Keijo Nieminen

Harjoittelukuvia - EFHK - 29.03.07

28 viestiä aiheessa

En mä niitä unohda. Siinäkin samat *periaatteet* pätevät. Se kuvausympäristön tunteminen maksaa itsensä kyllä kun joku harvinaisempi kone tulee - tiedät mihin mennä ja jos esim. kiitotie vaihtuu yllättäen, ei tule paskat housuun vaan tiedät mihin sihdata mopon keulan jotta sen kuvan saa otettua. Tokihan noissa spesiaalikoneissa ei pysty vaikuttamaan siihen koska ne tulee jne - mutta "menenpä kuvaamaan sideshotteja tänään" -kaveri hyötyy ihan samoin siitä säätilan pohdinnasta ja muusta mietinnästä. Sattuu vaan sitten arvostamaan erilaisia tekijöitä siinä kuvassa visuaalisesti, mutta ongelmakenttä ja taustatyön merkitys on ihan yhtälainen.

Sideshottikin näyttää helkkarin paljon paremmalta hyvässä valossa. Ja dokumenttikuvaajien työtä yhtään väheksymättä uskon kuitenkin että meitä "ei-sideshottaajia" on täällä enemmän, ja näistä asioista puhuminen on ihan paikallaan.

Puhuttiin näköjään ihan eri asioista. Mä puutuin tuohon viestiisi, missä otit kuvankäsittelyn ja pikselinnysväyksen jne. esille. Sehän on sanomattakin selvää, että kyllä se sille pikselintiiraajalle tai sideshotterille se paikan valinta on ihan yhtä tärkeä, kuin kenelle tahansa kuvaajalle, joten siksipä en siitä puhunutkaan...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Varsinkin kun nyt tuntuu siltä että kaikki haluavat olla kuva-arvostelijoita ja se näkyy valitettavasti palautteen tasossa myös. Jos koetettaisiin keskittyä siihen kuvan sisältöön välillä, mä ainakin kysyn kyllä suoraan jos haluan *kuvankäsittelyvinkkejä*. Se on ihan eri asia kuin kommentit kuvista.  Toki asiat myös ovat osittain päällekkäin mutta täällä tuo homma lipsahtaa ihan liian usein siihen tekniseen nypeltämiseen ja koko homman idea unohtuu. Jopa niiltä jotka kuvaavat itse ihan hyvää settiä. :(

Keskitytäänko oleelliseen joskus?

//T

Nooh, mielestäni omalta osalta tämä valokuvauksellinen puoli on jotakuinkin hanskassa. Tai tarkemmin sanottuna, eihän se kenelläkään täydellisesti ole, mutta ainakin hyvän pohan harrastukselleni olen saanut, siihen verrattuna kuinka kauan olen tätä harrastanut? Eri asia onkin tuo, kuinka sitten onnistun ne kuvat "pilaamaan" editoimalla, kun en siitä hommasta tajua lähestulkoon mitään. Ainoat asiat mitä osaan, on rajata, lisätä hieman contrastia, resize, sun muut ykstoikkoset asiat. Sitäkin asiaa pitää siis harjoitella..  :)

Keke

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, editoinnin suhteen voisi tehdä ihan oman threadinsakin, jokainen voisi esim. muutaman esimerkkikuvan avulla kertoa omasta tavastaan, niitähän on monia erilaisia ja silti toimivia.

Itse höpisin aiheesta tässä.

Mutta nuo jutut ovat kaksi eri asiaa, vaikka toki liittyvätkin paljon toisiinsa. Harmittavan usein vain täällä saa ison kasan kuvankäsittelyvinkkejä mutta kommentit itse kuvien sisällöstä jäävät paljon vähemmälle.

//T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla