Jukka Joutsijärvi

Onnettomuus lähellä A 300B4 EFHK taannoin

34 viestiä aiheessa

Niin kuten tuo otsikkokin kertoo muistan hyvin kun KAR AIRilla oli nuo kuuluisat ekat bussit (A300B4) ja ja koko konetyyppi oli hyvin tuntematon...en muista edes vuotta mutta oli sellainen tilanne että kone oli tulossa kanarian saarilta hesaan ja finaalissa kapteeni päätti että TOGA ja bussin tietokone päätti että ei ja siitä tuli sellainen selkkaus että koneen nokka oli lievasti sanottuna ylhaalla ja STALL lähellä...ennenkuin TOGA toteutui...ensimmäsiä suomessa tapahtuneita lentäjän ja scarebussin yhteenottoja!!!! Otsikoitiin laajalti maailmallakin!!

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

joo en halua ketaan loukata mutta jai vain jotenkin mieleen tuo...koska silloin nuo bussit oli harvinaisia ja tietokoneen ja ihmisen yhteisesta taipaleesta ei paljon puhuttu

jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistutetaan myös että A300 ei ole lähellekään automatisoitu A320 tapaan, eikä A300 ole edes FlyByWire kone. Kun uudet A320 bussit otettiin käyttöön (tai koulutuksessa) tapahtui ymmärtääkseni niitä "mitä tämä kone nyt tekee" tilanteita joista bussi kai sai haukkumanimensä Scarebus. Tässä Kar Airin tapauksessa tuskin on mahdollista puhua siitä että tietokone olisi taistellut pilottia vastaan, tietokone teki sitä mitä sen käskettiin tehdä. Eli toisesta ketjusta ja Mikolta lainattu raportista: "kapteeni painoi vahingossa kaasuvipujen GO AROUND nappulaa".

 

Ihmiset tekevät virheitä, myös suomalaiset tekevät virheitä ja myös suomalaiselle lentoyhtiölle voi sattua onnettomuus vaikka tähän mennessä ollaan erittäin hyvin selvittykin. Ei tässä ole minusta mitään henkilökohtaista "hyökkäystä" tai arvostelua koneen kapteenia vastaan mistä Dani varoitteli.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

no joo muistakaa että lentäjätkin ovat ihmisiä;tuntuu tässä palstaa seuranneena olevan vallalla käsitys että varsinkaan suomalainen lentäjä ei tee virheitä!!!

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi

Tässä kyseisen Airbussin kapteeni. En painanut vahingossa TOGA-buttonia vaan tahallaan, koska päätin tehdä ylösvedon n. 1000 jalassa, sillä lähestyminen ei ollut mieleni mukainen. Koska ylösvedon oikaisukorkeus oli 2000 ft, ja Airbus tekee tuoon ylösvedon todella reippaasti, päätin työntää vastaan tehdäkseni ylösvedosta pehmeämmän, mutta konehan ei siitä tykännyt, vaan Pitch Trim Compensatorit putosivat päältä ja autopilotti trimmasi vimmatusti ylös ja minä alas! Eihän siitä mitään tullut, kone oli lähellä sakkaustilaa, kun vihdoin sain manuaalitrimmillä koneen uskomaan, mitä halusin! (Tuo manuaalitrimmi oli täsmälleen sama kuin Caravellessa aikoinaan ja samassa paikassa). Että sellaista. Kyseiselle kmonetyypille, (mukaanluettuna A310) sattui kai viitisen vastaavaa tapausta, niistä kaksi johti koneen tuhoutumiseen.

Asi

p.s. on siitä tosiaan kauan tuostakin tapauksesta. Muistan, että minua haastateltiin Japanin TV:ssä ja USA:n jollain public kanavalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi

Tässä kyseisen Airbussin kapteeni. En painanut vahingossa TOGA-buttonia vaan tahallaan, koska päätin tehdä ylösvedon n. 100 jalassa, sillä lähestyminen ei ollut mieleni mukainen. Koska ylösvedon oikaisukorkeus oli 2000 ft, ja Airbus tekee tuoon ylösvedon todella reippaasti, päätin työntää vastaan tehdäkseni ylösvedosta pehmeämmän, mutta konehan ei siitä tykännyt, vaan Pitch Trim Compensatorit putosivat päältä ja autopilotti trimmasi vimmatusti ylös ja minä alas! Eihän siitä mitään tullut, kone oli lähellä sakkaustilaa, kun vihdoin sain manuaalitrimmillä koneen uskomaan, mitä halusin! (Tuo manuaalitrimmi oli täsmälleen sama kuin Caravellessa aikoinaan ja samassa paikassa). Että sellaista. Kyseiselle kmonetyypille, (mukaanluettuna A310) sattui kai viitisen vastaavaa tapausta, niistä kaksi johti koneen tuhoutumiseen.

Asi

p.s. on siitä tosiaan kauan tuostakin tapauksesta. Muistan, että minua haastateltiin Japanin TV:ssä ja USA:n jollain public kanavalla.

Wau. Kerrankin tietoa kirjaimellisesti mukana olleelta. Hieno ele osallistua keskusteluun!  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Wau. Kerrankin tietoa kirjaimellisesti mukana olleelta. Hieno ele osallistua keskusteluun!  :thmbup:

 

Aivan, olen samaa mieltä, todellakin hieno ele.

 

Tämä kuvauksesi siitä mitä oikeasti tapahtui, Antero, on helppo ymmärtää eikä asia varmastikaan jää enää epäselväksi kenellekään.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos ihan oikein muistan, niin China Airlinesille tapahtui kaksi tallaista onnettomuutta, toinen Nagoyassa ja toinen Taipeissa. Molemmissa oli kysymys go-around-tilanteista ja koneversioina muistaakseni Airbus A300-605R.

 

Vastaavasti romanialaisella Taromilla oli "hallintaongelmia" Airbus A310-300 -koneidensa kanssa, ja yksi niista sitten tuhoutuikin vuonna 1995 heti lahdon jalkeen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos ihan oikein muistan, niin China Airlinesille tapahtui kaksi tallaista onnettomuutta, toinen Nagoyassa ja toinen Taipeissa. Molemmissa oli kysymys go-around-tilanteista ja koneversioina muistaakseni Airbus A300-605R.

Jep.

http://www.airdisaster.com/cgi-bin/view_details.cgi?date=02161998®=B-1814&airline=China+Airlines

http://www.airdisaster.com/cgi-bin/view_details.cgi?date=04261994®=B-1816&airline=China+Airlines

 

Vastaavasti romanialaisella Taromilla oli "hallintaongelmia" Airbus A310-300 -koneidensa kanssa, ja yksi niista sitten tuhoutuikin vuonna 1995 heti lahdon jalkeen.

 

Tämä näyttääkin aika kummalliselta tapaukselta:

http://www.airdisaster.com/cgi-bin/view_details.cgi?date=03311995®=YR-LCC&airline=Tarom

 

Eikä tämäkään kyllä ole mitenkään tavallista  :o onneksi ( ei tosin liity juurikaan tähän aiheeseen):

http://www.airdisaster.com/cgi-bin/view_details.cgi?date=03231994®=F-OGQS&airline=Aeroflot

 

EDIT

 

Hei muuten, liittyykö liikennelentäjien koulutukseen noiden vanhojen onnettomuuksien "läpi koluaminen" vai jätetäänkö se kunkin omalle vastuulle (eli kukin lukee jos asia kiinnostaa)? Mielestäni noista voi oppia aivan valtavasti, edellyttäen toki sitä että monta tapausta käydään läpi yksityiskohtaisesti eikä vain luetella mitään tilastoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa Antero ei todellakaan ollut tarkoitus arvostella toiimiasi tuossa tilanteessa vaan on jäänyt tapaus hyvin mieleeni ja juuri tämä osaltaan myös saa ihmiset(=minut) vierastamaan Airbusia koska kone ei tottele mitä pilotti sille käskyttää!! Mutta hieno ele Sinulta Antero myös kertoa mitä oikein tapahtui. Kiitos

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep.

http://www.airdisaster.com/cgi-bin/view_details.cgi?date=02161998®=B-1814&airline=China+Airlines

http://www.airdisaster.com/cgi-bin/view_details.cgi?date=04261994®=B-1816&airline=China+Airlines

 

Tämä näyttääkin aika kummalliselta tapaukselta:

http://www.airdisaster.com/cgi-bin/view_details.cgi?date=03311995®=YR-LCC&airline=Tarom

 

Eikä tämäkään kyllä ole mitenkään tavallista  :o onneksi ( ei tosin liity juurikaan tähän aiheeseen):

http://www.airdisaster.com/cgi-bin/view_details.cgi?date=03231994®=F-OGQS&airline=Aeroflot

 

EDIT

 

Hei muuten, liittyykö liikennelentäjien koulutukseen noiden vanhojen onnettomuuksien "läpi koluaminen" vai jätetäänkö se kunkin omalle vastuulle (eli kukin lukee jos asia kiinnostaa)? Mielestäni noista voi oppia aivan valtavasti, edellyttäen toki sitä että monta tapausta käydään läpi yksityiskohtaisesti eikä vain luetella mitään tilastoja.

Ainakin Airbussin "computer based training" cd-rompuissa käydään onnettomuuksia ja niiden tilastoja läpi. Myös Airbussin omissa "Safety First" ja "Hangar Flying" lehdissä käydään aika tarkasti läpi onnettomuuksia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikkakin Venäjällä ei nyt tapahdutkaan "niin" paljon onnettomuuksia mitä luullaan, niin tuo menee jo naurettavuuksin. Eikä tuo ole tietääkseni ainoa tapaus, että olisi lapsia vähän päästetty koneen ohjaimiin. :P

 

Itse asiassa jos nyt ihan rehellisiä ollaan niin minä olen itsekin (lapsena, n. 11v) ohjannut (Finnairin) DC-9 konetta. Tilanne oli se että olin Helsingissä soittamassa ja esiinnyin televisiossa ja minulla oli Finnair junior clubin lokikirja mihin jokaisella lennolla kerättiin kapteenin nimmari. No seuraavana päivänä olin sitten lentämässä Rovaniemelle ja annoin kirjan lentoemännälle joka vei sen ohjaamoon. Tuli sitten takaisin kysymään josko haluan itse käydä ohjaamossa, näin kävi 95% lennoista kun noita kippareiden nimmareita keräsin. No, kapteeni sanoi että näki minut telkkarissa edellisenä päivänä ja kysyi sitten että olenko lentänyt DC-ysiä... en oikein tiennyt aluksi että miten tuohon vastaa. Otti minut sitten syliinsä ja napsautti autopilotin pois päältä ja käänsin konetta ensin vasemmalle ja sitten takaisin oikealle. Tämän jälkeen tehtiin sama autopilotilla HDG nappulaa kääntämällä. Vuosi oli 1986 ja tämä tarina tosi ja voin sanoa että se on jäänyt mieleeni todella kirkkaana ja mukavana muistona, eikä mulla kyllä ollut mitään haluja hullun lailla alkaa sitä konetta kääntämään.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep jep. Itse olen tehnyt saman Convair Metropolitanissa. Hitto kun muistikuvia ei saa skannattua millään vehkeellä.. :P  ;D Mutta noiden ohjaamovierailujen merkitystä ei kyllä kannata yhtään aliarvioida, kaikenlaista ilmailukärpäsen puremaa tapahtuu niiden aikana. Vai mitä, Antti? :)

 

Siinä mielessä on kauhean harmi että tää terrorismihäröily on tehnyt kaikesta tuollaisesta niin vaikeaa.

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi taas

Vastaava tilanne, ja todella läheltä piti sattui Interflugin (Itä-Saksan) A310:lle Moskovassa, ja heillä kone kävi neljä kertaa sakkauksen rajalla ja hyvin lähellä maanpintaa, selvisivät kuitenkin hikisinä!!

China Airlinesin Nagoyan onnettomuus oli täysin samankaltainen tilanne, mutta ohjaamoyhteistyö oli täysin olematon. Perämies alunperin lensi, mutta kippari oli sitä mieltä ettei nyt mennä oikein ja puuttui asiaan, mutta ei kertonut perämiehelle mitä teki, eikä perämies tiennyt, mitä oli tapahtumassa, vaan yritti viimeiseen saakka korjata yhteisesti aiheutettua sekasotkua. Parisataa ihmistä kuoli. (perämies kiinalaiseen tapaan saatiin syylliseksi)

Taipein onnettomuus tapahtui (taas ohjaamoyhteistyö!!??) kun kapteeni lähestyi ILS:n liukusädettä yläpuolelta, korkealta ja kovaa. Perämies totesi, että ollaan korkealla, kapteeni totesi: turpa kiinni. Käytiin lähellä maanpintaa, jolloin kapteeni veti ylös ja sakkasi koneen, joka tuli pyrstö edellä kentän reunalla oleviin rakennuksiin. Eikä perämies pukahtanut sanaakaan (CVR), hänenhän oli käsketty pitää turpansa kiinni. Näin!

Asi

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisäyksenä tuohon edelliseen vuodatukseeni. Kyllä maailmalla tapahtuneita onnettomuuksia ja incidenttejä käydään koulutuksessa läpi, ainakin Finnairissa. Kaksi kertaa vuodessa tapahtuvan pakkotilannekoulutuksen yhteydessä. Aikaiempien onnettomuuksien läpikäynnin  tarkoituksenahan on , ettei samanlaista tapahtuisi uudestaan. China Airlinesissa vain oli erona se, että käytiin läpi ulkolaisille piloteille sattuneita tapauksia, mutta kiinalainenhan on virheetön?!!?

Asi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En painanut vahingossa TOGA-buttonia vaan tahallaan, koska päätin tehdä ylösvedon n. 1000 jalassa, sillä lähestyminen ei ollut mieleni mukainen.

 

Morjens Antero,

 

muistatko vielä, mikä tuossa lähestymisessä meni pieleen?

 

-Kähmy

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep jep. Itse olen tehnyt saman Convair Metropolitanissa. Hitto kun muistikuvia ei saa skannattua millään vehkeellä.. :P  ;D Mutta noiden ohjaamovierailujen merkitystä ei kyllä kannata yhtään aliarvioida, kaikenlaista ilmailukärpäsen puremaa tapahtuu niiden aikana. Vai mitä, Antti? :)

 

Siinä mielessä on kauhean harmi että tää terrorismihäröily on tehnyt kaikesta tuollaisesta niin vaikeaa.

 

//T

 

Vaikka taisitkin toiselle kaimalle osoittaa niin kyllä omia muistikuvia on kans joistain vierailuista, jumpparilla istuttu Hel-Oulu-Rvn MD-82 koneessa on kyl niin mieleen painunut. Niin miten sitä sais ne kuvat tuolta päänsisältä heijastettua toisillekin nähtäviksi, sitä usein harmittelee ettei lapsena vielä ollu digikameroita jne.

Ja vaikka nyt puhuttiinkin isommista koneista niin tätä OT:ta ku mennään niin kyl se pienenkin 'kangaspuun' kyydissä voi ilmailukärpäsen purema saada uudet siivet. Joskus jopa ne siivet tulee jollekin toiselle kuin sille joka kyydissä oli  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moikka Asi,

 

Vikin kanssa tuli juteltua muutama vuosi sitten paitsi tästä KarAirin jutusta niin myös urastasi China Airlinesillä (taisit lentää MD-11:llä?). Mulle jäi sellanen kuva, että kiinalainen ohjaamokulttuuri olisi tuottanut jotain hankaluuksia. Pitääkö tämä paikkansa?

 

P.S. kun malleja kerran rakentelet niin:

http://www.airlinercafe.com/

 

;)

 

Juha   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Johan Asi tuon kertoi. :o

 

Öööö...joo sen, ettei ollut hänen mielensä mukainen, mutta millä tavalla? Oli liian korkealla, liian matalalla, liian lujaa alas etc...Tämä ei mielestäni kyllä käy missään ilmi...?

 

-Kähmy

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään