Vieras

WLAN-huolia, Zyxel 660HW

16 viestiä aiheessa

Kysytäänpä täältä koska hermot alkaa olla loppu ja toivo mennyt. Kyseessä siis kotiin rakennettu langaton verkko, jossa kannettavaa käytetään langattomasti. Tukiasemana on Zyxel 660HW-61 adslmotukka/langaton tukiasema -yhdistelmä. Laitteessa on kiinni kaapelilla myös ns. pelikone.

Ongelmana on että langaton verkkoyhteys katoaa kannettavalta vähän väliä. Tai itse yhteys ei sinällään katkea, signaali on joka tilanteessa vahva, mutta läppäri ei yhtäkkiä vaan saa yhteyttä tukiasemaan joten netti on nurin. Tukiasemaa ei saa pingattua tällä välin lainkaan, ja iptä ei myöskään saa. Pelikoneelta yhteys toimii jatkuvasti moitteetta kaapelin kautta, joten ongelma on vain langattoman verkon kanssa. Vaiva toistuu noin 10-20 minuutin välein, ja netti on nurin muutaman minuutin.

Asetuksia on tutkittu jo enemmän tai vähemmän asiantuntevien ihmisten kanssa, eikä niissä vaikuta olevan mitään vikaa. Olisin kiitollinen jos joltain löytyisi kolmas mielipide, koska vaiva on äärimmäisen ärsyttävä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

itse törmännyt kannettavissa virransäästö toimintoon joka moista tekee... Eli käytännössä se WLAN piiri sammuu koneen sisällä. En nyt tässä heti muuta keksi mikä voisi vaivata ....

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

itse törmännyt kannettavissa virransäästö toimintoon joka moista tekee... Eli käytännössä se WLAN piiri sammuu koneen sisällä. En nyt tässä heti muuta keksi mikä voisi vaivata ....

Niin, ei oikein täsmää koska WLAN on kuitenkin tapahtumahetkellä aktiivisessa käytössä ja pelikoneessa netti toimii silloinkin kun WLAN on nurin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitä tarkoitat piirillä? WLAN-kortti läppärissä on Belkininin, ajurit on niin uudet kuin sille saa. Tukiasemassa on uusin firmware mitä saa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitä tarkoitat piirillä? WLAN-kortti läppärissä on Belkininin, ajurit on niin uudet kuin sille saa. Tukiasemassa on uusin firmware mitä saa.

Kun useimmissa kannettavissa tuo on pistetty emolle. Joten siksi sitä kyselin. ei tuu muuta mieleen kuin vaihtaa toi wlan kortti. toiseen ja kokeilla onko sillä samoja ongelmia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos lähellä on naapureita ja wlan tukiasemia, ne voivat häiritä tukiaseman ja tietokoneen välistä liikenettä.

Kokeile vaihtaa wlan-kanavaa adsl modeemin asetuksista.

Antennin kääntäminen pysty- tai vaaka-asentoon voi auttaa.

reijo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos lähellä on naapureita ja wlan tukiasemia, ne voivat häiritä tukiaseman ja tietokoneen välistä liikenettä.

Kokeile vaihtaa wlan-kanavaa adsl modeemin asetuksista.

Antennin kääntäminen pysty- tai vaaka-asentoon voi auttaa.

Kiitos. Taidan olla fiksumpi kuin luulinkaan, koska olen jo kokeillut noitakin temppuja  ;D  valitettavasti ilman vaikutusta. Se mikä on hämmentävää, oireet kyllä helpottuvat jos tukiaseman siirtää suurin piirtein keskelle huonetta korkealle paikalle. Ei se signaalin voimakkuus tosin ole koskaan alle 60%, vaikka se olisi tuolla nurkassakin - saati että menisi poikki kokonaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voi olla laitevika tai kylmäjuotos kannettavassa tai wlan tukiasemassa,

ja se katkoo liikennettä. Tällaiset viat on vaikeita jäljittää, mutta  kokeilemalla toisen

tukiaseman ja tietokoneen kanssa, voi viallinen laite löytyä.

Jos tietokone ja tukiasema on lähellä toisiaan niin signaalitasot on varmasti hyvät,

eikä yhteyden pitäisi katketaa huonon signaalin takia, katkeaako yhteys kun

tietokone on puolen metrin päässä wlan tukiasemasta,

vai katkeileeko yhteys kun ollaan kauempana tukiasemasta?

reijo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla on saman modeemin kanssa todella raivostuttava ongelma itse nettiyhteyden kanssa. Kyllä toki tuo wlanikin pätkii aina välillä (pudottaa itsensä pois), mutta se korjaantuu muutamassa sekunnissa. Mutta tuo nettiyhteysongelma on ärsyttävämpi. Se tekee muutaman kerran päivässä sitä, että toimittuaan muutaman tunnin (joskus saattaa mennä vuorokausikin) ihan normaalisti, mutta yhtäkkiä se alkaa pätkimään yhteyttä ja sillä meinaa olla isoja vaikeuksia päästä taas linjalle takaisin. Tai kyllä se linjalle pääsee, mutta ei saa pidettyä linjaa ylhäällä. Sitten siinä saattaa mennä 5 minuuttia tai vartti, ennenkuin se lopulta pääsee linjalle taas joksikin aikaa pysyvästi. Ongelma saattaa uusiutua puolen tunnin jälkeen, tai sitten seuraavana päivänä. Tähän ei auta laitteen resetoinnit eikä muutkaan.

Sama modeemi toimii sitten kuitenkin vanhempien kotona täysin ilman ongelmia (tosin mulla on 8/1 meganen linja tässä ja porukoilla 1/512). Siksi epäilenkin, että vika olisi Soneralla (tai siis tarkemmin sanottuna KPY:n linjoissa, joita Sonerakin käyttää), mutta tässä on talven aikana käynyt äijä pariinkin kertaan mittaamassa linjat ja kaikki on sen mukaan ihan OK. Tosin eihän se tietenkään ole tämän pätkimisen aikana käynyt...

Helppohan homma olisi tuomita esim. palveluntarjoajan viaksi, kun saisi jostakin lainaan toisen modeemin. Mutta kun kaikilla tutuilla täällä on kaapelimodeemi. Yhden vanhemman Zyxelin 600-sarjalaisen sain lainaan, mutta Janilla ei ollut virtajohtoa tallessa, eikä tuo mun modeemin virtajohto sovi siihen :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lisättäköön omaan taudinkuvaan että vika ilmenee muillakin WLAN-korteilla. Esimerkiksi duunikannettavalla on ihan turha yrittää käyttää esim. VPN:ää, koska yhteyden katkeilun takia sitä saa olla jatkuvasta nostamassa pystyyn.

Katkeilu ei riipu etäisyydestä tukiasemasta tai signaalin voimakkuudesta, sitä esiintyy joka tapauksessa. Olennaista on että vika on olemassa vain ja ainoastaan WLAN-yhteyden osalta kotiverkossa, itse ADSL-yhteys pelaa normaalisti.

Kyseinen firma ei kaiken kukkuraksi anna tukea tuotteilleen takuuajan jälkeen, paitsi xx euroa /min + ppm. Persiistä. Taisi olla viimeinen "Xyxeli" mitä minä ostan.  :thmbdn:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi,

Mulla oli samanlaisia ongelmia eli linja meni poikki aina vähän väliä ja ei aina löytänyt verkkoa laisinkaan, nopeus oli välillä ihan pohjamudissa. Silloin käytin WEP suojausta, nykyään Zyxel:in itse tekemä WPA suojaus. Tämän kanssa ei ole mitään ongelmia.

Auttaako tämä sua, ei välttämättä.

Voiko olla että se pelikone sotkee jotenkin kun on samalla kiinni modeemiin langallisesti?

Siellä on muistaakseni Zyxel asetuksissa kohta josta voit laittaa prioriteetti järjestyksen verkolle, eli mikä on ensisijainen ja jne...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyseinen firma ei kaiken kukkuraksi anna tukea tuotteilleen takuuajan jälkeen, paitsi xx euroa /min + ppm. Persiistä. Taisi olla viimeinen "Xyxeli" mitä minä ostan. 

Veikkaanpa, että tuo on aika yleistä. Esimerkiksi Ciscon monen tuhannen euron verkkokytkimiin ei saa edes ladattua ohjelmapäivityksiä heidän nettisivuiltaan, ellei ole voimassa olevaa (kallista) tukisopimusta. Tuntuu, että verkkoalalla aivan erityisesti asiakasta kohdellaan miten huvittaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla oli samanlaisia ongelmia eli linja meni poikki aina vähän väliä ja ei aina löytänyt verkkoa laisinkaan, nopeus oli välillä ihan pohjamudissa. Silloin käytin WEP suojausta, nykyään Zyxel:in itse tekemä WPA suojaus. Tämän kanssa ei ole mitään ongelmia.

Auttaako tämä sua, ei välttämättä.

Voiko olla että se pelikone sotkee jotenkin kun on samalla kiinni modeemiin langallisesti?

Siellä on muistaakseni Zyxel asetuksissa kohta josta voit laittaa prioriteetti järjestyksen verkolle, eli mikä on ensisijainen ja jne...

Moi. Valitettavasti ei auta tämäkään, koska WPA-PSK -suojaus on ollut alusta lähtien käytössä ja ongelma pysyy vaikka pelikone olisi irti modeemista - tällä hetkellä näin on ollut toista viikkoa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Iltaa,

<puolimainos>

Mulla ei ole suoraan vastausta sun ongelmaan, mutta www.wippies.com jakaa tällä hetkellä ADSL-modeemi+WLAN-tukiasema -laatikoita ilmaiseksi. Kokeile tuollaisella että poistuuko ongelmasi? Jos poistuu niin työnnä nykyinen tölkkisi elektroniikkajätekeräykseen ja ole tyytyväinen ;-)

</puolimainos>

-Jussi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tere taas,

Kannattaa käydä katsomassa sen Wlan kortin asetukset. Ne kun eivät ole perusasetuksiltaan välttämättä aina oikein.

Eli kanava on sama minkä olet asettanut modeemiin. Kumpaa kaistaa käytät B/G. Solukonpäivitysaktiivisuus kannattaa laittaa täysille. Ja tietenkin tuo virranhallinta suurimmalle. Lähetystehoa ei kuulemma välttämättä kannata laitaa täysille, sen löytää kokeilemalla mikä on hyvä sellainen.

Voihan se itse modeeminlangatan lähetinkin olla rikki.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään