Guest OldCrow

Finn Hostess Cocktail

14 viestiä aiheessa

Sota-aikana tarjoiltiin tovereille Molotovin cocktaileja (kylmänä) ja ilmeisesti 60-luvulla sitten näitä Finn Hostess Cocktaileja  ;):

 

Tunnistaako kukaan tätä korttia? Onko hippikautiselta 60-luvulta vai öljykriisin vuosikymmeneltä eli 70-luvulta?

[ attachment removed / expired ]

 

Mikä mahtoi olla Chymos Oy:n resepti cocktailiin...?

[ attachment removed / expired ]

 

Menu näyttää olevan kohdallaan economy-luokkaan  :thmbup:.

[ attachment removed / expired ]

 

Mutta taisi olla economy-luokan lippujenkin hinnat silloin stratosfäärissä....

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä kyseessä on Ritva Wächter.  Finn Hostessit olivat matkustamossa jo 1969, kun aloitimme DC-8:lla Atlantin liikenteen

Asi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa kuvasarjan lopussa menussa on Finnairin logo ja "jakoavainmerkki". Finnairin sivuston mukaan k.o. merkki tuli käyttöön 1970.

 

http://www.finnairgroup.com/konserni/konserni_14_5.html

 

Eli taitaa mainos keikahtaa -70-luvun puolelle?

 

Jukka

 

Löysin myös tietoa Finnairin sivuilta, että tuo uusi Finnairin liikemerkki olisi esitelty jo vuoden 1968 alussa, joten tämä hieman poikkeaa tuosta sivuston 1970-tiedosta.

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oma arvaukseni on, että ko. kortti ajoittuu juuri siihen 1960-luvun loppuun kun Atlantin liikenne aloitettiin. Finn Hostessit lanseerattiin juuri näitä lentoja varten, ja siihen varmaan liittyy tuo Finn Hostes cocktailkin...  Tuota Ritva Wächterin kuvaa on mielestäni käytetty muussakin tuon ajan mainonnassa.

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Cocktailin "52 proof" siis tarkoittaa suomeksi 26 % alkoholipitoisuutta.

 

Chymos on tehnyt cocktaileja, liköörejä ja vahvaa viiniä karpaloista, puolukoista ja vadelmista. Eiköhän punainen väri viittaa johonkin näistä.

 

Mikäli muistan yhtään oikein, niin jouluna 1971 HEL-JFK edestakainen Finnairin nuorisolippu maksoi 690 markkaa silloista rahaa, mikä ei ollut kovinkaan paha hinta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitän ja pokkaan!

 

Arvasin, että tietoa löytyypi joka kysymykseen  ;).

 

Kiitos & Tack!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei

Tuo jakoavain, Finnairin uusi tunnus, lanseerattiin nimenomaan DC-8:n myötä 1968 (konehan tuli helmikuussa 1969), ja kaikki koneet DC-3 lukuunottamatta maalattiin uuteen kaavioon. Jakoavaimen suunnitteli muistaakseni Kyösti Varis.

Asi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Morjensta,viinasta puheen ollen, juttelin juuri erään tuona aikana noilla lennoilla paljon matkustelleen kanssa ja oli sitä mieltä että tuo juoma olisi ollut karpalon makuista.

Ei tosin voinnut vannoa kun joitakin vuosia vierähtänyt. 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei

Tuo jakoavain, Finnairin uusi tunnus, lanseerattiin nimenomaan DC-8:n myötä 1968 (konehan tuli helmikuussa 1969), ja kaikki koneet DC-3 lukuunottamatta maalattiin uuteen kaavioon. Jakoavaimen suunnitteli muistaakseni Kyösti Varis.

Asi

 

Näin on asian laita. Selailin tuossa Feeniksin vanhoja numeroita, ja eräässä muutaman vuoden takaisessa numerossa on Esko Kukkosen tarinaa ensimmäisistä kaseista. Tuo uusi "jakoavain" logo maalattiin kuvien perusteella DC-8 -koneiden nokkiin jo tehtaalla Long Beachissa. Lehdessä on kuva myös Vantaalta, kun ensimmäinen kasi on juuri saapunut (27-28.1.1969). Siinä näkyy logo myös hyvin.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olin itse mukana tuolla ensilennnolla Long Beachista Hesaan tuoreena Second Officerina (tosin silloin vain matkustajana, kuten me muutkin DC-8 kurssin USA:ssa käyneet Secondit). Kone oli tosiaan jo tehtaalla maalattu noihin uusiin väreihin jakoavaimineen. Lento kesti 11h 11min.

Asi

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olin itse mukana tuolla ensilennnolla Long Beachista Hesaan tuoreena Second Officerina (tosin silloin vain matkustajana, kuten me muutkin DC-8 kurssin USA:ssa käyneet Secondit). Kone oli tosiaan jo tehtaalla maalattu noihin uusiin väreihin jakoavaimineen. Lento kesti 11h 11min.

Asi

 

 

On hienoa, että meillä on joukossamme kirjoittamassa henkilöitä, jotka ovat olleet itse mukana tekemässä ilmailuhistoriaa. Tällaisia kommentteja on ilo lukea, ja ne tuovat konkreettista faktaa tällaisiin mielenkiintoisiin aiheisiin. Kapteeneina tuolla ensi lennolla OH-LFR-koneella Long Beachista olivat Erkki Ehanti ja Jarl Arnkil. Koneen tunnushan vaihdettiin OH-LFT:ksi pian. Samoin tehtiin toiselle kasille OH-LFS, josta tuli OH-LFV. Finnairilla oli Convair OH-LRF ja Super Caravelle OH-LSF, ja pelättiin sekaannuksia noiden tunnusten kanssa. Siksi ne vaihdettiin kaseissa, varmuuden vuoksi.

 

Hauska yhteensattuma on, että tänään, 23.3., on kulunut tasan 38 vuotta toisen DC-8:n, eli OH-LFS.n (-LFV) lennosta Suomeen.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään