Kirjoitettu Maaliskuu 26, 2007 No kun ei voi, valitan. Taitaa sitten olla, että viimeistään se autopsyn tekevä kirjoittaa paperin. Lääkäri se on oltava tosiaankin ainakin Suomessa. Miten sitten menee muualla maailmassa, on toinen juttu. Kaikkialla ei välttämättä lääkäri ole se ainoa, joka voi kuolintodistuksen kirjoittaa. Onko tietoa mitä Varsovan ja/tai Montrealin ilmakuljetus-convention sanoo? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 26, 2007 Säikähdin jo että olin lähes kolmenkymmenen vuoden ajan kirjoittanut vääriä lauseita määrättyihin papruihin.Nimittäin eräs professori sanoi aikoinaan eräällä luennolla minulle ja monelle muulle "muistakaa arvon opiskelijat, vain lääkäri voi todeta jonkun kuolleeksi, muut olettavat jonkun kuolleen" Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 26, 2007 BA:n jumbon tapauksessa olisi ollut hyvä, jos koneessa olisi jonkinlainen exitus-setti tai sit ruumispussi ja uhri siihen ja sit miehistön lepotilapunkkaan. 747-400 tapauksessa ei varmasti olisi ollut ylivoimasta mennä raput ylös ja laittaa ohjaamon takana olevaan "hyttiin" Mikäli lentäjä tässä tapauksessa olisi tarvinnut lepoa (jos lentävät kolmella ja pitää olla jokin lepojärjestelmä) niin lentäjä olisi poikkeuksellisesti käyttänyt kabiiniväen lepotilaa koneen perässä. EDIT: Turhat pois Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 26, 2007 Jos nyt realistisesti ajatellaan, niin kyllähän kylmäkalle jumpparilla on aika mahdoton yhtälö. Kuka sen siellä ahtaassa ohjaamossa ovet kiinni siihen tuoliin hirttää kiinni? Tai hätätilanteessa, kuka sen siitä repii pois? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 26, 2007 Jos vainajakandi ei ole hypotermiassa, kuolleeksi havaitseminen on varsin helppoa. Matkustamohenkilökunta on saanut hyvän koulutuksen mm. ensiapuun. Niitä oppeja on helppo soveltaa... Onko kukaan muuten ollut reittilennolla (laajarunkokoneella) siten, että henkilökunta on pyytänyt lääkäreitä ilmoittautumaan? Itse olen kaksi kertaa ollut tällaisella lennolla ja lääkäreitä on löytynyt useita. Serkkuni on ihan tohtorismies. Hän on joutunut kerran JFK:lle mennessään hoitamaan slaagin saanutta ihmistä. Oli ollut varsin "virtsainen" keikka. Oli kökkinyt bisneksen käytävällä sairauskohtauksen saaneen vieressä tuntitolkulla, myöhästynyt jatkolennolta ja joutunut jenkkien maahantuloviranomaisen kanssa "vaikeuksiin". Lentoyhtiö oli varsin avokätinen: tarjosi lennon aikana monta lasia vettä. Jatkolento meni vakuutusyhtiön piikkiin myöhemmin. INS:n virkailijat olivat heittäytyneet vaikeaksi, sillä lääkäri joutui seuraamaan potilasta sellaiseen paikkaan, joka ei miellyttänyt INS:ää. Lentoyhtiö ei muistanut edes kiittää. Tarkoitin lahinna pistoolia tai jotain muuta vastaavaa astaloa, tyyliin: " ... Hatakeskus? Joo, oltiin taalla mettassa ampumassa kettuja ja mettoja. Kaverille kavi vahan kehnosti, taitaa olla kuallu... HK: Kuollut? Joo, kuallu. HK: Kannattaisikohan varmistaa, etta han on todellakin kuollut? Hetki vain... - BLAM!...BLAM! - Joo, nyt se on varmasti kuallu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 26, 2007 Säikähdin jo että olin lähes kolmenkymmenen vuoden ajan kirjoittanut vääriä lauseita määrättyihin papruihin. Tyyliin "tulipalo väärin sammutettu". Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 26, 2007 No justiin noin, eli yhdessä lomakkeessa on ruutu jossa otsikko"kuoleman todennut" ja siihen sopii vain ja ainoastaan lääkärin nimi, minkä Ville tuossa korjasikin, jos suomen alueella merikapteeni määrää jonkun kuolleeksi voi tulla ongelmia, muistaakseni Keskurikospoliisi yleensä tutkii tuollaiset määräykset. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 28, 2007 Joo, en nyt ole ihan varma, miten lakipykälien mukan tuo kuoleman toteaminen menee, mutta käytännössähän usein esim. ensihoitajat toteavat kuoleman, kärräävät kalmon ruumishuoneelle, ja lääkäri myöhemmin julistaa kuolleeksi kuolintodistuksella. Arttu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 28, 2007 Muutaman kerran olen ollut koneessa, kun on lääkäriä tarvittu. Olen molemmilla kerroilla ollut ns. potilasnoudolla, joten hoitovälineitäkin on löytynyt. Ensimmäisellä kerralla hoitelin iäkkäämmän rouvan rintakipua kohttullisen hyvällä menestyksellä. Finnairilta kiitokseksi karkkirasia. Toisella kerralla erään rouvan ilmavaivoja. Kiitokseksi shampanjapullo. Tästä lähtien keskityn vain ilmavaivoihin... Arttu Onko kukaan muuten ollut reittilennolla (laajarunkokoneella) siten, että henkilökunta on pyytänyt lääkäreitä ilmoittautumaan? Itse olen kaksi kertaa ollut tällaisella lennolla ja lääkäreitä on löytynyt useita. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 28, 2007 Linkistä aiheeseen liittyvään mielenkiintoiseen artikkeliin otsikolla: In-flight Death of a Passenger Requires a Thoughtful Response from Flight Attendants http://www.flightsafety.org/ccs/ccs_jul_aug99.pdf Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 29, 2007 Toisella kerralla erään rouvan ilmavaivoja. Kiitokseksi shampanjapullo. Tästä lähtien keskityn vain ilmavaivoihin... Arttu Lievästi off topic, mutta miten niitä ilmavaivoja hoitelit? Itsellänikin on joskus työpäivän päätteeksi vatsa kuin ilmapallo, ja siksi hoitovinkit tervetulleita. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 29, 2007 Muutaman kerran olen ollut koneessa, kun on lääkäriä tarvittu. Olen molemmilla kerroilla ollut ns. potilasnoudolla, joten hoitovälineitäkin on löytynyt. Ensimmäisellä kerralla hoitelin iäkkäämmän rouvan rintakipua kohttullisen hyvällä menestyksellä. Finnairilta kiitokseksi karkkirasia. Toisella kerralla erään rouvan ilmavaivoja. Kiitokseksi shampanjapullo. Tästä lähtien keskityn vain ilmavaivoihin... Halvalla saavat lääkintähenkilökunnan palkattua lentoyhtiöissä. Karkkirasia! Ziisus. Lennolla sairastuneen potilaan hoito (neljä tuntia kaikkiaan) ja hengen pelastaminen ei tuonut edes kiitosta yhtiöltä. Jatkoyhteys meni ja ruokailumahdollisuus, mutta ihmishenki säilyi. Luulenpa, että jatkossa kun lääkäreitä kysellään, serkkuni käpälä pysyy alhaalla ainakin ensihaun ajan. Jos yksikään lääkäri ei ilmoittaudu, niin tuskinpa ketään kuolemaan raaskii jättää. Menee jo "hieman" moraalisestikin arveluttavalle puolelle moinen passiivisuus. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 29, 2007 Eh... Käskin piereskellä... Lähinnä kyse oli diagnostiikasta, eli poissulkea vakavammat syyt. Arttu Lievästi off topic, mutta miten niitä ilmavaivoja hoitelit? Itsellänikin on joskus työpäivän päätteeksi vatsa kuin ilmapallo, ja siksi hoitovinkit tervetulleita. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 29, 2007 Eh... Käskin piereskellä... Lähinnä kyse oli diagnostiikasta, eli poissulkea vakavammat syyt. Naiset ja tytöt eivät kakkaa tai piere. Se on fakta. Arttu lennolla rouvalle: "Rouva, pierkää, pierkää". Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 29, 2007 Kun ranskalainen nainen pieree niin se tuoksuu. (ei tosin perustu kokemukseen vaan isot pojat kertoi.) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 29, 2007 No niin.. Mielestäni tuo toteutunut vaihtoehto oli kuitenkin se paras,kun ajattelee kokonaisuutta... Tosin emot olisivat voineet antaa noille muille bisneksen matkustajille asiasta infoa. Ja kun asiaa ajattelee tuon vainajankin kannalta,niin ei kai olisi kovin korrektia köyttää kuollut matkustaja istuma-asentoon johonkin tuoliin... Ja nyt vain muutamaa matkustajaa tuo vainaja "häiritsi" läsnäolollaan. -Jukka ??? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla