Kirjoitettu Huhtikuu 7, 2007 Torstaina vuorossa oli Osakan Itamin kenttä. Kansain kentän avaamisen jälkeen vuonna 1994 Itami on toiminut kotimaanliikenteen kenttänä vaikka sen virallinen nimi onkin edelleen Osaka International Airport. Kenttä sijaitsee aivan asutuksen keskellä. Kiitoratoja on kaksi: lyhyempi 16L/32R lähempänä terminaalia ja pidempi 16R/32L kauempana siitä. Kentällä on myös iso katseluterassi, mutta sen huonona puolena on se, että valo kiitoteiden suuntaan alkaa kääntyä vastaiseksi jo klo 10.30. [ attachment removed / expired ] ANAn A320 JA203A. [ attachment removed / expired ] ANAn Boeing 777-300 JA751A nousussa 32L:ltä. [ attachment removed / expired ] IBEX Airlinesin CRJ100LR JA01RJ. [ attachment removed / expired ] JAL Expressin MD-81 JA8374. Koneesta ei ole yhtään kuvaa a.netissä näissä väreissä. [ attachment removed / expired ] Japan Air Commuterin Saab 340 JA8888 uusissa väreissä, sama juttu kuin edellä. Rekisterinä varsinainen onnennumero (ainakin Kiinassa), neljä kahdeksikkoa. [ attachment removed / expired ] Japan Air Commuterin Saab 340 JA8703 vanhoissa väreissä. [ attachment removed / expired ] J-Airin CRJ200ER JA206J. [ attachment removed / expired ] Japanin ilmailulaitoksen Gulfstream IV JA001G. [ attachment removed / expired ] Kun valo alkoi olla liian vastainen oli aika siirtyä kentän toiselle puolelle. Sinne on rakennetty Skyview-katselupuisto. Se on noin 300 metrin pituinen pengerretty alue kenttäalueen vieressä. Meneillään näytti olevan rakennustyö sen jatkamiseksi noin puolella kilometrillä kiitotien 32L kynnyksen suuntaan . [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] Japan Airlinesin MD-90 JA002D nousussa 32L:ltä, millejä tarvittiin ainoastaan noin 80. [ attachment removed / expired ] A-Netin ( ) DHC-8-400 JA843A kiitotien 32R finaalissa. [ attachment removed / expired ] ANAn Boeing 777-200 JA8967 jarruttelee 32L:llä. [ attachment removed / expired ] ANAn Pokemon-logojetti Boeing 767-300 JA8288 kävi Itamissa päivän aikana muutaman kerran. [ attachment removed / expired ] Japan Air Commuterin Saab 340:ssä JA8887 on hairaka-erikoismaalaus. [ attachment removed / expired ] Japan Airlinesin Boeing 777-200 JA8982 nousee 32L:ltä. [ attachment removed / expired ] ANAn Star Alliance -väreissä oleva Boeing 777-200 JA711A nousee 32L:ltä. [ attachment removed / expired ] Illalla lämpöväreilyn vähennyttyä pystyi kuvaamaan myös 32R:ltä lähteviä koneita, tässä JAL Expressin Boeing 737-400 JA8999. [ attachment removed / expired ] ANAn A320 JA8282 kiitotien 32R finaalissa. [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 7, 2007 Oivallisia kuvia. JAL näemmä jo ehtinyt varustaa muutaman koneensa oneworld -tarralla liityttyään allianssiin 1.4. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 7, 2007 Muutens mistäs JAL on saanut Saabeja?? Näyttävää toi JAL:n maalaukset sopivan niihin... Hienoja kuvia Harrilta kiitos eli ありがとう (toivottavasti on kanjit asennettuna) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 7, 2007 Upeita kuvia.. komea tuo katselupuisto, jossain sentään osataan arvostaa spottereita (ja muitakin koneiden ystäviä). Mitähän täytyisi tapahtua EFHKlla , jotta saisimme vastaavan? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 7, 2007 Mitähän täytyisi tapahtua EFHKlla , jotta saisimme vastaavan? Siirtyä järkevästi ajattelevan firman omistukseen. ts. ei oo heti tapahtumassa.. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 7, 2007 Muutens mistäs JAL on saanut Saabeja?? Hyvin varustetusta SAAB-kaupasta . Koneet ovat olleet jo vuosia käytösssä (ensimmäiset 1992 ja tuoreinkin jo vuodesta 1999). Jos ollaan ihan tarkkoja ,niin JAL omistaa 60% Japan Air Commuterista. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 7, 2007 Muutens mistäs JAL on saanut Saabeja?? Tulivat Japan Air Commuter:in fuusioituessa JAL:n kanssa. MD-80 ja -90 sarjalaiset tulivat Japan Air Systemsiltä. Kiitokset Harrille näistä ja RJBB:n kuvista ! -Esa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 7, 2007 Tulivat Japan Air Commuter:in fuusioituessa JAL:n kanssa. MD-80 ja -90 sarjalaiset tulivat Japan Air Systemsiltä. Kiitoksia. Muistelinkin että siellä taannoin oli näitä fuusioita muutamia, tosin en muistanut ketkä fuusioituivat. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 8, 2007 Harri, annappas vinkki miten kätevimmin (nopeimmin) pääsee radan toispuolelle katselupuistoon? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 12, 2007 Harri, oliko tähän mitään vihneitä vai taksilla vaan? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 12, 2007 Hyviä kuvia ja on kiva nähdä tuota pienempää japanilaista kalustoa vaihteeksi, kun A.netissä on enimmäkseen kuvia vain noista jumboista ja triplaseiskoista.Kiitos. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 12, 2007 Skyview-katselupuisto. Se on noin 300 metrin pituinen pengerretty alue kenttäalueen vieressä. Voi juma.. Tommosta kaivattaisiin EFHK:lle. Hienot kuvat Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 12, 2007 Voi juma.. Tommosta kaivattaisiin EFHK:lle. Hienot kuvat Eikö katriinantien varressa oleva noin kilometrin pituinen "Skyview" parkki riitä? ja tiilikasalla jatkuu. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 12, 2007 Harri, oliko tähän mitään vihneitä vai taksilla vaan? Taksilla ilmeisesti pääsee helpoiten. Minä valitsin vaikeamman tavan (koska ajattelin, että taksin tilaaminen paluuta varten ei onnistuisi) eli etsin kävelemällä reitin kentän pohjoispuolitse jotta tietäisin valmiiksi miten terminaalille pääsee takaisin. Kahdesti jouduin umpikujaan (koska Japanissa ei näkymä tunneta ko. liikennemerkkiä). Aikaa kului siten noin tunti ja kymmenen minuuttia. Paluu onnistuikin sitten alle 35 minuutissa, kun huomasin, että ihan Skyview parkin vierestä lähtee tie kenttäalueen alitse. Se tulee ylös kiitotien itäpuolella vajaan kilometrin terminaalista etelään. Jonkinlainen kartta löytyy täältä http://www2s.biglobe.ne.jp/~ito-nori/spot/spot_itm.htm. Tie on tuo itä-länsisuuntainen suurin piirtein kiitotiealueen keskikohdalla sen ali kulkeva tie. EDIT: Sain myös sellaisen ohjeen eräältä hollantilaiselta kuvaajalta, että taksinkuljettajalle voi sanoa "Skyview Koen ni i-te kudasei", joka tarkoittaa, että viekää minut Skyview-katselupuistoon. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 12, 2007 ok, testataan asia ens viikolla, paitsi jos on tymä niin taidan jäädä terassin puolelle, ai niin ja oliko siellä mitään sellaista että saisi taksin tilattua takaisin?? eipä tainnut, mutta onneksi Japanialaisille on kunnia asia toteuttaa toisen pyyntö, eli yleensä ensimmäinen "uhri" antaa kyydin 8) niin ja toinen konsti että sopii taksin kanssa hakuajan, käsimerkeillä jos ei muuten tai sitten kävelen.... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 12, 2007 ai niin ja oliko siellä mitään sellaista että saisi taksin tilattua takaisin?? En ainakaan kiinnittänyt mitään huomiota sellaiseen. Oli siellä kuitenkin jotakin henkilökuntaa paikalla ja asutusta oli ihan vieressä joten ehkä sieltä saa taksin tilatuksi kunhan saa itsensä ymmärretyksi. Englanninkielen taitohan Japanissa ei yleensä ole kovin kummoista. Yksi keino voisi olla pyytää joko hotellissa tai lentoaseman infossa pyytää kirjoittamaan taksintilauspyyntö japaniksi paperilapulle. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 12, 2007 pyytää kirjoittamaan taksintilauspyyntö japaniksi paperilapulle. juu, tää on hyvä konsti kans, molempiin suuntiinkin! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 12, 2007 Ovatko taksit hintavia? Näin koskaan siellä käymättä voisin veikata, ettei ole. Yleensä tuolla kauempana taksit on todella halpaa ja tekisi melkein vetää pari ekstra kierrosta, että jää kuskille jotain rahaakin Jahas, siellä onkin kallista (ei varmaankaan Suomen tasoa?) Kommentteja: http://www.virtualtourist.com/travel/Asia/Japan/Osaka_fu/Osaka-971424/Transportation-Osaka-taxi_car-BR-1.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 12, 2007 Ovatko taksit hintavia? Tämän kartan mukaan Osakan asemalta Itamin kentälle (14.8 km) maksaisi 4420 jeniä , mikä tekee n. 27,50€. Tuolla SkyParkilla on näköjään infosivutkin, mutta valitettavasti ei englanniksi. Tuolta selviää kuitenkin se, että puisto aukeaa aamulla klo. 9:00 ja sulkeutuu illalla klo. 9:00. -Esa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 12, 2007 ai selviää ja ne kaks alimmaista linkkiä menee bussiyhtiön sivuille joten oletettavasti bussillakin pääsee mut kiitos linkistä, eiköhän tuon sivun printillä pääse taksilla oikeaan paikkaan! ei taksilla ajaminen ainakaan Naritan kentällä kallista ole verrattuna kotimaisiin taksoihin, eli kohtuu lyhyet matkat voi päästellä tyynesti... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 12, 2007 ja ne kaks alimmaista linkkiä menee bussiyhtiön sivuille joten oletettavasti bussillakin pääsee Jep, Itamin aseman (musta laatikko vasemmalla) ja kentän välillä on bussiyhteys. En uskaltanut siitä laittaa tarkempaa infoa, kun en löytänyt varmuutta pysähtyvätkö tuon puiston kohdalla kuinka usein. Google Mapsin mukaan siinä puiston kulmalla on tuon kentän alittavan tien varrella bussipysäkit. Itamin asemalla on myös takseja, ja sinne olisi GE:stä mittaillen puistosta matkaa n. 1,5 km. Hyvä, jos noista tiedonmurusista jotain apua oli . Taksien taksoista tuolla taksiyhtiön sivulla sanotiin hinnan pohjautuvan säädökseen, jonka mukaan taksa on 660 jeniä/2km (yli 9000 jenin matkoille tulee "long distance" -alennus). -Esa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 23, 2007 Hyvä, jos noista tiedonmurusista jotain apua oli . Taksien taksoista tuolla taksiyhtiön sivulla sanotiin hinnan pohjautuvan säädökseen, jonka mukaan taksa on 660 jeniä/2km (yli 9000 jenin matkoille tulee "long distance" -alennus). Kyllä vain oli, paksahdimme terminaalin edessä taksiasemalle jossa oli "portsari" ohjaamassa oikealle taksipysäkille ajokohteesta riippuen, englanniksi kyselin "SKYPARK" (jossain luki näin) joka ei saanut kuin hämmästelyä aikaiseksi, kaivelin esille printin Esan laittaman linkin web sivusta ja välittömästi kajahti "HAI, number 5 Sir" ja taksissa saman printin esittely sai kuskin taas kajauttamaan "HAI" 5min myöhemmin olimme ja kuvausmestalla. Lähtötaksa oli tosiaan 660yen ja lopullinen hinta 1380yen. Taksinkuljettajan kanssa käsimerkein sovittiin että hän tulisi hakemaan meitä klo 18, mutta teki oharit tai sit oli joku väärinymmärrys... eli ei näkynyt mut ei hätää, katselupuistohan on miehitetty joten mentiin toimistolle ja pyydettiin soittamaan taksi, toimiston kaveri vielä saattoi meidät taksille ja heilutteli kadun reunassa kun lähdettiin tällä kertaa ajettiin ensin Maco Donaldolle jossa taksi odotti kun haettiin "take away" Big Macit ja sitten jatkettiin lentoasemalle, koko lysti odotuksineen 1060yen= 6,75€. Puiston ohi ajeli koko ajan takseja ja myöhemmin opittiin sekin että varsin mieluusti ottavat asiakkaita lennosta, käsi pystyyn vaan... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla