Guest Masa

Konekuvaus EFHK:n kenttäalueella ?

18 viestiä aiheessa

OK, edellinen kirjoitus oli ilmeisesti jonkun foorumin kirjoittamattoman säännön vastainen (minkä?) ja siksi se poistettiin alta aikayksikön.

Otetaanpa sitten toinen lähestymistapa:

Onko siviileillä mitään mahdollisuutta päästä kuvaamaan kenttäalueen sisäpuolelle ns. laillisesti ?

Esim. onko koskaan järjestetty tai tullaanko järjestämään mitään ohjattua "kiertoajelua" kenttäalueen sisäpuolelle, jolloin siviilit, ns. ne, joilla ei ole työnsä tahi muun asemansa puolesta lupaa mennä EFHK:n kenttäalueelle, pääsisivät kuvailemaan koneita aidan sisäpuolelta?

Onko se ylipäänsä mahdollista meikäläisen lainsäädännön puitteissa ?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

siis se alkuperäinen viesti ei ollut pila?

 

Tuohon nyt esittämääsi kysymykseen sanoisin, että ei kai nyt sentään lainsäädönnöllisesti mitään kiertoajelua tms. ole kielletty.  Varmaan on enemmän kyse siitä, että ei löydy kiinnostusta sellaisten järjestämiseen.

 

Joskus ennen vanhaan saattoi jopa joskus päästä pikaisesti platalla käymään.  Mutta silloinkin se perustui siihen, että sattui tuntemaan oikeat ihmiset ja vielä olemaan oikeaan aikaan oikeassa paikassa  ::).  Esim. http://www.airliners.net/open.file/0448024/L/  Mut näistä ajoista on siis todella aikaa.

 

Toisaalta pitää todeta, että esim. viime vuoden ASEM oli hieno osoitus siitä, että viranomaisten taholta harrastusta ei pyritty myöskään erityisesti haittaamaan siellä aitojen ulkopuolella.  Noina mainittuina vanhoinan aikona sekään ei ollut aina mitenkään itsestään selvää.  Nytkin asiat olisi voitu tehdä paljon hankalammiksi pelkästään turvallisuuteen vetoamalla.  Joten viitaten hieman siihen alkuperäiseen viestiin, niin varmaan meidän kaikkien harrastajien kannalta olisi ihan positiivista jos homma pysyy aitojen ulkopuolella ja sisäpuolelle mennään vain jos kutsutaan.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aidan sisäpuoleiset alueet on aika ahtaat ja kaikki ylimääräinen liikenne platalla haittaa enemmän itse toimintaa kuin antaa "hyötyä", ettei kiertoajeluita ole millään instanssilla kiinnostusta järjestää.

 

Alueelle menemisen ehto on työperuste, ajolupaa ei saa, ellei työnsä takia tarvitse, eikä aidan sisäpuolelle pääse myöskään. Jokainen alueelle tulija/menijä tarkastetaan ihan siinä kuin matkustaja ja tarkastaminen ei ole ilmaista, joka myös osaltaan rajoittaa alueelle pääsyä..

 

Vierailuihin en ota kantaa, joku silloin vastaa järjestelyistä oman yksikkönsä suuntaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No siis kiertoajeluja järjestetään.

On tarjolla kaksi erilaista kierrosta, jossa tutustutaan terminaaliin ja sen palveluihin ym.

Toiseen kierrokseen sisältyy mahdollinen bussiajelu asematasolla.

Mutta näitähän ei järjestetä kovin tiuhaan ja ovat lähinnä yrityksille, mutta mukaan voi mahtua.

Voit tiedustella tarkemmin lisää: opastukset.efhk@finavia.fi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OK, edellinen kirjoitus oli ilmeisesti jonkun foorumin kirjoittamattoman säännön vastainen (minkä?) ja siksi se poistettiin alta aikayksikön.

 

Otsikolla "Tunkeutuminen Helsinki-Vantaan kenttäalueelle" oleva viestiketju, jossa puhutaan lentoaseman "aidan yli tai ali" menemisestä ja alueella oleskelusta, kentän "suojaustason" tutkimisesta, maastopuvuista ja muusta vastaavasta saanee hälytyskellot soimaan jossain muuallakin kuin täällä. Jopa aprillipilaksi tuo oli varsinaisen huono jos joku tuon tosissaan ottaisi..

 

Ja oli aprillipila, trolli tai mitä tahansa muuta niin tuollainen kuuluu jonnekin muulle palstalle kuin tänne. Ja kysyt vielä, että mikä viestissä oli vikana..  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu...

 

Finaviahan noita järjestää(valokuvauksesta en tiedä,kuin että myös työntkijöillä pitää periaatteessa olla kuvauslupa),mutta Virtasella taitaa olla sinne porttikielto... :thmbup:

Elikkä myöhästynyt aprillipila,joskin huono sellainen.

 

 

Oikeasti Matti juu.Monet täällä palstalla eivät ehkä ymmärrä oikein sinun huumorintajuasi,

 

-koska työskentelevät itse tuolla aitojen sisäpuolella,

 

-ja toisekseen heitit herjaa melkoisen vakavista asioista...

 

No,se siitä...

 

-Jukka ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän epäilen, että kiertoajelut ovat enää historiaa. Vuoden 2006 alusta alkaen kiristyneessä turvavalvonnassa alueen funktio ja kulku sinne muuttui oleellisesti. Virallista ilmoitusta en ole nähnyt, mutta aika hyvät perustelut on oltava jos tutustumisia joku järjestää.. Ei se kai mahdotonta ole, mut.... ei niin helppoakaan kuin ennen...  ::)

 

Jonkun mukana alueelle voi päästä helpoimmin, ilman "isäntää" ei onnistu, joku pitää tuntea. Tai sitten pitää olla journalisti ja pyytää saattaja talolta..

 

Kuvauslupaa vierailijoille ei tipu käytännössä, vaikka muuten aluetta pääsisikin katselemaan, eikä "isännän" antama lupa ole muuta kuin vaikeuksia isännälle, jos hän menee lupaamaan jotain mihin ei valtuudet riitä..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No opastettuja kierroksia nyt jokatapauksessa jarjestetään HK:lla...

Itse haluaisin mennä, mutta niitä on melko harvoin, että mukaan mahtuisi/saisi tulla. Ja jos haluaa yksityiskierroksen niin minimilaskutus taisi olla 80€  :'(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Älkäähän nyt herneitä tästä vetäkö mutta miksi pitäisi päästä kuvaamaan aitojen sisäpuolelle? Näyttäähän niitä hyviä kuvia saavan aitojen ulkopuoleltakin.

 

Kiertoajelun ymmärtäisin vielä mutta en sitä että miksi pitäisi myös päästä kuvailemaan. Pitäisikö siis kiertoajelukulkuneuvon pysähtyä jonnekkin pitkiksi ajoiksi että pääsee kuvailemaan? Vai saavuttaisiko kiertoajelubussin likaisten ikkunoiden läpi kuvaamisella jotain erikoista? Samat lentokoneet kuvaa myös aitojen ulkopuolelta kuin sisäpuoleltakin. Ainoana erona että "harvinaiset" kuvakulmat jäävät puuttumaan kun kuvaa aitojen ulkopuolelta.

 

Aitojen sisäpuolella moni ihminen tekee työtä ja se on myös heidän työpaikkansa. En minäkään mene kenenkään työpaikalle harrastelemaan. Opastetun kiertoajelun/tutustumiskäynnin voisin suorittaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millainen valo Lemminkäisen kallioilla on n. klo 15.30 aikaan? Onko vastavaloa tms.?

 

Riippuu, mistä kohtaa kuvaa. Perinteisestä paikasta menee vastavalon puolelle, mutta kannattanee huomioida yksi pienoinen seikka. Ihmiset aina valittavat, kuinka tylsiä ja huonoja kuvia sieltä saa ja miten samanlaisiakin ne ovat. Yleensä niillä, jotka sinne mäelle pääsevät, on jalat alla. Kannattaa hiukkasen nähdä vaivaa ja haahuilla hieman sivuun siitä finaalilinjan alta, niin pääsee sekä mukavampiin kulmiin, että halutessaan myötävaloon käytännössä mihin aikaan päivästä tahansa.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän epäilen, että kiertoajelut ovat enää historiaa. Vuoden 2006 alusta alkaen kiristyneessä turvavalvonnassa alueen funktio ja kulku sinne muuttui oleellisesti. Virallista ilmoitusta en ole nähnyt, mutta aika hyvät perustelut on oltava jos tutustumisia joku järjestää.. Ei se kai mahdotonta ole, mut.... ei niin helppoakaan kuin ennen...  ::)

 

Kuvausluvan vaatiminen kenttäalueella ei perustu Suomen lakiin tai ICAO:n määräyksiin. Mikään ei estäisi (kuvaus)kiertoajelujen järjestämistä Zürichin tyyliin (osallistujat menevät turvatarkastuksen läpi), jos Finavialta löytyisi vain halua ja tahtoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvausluvan vaatiminen kenttäalueella ei perustu Suomen lakiin tai ICAO:n määräyksiin. Mikään ei estäisi (kuvaus)kiertoajelujen järjestämistä Zürichin tyyliin (osallistujat menevät turvatarkastuksen läpi), jos Finavialta löytyisi vain halua ja tahtoa.

Tässä tapauksessa, missä aidoin suljetulle alueelle viedään erikseen ihmisiä on melko varmasti pääsyn ehtona kuvaamattomuus, eli saa valita kuvaako vai tuleeko kyytiin, koska alueelle ei ole vapaata pääsyä. Kaikki alueelle menijät ovat "saattajan" vastuulla ja hänellä menee kyllä herne syvälle nenään, jos ei häntä tottele kyydissä ollessa. Itsenäistä toimintaa "saatettavilla" ei ole alueella lupa tehdä, eikä heitä saa jättää hetkeksikään valvomatta. Sisäasiain ministeriö on määrännyt alueella käytettävät säännöt ja niissä kyllä vihjaillaan kaikkensorttisia päiväsakkoja yms. luvattomasta toiminnasta tai alueelle tunkeutumisesta.

 

Eduskunnan oikeusasiamies on ottanut lentoaseman alueella kuvaamiseen kantaa ja se oli kuvaajan kannalta kielteinen, paitsi jos on matkalippu.. tai muu "oikeus oleskella" alueella. Työnantaja voi kieltää työajalla kuvaamisen, vaikka sananavapaus sen sallisikin, sillä työntekijän työajan omistaa työnantaja..

 

Mutta mitäpä väliä, en ole puolustamassa "taloa" tai ketään muutakaan, eli eipä ole mun päänsärky koko asia ollenkaan :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toteutuiko tuo koskaan?

 

 

Ei siitä mitään ole kuulunut joten tuskinpa toteutui. Itse tuosta juuri tiedustelin Finavialta noista kiertokäynneistä ja pitää katsoa jos toteutuis joskus.  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei siitä mitään ole kuulunut joten tuskinpa toteutui. Itse tuosta juuri tiedustelin Finavialta noista kiertokäynneistä ja pitää katsoa jos toteutuis joskus.  ::)

 

Harvoinhan niihin pääsee, joten olisi hyvä, jos foorumilta olisi halukkaita lähtiöitä, että saataisiin täytettyä se minimilaskutusraja. (80€?  :-\)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään