Guest OldCrow

RAF:n Harrierit Kauhavalla 1992

22 viestiä aiheessa

Tuli tästä mieleeni yksi juttu Kauhavan juhannusjuhlilta 1992  ;).

 

Kauhavan Jusseilla -92 oli pari USN Hornettia ja pari RAF:n 4.laivueen BAE Systems Harrier GR.7:aa. Toisessa Hornetissa oli muuten Persianlahden ilmavoitto (MiG-21) maalattuna keulille. No anyway em. linkin kuviotanssista/koreografiasta muistui mieleeni ltn Spike Jepsonin koreografia Harrierin viereltä. Jepson harjoitteli käsillään ja askelillaan oman esityksensä ennen lentoaan....

[ attachment removed / expired ]

 

Kuivaharjoittelun jälkeen pieni hengähdystauko ja sitten vermeet päälle....

[ attachment removed / expired ]

 

Valot päälle, rullaus lähtöpaikalle ja näyttävä näytös yöttömässä yössä  :thmbup:.

[ attachment removed / expired ]

 

Aikaisemmin päivällä Harriereihin olivat tutustuneet suomalaiset MiG-pilotit, USN F/A-18C pilotti ja Britannian sotilasasiamies vaimoineen.

[ attachment removed / expired ]

 

Harrier MiG-miesten tarkemmassa syynissä.

[ attachment removed / expired ]

 

Ei noi kundit olleetkaan Harrier-miehiä, vaan pikaisen Googletuksen mukaan RAF:n lentonuorukaisia 642. laivueesta eli täältä.

 

No ilmankos ne olivatkin, niin notkeita kavereita! Meinasin vaan, että minkälaista kuviota noi kundit tuossa tansissaan praktiseerasivat ;D.

 

Eli kerta kiellon päälle: http://www.youtube.com/watch?v=X5Ubk_hsgo0&mode=related&search=

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1. Kakkoskuva on nappisuoritus!!!  :thmbup:

 

2. Aika monena Jannena on Kauhavalla tullut käytyä, eikä ainoatakaan kunnon sadekeikkaa muistu mieleen. Muutama vuosi sitten (kun oli Vamppi  ja Team 60) oli kyllä aika pilvistä ja synkkää valokuvaajan kannalta...

 

3. Tonni paukkuu!!! JEEE!!!

 

 

Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kauhavan Jusseilla -92 oli pari USN Hornettia ja pari RAF:n 4.laivueen BAE Systems Harrier GR.7:aa. Toisessa Hornetissa oli muuten Persianlahden ilmavoitto (MiG-21) maalattuna keulille.

 

Olinhan siellä minäkin! Ja tuossa toinen niistä Horneteista, eli  VFA-83.  Olen kirjoittanut albumiin kuvan viereen, että " Koneella n: 163502 VFA-81 Lt. Mongillo ampui alas Irakin ilmavoimien MiG-21-koneen AIM-7 ohjuksella 17.1.91 Persianlahden kriisissä."

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja tuossa toinen niistä Horneteista, eli  VFA-83. 

Jukka

 

 

Tuo VFA-83 ei ole koneen seriaali vaan "yksikkö" (seriaalin osa on tuo 310) joten tuskin voinee sanoa noin. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo VFA-83 ei ole koneen seriaali vaan "yksikkö" (seriaalin osa on tuo 310) joten tuskin voinee sanoa noin. ;)

 

Hyvä korjaus, koska asiassa on itselleni hieman epäselvyyttäkin.  Nimittäin tuo teksti kuvani vieressä albumissa oli kirjoitettu alunperin "Tällä koneella n:163205 VFA-81 Lt.Mongillo ampui...jne..." Korjasin sen tekstin joskus sitten jälkeenpäin, koska huomasin tuon VFA-83 tunnuksen, ja ajattelin, että olen kuvannut väärän koneen!  Onko niin, että tuo kone on sittenkin se sama, jolla Lt.Mongillo ampui sen MiGin alas? ??? Tunnukset on vaan uudet?

 

edit: No niin, kaima heitti vastauksen tuossa alla, eli se oli se toinen Hornet kuitenkin.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt harmittaa, kun erään kevätsiivouksen yhteydessä heitin parinkymmenenen vuoden lehtileikkeet poies... :P. Sen verran oli hyvää matskua Ilkasta, Pohjalaisesta, Hesarista ja Savon Sanomista...mutta onneksi on noi saksitut ilmailulehdet tallessa.

 

Jukan kuvaama kone ei ollut MiG-killer... ;). Esittelyrivissä oli tosiaan VFA-83 "Rampagers" 163499 F/A-18C USS Saratogalta/NAS Cecil Fieldsistä. Sinipukuinen hemmo lensi Hornetin soolon.

 

[ attachment removed / expired ]

 

F/A-18C Hornet 163502 VFA-81 "Sunliners" Hornet oli MiG:in tappaja. Näytöspilottina evl David Conaway (sinihaalarinen). Conawayn faija taisi olla USA:n Kansalliskaartin Ilmavoimien komentaja, jos en väärin muista.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Lt Nick Mongillo tiputti irakilaisen MiG-21:n neljän tonnin pommikuorma päällä. Partiokaveri pisti toisen MiG:in alas Sidewindereillä ja Sparroweilla. Häiriötapauksesta huolimatta Hornetit toimittivat lastinsa kohteeseen....

[ attachment removed / expired ]

 

MiG-21 siluetti on siinä kansallisuustunnuksen ja 410:n välissä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyisikö samasta näytöksestä lento- tai rullauskuvaa legendaarisesta kaksoisdeltasiivestä eli DK:sta? Satuin olemaan esitysvuorossa siellä; väkeä oli paljon ja oli mukava päättää esitys kohti tummenevaa sinitaivasta poltto takapuolessa...

Oi niitä aikoja!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

Valitettavasti ei albumista enää löytynyt. Negoissa on kolme kuvaa, joista kaksi on rullaavasta DK-201 Kakesta Harrierin edustalla. Saataa olla niin, että DK-kuvat olivat joko tummia tai sitten tärähtäneitä/pehmeitä, joten viime siivouksessa ne menivät yli laidan... :P. Pistin paperikuvat viime vuonna uusiin albumeihin, joten silloin tapahtui harvennusta.

 

Itseasiassa täytyy käydä kaiki negat läpi ja pistää muutama kuvatus kehitykseen, jos noi DK-kuvat olivat onnistuneita, niin palataan asiaan. Vuodelta 1993 löytyy sitten jo onnistuteitakin kuvia myös DK-221:sta ja ohjaajasta.

 

 

Tässä pari kuvaa platalta vuonna 1992. Taustalla on DK-201 "Kake".

[ attachment removed / expired ]

 

Vuodelta 1991 löytyy vain juhannuskokon sytyttäminen DK:lla. Ei muuten ollut tunkua kuvaajien keskuudessa silloin ;D.

[ attachment removed / expired ]

 

Vuoden 1993 DK oli DK-221. Kuvat aaton treeneistä, juuri ennen RAF:n koneiden saapumista.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulipa mieleen että ymmärtääkseni tuossa purtsikkakuvassa on koneen puikoissa Passilan Anssi joka myöhemmin menehtyi purjelennon MM-kisoissa Texasissa. Passilan ja Kodaman koneet törmäsivät 1300 metrin korkeudessa. Kodama hyppäsi ja selvisi mustelmilla.

 

Tietääkseni tuo on ainut kerta kun purtsikalla lennettiin näytöstyyliin juhlilla Kauhavalla (noina vuosina) joten siitä syystä näin olettaisin olevan.

 

Tämä siis olettaen että tuo kuva on nimenomaan lentonäytöksestä.

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noniin, näin aattelinkin että vuodelta 1991. Onnettomuus tapahtui elokuussa 1991.

Hämäsi vaan tuo teksti: "Vuodelta 1991 löytyy vain juhannuskokon sytyttäminen DK:lla".

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietääkseni tuo on ainut kerta kun purtsikalla lennettiin näytöstyyliin juhlilla Kauhavalla (noina vuosina) joten siitä syystä näin olettaisin olevan.

 

Tuo taitolentosuoritus jäi lähtemättömästi mieleen. Varsinkin ohjelman lopuksi tehty matala ylilento kuvausvallin yli. Ei mennyt montaa metriä päiden yläpuolella.

Tietysti sekin vaikutti, että olin itse pari vuotta aikaisemmin saanut pursipahvin ja tuo oli ensimmäinen kerta, kun näin purjekoneella väännettyä taitolentoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuva on 1991 lentonäytöksestä.

 

Jos löytyy muita kuvia Kauhavalta vuodelta 1991, niin laitahan esille.  Itse olin tuolloin mukana ihan "firman" käskystä VTeknAU:na esittelemässä LJ-konttia, joten varsinaisen näytöksen seuraaminen jäi vähälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo taitolentosuoritus jäi lähtemättömästi mieleen. Varsinkin ohjelman lopuksi tehty matala ylilento kuvausvallin yli. Ei mennyt montaa metriä päiden yläpuolella.

 

Itsekin seisoin tuolla vallilla tuolloin. Ohjelmaan kuului oikeastaan kaksi matalaa ohilentoa. Ensimmäinen oli tuo vallin yli lännestä itään. Siitä ylös vasemmalle ja toinen ohilento pohjoisesta etelään, jonka jälkeen 180 asteen kaarto ja 35:lle laskuun. Tuossa Jukka Juutilaisen kuvassa on meneillään toinen ohilento. Anssi oli varsin taitava koneenkäsittelijä. Me nuoret ja lapsekkaat purjelento-oppilaat ihailimme häntä suuresti. Harmi, että elämänlanka katkesi sitten niin lyhyeen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos löytyy muita kuvia Kauhavalta vuodelta 1991, niin laitahan esille.  Itse olin tuolloin mukana ihan "firman" käskystä VTeknAU:na esittelemässä LJ-konttia, joten varsinaisen näytöksen seuraaminen jäi vähälle.

 

Muutama kuvatus vielä löytyy vuodelta 1991 ja se oli silloin ensimmäinen visiittini Kauhavan Juhannusjuhlille (heilastelun uhrina). Taisin kaiken kaikkiaan käydä kuusi kertaa peräjälkeen paikan päällä, kunnes rouvaa ei enää kiinnostanut ko. juhlat (joutui olemaan aina kuskina retkueellemme ;D).

 

Ulkolaisia esiintyjiä ei ollut vielä vuonna 1991. Vuodesta 1992 lähtien ulkomaan eläviä alkoikin sitten kertyä paikalle kiitettävästi. Eli tässäpä tätä silloista kotimaan satoa; Vinkoja....

[ attachment removed / expired ]

 

Lisää Vinkoja....

[ attachment removed / expired ]

 

Maanäyttelyn koneet vuodelta 1991.

[ attachment removed / expired ]

 

Muuta kalustoa mm. MG-134 erikoisella maalauksellaan. Kolmessa MiG-21bis koneessa taisi olla puoleen väliin runkoa ulottuva harmaa maalaus.

[ attachment removed / expired ]

 

Midnight Hawks vuosimallia 1991.

[ attachment removed / expired ]

 

Hiutalekeikka jäi tekemättä.... No näkihän ne Mersun perävalot näinkin. Ja hyvä niin  ;).

[ attachment removed / expired ]

 

Ikävä juttu tuo Passilan onnettomuus....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itsekin seisoin tuolla vallilla tuolloin. Ohjelmaan kuului oikeastaan kaksi matalaa ohilentoa. Ensimmäinen oli tuo vallin yli lännestä itään. Siitä ylös vasemmalle ja toinen ohilento pohjoisesta etelään, jonka jälkeen 180 asteen kaarto ja 35:lle laskuun. Tuossa Jukka Juutilaisen kuvassa on meneillään toinen ohilento. Anssi oli varsin taitava koneenkäsittelijä. Me nuoret ja lapsekkaat purjelento-oppilaat ihailimme häntä suuresti. Harmi, että elämänlanka katkesi sitten niin lyhyeen.

 

Villen kanssa samaa mieltä, (samoja lapsekkaita purjelento-oppilaita). Herätti tuo kuva Anssin ohilennosta niin monta mukavaa muistoa mieleen. Piti omat kuvat heti kahlata läpi ja muistella lahjakasta ja mukavaa esikuvaa. Niistä kisoista odotettiin aivan jotain muuta.

 

-Pekka-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä aihe, taisi lopahtaa masentavaan kommenttiini, jonka poistin, koska se ei kuulunut aiheeseen. Jotain täysin muuta:   Enkelsmanneja Haukkojen kanssa

Arrows

[ attachment removed / expired ]

 

???

aina ei onnistu. Kamerat ja erityisesti käyttäjät, on joskus hitaita.

Pena

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nostetaanpa aihe ylös, kun juhannuskin taas lähestyy. Ohessa sekalaisia otoksia juhannuksilta 1991 ja 1992.

 

Ensin Passilan Anssin vallinylitys, 1991.

[ attachment removed ]

 

VN-11:lla lennettiin sooloesitys, 1991.

[ attachment removed ]

 

90-luvun alussa lennettiin vielä säännöllisesti yhdeksän Vinkan osastolla. Tämäkin 1991.

[ attachment removed ]

 

Vuoden 1992 Harrier-ohjastaja.

[ attachment removed ]

 

Hornet-ohjastaja samalta vuodelta.

[ attachment removed ]

 

Näin. Vähän toisintoa jo aikaisemmin nähdyistä, mutta yritetään laitella lisää myöhemmässä vaiheessa. BTW, jos jollain on kuvia 70- ja 80-luvun juhannuksista, niin kovin mielelläni niitä näkisin.

 

T: Ville

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ulkolaisia esiintyjiä ei ollut vielä vuonna 1991. Vuodesta 1992 lähtien ulkomaan eläviä alkoikin sitten kertyä paikalle kiitettävästi.

 

1988 oli Svedujen Viggen ja 1989 Norjalaisten F-5 ...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, norjalainen F-5 oli vieraana vuonna 1989. Valokuva-albumin mukaan konetta lensi majuri Jostein Eidem. Tulopäivän harjoittelu oli vakuuttavannäköistä. Muistan kuinka velipojan kanssa seisottiin vallilla katsomassa, kun pilotti harjoitteli näytösohjelmaansa. Näytöksen loppuun kuului kiitotien suuntainen kylkilento, joka alkoi 17:n alkupäästä ja jatkui koko kiitotien pituuden. Harjoittelupäivänä em. kylkilennon aikana korkeutta oli 20-30 metriä ja se kyllä näytti siitä ampumavallilta katsoen aika hurjalta. Aaton esitykseen minimikorkeus oli sitten lisätty 50 metriin.

 

Kone juuri saapunut Kauhavalle

[ attachment removed ]

 

Maanäyttelyssä oli HW-330. Laitoin siksi, että vielä vanhoilla mojovilla kokardeilla

[ attachment removed ]

 

T: Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässähän se vuoden -88 Viggen taitaa sitten olla... muistaakseni kohokohtina oli lähdöstä matalalla suoritettu nousukierre ja laskussa sitten aikanaan peruuteltiin urakalla.

 

http:

[ attachment removed ]

 

Tässä taas satavitosten vierailu samalta vuodelta, ei tainnut olla juhannuksena, mutta kuitenkin 80- luvun puolella.

[/img]

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla