Jere Rantala

Olympus E400

22 viestiä aiheessa

Hei vaan kaikille!

Olen uusi kirjoittaja täällä palstalla, ehkä saatan joskus tulevaisuudessa lähettää otoksianikin (täällä Jyväskylässä ei näy paljon muita kuin Vinkoja,jos niitäkään).

Sitten asiaan. Otsikossa mainittua kameraa on tarjottu minulle nyt, kun etsin järkkäriä. Haen tämäntasoista kameraa (EOS 400, D40, E400) muutamien pokkarivuosien jälkeen, kun valokuvaus kiinnostaa päivä päivältä enämpi. Tarjous on taloudellisesti parempi kuin EOS/D40 tarjoukset, joita olen saanut.

Miten kamera eroaa "kilpakumppaneistaan"; onko sillä varsinaista eroa kuvasuhteen lisäksi?, entäpä Zuikon objektiivit, ovatko laadukkaita?Käykö muiden putket jne.?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No melkeen samanlainen kuin 400D. Pikselit ja näyttö ovat samat. Mutta, tuo olympus oli 799€ ja 400D menee kittinä samaan hintaan. Suosittelisin kuitenkin 400D.

-Oskari

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No melkeen samanlainen kuin 400D. Pikselit ja näyttö ovat samat. Mutta, tuo olympus oli 799€ ja 400D menee kittinä samaan hintaan. Suosittelisin kuitenkin 400D.

-Oskari

Itse asiassa tarjottiin Double zoom kittiä (runko+14-42mm+80-150mm), 2gb korttia ja laukkua n.850€, joten nyt lähinnä haen tukea päätökselleni, mutta kiitoksia.

Tietääkö kukaan kuinka 4/3 standardi todella vaikuttaa kuviin/kuvaukseen, koitin selailla topikkia, mutta sisältö jäi käytännön kannalta hieman laihaksi  :-\

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Varmaankin hyvä laite, kuvanlaatuhan noissa Olympuksissa on hyvä, mutta Zuikon objektiivit ovat kalliita, ja Olympuksen kroppauskerroinhan on 2, eli tuo 150 mm, vastaa 300 mm, itse olen järkkäriä jälleen suunnittelemassa, niin valinta myös kallistuisi tuonne suuntaan, mutta omia valintoja kaikki.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tee niinkuin eräs tällä palstalla vaikuttava henkilö. Osta vähän käytetty (alle 10000 kuvaa otettu) 300D tms. "vanhus" ja siihen pari käytettyä linssiä. Hinta jää alle 500€  :thmbup:

Sillä vuosi pari sohimista jonka jälkeen tiedät tasan tarkkaan mitä kameralta haluat. Näin saat minimoitua oppirahat ilman että kuvanlaatu heikkenee  8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Todella jäkevää puhetta Samilta. :thmbup:

Meistä jokainen kuitenkin kuvaa käytetyllä kameralla, mikä on helpompi aloitus kuin pikkasen vanhempi kamera.

Osta kuitenkin kamerakaupasta niin saat hyvät neuvot ja jonkinlaisen takuun kaupanpäälle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mielestäni tuota Samin ideaa kannattaa harkita vaikkei asia olisikaan ns. rahasta kiinni. Runsaahkoista ikävuosistani huolimatta minäkin olen liittynyt "järkkäri-kerhoon" vasta muutama viikko sitten. Ostin 350D rungon uutena ja sitten pari linssiä käytettynä, ja täytyy kyllä sanoa, että enemmän tuossa setissä on kameraa kuin minussa kuvaajaa. Minun mielestäni ainakaan aloittelijan ei kannata uhrata liikaa aikaa liiallisiin teknisiin pohdintoihin koska vermeen ominaisuuksissa ei raja tule ihan äkkiä vastaan, jos koskaan. Kannattaa varmaan kuitenkin itse tuumailla ja pohtia ja hommata joku mikä istuu käteen ja sopii lompakolle. Canon, Nikon, Olympus tai Pentax, eikai noista ainakaan tällainen pystymetsän mies mitään eroa löydä. Kehittyneet harrastajat ja ammattilaiset ovat sitten ihan oma tarinansa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kannattaa varmaan kuitenkin itse tuumailla ja pohtia ja hommata joku mikä istuu käteen ja sopii lompakolle. Canon, Nikon, Olympus tai Pentax, eikai noista ainakaan tällainen pystymetsän mies mitään eroa löydä. Kehittyneet harrastajat ja ammattilaiset ovat sitten ihan oma tarinansa.

Tässä olet täysin oikeassa. Kameroista tuskin löytää eroa ilman kirvettä... Olen siinä onnellinen, että näin opiskelijabudjetilla rahoitus järjestyy "kevyellä kotimaisella, ilman korkoa", sillä ilman isiä ei olisi mitään taloudellista mahdollisuutta ostaa. Olen kuitenkin päättänyt ostaa uuden, ehkä käyttöiän maksimoimiseksi, toisaalta koska en halua ostaa mitään käytettynä. Tyhmää, mutta monet pinttyneet tavat ovat.

Kiitoksia kaikille, ja mukava huomata saanensa keskustelua aikaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sen verran vielä, että minun päätymiseni Canoniin johtui vain ja ainoastaan siitä, että "support-henkilöni" kamera-asioissa, pitkään valokuvausta harrastanut kaverini on "Canonin miehiä" ja toinen tekijä oli vermeiden saatavuus. Käytettyjen palstoillahan noita liikkuu pilvin pimein ja Suomessa ei varmaan ole niin mitätöntä kameraliikettä, ettei Canon tai Nikon olisi edustettuna 8) Mutta ei siinä mitään, käy liikkeissä kokeilemassa ja rääkkäämässä myyjiä tai jos mahdollista niin ruinaa joltain kaverilta vermettä vaikka viikonlopuksi lainaan :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Varmaankin hyvä laite, kuvanlaatuhan noissa Olympuksissa on hyvä, mutta Zuikon objektiivit ovat kalliita, ja Olympuksen kroppauskerroinhan on 2, eli tuo 150 mm, vastaa 300 mm, itse olen järkkäriä jälleen suunnittelemassa, niin valinta myös kallistuisi tuonne suuntaan, mutta omia valintoja kaikki.

Kannattaa tarkistaa Galna Dagar;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse pähkäilin lähes samoja malleja tammikuussa kun ostin järkkäriä. Päädyin kuitenkin Pentaxiin. Suurinpana syynä oli kameran runkovakaaja ja liki samat ominaisuudet kuin saman hintaluokan kilpailijoissa. Pentaxin lasejakin on liikkunut melko kivasti käytettynä nyt. Tämä ei ole siis mikään provosointi viesti, vaan yksi merkki lisää samaan soppaan.

Kaikkia kannattaa kuitenkin käydä kokeilemassa/hypistelemässä jos on vain mahdollisuus ja itse tehdä ne päätökset.  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tee niinkuin eräs tällä palstalla vaikuttava henkilö. Osta vähän käytetty (alle 10000 kuvaa otettu) 300D tms. "vanhus" ja siihen pari käytettyä linssiä. Hinta jää alle 500€  :thmbup:

Sillä vuosi pari sohimista jonka jälkeen tiedät tasan tarkkaan mitä kameralta haluat. Näin saat minimoitua oppirahat ilman että kuvanlaatu heikkenee   8)

Ei huono ajatus, jos vaan jostain sopiva käytetty löytyy edullisesti. Mutta kameraa valitessa niin kuin jo monesti on ollut puhetta kannattaa katsoa kokonaisuutta ei niinkään vain joitain yksittäisiä runkoja. Eli siis rungot on lyhytikäisiä nykyään, mutta optiikat on pitkäaikaisia hankintoja ja ratkaisee asiassa paljon. Olympuksen optiikat lienee ihan ok, mutta onko niiden valikoima sellainen kuin haluat. D400 on siinä suhteessa varma valinta, että optiikkaa saa tarpeen ja maksukyvyn mukaan jokaiselle tarpeen mukaan ja siihen saa myös muiden valmistajien laseja, eli valinnanvaraa ja laajennettavuutta on takuulla tarpeeksi. Myös parempia runkoja löytyy sitten jatkossa, jos kiinnostusta riittää. ;)

Kai

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Et se Jere sinä ollut spottailemassa eilen 27.3 kiitotien 12 päässä? Jotain porukkaa oli Casaa kuvaamassa...

Mukava nähdä spottereita täälläkin päin :thmbup:

Edit: liitän tähän samaan: Onko EFJY:lle olemassa omaa threadia lähteville/tuleville/koneille yleensäkin ??? Yritin hakua, mutta ei tuottanut tulosta..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Et se Jere sinä ollut spottailemassa eilen 27.3 kiitotien 12 päässä? Jotain porukkaa oli Casaa kuvaamassa...

Edit: liitän tähän samaan: Onko EFJY:lle olemassa omaa threadia lähteville/tuleville/koneille yleensäkin ??? Yritin hakua, mutta ei tuottanut tulosta..

Ainakin allekirjoittanut vietti eilen aikaansa tuolla 30:n finaalissa.. Casa jäi kortille kun poistui paikalta klo 14:26, mutta tuossa klo 12 maissa ruudulle tallentui vain FF-3 ja RG-2.. Mut saa tulla sanomaan moi jos sattuu saman henkisiä paikalle samaan aikaan :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

sillä ilman isiä ei olisi mitään taloudellista mahdollisuutta ostaa.

Oletko edes ajatellut jonkin määräaikaisen osapäivätyön hankkimista ja säästää palkasta?

Esim. vartijan hommiin pääsee suht helpolla ja siinä saa tehdä yötyötä mieleisensä määrän jolloin tentit sun muut onnistuvat työn ohessa.

Toki isin tasku on paljon helpompi vaihtoehto :-\

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei, en ollut.  Katsotaan, jos joskus innostuisin lähtemään. Kiirettä tosin pitää koulun kanssa vappuun asti ja sitten on edessä ensin matka Singaporeen  ;D sekä kesätyöt Tampereella. Kiitos kutsusta.

Oletko edes ajatellut jonkin määräaikaisen osapäivätyön hankkimista ja säästää palkasta?

Esim. vartijan hommiin pääsee suht helpolla ja siinä saa tehdä yötyötä mieleisensä määrän jolloin tentit sun muut onnistuvat työn ohessa.

Toki isin tasku on paljon helpompi vaihtoehto :-\

En ole ajatellut tehdä osapäivätyötä. Jahka noin vuoden päästä valmistun (toivottavasti), saan tehdä töitä liki loppuikäni. Nyt haluan nauttia sellaisistakin asioista kuin pitkistä yöunista, arkivapaista, päiväkänneistä jne. Eli opiskelija-elämän vietosta. Äläkä pelkää kyseessä oli todellakin luotto isiltä, eli kesätyörahoista katoaa joka kuukausi sillekin suunnalle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja yöllinen valvominen ei sitten vaikuta päiviin? 

Opiskelun ohessa työskentely ei muutenkaan ole ihan niin ongelmatonta, kuin annat ymmärtää. Työnantajat usein vaativat tekemään tietyn määrän töitä viikossa/kuukaudessa. Tästä seuraa helposti se, ettei harjoitustöiden yms. tekemiselle meinaa riittää aikaa, jos illat ja viikonloput pitää olla töissä. Opiskelu on välillä täysipäiväisempää kuin töissä käynti. Parikin kaveria on valmistuttuaan todennut kuinka kivaa on, kun illat ja viikonloput on oikeasti vapaata...

Toinen ongelma voi kohdata tulorajojen kanssa. Jos teet paljon tunteja, niin kk-tulot menevät rajoista yli ja menetät opintotuet. Se taas johtaa siihen, että töitä on tehtävä entistä enemmän pelkästään tulotason säilyttämiseksi. Siinä vaiheessa opiskelu muuttuu helposti harrastukseksi ja tulojen hankkimisesta tulee päätyö (niinpä...). Ehkä Jeren mainitsema rahoitus hoidetaan kesätienisteistä? En tiedä, kun en Jereä tunne.

Ettei nyt menisi ihan OT:ksi, niin...

En ole koskaan kokeillut E400:sta, joten mielipiteet perustuvat ihan puhtaasti numerotietoihin, jotka eivät aina kerro koko totuutta. Kamera on varmasti ihan hyvä ja osaavissa käsissä sillä saanee kuvia siinä missä muillakin kameroilla. Isoimpana erona muihin ehdokkaisiin on tuo rungon 2xcroppi, joka voi aiheuttaa ongelman, jos satut tykästymään laajakulmiin...

MikkO

joka ihmettelee, miksi Sigman 10-20 on se "-20"  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mikolle:

Todellakin, omalta luokaltani ainakin 4/12 onnistui aiheuttamaan itselleen yli 1000€ laskun pelkästään kesätöillä. Eikä rekkakuskin palkka (mitä yksi teki) ole niin hurja kuitenkaan. Tulorajoissa ongelman ydin omasta mielestäni on se, että sillä ei ole merkitystä koska opiskelet ja koska teet työtä. Auttaisi asiaa, jos tulorajaan vaikuttavat tulot laskettaisiin vain niiltä kuukausilta, joilta nostat tukea.

Näin yleisesti jotain ketjun aiheeseen: kamera on ostettu, kiitoksia kaikille kommentoineille ja henkistä tukea antaneille.

Keskustellaan taas!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ainakin allekirjoittanut vietti eilen aikaansa tuolla 30:n finaalissa.. Casa jäi kortille kun poistui paikalta klo 14:26, mutta tuossa klo 12 maissa ruudulle tallentui vain FF-3 ja RG-2.. Mut saa tulla sanomaan moi jos sattuu saman henkisiä paikalle samaan aikaan :)

Jeps, lähdettiin "heti" (1151 Z) Casan jälkeen CHY:llä koulua lentämään. Katsoin vain kentälle tullessa kun 2 heppua "putket ojossa" odotteli kieli pitkällä nousevaa Casaa :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt haluan nauttia sellaisistakin asioista kuin pitkistä yöunista, arkivapaista, päiväkänneistä jne. Eli opiskelija-elämän vietosta.

Tuon kännäämisen kun jätät pois niin kesäksi sulla on järkkärirahat kasassa.  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuon kännäämisen kun jätät pois niin kesäksi sulla on järkkärirahat kasassa.  ;)

Mites mää ne kuvat sit otan? Eikös se auta taiteellisen vaikutelman luontiin? :o

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jeps, lähdettiin "heti" (1151 Z) Casan jälkeen CHY:llä koulua lentämään. Katsoin vain kentälle tullessa kun 2 heppua "putket ojossa" odotteli kieli pitkällä nousevaa Casaa :laugh:

<OT>

Itseasiassa ei me tiedetty että casa lähtee just tuolloin, oltiin paikalla vain siinä toivossa että joskos olisi hornetteja ja hawkkeja tullut kylään :) Mut jos tarkkoja ollaan niin vain minulla oli "putki ojossa", kaveri piteli vain radiota ;D Itse casa tuli kuvattua jo silloin kun saapui ekaa kertaa paikkakunnalle ;)

</OT>

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään