Kirjoitettu Huhtikuu 14, 2007 Se, hieman aikaa esillä ollut kuva peräsimestä, pisti kuitenkin tämän äijän hiljaiseksi Niin käy meilläkin, kun katselemme palanutta kameraa ja mustuneita vihkisormuksia. HS Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 14, 2007 Sotakoneiden jäännoksiä ovat museot täynnä. Jopa osittain myös lentäjien jäännöksiä (Vyskov). Peräsin näytille ja kuvattavaksi. Turha tunteilu historian tosiasioissa poies. Hautausmaat muistokivineen ovat muisteluita varten...tai sitten olisi voinut dumpata tuon peräsimenkin mullan alle...eikä museon pressun alle. Museon pressujen alla on jo tarpeeksi materiaalia, jota ei kyetä tuomaan tilanpuutten takia näytille. Tai sitten olisi voinut pitää jutun pressujen alla alusta loppuun.... Ufo-jutut ovat siten vaan osittain julkisuuden hakua tai oman ohjelman esimarkkinointia.... Pitäähän jengi saada kiinnostumaan aiheesta . Muutama kuva Vyskovista, ruumiita on tullut Tsekki MiG:en hautausmaalla ja paljon: [ attachment removed ] Museon dirikat kaljalla hautausmaansa edessä.... [ attachment removed ] Terveisiä tuonelasta vuodelta 1945.... [ attachment removed ] Terveisiä tuonelasta vuodelta 1944.... [ attachment removed ] Neukkukaluston alastulopaikkoja.... [ attachment removed ] Ja osia paikanpäältä.... [ attachment removed ] Focke-Wulf pilotin viimeinen leposija näytillä.... [ attachment removed ] B-17 viimeinen leposija menossa näytille.... [ attachment removed ] Tänne...eli CIAF 2006:n. Maassa maan tavalla! [ attachment removed ] Elämä jatkuu! Vaikka Skodan muodossa. Aatuhan kelpuutti rähinävuosinaan vain Skodan tankit Panzereittensa rinnalle . [ attachment removed ] Tänne päätyi myös B-17 co-pilotin viimeinen leposija.... [ attachment removed ] Olen tainnut deletoida ne vitriinikuvat villapaidoista, leskistä, vyönsoljista ja etc., joita Vyskovista löytyi museon vitriineistä. Onhan ne toki rompulla tallessa.... [ attachment removed ] Mutta maassa maan tavalla ja museoissa museoiden tavalla. Tiputtaako euro Vyskovin museon kassaan, vai Hki-Vantaan kassaan...siinäpä kysymys, jota ei tartte omalta kohdalta kauaa miettiä.... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 14, 2007 Sotakoneiden jäännoksiä ovat museot täynnä. Jopa osittain myös lentäjien jäännöksiä (Vyskov). Peräsin näytille ja kuvattavaksi. Turha tunteilu historian tosiasioissa poies. Hautausmaat muistokivineen ovat muisteluita varten...tai sitten olisi voinut dumpata tuon peräsimenkin mullan alle...eikä museon pressun alle. Museon pressujen alla on jo tarpeeksi materiaalia, jota ei kyetä tuomaan tilanpuutten takia näytille. Tai sitten olisi voinut pitää jutun pressujen alla alusta loppuun.... Ufo-jutut ovat siten vaan osittain julkisuuden hakua tai oman ohjelman esimarkkinointia.... Pitäähän jengi saada kiinnostumaan aiheesta . Nyt täytyy lopettaa! Tuli tunnistamattomia äänimerkkejä siitä, että sauna palaa kohta poroksi, jos ei pian sinne mene....mutta toi ufo olikin oma... T: Johan af Grannnnn.... "Ufojutun" sisältö ja aihe tuli jos mainittua, siitä ei sen enempiä, ellei tuo ko. eläkkeellä oleva henkilö halua kertoa asiasta tarkemmin. Kohta muuten minäkin menen pressun alle HS Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 14, 2007 No joo pressujen alle kannattaakin mennä....Ensin lupaa, mutta sitten ei mitään anna... ???? Tässä myös muisteloita tuoneloista Pariisin ilmailumuseosta . Alasammuttujen vainajien työvälineiden jäännöksiä. [ attachment removed ] Samoin.... [ attachment removed ] No pikku provosointiahan tämä on. Sitä vaan en ymmärrä, miksi Dakotan pyrstö pitäisi panna pressujen alle museon säilöön...? Taitaa jo ollakkin siellä pressujen alla.... Tässähän voisi nimenomaan tuoda lisäeuroja museolle laittamalla pyrstö näytille ja markkinoimalla se tiedotusvälineissä selkeästi...! Täytyyhän sitä sen verran businessmiehiä löytyä myös museon miehistä. Turha hurskastelu poies. Omaiset ovat jo nähneet.... Kansi päälle! Osanottoni kärsijöille, mutta siirtykää elämään jo tätä päivää..... Noista jutuista pitää vaan päästä yli henkisellä tasolla. Tuo peräsin on osa Suomen ilmailuhistoriaa ja kuuluu näytille. Kuusiston johdannon voi lisätä museoteksteihin, että "tästä alkoi turvallisempi aikakausi Suomen ilmailussa...etc.". Markkinoikaa nyt hyvät ihmiset jo omaa museotanne tavallisille sukankuluttajille ja tuokaa sitä kautta lisää euroja museon laajentamiseksi! Synteettiset hautajaiset on jo pidetty. Amen! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 14, 2007 Itse olen havainnut että esim. enkklannissa suhtaudutaan aivan eritavoin tuohon lentämiseen ja äkkipyssäykseen, olen sattuneista syistä (iso T) ollut paljonkin sinneppäin yhteydessä, valitettavasti en vielä ole oikeita henkilöitä tavoittanut. Olen kuitenkin todennut että siellä tuollaisesta asiasta puhutaan ja kerrotaan mielellään. Tavoitin nimien perusteella eräänkin jonka mies oli tosiaan tipahtanut lentokoneen kyydissä ollessaan n. 10 vuotta sitten, olisi mieluusti kertonut tuon tarinan ja lähettänyt tutkintakuviakin mutten tuohon niitä tarvinnut joten kiitos ja anteeksi. Olemme onneksi erimoisia sanoo eräs saunasta saapunut eläkeläinen. Pitää tuohon vielä lisätä, puhutaan että Ruåtsissa eletään vielä Karoliinisen sodan aikaa ja heiltä ei Estonia vielä ole unohtunut, eipä tietenkään, eräät asiat eivät unohdu, niitten kummitusten kans on vaan opittava elämään, sanoo eräs asiaa harjoitellut. t:aw Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 14, 2007 Huusin Saksan eBay:stä ZSh-5 kypärän. Pian huutokaupan lopetuksen jälkeen minuun otti yhteyttä netin kautta tsekki ilmavoimien ex-MiG-21 pilotti. Hän ihmetteli kuinka hänen toverinsa kypärä oli joutunut Saksaan (Berliini). Sitä ei tiennyt edes Tsekin ilmavoimien esikunta.... No nyt kuolleen lentäjän kypärä on varastossani/virtuaalisessa museossani kaiken kansan nähtävillä. Ilman sisäänpääsymaksuja.... http://www.saunalahti.fi/cabpilot/czechair.htm Tsekkipilotti toivotti tervetulleeksi CIAF 2007 näytökseen ja oli mielissään siitä, että Jaromirin muistoa kunnioitettiin näin. Otti yhteyttä leskeen ja kolmeen Jaromirin lapseen. Ottakaa opiksi ja unohtakaa suomalainen kyräily ja lupaan/en mitään anna mentaliteetti. Kasvakaa EU-kansalaisiksi... . Lisää Jaromiristä täällä: 1. http://www.afterburner.cz/nehody.html 2. http://www.valka.cz/newdesign/v900/clanek.php?id=10582 Ja noista teräskypäristähän ei tiedä...mitä ne ovat nähneet..... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 14, 2007 Kummassakin onnettomuudessa oli, ohjaamossa, kokeneita konkareita. Miksi ne kumpikin noin päättyivät, voi vain arvailla syitä. Silloin elettiin sodan jälkeistä nousukautta liikennelentämisenkin suhteen. Pilotit olivat totuttautumassa siiviilielämään, rankkojen kokemustensa jälkeen. He lensivät peltimittareilla, ilman autopilottia, ilman Gps:iä yms. Heille oli lähestymismenetelmien sorvaaminen lähinnä perstuntumalla menoa. Silloin vasta muokattiin noita nykyisiä, hyvinkin tarkkoja ja toimivia lähestymis menetelmiä ja vasta myöhemmin saatiin lisää tarkkoja apuvälineitä koneisiin. Mulla toki ei ole mitään kanttia sanoa Koivulahden tapauksesta muuta kuin sen että mikäli minä istun ryyppäämässä baarissa tappiin, ja sen jälkeen lähden parin kaverin kanssa jatkoille, jossa huitaistaan litran konjakkileka tai enemmän vielä kaasarista alas ja nukutaan parin tunnin "yöunet", niin en missään nimessä katsoisi olevani kykenevä auton rattiin, etenkään jos jonkun muun fyysinen ja henkinen terveys olisi siitä riippuvainen. Lentäjillä oli kovat vuodet takana, meidän sukupolvi ei sitä voi kuin yrittää ymmärtää, eikä toivottavasti opitakaan kantapään kautta, tai meidän jälkipolvet, mutta niin se oli koko kansalla tässä maassa silloin. Maassakin kuoleminen ja siltä välttyminen oli ainakin yhtä konkreettista kuin ilmassa tuolloin. Tämä maa oli täynnä ihmisiä joiden nuoruusvuodet, tai jopa lapsuus, perhe, rakkaat, suku, koti, omaisuus oli viety, eikä siitä yleensä selvitty vaurioitta. Viinalla hukutettiin tunteita ja painajaiset vaivasivat... Mutta kaiken kaikkiaan, maalla on helppoo olla viisas kun merellä on vahinko. Onnettomuus on kuitenkin tutkittu parhain mahdollisin menetelmin, eikä mitään teknistä vikaa löytynyt, pilotit olivat parin promillen sikunoissa, eivät olleet levänneet kunnolla, lento oli edennyt väärillä pinnoilla, jnejne Tuossa ei mielestäni kovin paljoa jää jossitteluille sijaa. paremminkin pitäisi vaan yrittää ottaa opiksi, ja ihan varmasti paljon on otettukin. Esim pelastustoimet eivät oikein edistyneet koska käytössä olleella kalustolla ei oikein hyvin paikalle päästy, pällistelemään tulleet ihmiset tukkivat tiet, järjestäytyminen oli heikkoa koska poliisit karhasivat siviileissä paikalle hälytettyinä tulleita palokuntalaisia pois ja palopäällikkö joutui juoksemaan miehiään... Onneksi ilmailussa on turva-asiat hoidettu niin hyvin että yleensä kun onnettomuusraportteja lukee, niin voi todeta että jotta vahinkoon asti joudutaan, tarvitaan melkoinen sarja pienempiä lapsuksia, yleensä eri tasoilla tai todella mittavaa luokaa olevaa välinpitämättömyyttä yhdessä tasossa. Janne Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 1, 2009 Tervehdys Kyllä uuttakin tietoa on tullut. Dokumentti alkaa olla käsikirjoitus vaiheessa. Ehkä yksi mielenkiintoinen asia, eräs kolmantena paikalle tullut henkilö asuu naapurikylässä. Hänellä on varsin hyvä muistikuva paikan päältä. Maarinahaminassa OH-LCA:n metsään "unohtuneen" peräsimen, kävimme talkooporukalla pistämässä kuljetuskuntoon viikko sitten. HS Mielenkintoinen juttu,oikeastaan lähes koko peräosa peräsimineen jäi varsin ehjäksi,vaikka muu osa koneesta hajosi. Juuri tuon takia se ns. musta laatikko sijoitetaan koneiden takaosaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 30, 2010 tapauksesta on kuulemma kulunut 50 vuotta. tänään "pohjanmaan uutisissa" tuli pätkä, jossa pelastustöihin aikopinaan osallistuneita haastateltiin, kun he kävivät kurseikon keskellä sijaitsevalla muistomerkillä puhdistamaassa kivipaaden lumesta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 1, 2011 Huomenna sunnuntaina 2.1.2011 järjestetään Koivulahden kirkossa muistojumalanpalveus, missä Porvoon hiippakunnan piispa Björn Vikström saarnaa, ja sen jälkeen seppeleenlasku onnettottomuuspaikalla. SEppeleenlaskun jälkeen on muistotilaisuus Koivulahden seurakuntatalossa, missä mm. Bo-Sanfrid Höglund (jonka isä sai surmansa) puhuu. Höglund on laatimassa kirjaa onnettomuudesta. (Lähde: ruotsinkielinen seurakuntalehti Kyrkspressen 16.12.2010, missä on Höglundin laaja haastattelu.) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 1, 2011 Kyrkpressen löytyy netistä: ks http://www.kyrkpressen.fi/images/stories/kp1050.pdf Koivulahden lentoonnettomuus ks sivut 1, ja 14-15. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 1, 2011 Huomenna sunnuntaina 2.1.2011 järjestetään Koivulahden kirkossa muistojumalanpalveus, missä Porvoon hiippakunnan piispa Björn Vikström saarnaa, ja sen jälkeen seppeleenlasku onnettottomuuspaikalla. SEppeleenlaskun jälkeen on muistotilaisuus Koivulahden seurakuntatalossa, missä mm. Bo-Sanfrid Höglund (jonka isä sai surmansa) puhuu. Höglund on laatimassa kirjaa onnettomuudesta. (Lähde: ruotsinkielinen seurakuntalehti Kyrkspressen 16.12.2010, missä on Höglundin laaja haastattelu.) Oho, vastasin vahingossa naapuriketjuun samasta asiasta, mutta toivottavasti Koivulahden seurakunta ei yritä kerätä pisteitä itselleen tämän vuosipäivän johdosta? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 3, 2011 Yleiskuva tilaisuudesta [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 20, 2011 Vuonna 1972 menin matkatoimistoon kesätöihin täällä Jyväskylässä. Vasta pari vuotta sitten selvisikin että silloinen esimieheni oli 50 v sitten Aeron Kokkolan toimiston päällikkövirkailija; vieraanvarainen sellainen. Peter Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla