Kirjoitettu Maaliskuu 25, 2007 Nuoren polven lennonjohtajat paljastivat 22.3.2007 vanhemmille, sodankäyneille lennonjohtajille omistetun 1:5 mittakaavan mallilentokoneen. Pysyväksi muistomerkiksi tarkoitettu Brewster B-239 -hävittäjäkone on valmistettu hävittäjälentäjä ja lennonjohtaja Aarno Siron kesällä 1944 lentämän BW-384 "Valkoinen seiska" -koneen mukaan. http://www.virtualpilots.fi/feature/photoreports/bw384/'>http://www.virtualpilots.fi/feature/photoreports/bw384/ Pilvenveikot-klubi juhli 30-vuotispäiväänsä Suomalaisten sotalentäjien ja sota-ajan lentävän henkilöstön klubi Pilvenveikot vietti 30-vuotisjuhlaansa 22. syyskuuta 2006 Kalastajatorpalla. Pilvenveikkojen saavuttua ja kokoonnuttua tilaisuuden virallinen ohjelma alkoi klubin puheenjohtaja Olli Kiviojan ja Ilmavoimien komentajan Heikki Lyytisen sisäänmarssilla. Ensimmäinen suuri Pilvenveikkojen juhla järjestettiin 1991, minkä jälkeen klubi on järjestänyt suuremmat juhlat joka viides vuosi. Tämänkertaiseen juhlaan ollistui 60 Ilmavoimien hakaristilentomerkillä varustettua pilvenveikkoa, kahdeksan perinnelentuelaista sekä seuralaiset ja kutsuvieraat. Yhteensä paikalla oli noin 160 vierasta. http://www.virtualpilots.fi/hist/hist_pilvenveikot30v/'>http://www.virtualpilots.fi/hist/hist_pilvenveikot30v/ Ja sitten lontoocutpastea: Other recent articles from Finnish Virtual Pilots Association Photos from Kyösti Karhila's memoirs publishing event. Kyösti Karhila is the highest scoring living Finnish WW2 fighter pilot, with 32 credited victories. Recent research has him credited with 10 more victories, that were originally non confirmed but have been since verified from Soviet archives. Mr. Karhila has now published his memoirs from the wartime. Karhila gained ace status flying Curtiss Hawk 75 fighters and was later a highly successful Messerschmitt 109 pilot. The whole article: http://www.virtualpilots.fi/img/albums/karhila_2007/'>http://www.virtualpilots.fi/img/albums/karhila_2007/ The book: http://www.apali.fi/kauppa/product_details.php?p=52 http://www.apali.fi/kauppa/images/karhila_kansi_net_0702_00e.jpg Aarne Vuopohja - Pe-2 Mechanic During the World War II mr. Aarne Vuopohja served in the Finnish Air Force as assistant mechanic, at LentoRykmentti 4 (Flight Regiment 4), which was the bomber arm of the FiAF. Vuopohja worked for example with the Pe-2 planes. He was interviewed in the Virtual Pilots' summer camp Mosquito Meeting 2004, at Oulu. "Let's say that I was frighten to see the first time the aeroplane goes to an engine change and none than the chief mechanic knows what to do. Three of us were just came from the mechanic training and haven't seen much aeroplanes before." The whole article: http://www.virtualpilots.fi/hist/WW2History-AarneVuopohjaEnglish.html'>http://www.virtualpilots.fi/hist/WW2History-AarneVuopohjaEnglish.html The Honourable Finnish Swastika In Finland the Swastika was first used by the government in 1918, in the Cross of Liberty decoration designed by Gallen-Kallela, and as the national insignia of the Finnish Air Force. Swedish Count Eric von Rosen had donated the first FiAF aircraft, decorated by swastikas painted on the wings. Thus the Swastika was introduced by two sources by two men in two different manifestations. The other national symbols of the young Finnish state included the national coat of arms from the 1500's, the national anthem and the blue cross flag from the year 1918. Only later, The Nazi Swastika also tainted the Finnish Swastika, a honorable symbol still used as a symbol in the Finnish Armed Forces. The whole article: http://www.virtualpilots.fi/feature/articles/honorable_swastika/'>http://www.virtualpilots.fi/feature/articles/honorable_swastika/ More from the Association: http://www.virtualpilots.fi/ http://www.virtualpilots.fi/en/news/ http://www.virtualpilots.fi/hist/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 26, 2007 Kuvien perusteella todella upea malli! Hieno teko. Ten points. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 27, 2007 "Hämmästyneimpiä olivat taikurit itse." Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 27, 2007 "Hämmästyneimpiä olivat taikurit itse." Eikä turhaan. Hienosti maalattu. Tulee taatusti olemaan Model Expon kuvatuimpia kohteita .) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 27, 2007 Vasemmalta oikealle. - Aarne "Arska" Siro, Helsingin lennonjohdon entinen vuoroesimies, lensi BW-384:sta 12.6.44 Kannaksen torjuntataistelussa. - Antti Auvinen Helsinki-Vantaan lennonjohdon vuoroesimies toisessa polvessa, aloitti uransa 1991 Kruunupyyssä, projektin primus motor, - Ville Auvinen, mahdollisesti Helsinki-Vantaan vuoroesimies kolmannessa polvessa, - Tommi Ketola vuoroesimies Helsinki-Vantaan lennonjohdossa, - Juha Paju, Helsinki-Vantaan lennonjohdon vuoroesimies, aloitti uransa Kruunupyyssä 1990, vastasi koneen ohjainpintojen päällystämisestä - Kari Saarno, mallinrakentaja Matti Patterin oikea käsi - Matti Patteri, mallinrakentajamestari itse (näkisittepä Matin pajan!) - maalauksesta vastannut aluelennonjohtaja Tampereelta, aloittanut uransa Kruunupyyssä 1990. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 28, 2007 - Tommi Ketola lennonjohtaja Helsinki-Vantaalla, T.K. on kanssa vuoroesimies... T. Jenny Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla