Guest OldCrow

BA pisti "kylmenneen" matkustajan ensimmäiseen luokkaan...

41 viestiä aiheessa

Brnon spottailukaveri muistuttelee säännöllisin väliajoin olemassaolostaan ja nyt tuli tälläinen uutinen:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Vaihtoehdot kuolleen matkustajan osalta ovat vähissä, seuraavalla kerralla jump seat:lle...?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Economy luokka oli täynnä, ehkä ensimmäisessa luokassa matkusti vain muutama asiakas Paul Trinderin lisäksi ja tilaa sillä puolen oli. Kylmennyt asiakas häiritsi siten vain muutamia asiakkaita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep jep. Tuossa tapauksessa ei ollut käytettävissä kuin huonoja ratkaisuja, ja mielestäni tuo BA:n valitsema oli toiseksi paras niistä.

Suhtautuminen vainajiin on varmasti hyvin erilaista eri ihmisillä, mutta oman suhtautumiseni perusteella olisin nähnyt takaisin kääntymisen parhaana vaihtoehtona. Kuolemantapaus kun sattui vain vähän lähdön jälkeen.

Vaikka se ykkösluokka olisi ollut yhtä paikkaa lukuunottamatta täynnäkin, niin vähiten huolta ja murhetta se vainaja siellä aiheuttaa, kun istuinkin on leveämpi ja muutenkin on väljempää.

 

BA:n jumbon täydessä turistissa vainajan vieressä istuminen menee jo kohtuuttomaksi. Voi olettaa että suurin osa koneessa olleista ei ole koskaan nähnyt kuollutta, ja jos sellainen sitten tuodaan kylmenemään siihen viereen, saattaisi siitä tulla vaikka mitä traumoja.

Toisaalta rationaalisesti ajatellen se vainaja lienee ollut se kaikista vaarattomin matkustaja siinä koneessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tjaa... mielikuvitusta kai löytyy ihmisiltä vaihtelevasti, eikä kaikissa tilanteissa ehkä ole oikein aikaa tai mahdollisuutta ajatella kunnolla.

 

Jälkikäteen on hyvä viisastella ja keksiä hyviä ratkaisuja, mutta vähän niistä tietysti on enää apua.

 

Minun ratkaisuni tässä:

 

Monissa koneissa, luulisin että myös 747:ssa, on lentoemäntien tuoleilla turvavyöt myös olan yli molemmin puolin. Siihen sen ruumiin olisi voinut "köyttää" kiinni. Huovat päälle turvavyön jatkeilla sitoen niin ei kiinnitä niin huomiotakaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minun ratkaisuni tässä:

 

Monissa koneissa, luulisin että myös 747:ssa, on lentoemäntien tuoleilla turvavyöt myös olan yli molemmin puolin. Siihen sen ruumiin olisi voinut "köyttää" kiinni. Huovat päälle turvavyön jatkeilla sitoen niin ei kiinnitä niin huomiotakaan.

 

Siinä on vain se että yleensä nämä jakkarat sijaitsevat hätäpoistumisteiden varsilla jolloin kyseinen kylmäkkö tukkisi poistumistien

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinä on vain se että yleensä nämä jakkarat sijaitsevat hätäpoistumisteiden varsilla jolloin kyseinen kylmäkkö tukkisi poistumistien

 

Tuo on varmasti totta, mutta ethän mollaa tuota hienoa ammattinimikettä tuolla kropalla, kiitos  >:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinä on vain se että yleensä nämä jakkarat sijaitsevat hätäpoistumisteiden varsilla jolloin kyseinen kylmäkkö tukkisi poistumistien

 

Oven aukaisemiseen ja muuhun säätämiseen menee myös aikaa, ei siihen mene kauaa kun sen ruumiin nostaa siitä pois jos se todella niin tiellä on. Esim. Boeing  757 keskiosassa, tai siis siinä siiven etureunan vieressä, olevien ovien vieressä ei siinä jakkaralla istuva ihminen edes olisi tiellä, hyvin siitä mahtuu ulos juoksemaan jos lähdetään siitä että ovesta menee yksi ihminen kerrallaan.

 

Jos se on tiukasti kielletty niin olkoon sitten, mutta eikö koneen kapteeni voi periaatteessa antaa tällekin luvan jos tarvii?

 

No entäs vessat sitten? Niissä ei tietenkään ole turvavöitä.... taitaa olla huono ratkaisu.

 

Seating mapin perusteella BA jumbossa on myös aika isoja kaappeja, esim. ihan koneen nokassa, jonka lattialle luulisi mahtuvan ihminen makaamaan. Huovat ympärille ja kaapin lattialle. (?)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus oli jossain juttua että näihin ultra-longhaulien koneisiin eli esim. A340-500 tulisi paikka ruumiille. Tehtiinköhän ne morguet koneisiin?

 

Singapore has five brand new Airbus 340-500 used for the first-ever 

> nonstop commercial flight from Singapore to the US (Los Angeles). 

> The flight time is a little over 16 hours, arriving on the other 

> side of the world at exactly the same time as takeoff, 1600. The 

> A340-500 is the only aircraft in the Singapore Airlines fleet with 

> a so-called corpse cupboard, designed to store the body of anyone 

> who dies in flight.

 

http://www.xent.com/pipermail/fork/Week-of-Mon-20070108/043998.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luontevinta mielestäni olisi että vainaja siirrettäisiin mahdollisuuksien mukaan sellaiselle paikalle

jossa vieruspaikka olisi vapaa. Lisäksi voisi käyttää verhoja (jos saatavilla) ko. paikkojen peittämiseen.

Jos matkustaja on jo koneessa todettu kuolleeksi jonkun asiantuntevan toimesta, lienee turha tehdä enää

välilaskua tapahtuneen johdosta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinä on vain se että yleensä nämä jakkarat sijaitsevat hätäpoistumisteiden varsilla jolloin kyseinen kylmäkkö tukkisi poistumistien

Patologin mukaan ammattitermi on "jäykkis".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todella kinkkinen paikka koneen päällikölle kun yksi pax muuttuu kuolleeksi painoksi.

 

Kuten sanottu, vain huonoja vaihtoehtoja oli tarjolla. Huonoin olisi varmasti ollut kuolleen matkustajan heittäminen koneesta vauhdissa.

 

Lentoturvallisuus on tietysti kipparille tärkeintä. Vainaja kiinni jakkaroihin jottei mahdollisessa äkkijarrutuksessa lähde lentelemään koneessa... Olisin varmaankin tehnyt juuri tuollaisen samanlaisen ratkaisun (olisin varmasti käyttänyt mahdollista satelliittipuhelinta jos jonkinlaisten kysymysten esittelyyn maassa oleville lentoyhtiön edustajille).

 

Väärin sammutettu tulipalo.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos takaisin ei voinut kääntyä, niin miksei päällikkö ottanut kroppaa ohjaamoon jumpparille? Siellä se ei ainakaan olisi häirinnyt muita matkustajia, ja tuskin ollut muutenkaan tiellä...  ???

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos takaisin ei voinut kääntyä, niin miksei päällikkö ottanut kroppaa ohjaamoon jumpparille? Siellä se ei ainakaan olisi häirinnyt muita matkustajia, ja tuskin ollut muutenkaan tiellä...  ???

Käsi sydämellä: ottaisitko vainajan työhuoneeseesi, jos ulkopuolella on enemmän tilaa?  :)

 

Minä en ottaisi kuollutta cockpittiin jos matkustamon puolella on tilaa... Lentoturvallisuuskysymys myös. Toimintakyvytön ihminen ohjaamossa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve!

 

Sitä kuollutta ihmistä ei todellakaan laiteta mihinkään hätäpoistumisteiden varsille. Se ei ole helppo siirtää pois, veltto ihminen on hemmetin painava. Jos matkustajilta kerätään laukutkin pois jalkatilasta ylälokeroihin, niin eipä kuollut kovin järkevältä ratkaisulta kuullosta tukkimassa noita uloskäyntejä.

 

Ilmeisesti jos on BA:n keikka ollut Delhistä (iso kone), niin luulisi jonkun matkustamohenkilökunnalle tarkoitetun lepopaikan olleen sen verta vapaana, että sinne keikataa tuo. Mutta ylipäätään kuulostaa aika kummalliselta, että jos kuoleman tapaus sattuu lennolla, niin ylipäänsä jatketaan kohteeseen.  :-\

 

Kaikkea voi näköjään sattua..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toimintakyvytön ihminen ohjaamossa...

 

Jolla voi olla vielä jokin tartuntatauti...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käsi sydämellä: ottaisitko vainajan työhuoneeseesi, jos ulkopuolella on enemmän tilaa?  :)

 

Minä en ottaisi kuollutta cockpittiin jos matkustamon puolella on tilaa... Lentoturvallisuuskysymys myös. Toimintakyvytön ihminen ohjaamossa...

 

Nyt sitten matkustamohenkilökunta joutui työskentelemään kuolleen kanssa, matkustajista puhumattakaan... Eikä se vainaja ole sen suurempi lentoturvallisuuskysmys ohjaamon jumpparilla kuin hätäpoistumistien edessä emon jumpparillakaaan...

Mutta turha tästä on nyt alkaa kättä vääntämään, toivottavasti ei omalle kohdalle satu koskaan vastaavaa tilannetta.

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nykyisten turvamääräysten mukaanhan tätä menehtynyttä henkilöä varmasti epäiltäisiin vain näyttelemisestä, varmasti yrittää vain jotain juonia.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt sitten matkustamohenkilökunta joutui työskentelemään kuolleen kanssa, matkustajista puhumattakaan... Eikä se vainaja ole sen suurempi lentoturvallisuuskysmys ohjaamon jumpparilla kuin hätäpoistumistien edessä emon jumpparillakaaan...

Mutta turha tästä on nyt alkaa kättä vääntämään, toivottavasti ei omalle kohdalle satu koskaan vastaavaa tilannetta.

Silloin se on suurempi riski ohjaamossa jos vainaan läsnäolo ottaa koteloon tai hermostuttaa kipparia. Jos olisin kapteeni, kyllä täytyisi aika paljon tapahtua, että lennollani jumpseatille alettaisiin virittää vainajaa. Pare sen on olla kabiinin puolella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nykyisten turvamääräysten mukaanhan tätä menehtynyttä henkilöä varmasti epäiltäisiin vain näyttelemisestä, varmasti yrittää vain jotain juonia.

 

 

 

Mahtaakohan henkilokunnalla edes olla kalustoa jolla pystyttaisiin varmistamaan, etta vainaja on ja pysyy vainajana?    :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtaakohan henkilokunnalla edes olla kalustoa jolla pystyttaisiin varmistamaan, etta vainaja on ja pysyy vainajana?    :P

Jos vainajakandi ei ole hypotermiassa, kuolleeksi havaitseminen on varsin helppoa. Matkustamohenkilökunta on saanut hyvän koulutuksen mm. ensiapuun. Niitä oppeja on helppo soveltaa...

 

Onko kukaan muuten ollut reittilennolla (laajarunkokoneella) siten, että henkilökunta on pyytänyt lääkäreitä ilmoittautumaan? Itse olen kaksi kertaa ollut tällaisella lennolla ja lääkäreitä on löytynyt useita.

 

Serkkuni on ihan tohtorismies. Hän on joutunut kerran JFK:lle mennessään hoitamaan slaagin saanutta ihmistä. Oli ollut varsin "virtsainen" keikka. Oli kökkinyt bisneksen käytävällä sairauskohtauksen saaneen vieressä tuntitolkulla, myöhästynyt jatkolennolta ja joutunut jenkkien maahantuloviranomaisen kanssa "vaikeuksiin".  Lentoyhtiö oli varsin avokätinen: tarjosi lennon aikana monta lasia vettä. Jatkolento meni vakuutusyhtiön piikkiin myöhemmin. INS:n virkailijat olivat heittäytyneet vaikeaksi, sillä lääkäri joutui seuraamaan potilasta sellaiseen paikkaan, joka ei miellyttänyt INS:ää. Lentoyhtiö ei muistanut edes kiittää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin suomessa vain lääkäri pystyy pääsäntöisesti toteamaan ihmisen kuolleeksi.(virallisesti)

Voi sen tehdä muukin kuin lekuri (polliisi)... Virallisesti...  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään