Guest ceeZ

Pyöräiletkö....


57 viestiä aiheessa

On se kumma kun itse ei osata amistaa yhtään. ;D

 

Ei ole aikaa, eikä välineitä & taitoa mm. pyörien pinnaamiseen. "Kevyet" huollot toki itse.

 

Noiden jonojen kanssa olisi helpompaa, kun veisi pyörän huoltoon ennen talviteloille laittoa tai talvella. Mutta niin kävi meillekkin, että lopulta vietiin se viimeisenä päivänä kun huoltotarjous oli voimassa ja jonot olivat jo kaksi viikkoa. Kelit lämpenivät sopivasti ja joku muukin oli herännyt pyöränsä huollattamisen suhteen... ;)

 

Vähän sama juttu kuin joululahjojen kanssa. Viime hetkellä ryysätään kauppaan hoitamaan "velvollisuudet". Onneksi sen suhteen olen jo alkanut ottaa opikseni  :) Kop, kop...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aina sään salliessa. 3 kesää sitten tuli poljettua viikko Affenanmaalla ja poikettua yhtenä päivänä Ruotsiinkin. Oli kiitettävä reitti polkea Kapellskäristä Grisslehamniin - lähes 30 asteen helteessä !

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä ehdottomasti. Pyörällä liikun melkeinpä aina, kesällä tulee pyöräiltyä pidempiä lenkkejä. Saapa vaan nähdä miten ne lähtee luistamaan kun on talvi takana eikä tuota kuntoa liiemmin ole huollettu :)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On se kumma kun itse ei osata amistaa yhtään. ;D

 

Keväthuolto säästää rahaa

 

Varhainen kevät on saanut oululaiset hyppäämään pyörän satulaan aikaisemmin kuin koskaan. Oulusta löytyy toki runsaasti talvipyöräilijöitä, mutta massat liikkuvat pyörillä etupäässä sulaan aikaan. Aikainen lumien sulaminen on siivittänyt vauhtiin myös pyöräkaupan ja -huollon.

 

"En muista että koskaan aikaisemmin olisi ollut huollossa tähän aikaan näin paljon pyöriä", muistelee kauppias Tauno Anttila Pateniemessä sijaitsevasta Urheilu-Ulapasta. Myös todellinen pyöräkauppasesonki on Anttilan mukaan alkanut saman tien.

 

Myyjä Juha Rautiainen Urheilu-Rintamäeltä sanoo samaa.

 

"Viime viikolla tulivat uudet mallit liikkeeseen ja kauppa lähti vetämään. Ei ole pyörämyynti aiemmin lähtenyt käyntiin yhtä varhain ", Rautiainen toteaa.

 

 

 

Auto huolletaan,

pyörä unohdetaan

 

 

Polkupyörästä kannattaa pitää huolta vähän niin kuin autosta. Kun sitä huollattaa säännöllisesti ja noudattaa oikeita "käyttöohjeita", pyörä pysyy timmissä kunnossa, kestää kauemmin ja säästää rahaa. Pitkän linjan pyöräkauppias Tauno Anttila ihmettelee sitä, miksi ihmiset laiminlyövät kalliilla ostettuja pyöriä.

 

Anttila huomauttaa, että pyörän saa äkkiä rikki jos ei huolla sitä. Ongelmat alkavat usein pikkuviasta. Monet ajavat rikkinäisellä pyörällä, pikkuvialla on taipumusta pehentua ja aiheuttaa lisäongelmia, Anttila painottaa.

 

Anttilan mukaan monessa pyörässä voi ilmetä ongelmia jo uutena. Hän kehottaa viemään viallisen pyörän, jossa on vielä voimassa takuuaika, korjattavaksi sen myyneeseen liikkeeseen.

 

Monet huoltavat pyöränsä itse. Huoltamisessa kannattaa olla tarkkana, sillä toimenpiteiden yhteydessä voi tulla tehtyä mokia, jotka voivat kostautua. Jopa renkaanvaihdosta saattaa aiheutua ongelmia, jos hommaa ei hallitse, Anttila toteaa.

 

Anttila neuvoo itsehuoltajia miettimään pyörän kohtaloa jo syksyllä. Pyörää ei kannata jättää talveksi lumihankeen. Monet ottavat pyörän käyttöön tuosta vain kun aurinko alkaa keväällä paistaa. Jos renkaat ovat jäätyneet maahan kiinni, seurauksena voi olla vanteen vääntyminen ja kumien murtuminen.

 

"Ajamaan lähdetään yleensä liian vähän ilmaa renkaissa. Se murtaa myös kumin helposti."

 

Ketju kannattaa rasvata kunnon öljyllä, mielellään teflon-pohjaisella.

 

"Tärkeintä ketjun rasvauksessa on se, että nivelet saavat öljyä. Kun on rasvannut kettingin, se pitäisi sen jälkeen pyyhkiä puhtaaksi. Liika rasva kerää tieltä lian ja syö yllättävän nopeasti hammasrattaita", Anttila valistaa.

 

Paljon ajavien kannattaa aika ajoin vaihdattaa kettinki ja samassa yhteydessä takahammasratas. Se joutuu pyörimään keskiöhammasratasta huomattavasti enemmän, joten se myös kuluu nopeammin.

 

Kaleva

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En enää, ennen vetelin kouluun pyörällä kun oli tuossa vähän yli kilsan päässä, mutta nyt kun koulu vaihtu tonne Länsi-Vantaan puolelle ja itse asun täällä idässä niin ei oikeen viitti polkee Vantaan halki kahta kertaa päivässä..  ;D Bussilla pääsee, ja jos on tarvis johonki lähemmäs niin kävellen.. enkä itseasiassa omista mitään kunnon pyörääkään.. varmaan vajaa kymmenen vuotta vanha tuo masiina  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään tuli kausi avattua. Mankeloin 15km serkkulikan(17v +25v=42v nuori) luo iltakahville ja takasin. Täytyy alkaa varmaan lisääkin kuntoilla kun on päässyt pois neuvolassa punnittavien sarjasta(101 kg hyökkäsi silmille vaakan näytöstä :thmbdn:).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joka aamu töihin fillarilla, vaikka matkaa onkin kilometri ;D Mutta parisen vuotta sitten tuli viikossa 40km lätkästyä, nykyään paaljon vähemmän..

 

Keke

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kyll ainakin fillari löytyy, mut mitään satoja kilsoja tuu fillaroitua.

 

Cittarin halpa malli, mut toiminu on hyvin.

fillari.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä. Cresentillä joka on ostettu vuonna 2004. Sopii minun käyttöön hyvin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Useampi sata kilometriä vuodessa.

 

Nykyään lähinnä tiepyörällä (muutaman vuoden ikäinen Eddy Merckx Alu Sprint) tulee tehtyä lenkkejä, tosin tiepyörä on yllättävän hauska myös ihan kaupunkiliikenteessä työmatkakulkineena kun ei pahimpiin laseihin aja pahki.

 

Kurakelillä ja muutenkin kakkospyöränä maastopyörä, yli kymmenen vuotta vanha Kona Muni-Mula jossa tosin ainoa alkuperäisosa rungon ohella lienee satulatolpan kiristyspultti :P. Maastoajo on jäänyt käytännössä nolliin viime vuosina.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jeps, ja aika paljonkin. Nykyään Basso veljesten-tehtaalla (Vicenzan Campagnolossa, Italiassa) käsin tehdyllä, käyttäjällensä mitoitetulla carbon/alu-maantiepyörällä. Komponentit ovat suurelta osin Campagnolon eri sarjoja. Ihan tyytyväinen olen ollut. :)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jeps, ja aika paljonkin. Nykyään Basso veljesten-tehtaalla (Vicenzan Campagnolossa, Italiassa) käsin tehdyllä, käyttäjällensä mitoitetulla carbon/alu-maantiepyörällä. Komponentit ovat suurelta osin Campagnolon eri sarjoja. Ihan tyytyväinen olen ollut. :)

 

No tuohon jos ei ole tyytyvainen, niin ei sitten mihinkaan. :o

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No tuohon jos ei ole tyytyvainen, niin ei sitten mihinkaan. :o

 

 

Tuo on ihan "halpismalli" verrattuna siihen, mitä pystyisi hankkimaan jos löytyisi tarpeeksi paljon $$$. ;) Amatöörinä totesin, ettei vain ollut tarvetta (eika rahaakaan ;D) mihinkään täyshiilikuitumalliin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kesäkuussa tuli joku 300km, tässä kuussa vähemmän..

Helkaman hybridillä suhhailen mutta suunnitelmissa olis hommata cyclocrossi viimeistään ens kesälle.

 

On muuten komia tuo Sebastianin basso  :thmbup:

 

-j

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään