Kirjoitettu Huhtikuu 2, 2007 Terve, En löytänyt enää mistään Finnairin viime vuotisen jo valmiiden lentäjien haun terveysvaatimuksia. Sattuisiko joku muistamaan/tietämään niitä? Riittikö jar-fcl 3 minimit vai vaadittiinko esim. näön osalta enemmän kuten Ilmailuopisto tekee? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 2, 2007 Terve, En löytänyt enää mistään Finnairin viime vuotisen jo valmiiden lentäjien haun terveysvaatimuksia. Sattuisiko joku muistamaan/tietämään niitä? Riittikö jar-fcl 3 minimit vai vaadittiinko esim. näön osalta enemmän kuten Ilmailuopisto tekee? Vaadittiin näön osalta siinä mielessä, että näkö täytyy olla laseilla/ilman entintään -+2d, mutta laserleikkaukset sallittiin. Ville Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 2, 2007 Entä kuinka heteroforia (piilokarsastus)? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 2, 2007 Entä kuinka heteroforia (piilokarsastus)? En muista oliko siitä mainintaa. Kannattaa kysyä suoraan asiaa Finnairin rekry-osastolta. Jos kysyt, niin laittaisitko samalla ne tännekin? Moni miettii varmaan samoja asioita Ville Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 2, 2007 Laserleikkauksista sallittiin maks. -2D korjaukset. Ja en kyllä ymmärrä mikä järki tuossakin on... no kai pelaavat varman päälle, että jos joutuu uusimaan leikkauksen niin on vielä varaa hioa silmää lisää.. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 2, 2007 heteroforia Entäs homofobia? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 2, 2007 Laserleikkauksista sallittiin maks. -2D korjaukset. Ei pidä paikkaansa, mikäli ymmärsin oikein mitä tarkoitat. Miinus kakkosta saa olla kakkulat maksimissaan mutta ei siinä korjausten määrästä ole ollut mitään puhetta. Ja tieto tulee itse asiassa suoraan Finskin ilmailulääkäriltä, koska itse olen joutunut ottamaan häneltä itseltään asiasta selvää koska joudun siis tuossa laserleikkauksessa käymään jotta pystyn FOC-kurssin ja tyyppikurssin aloittamaan. Itselläni kakkulat on miinus nelosen ja miinus 3,5:n luokkaa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 3, 2007 Ei pidä paikkaansa, mikäli ymmärsin oikein mitä tarkoitat. Miinus kakkosta saa olla kakkulat maksimissaan mutta ei siinä korjausten määrästä ole ollut mitään puhetta. Ja tieto tulee itse asiassa suoraan Finskin ilmailulääkäriltä, koska itse olen joutunut ottamaan häneltä itseltään asiasta selvää koska joudun siis tuossa laserleikkauksessa käymään jotta pystyn FOC-kurssin ja tyyppikurssin aloittamaan. Itselläni kakkulat on miinus nelosen ja miinus 3,5:n luokkaa. Kyllä pitää.. ainakin viimeisimmässä finskin lehti-ilmoituksessa luki, että max. -2D korjausleikkaus sallitaan, mutta jos asia on noin niin sehän on hieno homma koska itellänikin tarvii leikkauttaa silmät, jos finskille joskus tahdon päästä. Tosin leikkaus olisi muutenkin edessä riippumatta yhtiöstä, koska se maksaa itsensä takaisin, kun ei tarvi laittaa tuhottomia summia rilleihin ja piilareihin.. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 3, 2007 Tietääkö muuten kukaan miten ulkomaiset yhtiöt suhtautuvat miinusnäköön? Noudattavatko JAR-FCL -määräysten +/- 6D rajaa vai vetävätkö tiukempaa linjaa kuten Finnair? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 3, 2007 Tietääkö muuten kukaan miten ulkomaiset yhtiöt suhtautuvat miinusnäköön? Noudattavatko JAR-FCL -määräysten +/- 6D rajaa vai vetävätkö tiukempaa linjaa kuten Finnair? Aivan kuin olisin jostain Lufthansan sivuilta lukenut, että Lufthansa ei hyväksy laserleikkauksia ??? Itsellänikin lasit, mutta näkö kohtalainen -2.5D ja -2.25D. Juttelin silmälääkärin kanssa Medic1 hakiessa, ja hän sanoi että leikkauttaa kannattaa vasta sitten kun aivan varma. Esim. työtilaisuus isoon/arvostettuun/hyväpalkkaiseen yhtiöön on sen arvoinen. Itsekin leikkauttaisin jos esim. Finnairille pääsisin, ja se näöstä kiinni jäisi Miinusnäköhän monilla korjautuu vanhetessa. En uskonut kun lekuri sanoi, että sinulla ei hyvällä tuurilla ole laseja enää 40-50 vuotiaana Eikös Finnairilla ollut vielä jokin erityisvaatimus laserleikatuille silmille? Taisi olla, että näkö ei saanut ennen leikkausta olla enempää kuin +-4D? Jos puhun läpiä päähäni, niin joku oikaiskoon. Ja mitä olen katsellut lentäjien työpaikkoja, niin ei niissä ole mitään puhuttu erikseen näöstä. On vain lukenut Jar Medical1 Ville Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 3, 2007 Ei se miinusnäkö iän myötä kyllä mihinkään parane. Korkeintaan tapahtuu se, ettei huononemista enää nuoren iän jälkeen tapahdu vaan näkö jymähtää sitten siihen ja lisänä tulee sitten aikanaan se ikänäkö, jos heikosti käy. Käsittääkseni JAR-säädöksiin on tulossa / tullut hiljattain muutos koskien laserkorjattuja silmiä sillä asiaa kyseltyäni ja silmälääkärin konsultoitua toista silmälääkäriä joka kuulemma toimii suomessa jossain boordissa asiantuntijana näiltä tiimoilta sanoi hän (tämän silmälääkärin mukaan siis) että JAR-säädöksissä oltaisiin tultu lähemmäs tätä päivää ja ne hyväksyisivät jatkossa laserkorjatut silmät. En sitten tiedä käsittikö hän asian oikein mutta näin hän sen minulle esitti. Jenkeissähän kuulemma asia on ollut näin jo hyvän aikaa. Se on vissiin vaan sitä byrokratian hitautta ja lainatakseni myös erästä ammatikseen lentävää: "Suomi on ilmailun kehitysmaa". Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 3, 2007 Ei se miinusnäkö iän myötä kyllä mihinkään parane. Korkeintaan tapahtuu se, ettei huononemista enää nuoren iän jälkeen tapahdu vaan näkö jymähtää sitten siihen ja lisänä tulee sitten aikanaan se ikänäkö, jos heikosti käy. Itse asiassa se voi korjaantua jonkin verran. Ihan lähisuvussa on tämä ilmiö tullut esiin. J Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 4, 2007 Jep, omissa silmissä miinusnäkö parani n. 20 vuoden aikana 2 dioptrian verran. Sitten kyllä tuli myös tarve hankkia moniteholasit lähinäön korjaamiseen. Eräänä vuonna Oksanen sanoi medical checkissä, että seuraavalla kerralla hän haluaa nähdä minulla monitehot. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 4, 2007 Ohoh, kait se on sitten uskottava että se näkö voi siis spontaanistikin parantua.... Olisikohan ulkonäön kohdalla sama asia... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 4, 2007 Itse asiassa se voi korjaantua jonkin verran. Ihan lähisuvussa on tämä ilmiö tullut esiin. Allekirjoitan myös. Ja taidan olla rajuimmasta päästä kun lasit oli reilu 10 vuotta sitten luokkaa -5.25 ja -5.75. Tällä hetkellä -4 ja -4.25. Eipä uskalla mennä leikkaukseen kun tuntuu että taas on liian vahvat linssit ja uusittu 3 vuotta sitten. - J Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 4, 2007 Pieni ohvtopikki sallittaneen! Amatöörit Minulla on "näkö" -12,5 ja -10,5 Eipä ole koskaan tarvinnut näitä vaatimuksia murehtia. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 4, 2007 Mulla on toinen -5 ja toinen -4,75, että aika rajoilla viime vuonna medikaalissa liikuttiin ja silmälääkäri oli toivottelemassa jo good bye:ta medikaalille kunnes meni konsultoimaan ilmailulääkäri ja totesi että kaikki on kunnossa ja rajoissa. Vähän kyllä alko sydän pomppimaan kurkkuun.. Nythän ongelmaa ei enään ole kun jatkotarkastuksissa raja on -8 D. Tosin noilla munkaan vahvuuksilla ei enään konetta visuaalissa maahan tuoda.. no sitä vartenhan medikaalissa lukee VDL. Jenkeissä on kait sallittu myös hävittäjälentäjille leikkaukset ja piilolasien käyttö lentäessä jos linssien vahvuus ei ylitä -2D. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 4, 2007 Millainen näkö on ihmisellä jos se on +1,25 kummassakin silmässä? En tajua noista tioptereista mittää... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 4, 2007 Millainen näkö on ihmisellä jos se on +1,25 kummassakin silmässä? En tajua noista tioptereista mittää... Entä +0,5? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 5, 2007 Diopterit kertoo linssien voimakkuuden, tarkemmin polttopisteen etäisyyden käänteisluvun. Plussat meinaa, että linssi suurentaa, eli on kupera. Pienentävät koverat ovat miinuksia. Toisinaan taas puhutaan, että "näön tulee olla vähintään blaablaa", jolloin ei tarkoiteta dioptereja. Ellen ihan potaskaa puhu, niin nämä luvut löytyvät esimerkiksi siitä näkötestitaulusta. Edit: Löysinpä lisää infoa. "Näön tarkkuuden" ollessa 2,0, se on täydellinen. Normaali näkö on 1,0 ja 1,5 välillä. 1,0 tarkoittaa, että henkilö pystyy erottamaan kaksi kulmaminuutin päässä olevaa pistettä toisistaan. Alle 0,3 on heikkonäköinen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 5, 2007 Silmälääkärin kertoma näkö (1,5 tai jotain muuta) on tosiaan eri asia kuin silmälasien linssien lukema(+5,0 -3,5 tms.) Aivan kuten Topi jo mainitsi. Ovat kai tehneet mahdollisimman hankalan systeemin meitä maallikoita hämätäkseen. Niille nuoremmille rillipäille, jotka haaveilevat lentäjän urasta: ei kannata heittää kirvestä kaivoon. Ala-asteella minulle kerrotttin, että koska sinulla on silmälasit, et voi koskaan alkaa lentäjäksi. Se oli minusta pahemmanlaatuista harhaan johtamista. Toivoa olisi ollut. Lentäjää minusta ei tosin tullut, mutta ei tilanne niin totaalinen olisi ollut kuin annettiin ymmärtää. Miinuspuolen laseista minulla ei ole kokemusta, mutta + merkkiset lasit kyllä ohenevat aivan luonnostaa nuoren kasvaessa. Pluslaseillahan korjataan tilannetta, jossa kuva silmässä heijastuu verkkokalvon taakse, ei verkkokalvolle, tarkkana. Kun lapsi/nuori kasvaa, myös silmä kasvaa ja kuva osuu paremmin verkkokalvolle. Minulla eivät lasit kadonneet aivan kokonaan, mutta hupenivat yli puolet ohuemmiksi. Myös voimistelemalla/jumppaamalla silmää voi saada näköään paranemaan. Tiedän lähipiirissä tapauksen, jossa ahkeralla ja tunnollisella "silmien pyörittelyllä" näkö parani niin, että lasit sai jättää kokonaan pois. -Tosin yhdistettynä edellä mainittuun silmän kasvamiseen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 5, 2007 Ihan kiinnostaa, mikä diopteriluku itselläni on. Laseja ei ole ollut koskaan, mutta se ei tarkoita kai muuta kuin että näköä ei tarvitse korjata... Ensi viikolla saan sinne päin -luvun kun käyn ilmailulääkärillä... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 5, 2007 En nyt ole ekspertti, mutta ilmailulääkärillä ei taida olla muuta menetelmää näön tarkistamiseen kuin se taulu, josta luet niin pieniä kirjaimia kuin kykenet. Tällä menetelmällä ei kaiketi selviä se, mihin suuntaan näköä pitäisi korjata, jotta päästäisiin parhaaseen mahdolliseen tulokseen. Siis pitäisikö hankkia miinus- vai pluslasit ja kuinka monen dioptrian vahvuiset niiden lasien pitäisi olla. Tarvittavien lasien vahvuus selviäisi optikon tuolissa. Siellähän katsotaan ensin myös taulua ja selvitetään miten pieniä kirjaimia/numeroita pystyt ilman laseja näkemään. Senjälkeen optikko pistää sinulle silmälasikehykset päähän ja lisää niihin erivahvuisia linssejä yksi kerrallaan ja kysyy, parantuiko vai huononiko näön tarkkuus. Voi siis mennä joko plussan tai miinuksen puolelle. Linssien voimakkuuksia lisäämällä tai vähentämällä päästään lopulta sinun silmilläsi mahdolliseen parhaaseen tulokseen, mihin mikään lisäys ei enää auta. Ja sitten optikko kertoo, ovatko tarvittavien lasien vahvuudet vaikka + 0,25 dioptriaa tai sitten - 0,25 dioptriaa, tai plus 0,5 tai - 0,75 jne. Näin se ainakin meikäläisellä on mennyt. Sitten on erikseen silmälääkärit, joilla on omat mittalaitteensa. Ja myös ilmailulääketieteen keskukset, joilla on ns. näköseula. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 5, 2007 En nyt ole ekspertti, mutta ilmailulääkärillä ei taida olla muuta menetelmää näön tarkistamiseen kuin se taulu, josta luet niin pieniä kirjaimia kuin kykenet. Silläpä se selviää tarvittavalla tarkkuudella... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 5, 2007 Niille nuoremmille rillipäille, jotka haaveilevat lentäjän urasta: ei kannata heittää kirvestä kaivoon. Ala-asteella minulle kerrotttin, että koska sinulla on silmälasit, et voi koskaan alkaa lentäjäksi. Se oli minusta pahemmanlaatuista harhaan johtamista. Toivoa olisi ollut. Lentäjää minusta ei tosin tullut, mutta ei tilanne niin totaalinen olisi ollut kuin annettiin ymmärtää. Tosiaan kuten tuolla aikaisemmin tuolla mainitsin... niin ei tosiaan kannata heittää kirvestä kaivoon. Itse olin lukemilla -5 ja -4,75 sen jo kaivoon heittänyt, mutta päätin kummiskin kokeilla, kun haku oli päällä ja pääsin kouluun sisään. Eli voimakkaampikin likinäköisyys ei ole enään este ammattilentäjäksi haluaville ja kun leikkauksetkin nykyään hyväksytään niin likinäköisillä on yhtä hyvät saumat kuin muillakin. Ennenhän asiat oli toisin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla