentämään :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pidemmillä matkoilla se kyllä on nopeampi, mutta juttelin joskus tässä erään pilotin kanssa ja hän tuumasi, että jos lennettäisiin esim. EFHK - EFJY väli Dashilla ja Avrolla, niin todennäköisesti Dash tulisi ensimmäisenä. Pitkän matkan cruise speed Avrolla on vain vähän vajaa 700km/h ja Dashillakin n. 650km/h. Muutenkin siinä samassa yhteydessä tuli juuri nuo Avron vaikeudet ylittää vuoristo isolla kuormalla esille.

 

Kyllä Avro sitäpaitsi on selkeästi hitaampi, kuin "isot" koneet.

 

 

Joo, kuten joku jos vastasi niin Avron normaali matkalentonopeus on Mach 0.70, eli kylläkin enemmän kuin tuo "vähän vajaa 700 km/h" normaalilla matkalentokorkeudella. Lakikorkeus on FL350. Yleensä käytetään korkeuksia väliltä FL270 - FL350 riippuen matkan pituudesta. En nyt sanoisi että sillä olisi vaikeuksia ylittää vuoristoja... Kyllä sillä pääsee esim Genevestä pois aika isolla painolla ilman sen kummempia ongelmia. Jos on paljon painoa niin "hyytyminen" tapahtuu yleensä jossain FL230 jälkeen, jolloin pystynopeus saattaa pudota alle 1000 fpm. Mutta kun ne vuoret ylettyy jonnekin pinnalle 150 asti keskimäärin niin yhtä hyvin niistä pääsee yli kuin monilla muillakin lentolaitteilla.

Vaikka Avro onkin suihkariksi suht hidas, niin kyllä se vaan silti sinne Jyväskyläänkin pääsis perille ennen Dashia. Nopeus nousun aikana ratkaisisi jo varmasti sen pelin. Eli yleensä käytetään nousun aikana 280 kts nopeutta tai M0.66. Jos on vähän painoa se kuitenkin nousee vielä varsin hyvin vaikka nopeutta olisi 300 kts... Vähän menemistä rajoittava tekijä on se että lintutörmäysvaaran takia nopeus on FL80 alla rajoitettu 250 solmuun....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ei nyt liiotella :) Linneo tulee muuten leylandistaan liian ylpeäksi. Työkalu kun työkalu. Ihan kiva kone lentää ja ohjaamoltaan kohtuullisen nykyaikainen. Matkustajille mitä mainioin.

 

Juu mukava kone matkustajalle muuten mutta meinaa heikkohermoisilla mennä aamukahvit syliin kun aletaan laippoja ottamaan sisälle. Pari kertaa on saanut selitellä, että ei tämä rukki ole hajoamassa tuo on perusominaisuus ko. konetyypille!

 

// Joni

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ei nyt liiotella :) Linneo tulee muuten leylandistaan liian ylpeäksi. Työkalu kun työkalu. Ihan kiva kone lentää ja ohjaamoltaan kohtuullisen nykyaikainen. Matkustajille mitä mainioin.

 

 

Jaa,jaa.Pitäähän Leylandista olla ylpeä.On tää yhtä Brittiharrastusta 24H 8)

T:Jukka

PS:Piru ku jostain löytäis British Leyland tarran niin olis Avron rateissa komeat

logot ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään