Kirjoitettu Huhtikuu 5, 2007 Täällä on keskusteltu aikaisemminkin hyvin tarkasti noista näköhommeleista. Haku saattaisi auttaa, ellei joku nokkela lukija pistä avuksi linkkejä niihin. Itselläni oli hyvin kevyet lukulasit, joiden käyttöpakko poistui viime Psykossa, JAR Med 1 . Silmiäni tutkittiin hyvinkin tarkkaan, koska ikäni on jo yli 65. Tässä viime vuosina huomasin kaukonäön parantuneen siitä, että rullauksen aikana alkoi tulla ampiaisia ja muita pieniä mustia itikoita vastaan. He olivat olleet muutaman vuoden kadoksissa. Käytän silti noita vanhoja lukulaseja, kun luen enemmän. Niissä on ollut samat arvot jo viimeiset 20 vuotta. Lopuksi; syön kohtuudella aitoa voita, koska siinä olevat vitamiinit vaikuttavat silmän näkökykyyn. Lopetin aikoinani voin syönnin ja kaukonäköni heikkeni. Aloitin (silmä)-voin syönnin uudestaan ja kaukonäköni parantui. En tiedä, mutta noin sen itse olen kokenut. Pistäähän vanha kansakin puuroonsa silmävoin, siis voisilmän Kouluaikoinani sanoi eräs opettajistamme, että "ei pitäisi lukea sänkyssä selällään". Silloin kuulemma silmä rasittuu eniten. Tuossa on paljon mutua, mutta omista kokemuksistani en anna periksi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 5, 2007 Mullapa on +-0 molemmat silmät, mutta silti medikaalissa lukee jotta rillit pitää olla. Löytyy nimittäin hajataittoa pikkuisen. Ja ilmailulääkärillä(medikaali ykköstä varten) kyllä katsottiin todella tarkkaan silmät läpi, paljon tarkemmin kuin optikolla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 23, 2007 Itsekin olen haaveet lentäjän ammatista heittänyt jo kertaalleen romukoppaan heikon näön vuoksi. Toiveet ovat kuitenkin nyt palailemassa muuttuneiden (?) säännösten myötä ja aion hakea Ilmailuopistoon syyskuun 2007 oppilashaussa. Piilolasini ovat -3,5 ja -3,25 dioptria. Olen joka tapauksessa harkitsemassa taittovirheleikkausta (ZYOPTIX 100 LASIK -leikkaus), sillä se maksaa itsensä takaisin ajan myötä. Osaisiko joku kertoa, kannaattaako minun hakeutua leikkaukseen heti vai vasta katsottuani ensin mihin rahkeet riittää SIO:n oppilashaussa ja mikäli pääsen lääkärintarkastuksiin asti, konsultoida ilmailulääkäriä mahdollisesta leikkauskesta? Eli onko huono näköni hylkäämisperuste jo esikarsintavaiheessa vai voinko lykätä leikkausta kevääseen? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 15, 2010 Itselläni on +4,5 ja +3,5 joten onko mahdollista päästä lentäjäksi. Finnairin sivuilla sanottiin että + näkö vähintään +4. Myös voimistelemalla/jumppaamalla silmää voi saada näköään paranemaan. Tiedän lähipiirissä tapauksen, jossa ahkeralla ja tunnollisella "silmien pyörittelyllä" näkö parani niin, että lasit sai jättää kokonaan pois. -Tosin yhdistettynä edellä mainittuun silmän kasvamiseen. ja mites tuo tapahtuu? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 23, 2010 Entä astma? Lähinnä rasitusastma. Kiinnostaisi tietää sillä, olen lukiossa ja haaveilen lentäjäksi pääsyä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 23, 2010 Entä astma? Lähinnä rasitusastma. Kiinnostaisi tietää sillä, olen lukiossa ja haaveilen lentäjäksi pääsyä. Onko allergia tai astma esteenä lentäjäksi pääsylle? Sairastettu astma on este Lievät allergiat (suihkeilla hoidettavissa oleva allerginen nuha) hyväksytään Terveyttä koskeviin tiedusteluihin saa vastauksen Suomen Ilmailuopistolta tai ilmailulääkäriltä olavi.hamalainen@finnair.fi . Kannattaa kuitenkin käydä ilmailulääkärin pakeilla tai mahd. ottaa yhteyttä yllämainittuun osoitteeseen. Tämä siis lukee finnairin sivuilla. Viime SIO:n haussa luki seuraavasti: Astma voidaan hyväksyä poikkeustapauksissa. Sairaushistorian tulee olla täysin tunnettu ja sairaus on pysynyt oireettomana paikallislääkityksellä. Hakemukseen tulee liittää tuore keuhkolääkärin arvio ja tuore spirometria Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla