Mika B Virolainen

Valtio maksaa viulut!

17 viestiä aiheessa

Osui tuossa eteen muutama Valtio Airwaysin kone. Useamman valtion porhot matkustelee ympäriinsä pirun isoilla lentskareilla. Minuahan se ei sinällään harmita, muuten kuin että kivoja konetyyppejä on ollut valikoimassa vielä melko äskettäin, ja niihin olis itekin halunnut kyytiin >:(

Veronmaksajat, kaivakaa kuvetta!!!

Republique Francaise, viva la revolucion! F-RAFF kävi Helsingissä melko usein, tässä ilman tekstejä.

[ attachment removed / expired ]

Kone on muuten entinen Finnairin OH-LFY, josta löytyy ansiokasta kuvamatskua A.netistä:

0488077.jpg

Espanjan silmäätekevät matkustelivat pitkään B707:lla. Tässä T.17-3 laskussa Miamiin.

Royal Air Force osti aikoinaan koko nipun Andoverejä, ja niitäpä sitten näkyikin siellätäällä. Tässä XS794 Helsingissä sateen jälkeen.

Eipä ole kauaa siitä, kun tämmöinen käväisi Hesassa....anteeksi Vantaan Veromiehen pitäjässä sekä Vaasassa, tosin uusissa väreissä. Tässä ZE701 vielä alkuperäisessä värityksessä.

Ja niinkuin aina, laittakeehan lissää..... :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hienot kuvat taas. Tuo Ranskatar super 70s on erityisen upea laite!

Tuo HS:ä muistuttaa aika kovasti RTAF:n värejä (tai taitaa itse asiassa olla päinvastoin...) [tulipas raju pakkaus kuvaan, sorry]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pari löytyy   8)

Fuerza Aerea Española, T.17-3/4703

[ attachment removed ]

Forca Aerea Brasileira, KC-137/2404

[ attachment removed ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

valtioiden pikkiin ne nämäkin

N42RF

FAES 119 (Fuerza Aérea del El Salvador)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Asiahan ei minulle oikeastaan mitenkään kuulu, mutta myös tuollaisen pikkukuvan esittäminen ilman asianosaisen lupaa on tekijänoikeusrikkomus. Linkki sinänsä vie oikeaan osoitteeseen, mutta kuvana, edes piennellä ei ehkä kannata kuvaajaa ärsyttää.. Toisaalta sinullahan voi olla lupakin esittämiseen, että älä ota pahalla tätä, kunhan vaan kirjoittelin jos et tiennyt.

Siis tämä -> http://www.airliners.net/open.file/0488077/M/

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen kyllä tuskaisen tietoinen asiasta, itsellänikin on kuitenkin melko läjä kuvia eri sivustoilla. Yrjö on minulle siinä määrin tuttu, että olen varma ettei hän pahastu siitä, että laitoin linkin tähän... ;)

Mutta hyvä että toimit copyright-vahtina, asia pompahtaa aina sillointällöin esille... :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen kyllä tuskaisen tietoinen asiasta, itsellänikin on kuitenkin melko läjä kuvia eri sivustoilla. Yrjö on minulle siinä määrin tuttu, että olen varma ettei hän pahastu siitä, että laitoin linkin tähän... ;)

Mutta hyvä että toimit copyright-vahtina, asia pompahtaa aina sillointällöin esille... :thmbup:

Virulainen on kyllä nyt pahapoika  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minusta yhdenkään valokuvaajana itseään pitävän henkilön ei pidä yhtään väheksyä tekijänoikeuksien kunnioittamista.

Sitten kun joku käyttää teidän omaa kuvaa ja saa siitä esim rahaa, niin kummasti alkaa ketuttamaan ja halu puuttua asiaan on aika suuri.

Eli otin asian puheeksi, koska sääntöjä voi noudattaa ja oikeastaan kysymyksessä on melko "periaatteelliset arvot".

Kenen tahansa netissä olevaan kuvaan voi vapaasti linkittää, mutta kuva ei saa näkyä "kuvana" muualla ilman tekijän lupaa. Lisäksi on vielä oltava lupa sivustolta jossa ko. kuva fyysisesti sijaitsee, koska kuvan linkittäminen ja "näkyminen" muualla kuluttaa palvelun maksettua kaistaa ilman alkuperäisen lähdepaikan läsnäoloa.

Näistä asioista pitäisi pystyä puhumaan ja ne huomioimaan ilman kiihkoa ja minkäänlaista "kettuilua", koska ovat jokaisen meidän yhteinen etu. Se että puutuin kuvan käyttöön ei ollut vinoilua tai valittamista Mikalle, vaan huomio jos hän ei olisi tiennyt asiasta ollenkaan ja tavallaan hyvässä uskossa olisi toiminut väärin.

Ero on oikeasti melko pieni, onko kuva esillä vai linkki, mutta juridisesti ero on merkittävä, jos joku oikeuksiaan ryhtyisi vaatimaan.

Jos löydän oman kuvani luvatta jostain, laskutan 100% varmasti kuvan käyttäjään normaalilla taksalla millä kuvia olen myynyt, eikä asiasta käydä vaihtoehtoista keskustelua jos kuva on jossain ilman lupaa esitetty. Omassa käytössä kuvia saa olla kenellä vaan, mutta esittäminen julkisesti on eri asia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eli otin asian puheeksi, koska sääntöjä voi noudattaa ja oikeastaan kysymyksessä on melko "periaatteelliset arvot".

Kenen tahansa netissä olevaan kuvaan voi vapaasti linkittää, mutta kuva ei saa näkyä "kuvana" muualla ilman tekijän lupaa. Lisäksi on vielä oltava lupa sivustolta jossa ko. kuva fyysisesti sijaitsee, koska kuvan linkittäminen ja "näkyminen" muualla kuluttaa palvelun maksettua kaistaa ilman alkuperäisen lähdepaikan läsnäoloa.

Näistä asioista pitäisi pystyä puhumaan ja ne huomioimaan ilman kiihkoa ja minkäänlaista "kettuilua", koska ovat jokaisen meidän yhteinen etu. Se että puutuin kuvan käyttöön ei ollut vinoilua tai valittamista Mikalle, vaan huomio jos hän ei olisi tiennyt asiasta ollenkaan ja tavallaan hyvässä uskossa olisi toiminut väärin.

Ero on oikeasti melko pieni, onko kuva esillä vai linkki, mutta juridisesti ero on merkittävä, jos joku oikeuksiaan ryhtyisi vaatimaan.

En sitä vinoiluna ottanut, ja olen samaa mieltä, kuvien väärinkäyttö on törkeää. Mutta kuten sanoin, kuvan haltija on minulle tuttu. Useasta mahdollisesta kuvasta valitsin tarkoitushakuisesti juuri hänen kuvansa, en esim Juhani Sipilän myöskin hienoa kuvaa, koska en häntä tunne. Lisäksi Harrin kommentti asiaan on otettava huomioon, eli Airliners.netin kuviin saa linkittää näin, ja vain näin. Tämä ei siis juuri täytä väärinkäytön tunnusmerkkejä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lisäksi Harrin kommentti asiaan on otettava huomioon, eli Airliners.netin kuviin saa linkittää näin, ja vain näin. Tämä ei siis juuri täytä väärinkäytön tunnusmerkkejä.

Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta minä tulkitsen tuon ylläolevan linkityksen Airliners.netin ohjeiden vastaiseksi. Hehän nimenomaan haluavat mainosta omalle sivustolleen, eli "Airliners.net"-tekstin näkyviin thumbnailin reunukseen. [Omasta puolestani tuo Mikan käyttämä linkitystapa on ihan ok, eli en vetäisi hernettä nenään, jos kuviani linkitettäisiin tuolla tavalla..]

Ilmeisesti tänne forumille ei kuitenkaan pysty linkittämään thumbnaileja Airliners.netin oikeaoppisia (java)scriptejä käyttäen, joten vaihtoehdoiksi jäävät tekstipohjaiset:

Linkki keskikokoiseen kuvaan. (eli http://www.airliners.net/open.file?id=0488077)

Linkki thumbnailiin. (eli http://www.airliners.net/search/photo.search?id=0488077)

Mielenkiintoista on myös se, että noilla Harrin linkittämillä sivuilla ei ohjeisteta linkittämään minkään kuvan isoon versioon. Tämän voisi ehkä tulkita siten, että suoraa linkkiä isoon kuvaan ei suositella käytettäväksi?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Selvyyden vuoksi kerron tässä, että Mikalla on minun suostumukseni Airliners.netissä olevien kuvieni linkittämiseen FlightForumille samoin kuin muihinkin ei-kaupallisiin tarkoituksiin. Enkä pane sitäkään pahakseni, jos joku muukin foorumin käyttäjä linkittelee kuviani niin kauan kuin toimitaan vilpittömällä mielellä & pysytään ei-kaupallisissa tarkoituksissa.

Siihen en näin äkkiseltään osaa ottaa kantaa, syntyykö A-netin mahdollisesti asettamista linkityssäännöistä joitain oikeudellisesti sitovia velvoitteita linkittäjälle tai sille foorumille, jolla linkki sijaitsee.

Yrjö Mäkelä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista on myös se, että noilla Harrin linkittämillä sivuilla ei ohjeisteta linkittämään minkään kuvan isoon versioon. Tämän voisi ehkä tulkita siten, että suoraa linkkiä isoon kuvaan ei suositella käytettäväksi?

Millään perusteella ei voi kieltää linkittämästä suoraan isoon versioon niin kauan, kuin sellainen linkitysmahdollisuus on olemassa. Sen he voisivat toki varmaan tehdä, että koodaavat sivustolle pätkän, joka estää suoran linkityksen isoihin versioihin, mutta nythän niin ei ole. Eihän siinä olisi muutenkaan mitään järkeä. Kuluttaisi vain enemmän heidän kaistaansa, kun jengi menisi ensin keskikokoiseen versioon ja klikkaisivat siitä isoon. Eiköhän tuossa tuo keskikoko ole vain esimerkki...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tervetuloa minunkin puolesta!

Oikeastaan oli varsin hienoa, että kommentoit tätä ketjua ja asian on kunnolla kaikkien luettavissa, sekä selvä.

Ketjulla saattaa olla arvoa senkin takia, että nykyään kuvien käyttö ja kopioiminen on monelle aika epäselvää ja tämä hyvässä ilmapiirissä kirjoittaminen ja keskustelu on ymmärtääkseni varsin selventävä kenelle vaan joka ketjun lukee.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla