Tuomas Kuosmanen

Helsingistä pari kuvaa synkkää pimeyttä..

38 viestiä aiheessa

Nämä ovat olleet täällä aikaisemminkin, toivottavasti ei haittaa..

 

Lämmityskäyttöä

[ attachment removed ]

 

Legin syöttö

[ attachment removed ]

 

Kierrä R37

[ attachment removed ]

 

Vauhtia piisaa

[ attachment removed ]

 

Warp 10

[ attachment removed ]

 

Tosiaan, pimeys tuo oman lisänsä lentämiseen  eikä pelkästään siksi, että esim. tutut "maamerkit" näyttävät täysin erilaisilta.. 8)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onks teillä muuten JAR-PPL+NF? Riittää yksi yöläpärikin... Toki kolme ei haittaakaan tee, ei sillä mitään. Mutta yhtä on helpompi pitää käytännössä yllä esim. Malmilla kun voi lentää myös tornin ollessa kiinni, laskukierroslentämiseenhän tarvitaan torni auki joka ei nyt kesäajan vallitessa enää oikein toimi.

 

Joo, näistä kummallisuuksistahan taisit vasta kirjotella ilmailu.orgiin? Oli mulle ihan uutta tuo ero vaatimuksissa. Kaveristani en oo satavarma, mutta sillä oli jo riittävästi nousuja+laskuja 3kk:n sisään, jotta sai yleensä ottaa mut kyytiin menomatkalle. Siihen legin loppuun tuli sitten muutama harjoitus lisää. Ite sen sijaan jouduin kansallisen pahvini kanssa lähtemään yksin kierrokseen tekemään ne pakolliset plus pari vielä harjotuksen vuoksi ennen paluumatkaa.

 

[edit: Vähän niinku tähän tapaan. Käteviä nää nykypäivän lelut]

[ attachment removed ]

 

 

Kaipa tuon lupakirjan vois joku kerta konvertoida JARriksi, niin helpottuis tuo ylläpito. Ei kuitenkaan varmaan seuraavaan pariin vuoteen, kun just tänään kävin uusimassa SEPpikelpparin edelleen kansallisena...

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onks teillä muuten JAR-PPL+NF? Riittää yksi yöläpärikin... Toki kolme ei haittaakaan tee, ei sillä mitään.

 

Eikös tämä(kin) mene niin, että ensin katsotaan mitä JAR määrää ja sitten tarkistetaan onko kansallisella tasolla lisä- tai tarkentavia määräyksiä?  Yritin hakea vanhaa keskustelua aiheesta (mielestäni on käyty).

 

Eli vaikka JAR vaatii vain yhden läpärin, niin kuljettaessaan matkustajia yöllä (Suomessa) nousuja ja laskuja pitää olla tuo mainittu kolme kappaletta.

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tämä(kin) mene niin, että ensin katsotaan mitä JAR määrää ja sitten tarkistetaan onko kansallisella tasolla lisä- tai tarkentavia määräyksiä?  Yritin hakea vanhaa keskustelua aiheesta (mielestäni on käyty).

 

Eli vaikka JAR vaatii vain yhden läpärin, niin kuljettaessaan matkustajia yöllä (Suomessa) nousuja ja laskuja pitää olla tuo mainittu kolme kappaletta.

 

Joo, mutta tässä pohdiskellessamme tuli seuraava mielenkiintoinen pointti asiasta esiin: Meillä on kolmenlaisia ilmailumääräyksiä:

 

  • JAR-määräykset
  • JAR:in kansalliset muutokset
  • Kansalliset määräykset

 

Kahta viimeksimainittua ei pidä sotkea keskenään - ja sitä tuntuu tapahtuvan aika paljon. Nuo JAR:in kansalliset muutoksethan on siellä suomennetussa JAR FCL -pdf:ssä mukana mitkä löytyy Ilmailuhallinnon sivuilta, ne on siellä omina muutossivuinaan aina sen aiheen jälkeen mitä tarkennus koskee.

 

Kansalliset määräykset sovelletaan sitten kansallisiin lupakirjoihin jotka ovat ihan oma juttunsa, näin olen ymmärtänyt.

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve!

 

Tästä on ollut liikkeellä ristiriitaista tietoa täällä ja muuallakin, joten otin ja tiedustelin asiaa Ilmailuhallinnon koulutus- ja lupakirjatoimistosta sähköpostitse elokuussa 2006. Tilannehan oli se että oltiin juuri lähdössä pitkälle reissulle ja sitä varten matkaporukan piti urakalla lentää Malmin aukiolon puitteissa yöläpäreitä kuntoon.

 

Tiivistetysti:

 

Kysyin kumpaa tulee noudattaa matkustajakuljetusoikeuden suhteen: "PEL M2-10 kohta 4" vai "JAR-FCL 1.026 (b)"?

 

Vastaus: "JAR-lupakirjaan liittyvää JAR-yölentokelpuutusta koskee vain JAR-FCL:n vaatimus. PEL M2-10 ei ole JAR-pilottia koskeva."

 

Lyhyessä sähköpostikeskustelussa todettiin hallinnosta vielä että kahden määräysviidakon keskinäinen suhde on hankala ja että tietoa saa välittää ihmeessä niille, joiden tiedän ongelmaa pohtineen.

 

-Pekka

 

Summa summarum: JAR-pahveilla pitää tehdä viimeisen 90 vrk:n aikana 3 lentoonlähtöä ja laskua, joista 1 lentoonlähtö ja lasku yöllä, jotta saa kuljettaa matkustajia sekä päivällä että yöllä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vastaus: "JAR-lupakirjaan liittyvää JAR-yölentokelpuutusta koskee vain JAR-FCL:n vaatimus. PEL M2-10 ei ole JAR-pilottia koskeva."

Summa summarum: JAR-pahveilla pitää tehdä viimeisen 90 vrk:n aikana 3 lentoonlähtöä ja laskua, joista 1 lentoonlähtö ja lasku yöllä, jotta saa kuljettaa matkustajia sekä päivällä että yöllä.

 

Sopii mulle  :)

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

00:53LMT oltiin taas maankamaralla ja 01:01LMT pukeilla. Tarkotus oli tulla hitusen aikasemmin, mutta aikataulu meni uusiksi, kun jo lähtöön Vantaalta tuli delaytä: oltiin muuten valmiina koneessa lähtemään liikkeelle, mutta avaimia ei löytynyt mistään. Edellinen lentäjä oli unohtanut ne taskuunsa. :P Eikun soittoa perään ja odottelemaan... :laugh:

 

Ja juu, kyllä yökelppari kannattaa ehdottomasti suorittaa. Ei oo paha rasti ja on mukavaa!

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja vielä kerta kiellon päälle. Viikko edellisestä keikasta ja nyt ei ollutkaan enää synkkää pimeyttä, päivät pitenevät hurjaa kyytiä.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Lisäksi laitoin videon laskusta Malmille hetkeksi aikaa esille, jos jotakuta kiinnostaa. Onhan se aika postimerkkivideo, mutta ehkä siitä jotain tolkkua saa.

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taisinkin Mikko Kartanon reissua katsella tuolloin 30pv Fly-innin vierestä ikkunasta. Ainakin joku siellä meni iltamyöhään pienkoneella ja seisoskeli pitkään kai jossain rullaustiellä (ei paljon näkynyt ulos). Riippuu tosin mihin aikaan olitte liikkeellä (vaikka harvemmin noita pienkoneita tuolla kai pörrää).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisäksi laitoin videon laskusta Malmille hetkeksi aikaa esille, jos jotakuta kiinnostaa. Onhan se aika postimerkkivideo, mutta ehkä siitä jotain tolkkua saa.

 

-m

 

 

Tommoset kuuluu youtubeen ja sopivasti tageja: "EFHF, flying, night" ni sieltä löytää. Niinku näin:

 

http://www.youtube.com/profile_videos?user=MalmiAviationClub

 

Tarkoitus laittaa lisääkin, kauhean monilla on hirmu kiintoisiakin pikkupätkiä, tuonne tai Google videoon niitä saa laittaa jakoon ihan kätevästi. Suosittelen, niitä on kiva katellakin.

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
"Illat tutka, Oscar hotel foxtrot delta alfa Espoon edustalla 1300 jalkaa, sopisiko 4000 jalkaa lähestymisalueella kaupungin edustalta kohti Porvoota?"

"Oscar delta alfa, sopiihan se, koodaa 5664"..

 

Hyvää palvelua!   Maisemat ovat kokemisen arvoiset, suosittelen tekemään saman Vantaan liikennetilanteen salliessa.

 

Kiitti vinkistä Tuomas.  :thmbup:

 

"Helsingin tutka Oscar Hotel Papa Jenkki Wiski, Helsingin edustalla 1300 jalkaa, sopisiko käydä 3000 jalassa katsomassa hämärtyvää helsinkiä, jonka jälkeen takaisin 1300 jalkaan?"

 

"Oscar Jenkki Wiski koodaa 5663 ja selvä 3000 jalkaan lähestymisalueelle, ilmoita kun lähdette alas."

 

Näkymät oli mitä mainioimmat! Harmi vai että kamera jäi kotiin..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu. Kun homma on hallussa, koneessa C-moodin transponderi ja osaa lentää niissä rajoissa mihin selvitys oikeuttaa, tuo toimii hyvin. Ja on erittäin nättiä. Kamera on sivuseikka siinä..

 

Yleisestihän tuo on niin, että mitä korkeammalle mennään, sen enemmän "professionalismia" odotetaan  lentäjältä, ja siinä on opeteltavaa kyllä paljon. Mahdotontahan se ei ole oppia, mutta kannattaa laajentaa juttuja kokemuksen karttuessa vähän kerrallaan, ja muistaa että vaikka usein tuollaisia juttuja järjestyykin, joskus liikennetilanne myös estää aikeet, ja siihenkin on tyytyminen. Kokemus opettaa mikä idea toimii missäkin tilanteessa.

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla