Tero Lähdesmäki

Parafield Antique & Classic Aircraft Fly-In (paaaljon kuvia)

13 viestiä aiheessa

Sattumalta huomasin vasta Adelaidessa ollessani, että tällainenkin tapahtuma järjestetään läheisellä kentällä, ja vielä ihan lähipäivinä. Kuinka ollakkaan, juuri tästä tapahtumasta tuli henk. kohtaisesti reissun kohokohta. Ainakin nyt mitä valokuvaukseen tulee...

 

 

Tapahtuma sijaitsi siis "Adelaiden Malmilla", eli Parafield -nimisellä yleisilmailukentällä. Tarkemmin ottaen Classic Jets Fighter Museumin tiloja hyödyntäen. Museossa (=hangaarissa) itsessään sijaitsi mm. Mirage III:n ohjaamo, pienoismalleja, radio-ohjattavia lennokkeja ym.

 

Pihamaalla ensimmäsenä vastassa oli selostajan mukaan maailman ainoa lentokuntoinen P-38 (!), museon sivuilla puhutaan kyllä ei-lentävästä yksilöstä... Ihmiset pääsivät lähelle koneita, aivan kuten Suomessakin "silloin entisinä hyvinä aikoina"

[ attachment removed / expired ]

 

 

Tätä ääntä on vaikea unohtaa: T-28B Trojan VH-DUD

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Kauenpana nurmella vuoroaan odotteli Auster J1B VH-ABS

[ attachment removed / expired ]

 

Piper PA-22 Colt, VH-KBD

[ attachment removed / expired ]

 

Mig-15 UTI

[ attachment removed / expired ]

 

Mirage III:n luo riitti kävijöitä. Itse en edes tiennyt, että Australia on operoinut ko. konetyyppiä

[ attachment removed / expired ]

 

CA-27 Sabre. Konetyyppiä lentäneellä herrasmiehellä riitti mielenkiintoista kerrottavaa...

[ attachment removed / expired ]

 

MM:lle......kermanvärinen Pitts Special VH-JPX.....tavallaan ihan jees...

[ attachment removed / expired ]

 

Paikalla oli myös vanhoja militääripuolen ajoneuvoja

[ attachment removed / expired ]

 

Ja sitten, jälleni yksi hyvä syy ilmaantua paikalle; P-51D Mustang VH-BOB. Omistajien haastattelun jälkeen kone starttasi ja häipyi sen siliän tien, tehtyään ensin pari ohilentoa. Kone irtoaisi ilmeisesti uudelle omistajalle noin 2,2 milj. USD:n hinnalla.

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

CA-25 Winjeel

[ attachment removed / expired ]

 

 

Nanchang CJ-6A. Näitä oli useampiakin, ilmeisti aika yleinen "warbird" lennätyskäytössä.

[ attachment removed / expired ]

 

 

AT-6 Texan VH-WHF

[ attachment removed / expired ]

 

 

Jälleen yksi Nanchang

[ attachment removed / expired ]

 

 

Van's RV-7

[ attachment removed / expired ]

 

 

Mooney Bravo M20J VH-MZO

[ attachment removed / expired ]

 

 

Nanching VH-NNJ

[ attachment removed / expired ]

 

 

Trojan kierrokselle

[ attachment removed / expired ]

 

 

Ja Auster myös (VH-BHA)

[ attachment removed / expired ]

 

 

Kone kuin karkki, Stinson Reliant...

[ attachment removed / expired ]

 

 

Chipmunk DHC-1 Mk. 10, VH-DHU

[ attachment removed / expired ]

 

 

Ei-näytökseen liittyvää liikennettä, Beech 76

[ attachment removed / expired ]

 

 

Trojanin "atakkeja". Täytyy kyllä myöntää, että aika puun takaa pääsi välillä yllättämään kok yleisön....ja ne ÄÄNET!!!  ;D

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Yak-52, VH-XSU rullailee kohti kiitotietä

[ attachment removed / expired ]

 

 

Museon Gloster Meteor

[ attachment removed / expired ]

 

 

Upea Waco, jolla oli tarkoitus lähteä myöhemmin viikolla lentelemään. Päivälle osui ensimmäinen vesisade kahteen kuukauteen, ja vaikka paikalliset hyppi yläpystyä, meikäläisen v***tuksella ei ollut rajaa...  >:(

[ attachment removed / expired ]

 

 

Tapahtumapaikka

[ attachment removed / expired ]

 

 

T-6 käynnistelee. Tämä yksilö ei kuitenkaan päässyt koskaan ilmaan, vaan ilmeiseti radio-ongelmien takia rullaili kiitotieltä takaisin koppiinsa häpeämään..  :P

[ attachment removed / expired ]

 

 

DeHavilland DH-87  VH-UVV

[ attachment removed / expired ]

 

 

Sitten hetikohta alkoi kolmen Tiger Mothin kimppalento, kaverit asianmukaisesti sonnustautuneina.. JJ kertonee mitä huuvia/kypäriä miehillä päässä?  :)

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Cessna 340 ehti vielä ilmaan ennen Tigereitä

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

80% mittakaavassa oleva, sarjasta rakenettu Spitfire-kopio VH-VSF rullailee...

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tämä kruunasi kivasti päivän. Selostajan mukaan U-2:n esikuva, vakoilukoneeksi tarkoitettu Grob 520T. Käsittääkseni aika harvinainen konetyyppi. Tämäkään ei osallistunut näytökseen, vaan sattui lähtemään "töihin" näytöksen aikoihin. Nykyään konetta käytetään siis johonkin tieteellisiin tarkoituksiin, säädatan keräämiseen, analysointiin tai johonkin....

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Kaikin puolin mukavasti järjestetty tapahtuma, selostaja oli koko ajan äänessä ja selosti mitä tapahtuu, milloin kannattaa kamerat laittaa valmiiksi jne.

 

Kiitos ja anteeksi...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MM:lle......kermanvärinen Pitts Special VH-JPX.....tavallaan ihan jees...

 

Tavallaan ihan jees?  :o  >:( Helvata tuohan on kuin kermakaramelli! No, eihän niistäkään kaikki tykkää ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos nuo Grob 520 Tn taustat kiinnostaa, niin täällä on juttua. Koneita tehtiin ainoastaan viisi kappaletta (yksi koekone, kolme yksipaikkaista ja yksi kaksipaikkainen).

 

Australian Mirage III ovat "kotikutoisia" eli paikallisesti koottuja.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi Tero!

 

Kiitos kuvista! Oli varmasti hieno reissu  :thmbup:.

 

Trojanissa ON mahtavat soundit! RAAF operoi Mirageilla ja myös muistaakseni A-4 Skyhawkeillakin ennen Hornetteja. Ja operoi edelleen F-111:llä.

 

Etupenkkiläisen huuvassa on päällä kuullokkeet, mutta lienee sama kuin takapenkkiläisellä, tosin hieman modifioituna. Moth pilotit käyttivät yhteen aikaan paljon RAF:n C-tyypin päähineitä eli samoja mitä oli ensimmäisillä suomalaisilla Vamppi piloteilla 50-luvun alussa.

 

Kuvissasi lienee tämä Warbirds lentäjille suunniteltu päähine; Campbell Aero Classics. Käyttäjäkokemuksia täällä. Laukkasen Gotlettiin samanlainen  ;).

[ attachment removed ]

 

Muistuttaa WW2 C-tyyppiä, tosin kuullokkeiden kupit muistuttuvat enemmän B-tyyppiä.

[ attachment removed ]

 

Mutta anyway suosittu päähinetyyppi Warbirds-piloteilla.

[ attachment removed ]

 

Osanottoni Waco-lennon takia, mutta jumankauta Aussi-reissu itsessään on jo mahtava juttu. Siistit kuvat! Kiitos!

 

RAAF Miraget postimerkissä.

[ attachment removed ]

 

P-51 Mustang pilotilla on harmaaksi maalattu USAF:n HGU-26/P tuplavisiirinen kypärä, johon on duunattu mikki. HGU-26/P oli valkoisena käytössä Suomi Fougissa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:thmbup: Tuohan oli melkeen kun cruising ilta Stadissa, vanhempaa ja nuorempaa kalustoa sulassa sovussa saman asian puolesta! Ja jota ihmiset ovat tulleet varta vasten katsomaan!

Kiitos näistä!  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pihamaalla ensimmäsenä vastassa oli selostajan mukaan maailman ainoa lentokuntoinen P-38 (!), museon sivuilla puhutaan kyllä ei-lentävästä yksilöstä...

 

Tämä kruunasi kivasti päivän. Selostajan mukaan U-2:n esikuva, vakoilukoneeksi tarkoitettu Grob 520T.

 

HIenoja kuvia mielenkiintoisista kohteista. Pari kohtaa tosin mulla ainakin jäi vaivaamaan..

Glacier Girl ainakin lentää ihan oikeasti, ja kiertää näytöksiä. Ehkä lienee muitakin, mutta tuon tiedän ainakin "lonkalta". Tietysti ausseja voi vaivata jenkkisyndrooma, maailman reunat tulee vastaan oman maan rajoilla. Toki niidenkin välinen alue on melkoinen.

 

Vaikka Skunk Worksin väki olikin melkoisia visionäärejä, niin luodessaan 1955 ensilentonsa lentäneen U-2:sen he tuskin vielä pystyivät käyttämään esikuvanaan konetta jonka on suunnitellut ja tehnyt 1971 perustettu yhtiö Grob Aerospace. Grobin ensilennosta en tietoa löytänyt, mutta manuaali oli hyväksytty 1991.

 

Enivei, kuvat olivat pääasia, ja olivat upeita. Selostaja oli joku paikallinen Seiskasta tuttu ilmeisesti..  ;D

 

Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

HIenoja kuvia mielenkiintoisista kohteista. Pari kohtaa tosin mulla ainakin jäi vaivaamaan..

Glacier Girl ainakin lentää ihan oikeasti, ja kiertää näytöksiä. Ehkä lienee muitakin, mutta tuon tiedän ainakin "lonkalta". Tietysti ausseja voi vaivata jenkkisyndrooma, maailman reunat tulee vastaan oman maan rajoilla. Toki niidenkin välinen alue on melkoinen.

 

Vaikka Skunk Worksin väki olikin melkoisia visionäärejä, niin luodessaan 1955 ensilentonsa lentäneen U-2:sen he tuskin vielä pystyivät käyttämään esikuvanaan konetta jonka on suunnitellut ja tehnyt 1971 perustettu yhtiö Grob Aerospace. Grobin ensilennosta en tietoa löytänyt, mutta manuaali oli hyväksytty 1991.

 

Enivei, kuvat olivat pääasia, ja olivat upeita. Selostaja oli joku paikallinen Seiskasta tuttu ilmeisesti..  ;D

 

Janne

 

Nojoo, pistetään selostajan piikkiin, mun englanninkielen taitohan ei voi olla syynä...  ;D

 

 

Kiitos vaan kun saa vähän kommenttia. Yleisön pyynnöistä huolimatta, pistän muutaman kuvan lisää...

 

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Glacier Girl ainakin lentää ihan oikeasti, ja kiertää näytöksiä. Ehkä lienee muitakin,

 

On muitakin. Tässä yksi P-38 yhdessä Viperin kanssa kuvattuna pari viikkoa sitten NAF El Centron näytöksessä.

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On muitakin. Tässä yksi P-38 yhdessä Viperin kanssa kuvattuna pari viikkoa sitten NAF El Centron näytöksessä.

 

Joo, Warbird Alley väittäisi lentokuntoisia olevan noin seitsemän. Ei vaivaksi asti kuitenkaan...

 

 

Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pasha juttu Duxfordista muutama vuosi sitten:

 

http://www.youtube.com/watch?v=BHB-9V-VORU

 

Juuri perustelin vaimolle näitä kuvausjuttuja tänään...notta mm. P-38 pitää saada kuvattua, ennen kuin iskarit on pashana, pakoputki ruosteessa ja pyyhkijän sulat eivät enää auta...kuvaajalla. P-38 pilotti pääsi vaivoistaan kertaheitolla :-[.

 

Elämä on lyhyt - elä se vähintään kahden machin nopeudella etc.  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On muitakin. Tässä yksi P-38 yhdessä Viperin kanssa kuvattuna pari viikkoa sitten NAF El Centron näytöksessä.

 

Tuosta sen verran vielä että Glacier Girl on tiettävästi ainoa F versio lentävässä kunnossa siinä missä muut ovat "uudempia" L ja J versioita. F variantissa ahtoilman välijäähdyttimet kiertää vielä siiven johtoreunassa josta johtuen spinnerin alapuolella olevat ilmanotot ovat eri näköiset.

 

Mutta komeat kuvat siis toki  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla