Olli Salonen

A380 tänään Frankfurtissa

6 viestiä aiheessa

Tänäaamuna kun laskeuduin Frankfurtin kentälle näin positiiviseksi yllätyksekseni Airbus A380:n parkeerattuna yhdelle portille (meikäläiselle ensimmäistä kertaa ko. kone livenä). Jäimme hieman siitä taaksepäin parkkiin bussikuljetusta varten. Harmittavasti kuitenkin vähän kauas ja kun matkakamerassa oli kiinni 21-millinen objektiivi, jäi kuvakin kovin etäiseksi. Tietäisikö joku mikä kone tuo oli? Omat silmäni eivät aivan riittäneet, siristeltyäni veikkaisin F-WWEA:ta, mutta varmaa tietoa ei ole. Muutama kymmenen bongaria/kenttäduunaria näkyi siinä kaiteella koneen edessä katselemassa.

 

Lufthansan infotiskin täti kertoi, että se olisi ollut matkalla Müncheniin. Tauluilta tähyiltyäni Müncheniin lähteviä lentoja, oli aamupäivällä kaksi vaihtoehtoa: LH 960 ja LH 8940. Veikkaisin jälkimmäistä, se lähti portilta E22, kun oikeastaan mitään muita lentoja ei ollut E-porteilta. Löytyisikö joltain tästäkin varmaa tietoa?

 

Oli muutenkin aika hyvä keikka: kelit erinomaiset ja oman jatkolentoni rullatessa näin vielä Finnairin bussin (A319?) laskeutuvan Frankfurtiin. Viime viikolla taas laskeuduimme Müncheniin niin, että samansuuntaiselle kiitoradalle laski Austrianin kone lähes täysin samaan aikaan - oli mukava katsella koko lasku suhteellisen läheltä samalla kun "oma" kone kävi läpi samoja vaiheita. Lasku Lissaboniin olikin sitten pomppuinen: koin ekaa kertaa go-aroundin, kun kapteeni tempas tehot päälle sen jälkeen kun vasemmat pyörät otti kenttään. Lyhyen ajan sisään toinen reittilento, kun ihmiset taputtivat laskun jälkeen (osa jo siinä vaiheessa kun ensimmäisellä yrityksellä renkaat hipaisi maata).

 

Tämmöisiä fiilistelyjä täältä tähän aamuun - huomenna taas LIS-MUN-HEL pätkä toistamiseen lyhyen ajan sisällä. Onneksi tällä kertaa A320 koneena: jostain syystä viimekertainen LH A319 oli tosi marsuhäkkikonffiksella, eli jalkatilaa ei juurikaan ollut.

 

-o

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, eli LH 8940:han se lento Müncheniin oli siis, kiitoksia linkistä. Tämän voisi pistää kiinni, kun kerran on tuolla uutiskeskustelussa jo samasta asiasta?

 

-o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

koin ekaa kertaa go-aroundin, kun kapteeni tempas tehot päälle sen jälkeen kun vasemmat pyörät otti kenttään.

 

 

No jopas. Aina oppii kun on poissa kotoa. Mä olen kuvitellut että matkustajakoneelle go around tuossa tilanteessa pyörien ottaessa kenttään on jotain hyvin harvinaista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No jopas. Aina oppii kun on poissa kotoa. Mä olen kuvitellut että matkustajakoneelle go around tuossa tilanteessa pyörien ottaessa kenttään on jotain hyvin harvinaista.

Riippuuko tuo päätös mittarinopeudesta? Jos on tarpeeksi vauhtia päällä ja halutaan "mennä ympäri", raapaistaanko kone taivaalle takaisin vaikka fillarit olisivat jo tantereessa? Te viisaammat siellä jossain tiedätte kyllä... Älkääpäs pantatko tietoa.

 

Ainakin Cessna C-172:lla näin tehdään syystä tai toisesta, mutta kyseessä onkin touch and go...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No jopas. Aina oppii kun on poissa kotoa. Mä olen kuvitellut että matkustajakoneelle go around tuossa tilanteessa pyörien ottaessa kenttään on jotain hyvin harvinaista.

 

Voi olla, että päätös ylösvedosta on tehty hyvin matalalla. Tällöin tehonlisäyksestä huolimatta kone vielä vajoaa jonkun matkaa, ennenkuin lähtee uudelleen nousuun, ja tällöin jopa saattaa käydä että renkaat koskettavat maata. Tällaista kuulemma sattuu varsinkin keskeytetyissä CATIII lähestymisissä, kun maa ei tulekaan näkyviin minimeissä. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään