Tuomas Määttä

Lentokone oli vähällä syttyä tuleen Helsinki-Vantaalla

34 viestiä aiheessa

Lentokone oli vähällä syttyä tuleen Helsinki-Vantaalla

 

Julkaistu: 23:33

 

stt

 

Lentokone oli vaarassa palaa Helsinki-Vantaan lentoasemalla, kun koneen alla oleva iso generaattori syttyi tuleen myöhään keskiviikkoiltana. Koneessa ei ollut palon hetkellä matkustajia, ja palokunta sai tulen sammumaan noin 20 minuutissa. Tilanne oli uhkaava, koska generaattorissa epäiltiin olevan useita satoja litroja polttoainetta.

 

Generaattori pitää yllä lentokoneen sähkövirtaa silloin, kun kone on lentokentällä.

 

Paloa oli mukana sammuttamassa 11 yksikköä. Palomestarin mukaan näytti siltä, ettei kymmenien miljoonien eurojen arvoinen kone saanut palossa vaurioita.

 

Tulipalovaarassa ollut kone oli Boeing 757/200.

 

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Lentokone+oli+v%C3%A4h%C3%A4ll%C3%A4+sytty%C3%A4+tuleen+Helsinki-Vantaalla/1135226191629

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Air Finlandin kone ja vissiin AFI oli vaarassa.

 

aikamoista kupeksintaa oli homma kun vähän matkan päästä seurasi. Eivät saaneet vedettyä laitetta kauemmaksi vaan koittivat moneen otteeseen sitä sammuttaa. useasti löi lisää liekkiä kehiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ylen AamuTv näytti hienosti arkistokuvaa kun AirFinlandin konetta hinattiin 'ympäri kenttää' kun taas MTV3 Huomentasuomessa oli arkistokuvaa jossa oli esim Blue1:n koneesta purkautuvaa matkustajaa ja Finnairin kone putkessa, saattoi jopa jossain pikku pätkässä AirFinlandkin näkyä :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onneksi ei käynyt pahemmin. Yle tosiaan näytti vanhaa kuvaa, oli Fly Meetä taustalla sun muuta. Mutta ei se mitään :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan houchinista jäänyt huollot tekemättä. Mietin itsekin kun katsoin uutisista, että minkä perusteella noita videopätkiä valitaan lähetyksiin. Mutta eipä tuo minua haitannut että heti pukkaa afia ruutuun kun herää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan houchinista jäänyt huollot tekemättä. Mietin itsekin kun katsoin uutisista, että minkä perusteella noita videopätkiä valitaan lähetyksiin. Mutta eipä tuo minua haitannut että heti pukkaa afia ruutuun kun herää.

 

Kuten sanottua, toimituksissa tuskin on hirveästi aikaa alkaa etsimään materiaalia juuri siitä koneyksilöstä tai edes yhtiöstä kun uutinen pitää saada ulos. Tavallinen kansa kyllä ymmärtää jos sanotaan että se oli AFI ja näytetään yleiskuvaa kentästä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

aikamoista kupeksintaa oli homma kun vähän matkan päästä seurasi. Eivät saaneet vedettyä laitetta kauemmaksi vaan koittivat moneen otteeseen sitä sammuttaa. useasti löi lisää liekkiä kehiin.

 

Jep jep, toivottavasti tilanne tutkitaan ja kupeksijat saavat ansionsa mukaan.

Jeneraattori satojen litrojen polttoaineen kanssa tulessa koneen mahan alla 20 minuuttia eikä tuon suurempaa tuhoa tullut. Oli tuuria matkassa :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

aikamoista kupeksintaa oli homma kun vähän matkan päästä seurasi. Eivät saaneet vedettyä laitetta kauemmaksi vaan koittivat moneen otteeseen sitä sammuttaa. useasti löi lisää liekkiä kehiin.

Mene itse kupeksimaan sinne, ja sammuttamaan palavaa generaattoria miljoonien eurojen koneen alla. Mielestäni kohtuunta edes sanoa tuota sammutustyötä kupeksinnaksi! Tässä taas nähdään, kuinka helppoa on sanoa asiasta, kun ei itse ole ko. työtä tekemässä!  :thmbdn:

 

Se mitään kupseksimista ole ollut, kun kone ei syttynyt palamaan! Loppu hyvin, kaikki hyvin!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten sanottua, toimituksissa tuskin on hirveästi aikaa alkaa etsimään materiaalia juuri siitä koneyksilöstä tai edes yhtiöstä kun uutinen pitää saada ulos. Tavallinen kansa kyllä ymmärtää jos sanotaan että se oli AFI ja näytetään yleiskuvaa kentästä.

Tottakai se on näin, ajattelin lähinnä itsekseni miten muuten tuon olisi tuonut esille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä taas nähdään, kuinka helppoa on sanoa asiasta, kun ei itse ole ko. työtä tekemässä!  :thmbdn:

 

 

Se on tosi helppoa, joo. Mutta on myös todella helppoa kuitata mikä tahansa arvostelu sellaisella ala-astetason heitolla kuin "no tee ite paremmin" tai "mee itte sinne kehään pelaamaan ja tule sitten sanomaan että pelattiin huonosti".

 

Loppu hyvin, siitä lienemme samaa mieltä. Kaikki hyvin menee jo sitten pidemmälle. Terveeseen turvallisuuskulttuuriin kuuluu analysoida myös ne "loppu hyvin"-tapaukset, koska tuurin varaan ei pidä liikaa laskea. Se kun loppuu usein väärässä paikassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitteessa on pyörät ja vetoaisa. Paloautossa koukku/vinssi ja voimaa vaikka muille jakaa. Miksi  sitä ei vedetty pois alta, kun se ensimmäisen kerran saatiin sammumaan... Tilannetta seuranneena ihmettelen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä taas nähdään, kuinka helppoa on sanoa asiasta, kun ei itse ole ko. työtä tekemässä!  :thmbdn:

Oletkos itse ko. työtä tekemässä ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep jep, toivottavasti tilanne tutkitaan ja kupeksijat saavat ansionsa mukaan.

 

Loppu hyvin, siitä lienemme samaa mieltä. Kaikki hyvin menee jo sitten pidemmälle. Terveeseen turvallisuuskulttuuriin kuuluu analysoida myös ne "loppu hyvin"-tapaukset, koska tuurin varaan ei pidä liikaa laskea. Se kun loppuu usein väärässä paikassa.

 

Siinä olet oikeassa, että terveeseen turvallisuuskulttuuriin kuuluu keskeisesti tehtyjen toimenpiteiden analysointi sekä tehdyistä virheistä oppiminen. Olet kuitenkin aina ensimmäisenä esittämässä miten virheiden tekijöiden pitäisi saada ansionsa mukaan. Ovatko sanktiot mielestäsi oikea tapa parantaa turvallisuutta? Uskon vakaasti, että esim. ko. tilanteessa kenttätyöntekijät tekivät parhaansa eikä siinä mikään sanktion uhka olisi tulosta muuttanut parempaan.     

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olet kuitenkin aina ensimmäisenä esittämässä miten virheiden tekijöiden pitäisi saada ansionsa mukaan. Ovatko sanktiot mielestäsi oikea tapa parantaa turvallisuutta? Uskon vakaasti, että esim. ko. tilanteessa kenttätyöntekijät tekivät parhaansa eikä siinä mikään sanktion uhka olisi tulosta muuttanut parempaan.   

 

 

Parahin Antti, missä kohtaa mielipiteemme eroavat tuon ensimmäisen kirjoitukseni kohdalla?

Eikö meidän kaikkien pitäisi saada ansiomme mukaan? Vai oletko demari :P

 

Noin vakavammin ottaen tuo tuollainen "aina tekemässä ..." -väittämien heittely on jotenkin niin kovin pientä. Jos se on sinun ajatusmaailmassasi niin, että "ansio" tarkoittaa aina rangaistusta, niin otan osaa. Ylipäänsä sen tutkimisen tavoitteena on selvittää, että tehtiinkö tuossa hommassa mitään virhettä. Vähemmän asenteellisuutta, Antti, ja siitä se maailma alkaa avautua :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksi tilanteen nähnyt tuttuni ihmetteli, miksi uutisissa puhuttiin maa-apun olleen koneen alla, koska se oli oikeasti koneen vieressä. Tiedä sitten missä oli, mutta se selittäisi sen, miksi koneelle ei käynyt kuinkaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Air Finlandin kone ja vissiin AFI oli vaarassa.

 

aikamoista kupeksintaa oli homma kun vähän matkan päästä seurasi. Eivät saaneet vedettyä laitetta kauemmaksi vaan koittivat moneen otteeseen sitä sammuttaa. useasti löi lisää liekkiä kehiin.

Ehkä siellä paloalan ammattilainen teki päätelmiä ja ratkaisut joiden mukaan toimivat.. Mistä sen tietää ihan viereen menemättä kuinka todellisuudessa on paras toimia? Tiedätkö sinä, oletko varma että ammattitaitosi riittää arvioimaan toimittiinko tilanteessa väärin, vai oikein? Miltä sinusta tuntuisi jos ammattitaitosi asentajana julkisesti heitettäsiin kyseenalaistaen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noin vakavammin ottaen tuo tuollainen "aina tekemässä ..." -väittämien heittely on jotenkin niin kovin pientä. Jos se on sinun ajatusmaailmassasi niin, että "ansio" tarkoittaa aina rangaistusta, niin otan osaa. Ylipäänsä sen tutkimisen tavoitteena on selvittää, että tehtiinkö tuossa hommassa mitään virhettä. Vähemmän asenteellisuutta, Antti, ja siitä se maailma alkaa avautua :thmbup:

 

Voi toki olla niin Matti, että ymmärsin väärin viestisi sisällön. Kuitenkin mielestäni kun sanotaan jonkun saavan negatiivisessa mielessä "ansionsa mukaan", tällä tarkoitetaan yleensä vähän muuta kuin rakentavaa kehityskeskustelua. Kirjoitin tästä lähinnä siksi, että viimeksi siinä Finncommin tapauksessa olit ensimmäisenä ehdottamassa syytettä tapauksesta. No ehkä siihen ei enää tarvitse enää mennä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kirjoitin tästä lähinnä siksi, että viimeksi siinä Finncommin tapauksessa olit ensimmäisenä ehdottamassa syytettä tapauksesta. No ehkä siihen ei enää tarvitse enää mennä.

Näin arvelinkin sinun tehneen. Siitä sitten "olet aina ensimmäisenä" blaa blaa blaa... edes kunnolla lukematta mitä kommentoit. Ne ovat ne asenteet jotka meillä kaikilla on, jotka ohjaavat todella paljon tekemisiämme. Objektiivisuus on arvokas asia ja juuri sitä ne asenteet sumentavat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tunnenpa niitä brankkareita, ne osaa hommansa. Turha arvostella jos ei ole parempi, uskollan tosin epäillä. Ei sinne suinpäin mennä ja vedellä minne sattuu. Platta on täynnä tavaraa ja voipi olla että tulee enenpi ongelmia jos vinssillä vetelee ;) ja  Rosenbauerissa ei ole vinssiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt pitäisi kai otsikko vaihtaa; " ukot pian tulessa "  ::)

 

Tää on hyvä  ;D

 

Mutta ihan asiasta, eiköhän nämä ammattiinsa koulutetut henkilöt tiedä tasan tarkkaan mitä tekevät, meidän amatöörien kannattaa jättää tämä asia ihan omiksi mietteiksimme, ilman että ruvetaan mollaamaan ammattilaisia!  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinka yleistä EFHK:lla on diesel agregaatin käyttö? Luulisi maavirtaa kuitenkin olevan yleisesti saatavilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika yleistä. Nykyään oikeastaan/ainoastaan putkipaikat, paikat 121-127, satunnaisia 9xx-paikkoja sekä 802, 801 ovat virroitettuja. Unohtamatta kotimaan "putkipaikkoja"...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään