Jukka Palander

Lentokenttäjärjestelmät

5 viestiä aiheessa

Terve!

 

Tein koulussa lopputyön, jonka aihe oli lentokenttäjärjestelmät. Ajattelin laittaa työni tänne näytille, koska moni varmasti haluaisi tietää tarkemmin minkälaisten laitteiden kanssa sitä lennetään ja miten ne laitteet toimivat (ILS, VOR, säälaitteet jne.) ja minkälaisia laitteita lentokentältä ylipäätänsä löytyy, koska olen nähnyt myös monta topiccia missä kyselään miten juuri joku ILS tai VOR toimii. Haluan myös saada kommenttia työstäni näin ammattilaisen/harrastajan näkökulmasta, koska opettaja ei hirveästi osaa sanoa itse aiheesta tietämättömänä sen enempää.

 

 

Työn voi käydä imuroimassa osoitteesta: http://juketsi.netfast.org/

 

Työn kuviin ja muuhun materiaaliin pidän kaiken oikeuden ja niiden käyttäminen tai muualla julkisesti julkaiseminen ilman tekijän lupaa on kiellettyä.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan hyvän oloinen työhän tuo on, mutta nopeasti selattuna pisti silmään tuo VOR/ATIS-yhdistelmä. ATIS ei läheskään aina ole kuultavissa VOR:n taajuudella Joensuun tapaan. Useilla kentillä ATIS:lla on oma taajuutensa.

 

Lentokone saa tulla minimikorkeuteen asti automaattiohjauksella, mutta loppulasku tulee suorittaa käsin.

Ei pidä paikkaansa, kyllä Autoland myöskin CAT II- ja joissakin tapauksissa CAT I-lähestymisissä on täysin mahdollinen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan hyvän oloinen työhän tuo on, mutta nopeasti selattuna pisti silmään tuo VOR/ATIS-yhdistelmä. ATIS ei läheskään aina ole kuultavissa VOR:n taajuudella Joensuun tapaan. Useilla kentillä ATIS:lla on oma taajuutensa.

Ei pidä paikkaansa, kyllä Autoland myöskin CAT II- ja joissakin tapauksissa CAT I-lähestymisissä on täysin mahdollinen.

 

Hmm. Kyllä varmasti oma taajuus on, mutta toimii VOR:n yhteydessä? Autolandista en osaa enempää sanoa.

 

Edit. Siinä on kyllä tosiaan oma moka. On tullu vähän epäselvästi kirjoitettua.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä varmasti oma taajuus on, mutta toimii VOR:n yhteydessä? Autolandista en osaa enempää sanoa.

 

Öö..? Siis tarkoitatko että atiksen ja vorrin lähete olisi aina "samassa" vaikka olisikin eri taajuudella? Vai mitä haet. En sen enempää (=yhtään) noista laitteistoista tiedä, mutta esim. Kokkolassa ei ole vorria ja on atis. Ja Hesassa on yksi vorri ja kaksi Atis-jaksoa (114,2 ja 135.075).  ;)  Tietysti siis Atis VOI olla koplattu vorritaajuudelle mutta aina näin ei ole, ja myöskään jokaisessa vorrissa ei atis-lähetettä ole vaikka Vorri olisikin lentoasemalla.

 

Lenskareiden autopilotin käyttö lähestymisessä riippuu ko. konetyypin AP:n käyttörajoituksista, ei lentoaseman laitteista/lähestymisminimistä.  (tai siis riippuu niistäkin kyllä sinänsä, eli siitä että minkälainen lähestyminen tehdään jne. .... mutta kone A:lla voi esimerkiksi lentää vor-lähestymistä 400 ft AGL korkeuteen kun vaikkapa kone C:llä rajoitus on 700 ft AGL, ja tuo ei riipu lähestymisminimistä)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

VOR lähetteeseen on mahdollista liittää esimerkiksi puhetta (ATIS). Taloudellisista syitä monesti näin tehdäänkin, vaikka puhelähetteen laatu on huono. Kansainvälinen Siviili-Ilmailujärjestö (ICAO) suosittaa, että ATIS lähetetään jollakin itsenäisellä ilmailu VHF-taajuudella. Suosituksen mukaan ATIS lähettettimen ja VOR aseman tulisi siis olla itsenäisiä ja erillisiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään