Guest Aaltonen

Bussi kuvausta

436 viestiä aiheessa

No joo kyllähän se vähän nykäsee joo.

 

Taisitte olla Huittisissa. Samoilla vehkeillä tuli itsekin siellä rällättyä  ;). Olikos tuo kuvan auto muuten se Vantaan puolen uusin vehje eli nyt jo kylläkin yli vuoden vanha? Automaatti? Eli nimenomaan tuo paikkuri.

 

Muistan itsekin että tuolla oli niin yksinkertaisesti autosta kiinni miten väistöissä selvisit. Toisella saatoit ajaa reippaamminkin mutta taas toiselle sama nopeus oli jo ajat sitten ollut liikaa! Ajelin nimenomaan samaisen koulutuspuljun kalustolla joskin autot olivat pääasiassa turisti-eagleita. Tahtoo uudestaan; kivaa oli ja opettavaista!  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taisitte olla Huittisissa. Samoilla vehkeillä tuli itsekin siellä rällättyä  ;). Olikos tuo kuvan auto muuten se Vantaan puolen uusin vehje eli nyt jo kylläkin yli vuoden vanha? Automaatti? Eli nimenomaan tuo paikkuri.

 

Muistan itsekin että tuolla oli niin yksinkertaisesti autosta kiinni miten väistöissä selvisit. Toisella saatoit ajaa reippaamminkin mutta taas toiselle sama nopeus oli jo ajat sitten ollut liikaa! Ajelin nimenomaan samaisen koulutuspuljun kalustolla joskin autot olivat pääasiassa turisti-eagleita. Tahtoo uudestaan; kivaa oli ja opettavaista!  8)

 

Joo toi kuvan "hymybussi" auto numero 3 on kai suht uus. Sähköpneumaattinen laatikko tossa on, eli manuaali laatikolla. Se olikin se kaikista liukkain sitten ajellakin tuola. Sitten tämä missä ei ole ABS:siä, on 7 auto.

Ja kyllähän toi tosiaan opetti aika paljon, siinä tulee oikeesti housuun kun 40 nopeudesta menee abs:t rutisten 85m ennen kun pysähtyy. Sitä voi sitte aina miettiä kun esim, kiireinen henkilöauto kuski tööttää eteen ruuhkassa jäisellä lumipyrykelillä ilman vilkkua, että miten käy ja miten käy matkustajille. Oli sitte bussi tai yhdistelmä kyseessä, ei oo niitä kaikista kivoimpia tilanteita. Hyvin tuo päivä avarsi käsityksiä taas kerran.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitä voi sitte aina miettiä kun esim, kiireinen henkilöauto kuski tööttää eteen ruuhkassa jäisellä lumipyrykelillä ilman vilkkua, että miten käy ja miten käy matkustajille.

 

Sulla on aina näitä ihania skenaarioita...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No eiköhän toi ennakoinnin piikkiin mene. Ei se paljoo naurata, jos sulle sanotaan kolarin jälkeen, että mikset ennakoinu ton dösän liikkeitä ku sulla oli aikaa 7 sekunttia pohtia sitä?

 

Esimerkiksi näin:

"mitäs jos toi pyöräilijä tulee tuolta kuitenkin..näkiköhän se mut..Onko mulla tilaa vasemmalla...ahaa vasemmalla kaistalla on auto joo tossa takakulman lähistöllä, no himmaan vähän ni se pääsee ohi ja pyöräilijä näkee senkin samalla ja mulla on aikaa väistääkin vasemmalle jos se tuleekin havaitsematta mua alle.."

 

Onko näitä väärin miettiä tuola kun ajelee?

Sinne vaan aivot offlinessä ja pyöräilijästä yli kun se tulikin alle, mietit jälkeen päin himassa miettien selvisköhän se vai ei....että miksen mä varmistanu sitä, miksen kattonu vasuripeiliä, että onko sielä ketään, nyt ei ollu tilaa väistääkään. Viereinen auto sai pysähtymään, mutta ite en pystyny sen auton takia tekemään muuta kun jarruttamaan ja osuhan se.....

 

Skenaarioita pitää tuola liikenteessä olla, se käy samalla ennakoinnista ja turvallisuudesta. Jos tuola ajaa aivot offlinessä, niin takuulla joku päivä tulee se H-hetki, että kolisee ja yleensä sitten on kiva jossitella ja kattoa peiliin pahimmassa tapauksessa.

Mun mielestä, JOS aisti on toisinaan aika hyvä juttu, siinä voi parhaimmillaan säästää monta vahinkoilmotusta tai jopa henkiä, saati sitten ennakoinnin kautta muutaman litran kakkua.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toki skenaarioita täytyy olla ja ajattelua täytyy löytyä, mutta tuntuu vain, että about kaikissa liikennettä käsittelevissä threadeissa on näitä sun "Mitäs, jos jos..." -viestejäs.

 

No eiköhän toi ennakoinnin piikkiin mene.

 

Tuntuu pikemminkin, että jälkikäteen spekuloit erilaisia tilanteita. Ne skenaariot voi varmasti luoda siellä tien päällä, eikä niitä tarvitse jälki-/etukäteen täällä ihmetellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toki skenaarioita täytyy olla ja ajattelua täytyy löytyä, mutta tuntuu vain, että about kaikissa liikennettä käsittelevissä threadeissa on näitä sun "Mitäs, jos jos..." -viestejäs.

 

Tuntuu pikemminkin, että jälkikäteen spekuloit erilaisia tilanteita. Ne skenaariot voi varmasti luoda siellä tien päällä, eikä niitä tarvitse jälki-/etukäteen täällä ihmetellä.

 

Käyppä sielä autokoulussa eka, ennen kun alat sanomaan miten asioita pitää miettiä....ihan vaan vihjeenä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toki skenaarioita täytyy olla ja ajattelua täytyy löytyä, mutta tuntuu vain, että about kaikissa liikennettä käsittelevissä threadeissa on näitä sun "Mitäs, jos jos..." -viestejäs.

 

Tuntuu pikemminkin, että jälkikäteen spekuloit erilaisia tilanteita. Ne skenaariot voi varmasti luoda siellä tien päällä, eikä niitä tarvitse jälki-/etukäteen täällä ihmetellä.

 

Sami tuossa jo mainitsikin, että se autokoulu voi avartaa paljon myös sinun ajattelumailmaasi ;). Itse ajan tällä hetkellä työkseni N3-luokan autoa ja voin sanoa, että ennakointi on suuressa osassa siinä kun ajat kehää ruuhka-aikaan ja joku tulee S-sarjan mersulla siitä puskurii hipoen eteen, kun on olevinaan muka kiireisempi :P. Puhumattakaan jos sattuu olemaan vielä talvi ja kontti täynnä tavaraa :P.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, ja tosta skenaarioitten rakentamisesta sen verran, että tuut Mika toteemaan jahka nyt kerkeet sinne autokouluun joskus, että ne tööttää sulle kuvan naaman eteen, kertoo tilanteen mistä kaikki alko ja kysyy, että mitä auto A, B, C ja D teki väärin, mitä ne ois voinu tehä toisin tässä tilanteessa, että oltais vältetty 3 ihmisen kuolema.

Sielä kun sanot, että turhia skenaarioita niin voi olla, että tulee lykkäystä sun B kortiin.... ;)

 

Ja tosiaan mun mielestä jokaisen B-kortin omaavan pitäs mennä ajamaan C-ajolupa tai ees kokeilemaan millasta on ajaa tollasta 10m yli 12 tonnin autoa liikenteessä. Aika monella avartuu maailma siinä kohtaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toki skenaarioita täytyy olla ja ajattelua täytyy löytyä, mutta tuntuu vain, että about kaikissa liikennettä käsittelevissä threadeissa on näitä sun "Mitäs, jos jos..." -viestejäs.

 

Tuntuu pikemminkin, että jälkikäteen spekuloit erilaisia tilanteita. Ne skenaariot voi varmasti luoda siellä tien päällä, eikä niitä tarvitse jälki-/etukäteen täällä ihmetellä.

 

Olen Mika hieman skeptinen ja myös pettynyt kommentiisi... Aaltosen Sami on aivan oikeilla linjoilla koska tietää radalla olleena sen että se 50-paikkainen Scania ei todellakaan pysähdy kovinkaan nopeasti liukkaalla... Se rata tienkään vastaa kuin todella äärinmäisiä talvikelejä mutta noihin on varauduttava.

 

Omasta mielestäni isolla kalustolla ajaessa on pakko ajatella juuri "mitäs-jos"-asenteella koska muuten kolisee ja useasti. Itse ajan Kirkkonummelta päivittäin Helsinkiin ja etenkin Länsiväylällä olen saanut liian monta talvella ottaa rahastuslaukusta tahdistimen esiin kun eteen on tyrkännyt bussikaistalle henkilöauto oman vauhdin ollessa 50-60 km/h ja väliä 15 metriä.... Ei noita pikkuautoja viitsisi muotoilla ihan vapaaehtoisesti.

 

Mitäs tällä sitten tarkoitin. Sami on koulutuksessa vielä mutta omaa oikean asenteen raskaalle kalustolle.... Sanokaa kinderikuskit mitä sanotte..

 

Terveisin T.S ( 12 vuotta ammattiliikenteessä)

 

--edit--

 

Pakollinen kevennys... Älä Mika ole edessä kun Sami ajaa perässäsi....( tarkistus... kun sen kortin joskus saat)  ;)

 

--edit--

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No joo jokainen joka on ajanut tai ajaa raskasta kalustoa liikenteessä tietää millasta se on. Se, joka ei oo ajanu, ei voi millään ymmärtää. Niin se vaan on. Itsekin näin "valon" kun eka C-ajotunti oli takana liikenteessä. Sitä oli oikeesti puhki sen päivän jälkeen siitä jumalattomasta ajattelutyöstä. "miten mä ajan tohon mutkaan, ettei kanttarit kolise, pitääkö keulaa kierrättää, joo pitää kyllä joo jaha vasemmalla on auto joo enpäs ihan vielä käännäkkään, ettei mee peräylitys pitkäks...nnoin vähä jarruu noin se meni ohi nyt kääntö juuh..nonii jaha aluevaihteistosta pienipuoli päälle ja joo juu..no joo tohon välii ei kerkee..."

 

Sellasta se on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No joo jokainen joka on ajanut tai ajaa raskasta kalustoa liikenteessä tietää millasta se on. Se, joka ei oo ajanu, ei voi millään ymmärtää. Niin se vaan on. Itsekin näin "valon" kun eka C-ajotunti oli takana liikenteessä. Sitä oli oikeesti puhki sen päivän jälkeen siitä jumalattomasta ajattelutyöstä. "miten mä ajan tohon mutkaan, ettei kanttarit kolise, pitääkö keulaa kierrättää, joo pitää kyllä joo jaha vasemmalla on auto joo enpäs ihan vielä käännäkkään, ettei mee peräylitys pitkäks...nnoin vähä jarruu noin se meni ohi nyt kääntö juuh..nonii jaha aluevaihteistosta pienipuoli päälle ja joo juu..no joo tohon välii ei kerkee..."

 

Sellasta se on.

Kyllä kun aikansa ajelee niin nuokin menee rutiinilla. Itse ajelen tällä hetkellä tälläistä työkseni http://irc-galleria.net/view.php?nick=juzziz&image_id=33522833

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No joo jokainen joka on ajanut tai ajaa raskasta kalustoa liikenteessä tietää millasta se on. Se, joka ei oo ajanu, ei voi millään ymmärtää. Niin se vaan on. Itsekin näin "valon" kun eka C-ajotunti oli takana liikenteessä. Sitä oli oikeesti puhki sen päivän jälkeen siitä jumalattomasta ajattelutyöstä. "miten mä ajan tohon mutkaan, ettei kanttarit kolise, pitääkö keulaa kierrättää, joo pitää kyllä joo jaha vasemmalla on auto joo enpäs ihan vielä käännäkkään, ettei mee peräylitys pitkäks...nnoin vähä jarruu noin se meni ohi nyt kääntö juuh..nonii jaha aluevaihteistosta pienipuoli päälle ja joo juu..no joo tohon välii ei kerkee..."

 

Sellasta se on.

 

Kyllähän tuo menee melkein luonnostaankin, mutta sitten kun kärry lyödään perään niin joutuu jo oikeasti miettimään joskus asioita.

 

Nimim. 7.6.2006 BECE-kortin saanut

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, kyllähän tuo iso auto aina vaatii tekemistä. Kokemuksen myötä tulee toivottavasti sitten myös rutiinia, ettei näitä tartte niin tiedostaen pohtia, vaan se menee siinä rutiinin ohessa. Ja tosiaan toi yhdistelmä on sitten jo aikalailla HUHUH hommaa....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä pari otosta Tampereen keskustasta 19.06.2006. Ei mitään tietoa mikä miitti siellä edes oli ja valitettavasti aikaa ei ollut kuin sen verran että justiinsa ehdin räpsästä nopeasti pari kuvaa.

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

PS. Onpas tuskalliset kuvakoon rajoitukset  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aaltoselle vähän lisää bussien kuvia...  :)

 

Kuvat on otettu tämän kesän linja-autonäyytelyssä, mikä pidettiin Tampereen Pyynikissä Linja-autoliiton liittokokouksen yhteydessä tuossa eilen ja toissapäivänä.

 

Lahti Eagle, joku tykkää - joku ei. Minusta on niitä kauniimpiakin koreja maailmassa. Lisäksi kun Lahtelaisen työnjälki monissa kohdissa on aika ala-arvoista siihen nähden että auto maksaa yli 300 000 euroa...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Sukula on ainakin uudessa autossaan osannut hienosti hävittää sen rumnan soikean ikkunan. Jyrkilähän oivalsi saman jo pari vuotta sitten. Se ikkuna ei minusta yhtään istu auton peräpäähän ja harmittavasti vielä vaikka tilaisit auton ilman takaikkunaa, niin sen paikka näkyy siinä silti. Sininen väri oli ihan komea uutena. Ikävä kyllä kun kyseessä on linjaliikenne auto eikä keikkapeli niin harjapesu päivittäin vie ison osan maalipinnan hohdosta äkkiä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Sukulan auto sisällä. No jaa, istuimet ei oo omasta mielestäni Lahtelaisessa mitkään mukavat. Lisäksi auto oli penkitetty aika tiuhaan -80 cm jaolla joten itse en ainakaan innolla olisi änkeämässä kyytiin, kun kilpailija liikennöi samalla markkina-alueella 10 cm väljemmällä istuinjaolla. Mutta jotain kehitystä sentään tapahtunut kun ovat osanneet hankkia ilmastoinnin nyt viimeisen pari vuotta autoihinsa. Helsingistä Jyväskylään kolmisen tuntia 40 asteen kuumuudessa kesähelteellä kun ei oo mitään matkustusmukavuutta...

 

[ attachment removed / expired ]

 

VDL:n Jonkheere oli tehty niin korkeakoriseksi autoksi, että vessa oli saatu sijoitettua ovimonttuun siten,e ttä se ei vienyt yhtään paikkaa autosta pois. Oli kyllä aika koiran koppi... Keskivessat pitäis muutenkin kieltää lailla.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jonkheere oli ihan särmikkään näköinen edestä, perä oli vähän keskeneräisen oloinen ja väkipakolla suunnitellun näköinen. Auto tuntui aika korkealle ja massiiviselle vieressä seisten, kun kylkipinnat olivat täysin sileät.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kausalalaisen Kiitokorin näkemys. "Look's little bit old-dated" oli eka asia, mikä tuli mieleeni. Auto oli ulkoa kenties markkinoiden rumimpia.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tämän kesän näyttelyn museobussi oli Wiiman korilla oleva hetku-Volvo.

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Sitten suomalaista bussiosaamista parhaimmillaan: Volvo 9700 HD. Harmi, että Volvo ostettuaan Carruksen otti yhden alustamerkin politiikan käyttöön. Carruksen kori yhditettynä Scanian alustaan olisi vielä tänä päivänäkin jotain... Saksalaiset on olleet fiksumpia: Man Neoplanin omistajana antaa edelleen valita moottoriksi Mersun asiakkaan niin halutessa. "Moottori/korimieltymykset eivät saa olla kaupanteon esteenä" on saksalainen myyntimiehen filosofia ja siitä sais ruotsalaisetkin ottaa mallia.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kaksiakselin tuuppariversio. (=Mieleisen yhdistelmä.) Itse en ole koskaan ollut mahurin kannattaja kun sinä on kovempi moottorimelu sisälle matkustamon ja keskelle sijoitettuna se kantautuu koko autoon.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Lietolainen Carrus -siis nykyinen Volvo - tekee kyllä työnjäljeltään parempilaatuista kamaa kuin Lahden autokori. Muotoilukin on edustavampaa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Länsilinjojen rahtihirmu, johon oli saatu ahdettua yli 40 kuutiota rahtitilaa peräkopin avulla.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Samainen auto sisältä. En tiedä johtuiko verhoiluvärien sävyistä, mutta tää oli tosi avaran tuntuinen. Edelleen tähän mutu-kommentteihin liittyen täytyy kyllä todeta, että carruksen TS-2000 istuin on todella mukava istua verrattuna lahtelaiseen.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Volvo käyttää aina markkinoinnissa pehmolelunalleja. Uusin versio näytti tälle.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kuljettajan työympäristö Volvossa

 

[ attachment removed / expired ]

 

Stadilaisille tuttu katuri. Man:nin katuri on ehdottomasti markkinoiden parhaimman näköinen katuri.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Oma suosikkimerkkini linja-autoissa ylitse kaiken: Setra. Kyseessä lähiliikenteeseen tarkoitettu MultiClass sarjan auto. Väri oli makea.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Saman tehtaan pitkänmatkan auto ComfortClass.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tyypillinen pieni keski wc - ainoa harmittava takaisku... Mutta onneksi saa takavessallakin halutessa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kuljettajan paikka. Ergonomialtaan ehdottomasti alan kärkeä

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tämä auto ei jätä merkkiänsä matkustajille epäselväksi...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Sukulaisuus saman Evobus-konsernin Setraan on Mersun Travegossa muutenkin kuin tekniikalta näkyvää

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ja Travego ulkoa nähtynä. Suunnilleen saman hintaisena kuin vastaava Lahden autokorin korittama Scania, ei minulle ainakaan jäisi valinnan vaikeutta.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Espanjalainen Irizar

 

[ attachment removed / expired ]

 

Peräpää tuo jotenkin mieleen A-sarjan mersun...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tässä nämä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Expressbus Porin Linja-autoasemalla 14.6. Vanhalla HP:n digipokkarilla otettu joten laatu ei ihmeellinen ole..

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aijjajii mitä kuvia  :P Kiitosta! Hienoja nämä kaukomatkabussit, ei sille vaan mitään maha.

Tuootaa toi Manni, jota näkee Helbillä paljon, on sitten käsittääkseni 15 metrinen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään oli vuorossa vähän liukastelua näin kesäpäivän kunniaksi.

On se hurja tunne kun 12 tonnia lähtee 6 pyörä sladiin tosta ohi mennen..... tai liukuu 40 vauhdista 85m abs:sät päällä.....

 

Siis onko toi vehje vaan 12 tonninen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen Mika hieman skeptinen ja myös pettynyt kommentiisi... Aaltosen Sami on aivan oikeilla linjoilla koska tietää radalla olleena sen että se 50-paikkainen Scania ei todellakaan pysähdy kovinkaan nopeasti liukkaalla...

 

Mielenkiintoista oli liukkaan kelin radalla kun ajettiin täysperällä, missä ei ollut kärryssä ABS:ää, oikealle kaartavaan mutkaan 50km/h vauhdilla niin että piti pitää keula koko ajan mutkan suuntasesti. Ei siinä mitään pystynyt tekemään kun kärry koitti lähteä ohittamaan vasemmalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noi sarven päässä roikkuvat peilit on kyllä ihan hirveitä. Tuskanhiki valui koko ajan Kouvolan keskustassa vaikka suht tilava paikka onkin. Ne 12m kyllä taipuu sentilleen mihin pitääkin mutta ne peilit siellä edessä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Palatakseni vielä tuohon raskaan kaluston ajovaatimuksiin, niin ei se tosiaan ole henkilöautoa kummoisempaa ajamista, kun tulee kokemusta. Itselläni tosin on kokemusta vain pienistä kuorma-autoista (intin maastokuorkit) ja yhdestä isosta scaniasta jossa oli pieni keskiakseliperävaunu. Mutta isojahan ne on silti, ei siitä pääse mihinkään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä pari otosta Tampereen keskustasta 19.06.2006. Ei mitään tietoa mikä miitti siellä edes oli ja valitettavasti aikaa ei ollut kuin sen verran että justiinsa ehdin räpsästä nopeasti pari kuvaa.

 

 

Kiitos noista kuvista Janne!! Näytti kuvissa olevan pari vanhempaa Westendin Linjalaista ja vieläpä Espoon Auton vanhat värit vanhalla kalustolla! Todella mahtavaa!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noniin, nyt saa onnitella. Tänään 29.6 napsahti D-kortti taskuun. Voi pojat tätä tunnetta, nyt sitä ollaan sitten niin bussikuskia, että huhuh.  :)

Ja tällä 3. autollahan se kortti napsahti.  :)

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noniin, nyt saa onnitella. Tänään 29.6 napsahti D-kortti taskuun. Voi pojat tätä tunnetta, nyt sitä ollaan sitten niin bussikuskia, että huhuh.  :)

Ja tällä 3. autollahan se kortti napsahti.  :)

 

Onneksi olkoon! Sullahan alkaa kohta kirjaimet loppumaan kesken. ;) Ehkäpä sitä joku päivä itsekin tulee D hankittua. Saa nähdä. En kylläkään ole aikonut autoalalle suuntautua. Paitsi nyt olen moto-au:na valtion leivissä ja lomat ajelen tällaista pikkukaveria.

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään