Juho Penttilä

Iltavaloa EFHK:lta 31.3.2007

35 viestiä aiheessa

Arvasin kyllä, että sohaisen muurahaispesää kun postaan kuvia tuosta hiekkakasoilta. Välillä kuitenkin tuntuu, että paremmilta ja kauemmin kuvanneilta on unohtunut, mistä se kuvaamisen taito onkaan peräisin. Veikkaan, että useimmat ovat kuvanneet tuota niinsanottua peruskauraa vaikkapa juuri Lemminkäisen kallioilla ja kehittyneet tuhansien ja tuhansien kuvien jälkeen.

Ei aina voi löytää uusia kuvakulmia ja uusia koneita. Omasta mielestäni lentokonekuvaamisen taito kehittyy kun kuvaa koneita sieltä mistä pystyy ja silloin kun pystyy, kalustolla mikä on sillä hetkellä käytettävissä. Ei sitä Antonov-22:sta kannata odotella kameran kanssa kotona pölypunkkeja kuvaillessa, vaan kannattaa mennä kentälle ja harjoitella vaikka Airbussien kuvaamista.

Itse käytän tätä foorumia parempien kuvaajien kuvien katselun lisäksi myös itseni kehittämiseen kuvaajana, pyydän anteeksi jos joku siitä pahoittaa mielensä   ;) Kommentteja saa ja pitää antaa, tietysti negatiivisia enemmän, että tietää mikä on pielessä. Tuomas kirjoittikin tuolla toisessa ketjussa kehittymisestä kuvaajana ja aion ottaa opikseni myös sieltä saaduista vinkeistä.

Kiitoksia kaikille kommentoineille, keep up the good work  :thmbup:

No ei hernettä kannata ottaa nenään  ;).

Kuvaa sitä, mikä tuntuu itsestään kivalta. Jatkossa kuvattavat kohteet "jalostuvat". Se on vähän niinkuin keräilyhommat, ensin otat vastaan kaikki, jotka tulee vastaan. Sitten paremmassa kunnossa olevat ja lopuksi vain mintit yksilöt. Itse keskityn jatkossa vain Battler Brittonin Spitteihin, Punaisen Paroonin Fokkereihin ja ehkä muutaman Hornetin kuvaamiseen.... Bussi-kuvista ei ole minulle mitään hyötyä/käyttöä, mutta ehkä muutaman harhalaukauksen ammun niihinkin  ::).

Tää netti on vain siinä mielessä mulqvist-juttu, että Mikonkin lohkaisut tuntuvat välillä "kovilta"...mutta luonnossa mies on mitä parhainta seuraa  :thmbup:. Miltähän ne minun jutut sitten kuullostavat  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No ei hernettä kannata ottaa nenään  ;).

Kuvaa sitä, mikä tuntuu itsestään kivalta. Jatkossa kuvattavat kohteet "jalostuvat". Se on vähän niinkuin keräilyhommat, ensin otat vastaan kaikki, jotka tulee vastaan. Sitten paremmassa kunnossa olevat ja lopuksi vain mintit yksilöt. Itse keskityn jatkossa vain Battler Brittonin Spitteihin, Punaisen Paroonin Fokkereihin ja ehkä muutaman Hornetin kuvaamiseen.... Bussi-kuvista ei ole minulle mitään hyötyä/käyttöä, mutta ehkä muutaman harhalaukauksen ammun niihinkin  ::).

Tää netti on vain siinä mielessä mulqvist-juttu, että Mikonkin lohkaisut tuntuvat välillä "kovilta"...mutta luonnossa mies on mitä parhainta seuraa  :thmbup:. Miltähän ne minun jutut sitten kuullostavat  ;D

Harmi jos kirjoituksesta sai sen käsityksen, että vedin herneen nenään. Sitä en todellakaan ole tehnyt. Kieli poskella mennään :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä tykkäsin ihan kaikkien kuvista. Ekoissa kuvissa todella nätti valo ja lämmin fiilis. Ja tuo Tomin Antonov kuva on kanssa todella upea. Kuumailmapallo taustalla tuo viellä plussaa kuvalle! Ja Samin kuvaama ruotsalaisten Gulffi on taas niin mielettömän upea kone, että oksat pois ja kuvakin viellä todella hyvä. Tuomakselle pisteet FIX:n kuvasta tuo Falcon 2000 on todella upea kone kanssa...viellä, kun olisi ollut vähän zoomia lisää, mutta kuitenkin niin, että Finski olisi silti mahtunut kuvaan.  :)

Ensi viikolla pääsee itsekkin taas EFHK:lle kuvailemaan.  8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Laitetaas ny kommenttia kun tuntuu että kaikki (paitsi Lasse! :)) taas keskittyy vikojen ettimiseen ja närästelyyn :-) Näissä oli oikein kivaa valoa ja hyviä esimerkkejä mihin kiinnittää huomiota.

LY-KXE

[ attachment removed / expired ]

Tästä tykkäsin, vaikka onkin ihan peruskuva - tosi terävä ja kivasti valotettu - potkuritkin saatu hyvin liikkeeseen - mukava kuva ja teknisesti kaikki kohdallaan. Rajaus voisi ehkä olla hitusen tiukempi pyrstön puolelta, mutta jättäisin aavistuksen enemmän tilaa liikkeen suuntaan eli nokan eteen ylös ja oikealle. Mutta tästä tuli kivan keveä fiilis, just semmonen mistä näkee miten turboproppi on jo korkealla kun heavyt vasta kiihdyttelee.

PH-BDK

Peruskauraa, mutta taas erittäin kiva valo ja hyvä valotus, ei liian tumma eikä vaalea ja kontrastia sopivasti että yksityiskohdat näkyy kivasti.

OH-LVB

Tosi hyvä tuo heijastus, upean hieno kiilto. Tätä just hain siellä toisessa ketjussa kun kommentoin että kannattaa katsoa sitä konetta eri suunnista eri aikaan päivästä. Myös seuraava avrokuva on kiva - näissä on oikein mainio valo - keskipäivällä nää olisi olleet aika ultimaattista peruskauraa mutta valo pelasti päivän :)

//T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tää netti on vain siinä mielessä mulqvist-juttu, että Mikonkin lohkaisut tuntuvat välillä "kovilta"...

Tosin se nyt ei esim. tässä tapauksessa ollut missään nimessä tarkoitus. Enhän minä edes mitenkään kuvia itsessään mollannut. Alkaa vain itsellä tulla nuo 11:t ja Lussut korvista ulos, kun niitä aina vaan jaksetaan hehkuttaa ja kun kuvat on sitten lähes aina siitä samasta kulmasta ja paikasta otettu. 757-hehkutus on onneksi siirtynyt ehkä enemmän tuonne simuosastolle. Joten kostoksi yhteiskunnalle, pistetäänpä yksi perusrotaatiokuva sitten sille, lämpöväreilyineen ja kovine valoine kaikkineen ;D

[ attachment removed ]

Ja vielä tähdennyksenä sen verran, että ei tuossa paikassa mitään vikaa ole. Päinvastoin, sehän on loistopaikka. Harvalla kentällä on edes tuollaiseen mahdollisuuksia. Siksi myös pidän siellä kuvaamisesta, koska kuviin saa aivan erilaista kulmaa, kuin paikoissa, joissa yleensä kuvaan. Mutta tietyissä tapauksissa alkaisi tosiaan kaipaamaan vähän vaihteluakin :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä se rotaatiopaikka on EFHK:n paikoista mielestäni parhaimpia. Se vaan kärsii inflaation jos kaikki kuvat on sieltä. Sama kävis mille tahansa muulle paikalle. Jos ajatellaan, että joka paikasta olis tyrkyllä yhtä paljon kuvia, valitsisin jälleen rotaatiokuvat. Jossain threadissä peräänkuulutettiin "fiilistä" kuviin, ja tuosta sitä nimenomaan saa!

Että kiitokset rotaatiokuvista! :thmbup:

...ja muista tietty kans... ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Alkaa vain itsellä tulla nuo 11:t ja Lussut korvista ulos, kun niitä aina vaan jaksetaan hehkuttaa ja kun kuvat on sitten lähes aina siitä samasta kulmasta ja paikasta otettu. 757-hehkutus on onneksi siirtynyt ehkä enemmän tuonne simuosastolle. Joten kostoksi yhteiskunnalle, pistetäänpä yksi perusrotaatiokuva sitten sille, lämpöväreilyineen ja kovine valoine kaikkineen ;D

Onko pakko katsoa kaikkia 11, lussu jne. kuvia ? ja urputtaa joka ketjuun. Eikös foorumien lukeminen ole aika lailla vapaaehtoista?

On niitäkin (kuten minä) joka niitä tykkää katsella. Eritasoisten kuvaajien ottamina.

Eikös tällaisen foorumin tarkoituskin ole, että porukka saa laitaa kuviaan näytille ja kuulla kommentteja = kehittyy. Enkä tarkoita tuolla kommentilla moden peruskaura mollauksia.

Enkä myöskään ymmärrä miten tuo 757 kuvasi olisi teknisesti yms. ylivoimainen muihin foorumilasten kuvaajien kuviin.

Hieno kuva kuitenkin !! silmä lepää  :thmbup:

Tuo tummahko taustataivas saa upeasti koneen ns. irtoamaan kuvasta ja luo hienon kontrastin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kevät tulee, kamerat kaivetaan komeroista ja käydään kentällä kuvaamassa. Hyvähän se on harjoitella taas tuttuja kuva-aiheita, joiden palautteen perusteella voi sitten hioa taitojaan tai jopa harjoitella uusia kuvaustapoja.

Taitaapi olla uusiakin nimiä joukossa, ja mistäpä he muuten kehittyisivät kuin kuvaamalla ensin näitä tutumpia aiheita.

Sitten jos sama kaveri kuvaa aina vain samanlaisia kuvia samoista koneista, voisi vaikka huomauttaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko pakko katsoa kaikkia 11, lussu jne. kuvia ? ja urputtaa joka ketjuun. Eikös foorumien lukeminen ole aika lailla vapaaehtoista?

On niitäkin (kuten minä) joka niitä tykkää katsella. Eritasoisten kuvaajien ottamina.

Eikös tällaisen foorumin tarkoituskin ole, että porukka saa laitaa kuviaan näytille ja kuulla kommentteja = kehittyy. Enkä tarkoita tuolla kommentilla moden peruskaura mollauksia.

Toimituksen huomio:

A) Kyllä minun on ne lähes pakko katsoa. Pyrin mahdollisuuksien mukaan katsomaan jokaisen threadin läpi siltä varalta, että siellä sattuu olemaan jotain, mikä vaatii moderaattorin toimenpiteitä.

B) Kun minä tänne kirjoittelen esim. näitä asioita, mitä tähän threadiin olen kirjoittanut, en kirjoita niitä moderaattorina. Jos olisin kieltänyt pistämästä noita kuvia, se olisi laskettavissa moderoinniksi. Nyt kun tuon omia mielipiteitäni esille, se ei ole moderointia, vaan omia ajatuksia. Ja sen olen yrittänyt mielestäni tuoda esille. Vaikka minulla nyt sattuu olemaan moderaattorin oikeudet, se ei todellakaan tarkoita, että minun pitäisi tehdä kaikki kirjoituksenikin moderaattorina. Jos kirjoituksissani ja mielipiteissäni on valittamista, painakaa tuota report to moderator-nappia, niin kyllä ne muut modet käy poistamassa asiattomuuteni. Siksihän meitä on useampia...  Ja vielä yksi kysymys, olenko minä nytkään mollannut yhtään kuvaa?

C) Osuit asian ytimeen. Tuo mielestäni nimenomaan on forumin tarkoitus. Ja siksipä myös negatiivisssävyiset kommentit, olkoon se sitten laadusta tai kuvien samanlaisuudesta, pitää pystyä sulattamaan...

Enkä myöskään ymmärrä miten tuo 757 kuvasi olisi teknisesti yms. ylivoimainen muihin foorumilasten kuvaajien kuviin.

Luehan uudestaan ja mieti kahteen kertaan, ennenkuin tulet tuollaista laukomaan. Kuka on missään vaiheessa sanonut, että se olisi mitenkään ylivoimainen? Laadullisestihan tuo on aika huono, ja kuvanakin pelkkää peruskamaa. Itsekin vielä yritin tuossa sanoa, että "peruskuva lämpöväreilyineen" jne. kökköineen. Tuo kuva kun nyt vain sattui olemaan tuossa valmiina muutaman päivän takaa, jolloin tarvin sitä muihin tarkoituksiin, niin pistin sen nyt sitten tähänkin, ennenkuin poistin kovalevyä täyttämästä.

Ugh (tähän inkkarihymiö)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olipas hienoa keskustelua ilmaantunut tänne yön aikana!  :D

Näin se homma pitää mennä, rakentavaa keskustelua asiallisissa merkeissä ja etenkään henkilökohtasuuksiin menemättä!  :thmbup:

Näistä Hevyistä, 11:sta ja 340:sestä, niin itselle toi 04L finaali on sellanen paikka noiden kuvaukseen, että alkaa housuissa väpättää. Eilen päätin sitten tassutella sinne, valo tuntu hyvältä ja siinä hetkessä kun Ykstoistanen jylisee pöllyttäen kiitotienlaitoja kohti rotaatiota, siinä on jotain niin maagisen maskullisen mielettömän ihanaa, että siksi sinne tuli taas lähdettyä. Ja sokerina pohjalla tuo A340:sen pitkä kiihdytys, ennen kun sitten viimein saa kammettua itsensä ilmaan. Kuvaamisen arvosta hommaa.  :P

Huonossa valossa tonne ei kannata mennä, mutta jos illalla paistaa 17-19 välissä ja kamerassa on puhtia noihin milleihin, niin kiksit tuolta saa. Ei sille mitään mahda.

Nils:tä tulikin asiallinen kommentti, että keskipäivän raaka kova valo on täysin erilaista kun illan tai aamun pehmeä valo. Todettu juttu ja ainakin itselle ilta tai aamu kuvaus antaa tuhat kertaa enemmän kiksejä kun keskipäivän etenkin keskikesän kello 11-15 raaka kova valo, jossa on terävät kontrastit ja varjot.

Ja näistä kuvauskohteista, jos kuvaamaan haluaa oppia, niin ilman muuta kentän laidalle, vaikkapa jo tänään. Myötävalon puolelle ja kameran asetuksia rukkamaan. Kaikki bussit ja Emput mitä eteen tulee, Atraimet ja Golden Airit, muuten ei opi. SItten kun on se totinen paikka, aikaa 5 minuuttia vaikkapa tulevaisuudessa An225:sen laskuun, valo-olosuhteet on sellaset kun ne on, mutta on pakko onnistua ainakin yhden kahden kuvan verran, sillon näistä sadoista samanlaisista bussi-emppu-atrain-goldenair kuvista onkin suunnaton hyöty! Tietää mitä asetuksia tööttää kameraan, missä menee optiikan rajat laadussa, missä valossa vielä on mahdollisuus onnistua kiitettävästi. Ja kun tuo An255 on laskeutunut ja kotona kuolaten lataa kuvat koneelle ja toteaa onnistuneensa juuri niin hyvin kun siinä oli mahdollista, on se tunne ehkä yksi parhaista mitä tiedän. Pitkät päivät peruskauran parissa kantoivat hedelmää siitä, että kun totinen paikka tuli kuvata jotain käsittämättömän harvinaista, siinä onnistui harjottelun tuloksena.  :)

Tähän kun lisätään vielä ennen kentälle lähtöä Tuomaksen hieno pohdinta kuvauksen taustatyöstä harjottelukuvia topikissa, aletaan olla hyvin mielenkiintosella tasolla. Kun on miettinyt valon suunnat, ottanut vähän selvää tuuli ennusteista, pilvitilanteen kehittymisestä, miettinyt pohtinut pohtinut ja miettinyt vaihtoehdot 2 tai 3 jos vaihtoehto 1 ei onnistu..... Ja kun näissä sitten lopulta onnistuu niin ..... se on melkeempä kaljan arvonen fiilis!  :)

MIkäs se paras lääke ois kuin tuo jatkaa kuvaamista, oppiminen ja onnistumiset!  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla