Guest heineken

Lentava karjapaimen - matalalla ja hitaasti

31 viestiä aiheessa

Yleensa ei oikein ole aikaa tyon ohessa kuvailla mitaan, mutta nyt parina paivana tuli hieman raahattua kameroitakin mukana eli tassa hieman kuvia ranchilta.

 

 

Jos moottoria ei suojaa kevaalla/kesalla, niin taatusti loytyy linnunpesa.

 

super_cub_1.jpg.08c58b0bad6d8f55437108e8be2a9784.jpg

 

Yksi ranchin tyohevosista.

 

 

Tanaan olin itsekin koneessa mukana, kun piti paasta katsomaan ilmasta kasin, mita on viela jaljella laitumilla.

 

cub_pilot.jpg.b3e074b990cb74abc7c80b9dccb9dcaa.jpg

 

Onneksi on kuivaa, niin kotikentta on hyvassa kunnossa. Sateella joutuu kayttamaan tieta nousuihin tai laskuihin(kentta liian mutainen).

 

p> 

Ranchin pienempaa kentaa on nyt kevaalla levennetty melkoisesti.

 

ranch_airstrip.jpg.dbd353372d56bebdf83ce44255a0305c.jpg

 

Konehallilta lahes suoraan nousuun.

 

p> 

 

takeoff.jpg.73cadfc150044cb10a3b37ddd5764aa1.jpg

 

Loytyihan niita otuksia viela, joita piti sitten hetken aikaa tyostaa koneella. Lentavan karjapaimenen maisema ei poikkea yhtaan hevosen selasta katsottuna. Peffaa sita saa tuijottaa edessaan.

 

p> 

Yleensa emme lenna yhdessa naissa hommissa ihan turvallisuuden kannalta. Tyo on pelkkaa matalaa lentoa suht hitailla nopeuksilla.

 

slow_and_low.jpg.d3f35677e7f21b81a74d1880f8b83e50.jpg

 

Takaisin ranchille. Cubin ikkunoitakin voisi joskus pesta, niin kuvat voisivat olla tarkempia.

 

>work_horse.jpg.24f9347d220965d12dee546de6cb21de.jpg>ranch_strip.jpg.da052ba56dbc727ce99f93bb4fbc199b.jpg>super_cub.jpg.a794769c25ba60e685bc9bf208be6e89.jpg>pushing_them.jpg.b035f404eab698d9c037e0b9d0fa4aed.jpg>back_to_the_ranch.jpg.8a17030d238df2065977e6abe9803f66.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa! Näitä kuvia olisi tulevaisuudessa mahtavaa nähdä lisääkin. Ei ole ihan "jokapäiväistä" toimintaa täällä tuollainen :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa! Näitä kuvia olisi tulevaisuudessa mahtavaa nähdä lisääkin. Ei ole ihan "jokapäiväistä" toimintaa täällä tuollainen :)

 

No älä muuta höpäjä! Se mikä on toisille arkea on toisille eksotiikkaa :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No älä muuta höpäjä! Se mikä on toisille arkea on toisille eksotiikkaa :thmbup:

 

Pitäisi kokeilla mitä tapahtuu, kun menisi Cessnalla täällä Suomessa paimentamaan mökkinaapurin lehmiä. Saisi luultavasti komean nipun syytteitä ja sakkoja :laugh:

 

Mahtavat kuvat! :thmbup: Ei taida tosiaan hirveästi olla teillä nopeutta karjaa paimentaessa?

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm. Kun katsoo mittareita tuossa ohjaamokuvassa, niin jää hieman ihmettelemään, millaisesta tilanteesta on kysymys:

 

engine 2350 RPM

 

alt 4300 ft

 

airspeed close to zero ?

 

vertical speed + 300 ft/min

 

En nyt oikein pysy kärryillä. Missä mennään vai mennäänkö ollenkaan? Kuinka korkealla ranchi on merenpinnasta? 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toimimattomia mittareita, kenties?  ???

 

EDIT: Olisiko niin, että tuollainen ranchin "työhevonen" on vähän kuin suomalaisten pikkutilojen traktorivanhukset: ei niissäkään (rikkinäisiä) mittareita auta tuijotella, niitä kuljetellaan perstuntumalla  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EDIT: Olisiko niin, että tuollainen ranchin "työhevonen" on vähän kuin suomalaisten pikkutilojen traktorivanhukset: ei niissäkään (rikkinäisiä) mittareita auta tuijotella, niitä kuljetellaan perstuntumalla  ;D

 

Jeps, off-topic, mut kun tuli puheeksi: maantieanalyysin perusteella valot ei toimi traktoreista noin 50-70%, peräkärryistä noin >95% ...  >:(

 

 

Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ranchin lentokentan korkeus on 4100', maasto vaihtelee korkeudelta. Paljon vuoria, kanjoneita ja kukkuloita.

 

Mittarit kylla toimivat ja tuossa duunissa matalalla tapahtuva sakkaus on aina vaarana, puhumattakaan sitten syoksykierteesta. Lento kylla tapahtuu perstuntumalla toimivista mittareista huolimatta ja Cub on niita ainoita koneita, joka pystyy tuohon. Muitakin olemme kokeilleet(Helio,Bellanca Scout, C170B, Rallye 235).

Lentoa voisi kuvata sanoin jatkuvaa olemista "beyond the edge of the envelope" -tilassa, jota ei millaan lentokursseilla opeteta. ;)

 

Maasta kasin saisin melkoisen nayttavia tilannekuvia, mutta yleensa ei ole aikaa kuvailla tai edes mahdollisuutta pitaa kameraa mukana. Katsotaan nyt kevaan aikana, jos tulee tilaisuus ottaa monkija hevosen sijasta, niin voisi raahata jarkkariakin mukana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maanomistajan luvalla voi Suomessakin peltoa käyttää tilapäisenä lentopaikkana

[ attachment removed / expired ]

 

Kiitorata oli hieman pölisevä toukokuun alussa viime vuonna

[ attachment removed / expired ]

 

Lentoonlähtö tehdään suurimpia esteitä välttäen

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Finaali

[ attachment removed / expired ]

 

Platta

[ attachment removed / expired ]

 

Näkäkulma lentoonlähtösektoriin

[ attachment removed / expired ]

 

Lentoonlähtö

[ attachment removed / expired ]

 

Lasku vastakkaisesta suunnasta

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oikeastaan itse teen naita hommia huomattavasti enemman hevosen selasta kasin kuin ilmasta ja myos treenaan kaakit siihen, etteivat hermostu, jos laskuteline hieman yrittaa kutitella ylailmoista.

 

Duuniaikana ei yleensa ole aikaa kantaa kameraa mukana puhumattakaan kuvailla. Joo...ja vauhtiakin saattaa olla sen verran, etta taskut tyhjenevat helposti.

 

Tassa nyt muutamia hevoskuvia ja parissa sentaan nakyvat taustalla kantturatkin.

 

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viime kesana ranchilla oli hieman kuumat paikat. ;) En sitten viitsinyt menna kuvailemaan liian lahelle ja hairitsemaan poikien palonsammutuksia.

Olivat leirilla meidan alatilalla ja tietty olivat laittaneet piirikunnan tielle nopeusrajoituksen 5 mph. En sitten huomannut sita ja monkkarilla vedin siita lapi 50mph.

 

 

Salama aloitti palon ja jos tarkkaa katsoo, niin vasemmassa laidassa oleva piste on heko amparin kanssa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Maisema yolla.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ranchin virallinen lentokentta oli helikopterien kaytossa(ko. kentta loytyy kai microsoftin simuistakin).

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kayton jalkeen valtio kunnosti/paransi kenttaa entisestaan.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Sammutuskoneina olivat mm. Herculekset.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Palomiesten leiripaikka alatilalla(ihan kiitettavasti siella oli silmanruokaa).

 

[ attachment removed / expired ]

 

Yhteensa alueella tuossa palossa taisi palaa noin 20 000 hehtaaria, ranchin laitumista paloi vain vajaa 1000 hehtaaria:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täytyy sanoa, että mielenkiintoisia asioita kuvina :thmbup: Joillakin on mahdollista elää tilanteissa, mistä toiset vain haaveilevat ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jiihaa! Mahtavaa nähdä oikea cowgirl työssään :thmbup:, vaikka arjessa taitaa romantiikka olla usein kaukana auringonlaskun ratsastajan tunnelmista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tamahan on juuri niin romanttista kuin tasta duunista vain haluaa tehda. ;)

 

Tallainen pikkupoikien toiveammatti kai, eika tarvitse olla huolestunut, etta kasvaisi liian aikuiseksi. Pitaa siis nuorena(toivottavasti).

 

Myonnetaan, etta oikein kylmalla ilmalla olisin mielummin Cubissa kuin hevosen selassa karjaa tyontamassa, mutta heti kun aurinko paistaa ja on lamminta, niin nuo kylmat paivat unohtuvat nopeasti, eivatka sisatyot neljan seinan sisalla ainakaan viehata kovinkaan paljon(siis toimistotyot, en siis tarkoita lentokonetta).

 

Lentokonetta odotellessa(laiska karjapaimen- trailaa pitkilla matkoilla hevosen tyon aareen, mutta tuo saastaa seka hevosta, etta koiria).

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ilmavoimathan aina sen kaiken tyon tekevat ja saavat kunnian itselleen.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Vapaa paiva, paasi ampumaan viattomia luontokappaleita.

 

[ attachment removed / expired ]

 

No joskus on sitten vahemman romanttisia hetkia(pilotilta nyrjahti pikkusormi tuon pakkolaskun tuloksena). Vanha kuva vuosien takaa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kat...

 

Olet sinä aika Apassi...enkä nyt hevosta tarkoita...

 

-Jukka ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kivoja, ja ennen kaikkea hyvin mielenkiintoisia kuvia. Niin kuin Mikko totesi, ei tällaista yleensä täällä nähdä. Jees! :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jiihhaaa vain täältäkin! Itse tungen vasta itseäni western riding- kurssille. En taida päästä kilpailemaan taidoissa kanssasi vielä "tämän Jumalan aikana" ;D::)

Monipuolisesti voit hommiasi tehdä, se on mahtavaa,.

Täällä huusi koko perhe että haluavat sinne käymään, 3 tytärtä hevosten takia(nojoo, isi myös ;)) , isä ja poika lentolaitteiden ja vaimo koiran ja karun luonnon takia... ;D

Iloinen olen myös siitä ettei se sormi ollut Rugerissa väärässä paikassa!

 

(ei pelkoa, emme sinne tupsahda kiusaamaan...)

 

Upeaa elämää teillä, kyl käyp katteeks... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

<snip>

Upeaa elämää teillä, kyl käyp katteeks... ;)

 

Veit sanat suustani.

Pista Kati vaan  lisaa kuvia tulemaan, kylla niille kuolaajia loytyy, vaikka ei olisikaan 100%:sesti ilmailuun liittyvia!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta cubin raadosta sen verran, etta mina en sita raadottanut, mutta satuin kylla olemaan maassa muutaman kymmenen metrin paassa hevosen selassa.

 

Pilotilla oli kiire tuoda se pakkolaskuun, kun sahkopuolen oikosulusta oli alkanut tulipalo(ja cub:han  palaa melkoisen nopeasti). Tuo taustalla oleva sahkolinja oli sitten hieman edessa ja vaikka yritti sukeltaa lankojen alta, niin alin langoista riippui normaalia matalammalla ja kone tuli siita lapi(kaksi lankaa maassa, joihin itse onnistuneesti hevosen kanssa laukkasin myohemmin).

 

Kuulin pamahduksen ja katsoin taakseni. Ensi arvio koneen ilmalennosta oli kylla, ettei siita voi selvita hengissa ja samalla jo kavi mielessa, etta Cub yleensa rajahtaa melko nopeasti kolaroimisen jalkeen liekkeihin. Melko kovalla laskulla kone tuli maahan ja itse juoksin sita kohti, mutta onnistuneesti pilotti ryomi sielta ulos. Oli kylla sekunneista kiinni ja sen jalkeen raato syttyi palamaan.

 

Onneksi koneessa ei ollut ketaan mukana pilotin lisaksi, silla takapenkkilainen tuskin olisi paassyt/ehtinyt sielta ulos, vaikka olisikin ollut tajuissaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jiihhaaa vain täältäkin! Itse tungen vasta itseäni western riding- kurssille.

 

Minkas western -tallin oppeihin olet muuten menossa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähimpänä olevaan eli Kvikant western riders, Kokkola.

Näyttää vain siltä että eivät pidä kurssia kuin vasta ensi talvena. Yritän saada "meidän" tallin porukan innostumaan sen verran että saamme jonkun kouluttajan muualta paikalle...

Minua ei hirveästi kiinnosta maneesin kiertäminen eikä esteiden yli loikkiminen (voi olla että tallinomistaja ei tarpeeksi isoa virtahepoa edes meikäläiselle löytäisi ;D )

 

Haluan kaahata maastossa ja tehdä vaikka useamman päivän retkiä. Siinä western-satula on parhaimmillaan, väittävät... ;)

Omaa hevosta ei (vielä) ole mutta tallilta saan western-apuihin tykästyneen Torin-hevosen vuokralle kun tarvitsen.

 

Mitä rotuja sinulla on kuvissasi kavereina?

 

Petri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä rotuja sinulla on kuvissasi kavereina?

 

Quartereita ja Paintteja. Tai sitten joku Polle 8)

 

Polle meinasikin muuten karata kasista tanaan, kun tulin vauhdilla kurviin ja kinttupolku oli taynna valtavia uria. Oli hilliton myrsky/vesisade, joten yritin ohjata yhdella kadella ja toisella pitaa huppua niin, etteivat karvat kastu. Ulosajo oli melkoisen lahella...onneksi toisen etupyoran eteen tuli iso kivi, joka heitti takaisin tielle. :thmbup:

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla