Matti Collan

EFHK 5.4.2007

14 viestiä aiheessa

Airbus 22R:lle ja MD11 22L:lle liki vierekkäin.

[ attachment removed / expired ]

 

OH-LZD sivutuulessa.

[ attachment removed / expired ]

 

OH-LKF

[ attachment removed / expired ]

 

OH-LEF

[ attachment removed / expired ]

 

Isoonkin tuuli vaikuttaa...

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uutena jäsenenä ajattelin nyt minäkin kantaa korteni kekoon ja kommentoida... tykkään erityisesti kakkoskuvasta (OH-LZD), hyvin olet saanut vangittua hetken. Hieno!

Minunkin oli tarkoitus mennä kentän laidalle parina viime päivänä kuvaamaan, vaan en sitten päässytkään. Tosin loppujen lopuksi ei niin kovasti harmittanut, kun koneet jyristelivät aivan yläpuolelta 33:lle  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosta LZD:stä ei kyllä tilannekuva hirveästi parane. Oikein näkee, miten teline joutuu koville...

 

Mitenhän muuten tuollainen menee, tartteeko tuollaisen laskun jälkeen tehdä tarkempia "tutkimuksia"? Toisin sanoen, jos tullaan noinkin raskaasti(?) toiselle telineelle, tartteeko tehdä jotain erityistarkastuksia?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kullähän tuo MD11:kin näyttäisi tulevan melko rankasti toiselle telineelle. Ja kiitos vielä komeista tilannekuvista, OH-LZD ja MD11 parhaat.  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosta LZD:stä ei kyllä tilannekuva hirveästi parane. Oikein näkee, miten teline joutuu koville...

 

Mitenhän muuten tuollainen menee, tartteeko tuollaisen laskun jälkeen tehdä tarkempia "tutkimuksia"? Toisin sanoen, jos tullaan noinkin raskaasti(?) toiselle telineelle, tartteeko tehdä jotain erityistarkastuksia?

Joo kyllä on komea kuva tosta tilanteesta!

 

Hmm.. Kun oltiin käymässä tuolla Finnairin tekniikan puolella niin siellä oli joku Aeron atr "kovan laskun tarkastuksessa" kuulemma.. eli pitää varmaan rysähtää aika kovaa alas että joudutaan tuo tarkastus tekemään..  ??? Sanottiin vaan että "joo tämä on tullu vähän rajummin alas että nyt sitten sille tehdään tällänen 'kovan laskun tarkastus' (tjsp) että kaikki on kunnossa"  :P Tehtäiskö sit tollasessa tilanteessa sellanen? Mut eikö toi sivutuulilasku ole kumminkin aika normaalia arkea eli tarviisko tossa mitään tehdä? Muutenhan toi jouduttais tekemään melkein kaikille koneille..  :laugh:

 

Joku kertoo varmaan tarkemmin mitä tuo "kovan laskun tarkastus" tarkoittaa?  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosta LZD:stä ei kyllä tilannekuva hirveästi parane. Oikein näkee, miten teline joutuu koville...

 

Mitenhän muuten tuollainen menee, tartteeko tuollaisen laskun jälkeen tehdä tarkempia "tutkimuksia"? Toisin sanoen, jos tullaan noinkin raskaasti(?) toiselle telineelle, tartteeko tehdä jotain erityistarkastuksia?

 

Eipä nuo varmaankaan ole "raskaasti" maahan tulleet. kovassa sivuvastaisessa maanopeus on niin pieni, että kosketus on usein pehmeämpi kuin tyynessä, jossa siis parikymmentä solmua suuremman maanopeuden vuoksi liike-energia on huomattavasti suurempi. Kuvanottohetkellä molemmissa kuvissa on vielä spoileritkin kiinni eli siipi kantaa vielä hyvin. Pitäisi olla video, että pystyisi päättelemään laskun kovuudesta mitään. Minulle nuo kertoo enemmäkin hyvin hallitusta sivutuulilaskusta :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ois varmaa iha mielenkiintosta olla kyydis ku tulis tommone laskeutumine  :)

Veikkaisin ettei turisti, joka lentää pari kertaa vuodessa huomaisi laskussa mitään poikkeavaa. ;) Voin toki olla väärässäkin, mutta tossa kuvassa kone ei ole montaa astetta vinossa jos vertaa ilmassa kaartamiseen. Saattaisihan kyseinen touchdown vähän tömähtää "normaaliin" verrattuna.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä nuo varmaankaan ole "raskaasti" maahan tulleet. kovassa sivuvastaisessa maanopeus on niin pieni, että kosketus on usein pehmeämpi kuin tyynessä, jossa siis parikymmentä solmua suuremman maanopeuden vuoksi liike-energia on huomattavasti suurempi. Kuvanottohetkellä molemmissa kuvissa on vielä spoileritkin kiinni eli siipi kantaa vielä hyvin. Pitäisi olla video, että pystyisi päättelemään laskun kovuudesta mitään. Minulle nuo kertoo enemmäkin hyvin hallitusta sivutuulilaskusta :thmbup:

 

Totta. Eipä ole illalla pienessä "pääsiäissimassa" tullut hirveästi taas ajateltua  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sivutuuli lasku kuva LZD:stä oli onnistunut, kaikin puolin hyvä cätsi! Eikä tuon Hevyn kuminpölly kuvakaan hassumpi ole, juuri oikeaan aikaan painettu laukasijaa.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm.. Kun oltiin käymässä tuolla Finnairin tekniikan puolella niin siellä oli joku Aeron atr "kovan laskun tarkastuksessa" kuulemma.. eli pitää varmaan rysähtää aika kovaa alas että joudutaan tuo tarkastus tekemään..  ??? Sanottiin vaan että "joo tämä on tullu vähän rajummin alas että nyt sitten sille tehdään tällänen 'kovan laskun tarkastus' (tjsp) että kaikki on kunnossa"  :P Tehtäiskö sit tollasessa tilanteessa sellanen? Mut eikö toi sivutuulilasku ole kumminkin aika normaalia arkea eli tarviisko tossa mitään tehdä? Muutenhan toi jouduttais tekemään melkein kaikille koneille..  :laugh:

 

Muistaisin lukeneeni, että MD-80:llä kovan laskun rajaksi on määritelty 600 ft/min. Tarkoittanee sitä, että sitten mennään tarkastukseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ois varmaa iha mielenkiintosta olla kyydis ku tulis tommone laskeutumine  :)

 

Edit:siis tommone sivutuuli,yhelle telineelle alas...

Itse tulin viime syksynä Espanjasta syysmyrskyn aikaan, hyvin vispas konetta lähestymisessä, mutta lasku oli lopulta pehmeä. Varmaan oli kone yhtä paljon kallellaan, muttei sitä huomannut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse tulin viime syksynä Espanjasta syysmyrskyn aikaan, hyvin vispas konetta lähestymisessä, mutta lasku oli lopulta pehmeä. Varmaan oli kone yhtä paljon kallellaan, muttei sitä huomannut.

 

Tai sitte ei.    Joo tiiän, maailman turhin viesti  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla