Ilkka Mannikainen

Pimeä juttu Bangkokista

19 viestiä aiheessa

Tulin tänään takas kotiin Bangkokista. Oli muuten taas paluussa OH-LGC. ;D>:(

Noh, joka tapauksessa Bkk:n lentokenttähotelissa ollessani suurin huvi on parvekkeelta bongata koneita, koska sijaitsee 21R:n päässä. Bangkokissahan on aina käytössä vain 21L ja 21R, jostain kumman syystä.

Olin jo aikaisemin joulukuussa yöllä nähnyt ison koneen nousevan kentältä totaalisesti ilman minkäänlaista valaistusta ulospäin. Jäin pikkaisen asiaa miettimään että oliko se sittenkään täysin pimeä. ::)

Nyt viime lauantaina roikuin tuolla samaisella hotellin parvekkeella hiukan yli puolen yön koneita katsellen. BA:n, Lufthansan ja Qantaksen 747:t: SAS:n 340; Finski MD-11 jne.. lähtevät puolen yön jälkeen kohti Eurooppaa, muodostaen sellaisen mukavan ryppään.

Onneksi jäin parvekkeelle vielä pidemäksikin aikaa noiden edellämainittujen jälkeen, koska se tuli taas...TÄYSIN pimeä ja aavemainen 747 jyräsi taivaalle noin 00.45. Noin puolen minuutin lennon jälkeen kone alkoi valoilla ilmoittaa olemassaolostaan.

Kuka arvaa/tietää mistä on kyse? ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

BA:n, Lufthansan ja Qantaksen 747:t: SAS:n 340; Finski MD-11 jne.. lähtevät puolen yön jälkeen kohti Eurooppaa, muodostaen sellaisen mukavan ryppään.

Kuka arvaa/tietää mistä on kyse? ;)

En tiedä muuta kuin et tutut tuli tuolla kyseisellä lennolla takaisin Suomeen ja ne vaan puhuvatte et eka oli ollu 1,5h lähtö myöhässä jonkun teknisen vian takia ja sittenkun olivatte aloittaneet rullauksen kohti radan päätä niin kapteeni oli ilmoittanu, että täytyy odotella laskevaa konetta tässä vielä jonkin aikaa ja olivatte kuulemma pyörineet siellä rullausteillä... ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Morjens!

No se kone joka lähti Bankokista täysin ilman minkäänlaisia valoja oli luultavasti El Alin jumbo. Näin kertoi tuttu MD-11 perämies viime viikolla kun oli tullut Bankokista ja ihmetteli samaa, että mikä täysin pimeä hahmo taivaalle nousi. Selvisi kuulemma El Alin jumboksi ja epäili että kyydissä olisi ollut joku valtion päämies ::).

Aika jännä juttu :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

olisko ollu vielä sellainen 747-200 malli ? aika tiukat turvatoimet nykyisin tuolla El Al :lla.

Ilmeisesti ovat asentamssa myös ohjuksentorjuntajärjestelmiä jokaiseen koneeseensa ?

Eipä tosin pahemmin ole mitään kaappauksia sattunut El Al :lla.

Jani

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Selvisi kuulemma El Alin jumboksi ja epäili että kyydissä olisi ollut joku valtion päämies ::).

Eikä siellä edes välttämättä ketään tärkeää jannua ollut kyydissä, vaan tuo saattaisi olla ihan normaali proseduuri El Alilla. El Alilla on olleet turvatoimet maailman tiukimmasta päästä jo kauan, ja Israelilaisella yhtiöllä siihen on syytäkin.

Tuossa vuosi tai pari sittenhän Arkian (Israelilainen charteryhtiö) 757 yritettiin Mombasassa ampua alas stingerillä (tms.).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Turvatoimet on varmasti aika tapissa tällä hetkellä, ihan tavallisillakin lennoilla. Palestiinassahan on käytännössä sota päällä, ja Hamasin kostotoimia viime viikkojen salamurhista vain odotellaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Turvatoimet on varmasti aika tapissa tällä hetkellä, ihan tavallisillakin lennoilla. Palestiinassahan on käytännössä sota päällä, ja Hamasin kostotoimia viime viikkojen salamurhista vain odotellaan.

Ja nimenomaan Gazassa. Länsirannan puolella

on paljon rauhallisempaa. Itsekin helmikuussa

palloilin Länsirannalla ja siellä paikalliset istuttivat

pottuja.

Kaupungit oli Israelin saartamia ja niissä ne aina

välilla tappoivat toisiaan.

Tiesululla tuli Israelin sotilas kysymään mitä väkeä ollaan

niin yksi tyyppi porukasta vastasi:

"We are Karjalan Vapautusrintama from Finland"

johon sotilas ei sanonut mitään vaan viittasi

jatkamaan matkaa ;-) ;-)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tiesululla tuli Israelin sotilas kysymään mitä väkeä ollaan

niin yksi tyyppi porukasta vastasi:

"We are Karjalan Vapautusrintama from Finland"

johon sotilas ei sanonut mitään vaan viittasi

jatkamaan matkaa ;-) ;-)

Ihan hauska läppä. Mutta nuo Israelilaiset on kyllä niin huumorintajutonta porukkaa, että ei paljon kannata läppää heittää tommosessa paikassa. Voi joutua vielä vaikka minne.

Niinkuin se yksi tyttö joka jenkeissä vitsaili että sen laukussa on pommi kun lentokenttävirkailija tutki laukkua. Vietti sitten viikon verran putkassa. :-X

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niinkuin se yksi tyttö joka jenkeissä vitsaili että sen laukussa on pommi kun lentokenttävirkailija tutki laukkua. Vietti sitten viikon verran putkassa. :-X

Juu nuo on sarjassamme asioita missä ei kannata olla jääräpää eikä alkaa jupista oikeuksistaan tai amerikan ulkomaanpolitiikasta vaan mennä sujuvasti "yessir" -linjaa, muuten sitä voi iloita verbaalisesta väittelykyvystään tosiaan siellä putkassa. Mielummin tuossa tilanteessa nielee vähän ylpeyttään ja pitää mölyt mahassaan niin reissu ei pääty siihen..

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ystäväpariskunta oli myös jokin vuosi sitten Israelissa visiitillä ja mainitsivat juuri tuon että kentällä kannatti olla kiltisti.

Tulo oli sujunut aika vaivattomasti, mutta lähtiessä kysyttiin jo pitempää pinnaa.

Jonotettaessa kentällä, paikalliset ns. turvallisuushenkilöt, kävivät haastattelemassa jonottavia monta kertaa, uudestaan ja uudestaan.

Samoja kysymyksiä noin kymmenen minuutin välein, vain eri "haastattelijat" asialla. "Minne menet, miksi olit täällä, jne..."

Siinä ei kuulemma tullut mieleen alkaa heittää mitään nokkelaa takaisin.

Ja olihan se muutenkin erilaista lomaa, kun kauppakeskukseen mentäessäkin kaikki kassit, käsilaukut, tms. tarkistettiin ennen kuin pääsi sisälle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikö El Al joskus lentänyt Helsinkiinkin? Muistan vaan kun jossain luki että lähtöselvityksessä pitää olla 3 tuntia ennen koneen lähtöä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikö El Al joskus lentänyt Helsinkiinkin? Muistan vaan kun jossain luki että lähtöselvityksessä pitää olla 3 tuntia ennen koneen lähtöä.

Kyllä lensi eikä siitä ole montakaan vuotta aikaa. Toivottavasti lentää vielä joskus tulevaisuudessa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse olen lentäny El Alilla Helsingistä Tel Aviviin 2000. Mulla "tenttitilaisuus" Vantaalla kesti n.1h30min. Kuulustelu tiukkeni kun kävi ilmi, että opiskelen kadettikoulussa ja olen menossa tapaamaan vanhempiani pohjois Israeliin - isäni YK tehtävissä Libanonissa everstiluutnanttina... ::) Kyllä Mossad selvittää taustat hyvin :)

TLi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse olen lentäny El Alilla Helsingistä Tel Aviviin 2000. Mulla "tenttitilaisuus" Vantaalla kesti n.1h30min. Kuulustelu tiukkeni kun kävi ilmi, että opiskelen kadettikoulussa ja olen menossa tapaamaan vanhempiani pohjois Israeliin - isäni YK tehtävissä Libanonissa everstiluutnanttina... ::) Kyllä Mossad selvittää taustat hyvin :)

TLi

Kyllähän nuo El Alin toimet ymmärtää, mutta siltikin yhtiö tuntuu olevan ns. maanvaiva, kun tulee vierailemaan. Paljon omia säädöksiä ja kun maapalveluhenkilökuntakin joutuu tarkastuksiin asioidessaan koneessa, vaikka kiire on usein heilläkin kova. Ja juuri tuollainen tenttaaminen matkustajilta vaikuttaa huonolta asiakaspalvelulta. Itse en ainakaan ko. yhtiöllä lentäisi.

Tiedä sitten maksaneeko vähän enemmän kuin muut noiden säädösten takia.

EDIT: Varmaan pitäisi lemminkäinen tyhjentää bongareista jos tulisi 22L:lle laskuun.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja juuri tuollainen tenttaaminen matkustajilta vaikuttaa huonolta asiakaspalvelulta. Itse en ainakaan ko. yhtiöllä lentäisi.

EDIT: Varmaan pitäisi lemminkäinen tyhjentää bongareista jos tulisi 22L:lle laskuun.

Se ei ole yhtiöstä kiinni - tekeevät sen lähtö ja paluu kuulustelun vaikka lentäs Finnairilla tai Qantasilla. Palvelualttius on aika hanurista kokomaassa - stuertit on varusmiespalvelustaan suorittavia varusmiehiä - lentoemoja El Alilla on aika vähän. Kaikki lentäjät ovat evp. lentäjiä Israelin armeijasta.

Kun olin Israelin ilmavoimien B707 kyydissä niin laskeutumisen jälkeen Frankfurtissa oli kaksi panssaroitua ajoneuvoa vastaassa - koko rullauksen ajan molemmilla puolilla konetta. Portilla niistä ajoneuvoista tuli x - määrää sotilaita ulos ja jäivät vartioimaan konetta ketjussa - ja sama proseduuri lähtiessä. Panssari vehkeet "hyvästelivät meidän rullaustien ja kiitotien risteyksessä.

Siellä ei palvella - siellä lennetään paikasta A paikkaan B - piste. :D

TLi

EDIT: eiköhän ne omat säännött johdu siitä Munchenissä tapahtuneesta attentaatista joskus vuonna 197? jollon kokonainen olympiajoukkueellinen kuoli terrori-iskussa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään