Guest Aaltonen

Bussi kuvausta

436 viestiä aiheessa

Noniin, nyt saa onnitella. Tänään 29.6 napsahti D-kortti taskuun. Voi pojat tätä tunnetta, nyt sitä ollaan sitten niin bussikuskia, että huhuh.  :)

Ja tällä 3. autollahan se kortti napsahti.  :)

 

 

Onneksi olkoon Sami ja tervetuloa joukkoon ...eh... kirjavaan!  ;) Siitä se lähtee. Olikos sulla työpaikka jo alla? Kuten mainittua K:nummella tarvitaan ammattitaitoisia heppuja!  :D

 

Teemu S.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo kiitosta vaan tuota joo on tässä työharjottelupaikka jo olemassa, Concordialle Espoon varikolle maanantai aamuna lähtö. Vähän kyllä pohdituttaa, miten sitä pärjää, etenkin tämä rahastus/myyntilaitteen ihmettely mietityttää.

No kaipa se siitä menee  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän kesän näyttelyn museobussi oli Wiiman korilla oleva hetku-Volvo.

width=800 height=600http://www.flightforum.fi/discussion/index.php?action=dlattach;topic=52608.0;id=56977;image[/img]

5174339.jpg

 

Etsi ylläolevista kuvista viisi eroavaisuutta...  ;)  ;D

 

 

bussikuski2.jpg

 

Tuohon aikaan ei kuskeja paljon mukavuuksilla hemmoteltu. Ei ilmastointia, ohjaustehostinta, painonappiautomaattia tai muita turhia härpäkkeitä. Iso ratti ja pitkä vaihdekeppi takasivat käsille tarpeeksi töitä ajomatkan aikana. Ja vaihteiston vaatimattoman sykronoinnin takia jalatkin saivat varmasti riittävästi liikuntaa.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Urakkanuppi lienee laiton - vai kuinka?

 

Omaan ohtaanhan se kopsahtaa, jos sattuu  ;)

Jos nykymittapuun mukaan aletaan katsomaan vanhojen ajoneuvojen ohjaamojen turvallisuutta, niin löytyy varamasti monta "hengenvaarallista" asiaa...

Taitaa olla tuossa ajopelissä nupista ihan oikeaakin hyötyä? Uudemmissa on lähinnä koristeena.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo kiitosta vaan tuota joo on tässä työharjottelupaikka jo olemassa, Concordialle Espoon varikolle maanantai aamuna lähtö. Vähän kyllä pohdituttaa, miten sitä pärjää, etenkin tämä rahastus/myyntilaitteen ihmettely mietityttää.

No kaipa se siitä menee  :)

 

Muista että Buscom on kuin pajatso.. kun sen kerran opit hakkaat lopun lonkalta!  ;) Meillä on MVWllä myös Buscom mutta luonnollisesti hieman eri ohjelmalla. Enemmän olisin huolissani noiden reittien opettelusta! ;) No ei vaan, hyvin se menee.  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Urakkanuppi lienee laiton - vai kuinka?

Eipä siitä ole katsastuksessa huomautettu. Ja oikeasti siitä joutuu joskus tiukemmissa käännöksissä ottamaan melkein molemmin käsin kiinni...  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt täytyy kyllä kirjoitella kun kerran Sukulankin bussi saatu tänne kuviin. Itse olen aina pitänyt jollakin tapaa Sukulan busseista. En tiedä johtuuko se siitä, että se oli aikanaan "se" ainoa firma jonka busseissa ei tullut huono olo. Mitä tulee bussin ahtauteen niin itse olen pitänyt Sukulan penkeistä paremmin kuin Koiviston. Bussit ovat olleet ilmastoituja 90-luvun puolivälistä lähtien omasta mielestäni. Vanhat romut jäivät ajamaan joksikin aikaa pieniä reittejä kuten Helsinki-Mäntsälä(vanha lahdentie) tai Jyväskylä-Lahti(erikoishidas, Meni vanhaa vanhaa E4 tietä pitkin)

 

On tietenkin mahdollista, että bussista on mennyt ilmastointi rikki kesken ajon tai kuski on unohtanut laittaa sen päälle. Näin ainaskin omalla kohdallani oli viime kesällä kun kuski oli kaikessa tohinassa unohtanut ilmastoinnin. Käynti kuskin juttusilla auttoi.

 

T: 5 kertaa vuodessa Helsinki-Kuhmoinen väliä bussilla matkustava sekä muutaman kerran vuodessa Jyväskylään bussilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sukulalla ei ole ollut 90-luvulla ilmastointia autoissaan. Yhtiö piti vielä viime vuosiin asti tiukasti kiinni politiikastaan koneellisen ilamnstoinnin suhteen. Syy asenne muutokseen tuli vasta sen myötä, kun mukavuutta haluavat matkustajat alkoivat käyttämään vaihtoehtoisia kulkutapoja. (Siirtyivät esim. junaan ja kilpailijoiden kyytiin). Tämän seurauksena he ovat nyt asentaneet muutamiin autoihin jälkikäteen kuluneen kahden vuoden aikana uudishankintojen lisäksi ilmastoinnin. Nämä jälkiasennetut autot tunnetaan "Mäntsälän autoina" (yhtiöllä on varikot Lahdessa ja Mäntsälässä.) Yhtiö oli myös hanakasti aikoinaan linja-autojen WC:tä vastaan ja oli viimeisiä senkin käyttöönottajia pikavuoroliikenteessä.

 

On myös tärkeä muistaa, että linja-auton katolla oleva kyhmy ei aina ole merkki ilmastoinnista. Useat sekoittavat kattokanavapuhalluksen ja ilmastoinnin. Kattokanava puhallus vain painaa ilmaa. Koneellinen ilmastointi myös jäähdyttää sen.

 

Sukulan kalusto (auton kylkinumeron mukaisessa järjestyksessä), Eaglet ovat pääasiallisia, aktiivisia pikavuoroautoja Helsinki-Lahti-Jyväskylä välillä. Tämän hetkinen tilanne:

 

1, AFB-454, Volvo B10M, Delta Star 301, 1990, ei ilmastointia

 

2, GAP-272, Volvo B10M, Delta Star 301, 1991, ei ilmastointia 

 

3, UFI-806, Volvo B10M, Delta Superstar, 1990, Telibussi, hankittu käytettynä (2000 luvun alussa), Sukulan ensimmäinen ilmastoitu auto (koska kone oli valmiina edellisen omistajan hankkimana)

 

4, LIB-542, Volvo B10M, Lahti 560 Eagle, 1998, ei ilmastointia  

 

5, BYS-746, Volvo B10M, Lahti 560 Eagle, 2001, jälkiasennettun ilmastointi pari kesää sitten   

 

6, XIB-355, Volvo B10M, Lahti 560 Eagle, 1998, ei ilmastointia

 

7, XIB-928, Volvo B10M, Lahti 560 Eagle, 1999, ei ilmastointia 

 

8, XYP-780, Scania K124 6x2, Lahti 560 Eagle, 2002, telillä, ei ollut alussa ilmastoinnilla, asennettiin jälkeenpäin pari kesää sitten, kun yhtiön alkuperäinen sovellus ilamstoinnin ja normaalin kattokanavatuuletuksen välimuodosta ei ollut niin toimia, kuin oli toivottu.

 

9, XNF-172, Scania K114, Irizar Century 12.35, 2003, myyjän esittely auto, oli valmiiksi ilmastoinnilla

 

10, VGB-336, Scania K113, Delta Star 501, 1995 , ei ilmastointia

 

11, GBY-303, Volvo B10M,, Lahti 560 Eagle, 1996, ei ilmastoinita  

 

12, FHP-349, Scania K114, Lahti Eagle, 2006, telillä, ensimmäinen Sukulan itsensä ilmastoinnilla alusta alkaen hankkima auto.

 

14, GBY-309, Volvo B10M, Lahti 560 Eagle, 1996, ei ilmastointia  

 

15, XIB-742, Scania K124, Lahti 540 Falcon, 1999 , ei ilmastointia

 

Kysymysmerkki tarkoittaa että asiasta ei ole 100% varmuutta juuri nyt tähän hätään. Yhtiö ei ole kuitenkaan kiinnostanut niin paljoa tässä vuosien varrella. Mutta selvitän ton ilmastointijutun nyt lähipäivinä loppuun, kun kerta aloitinkin. Mutta sen voin sanoa täydellä varmuudella, että jos listan kysymysmerkkiautossa on kylmäkone, niin se on tullut siihen jälkiasennettuna viimeisen kahden vuoden aikana -ja se on ehkä parissa noista listan kysymysmerkillisistä. 90-luvulla yhtiöllä ei ollut yhdessäkään autossa ilmastointia.

 

EDIT:

 

Sain nyt sitten suoritettua kalustotarkistuksen Sukulan autojen suhteen. Ei muuta muutosta kuin kysymysmerkit otin pois autoista mistä en ollut varma. Lista ei muuttunut tarkistuksen myötä vaan asiat oli niinkuin jo pari vuotta sitten noiden vanhempien autojen osalta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo kiitosta vaan tuota joo on tässä työharjottelupaikka jo olemassa, Concordialle Espoon varikolle maanantai aamuna lähtö. Vähän kyllä pohdituttaa, miten sitä pärjää, etenkin tämä rahastus/myyntilaitteen ihmettely mietityttää.

No kaipa se siitä menee  :)

 

---off-topic--- ( sorry )

 

Tsemppiä maanantaille .... en halua pelotella mutta ajattelin laittaa esimerkiksi omat vuoroni tältä viikolta:  :)

 

Ma-To 14.00-22.15 - tauko 0.5 h

Pe 06.20 - 20.20 - tauko 1.5 h ( lue yht 14 h, on muuten luvallista TESin mukaan poikkeustapauksissa )

 

Huomioi ihmeessä paljonko on tullut to-pe yönä nukuttua kun työmatkoihin menee 20 min suuntaansa.... Toivottavasti et törmää ihan heti samaan.  ;) Noh mutta jos duuni alkaa sapettamaan ( lue minä tänään ) luottamusmies on juuri sitä varten...  ;)

 

Teemu S.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei aina sitä samaa YTV-peruskauraa... :)

 

Telikaksikerrosbussi ja haitaribussi Dublinissa

[ attachment removed ]

 

Castano, ja taaempana joku Optare -pikkubussi. Derry

[ attachment removed ]

 

Wanha Leyland, joita olikin vielä aika paljon täällä liikenteessä. Äänimaailma hieman erilainen kuin nykybusseissa... Belfast

[ attachment removed ]

 

Vielä vanhempi, onko tää ny sit Routemaster ihan vaan? Belfast

[ attachment removed ]

 

Scania-Irizar, Belfast

[ attachment removed ]

 

Peruskauraa tämmöiset, mitä nyt vähän räikeä väritys. Belfast

[ attachment removed ]

 

Glasgowsta Edinburghiin tällaisella...

[ attachment removed ]

 

Flygbussarna-yhtiöllä oli ihan kivan näköinen bussi Skavstasta Tukholman keskustaan, mutta siitä ei tullut otettua kuvaa pimeyden ja väsymyksen takia. Sen sijaan tässä Vikingterminaaliin minut vienyt "vanttool" (tuollaisena minä olen tuon logon aina lukenut). Tukholma

[ attachment removed ]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Sen sijaan tässä Vikingterminaaliin minut vienyt "vanttool" (tuollaisena minä olen tuon logon aina lukenut).

 

En ole siis yksin! ;D Tuosta yhdestä bussista tuli mieleen Germanwingsin pinkki T-Com-väritys.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole siis yksin! ;D

 

Mikä se muka oikeesti sitten on? VANHOOL? Se on mulle aina "Vanttool" olkoonkin sitten oikeasti mikä vaan! ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se VanHool on: http://www.vanhool.be/. Vähän sama asia kuin mäkihyppykisoissa näkyvä Hafferöder... vai Hasseröder... ??? Oikeasti se on Hasseröder: http://www.hasseroeder.de/ :)

 

Ja seuraavaksi varmaan lyttäät lapsuudesta asti kantamani uskomuksen ja sanot että siinä punakultaisessa kotimaisessa karkkiaskissa ei luekaan gifu... ;D (sorry, nyt meni reippasti offtopic  :-[)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli tuosta armeijan bussikalustokuvasta mieleen, että 90-luvulla noita pikku-MAN:neja oli myös yksi rekkarilla mikä oli GAY-XXX (numeroita en muista). Se oli tavallaan hauska ilmestys... Ja muistankohan oikein, että rekkarikin oli (huumori mielellä?) vielä kiinnitetty MAN:in merkin yläpuolelle, jotta lukiessa järjestys olisi oikea... Ehkä joku muistaa paremmin. Kyllä varmasti täällä on niitä, joilla on ollut kunnia istua sen kyydissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Leylandeistä tuli mieleen lapsuus pääkaupungissa.

 

Joskus 50/60-luvullahan HKL hankki niitä "lättähattu"Leylandeja, jotka taisivat olla ensimmäisiä HKL:n busseja, joissa moottori oli lattian alapuolella. Ja nokan profiili oli vähintäänkin erikoisen näköinen, joku "räystäs" siinä nokassa taisi olla.

 

Löytyyköhän mistään vaikka museosivustosta sellaisen kuvaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis vähän tämäntapainen räystäsnokka kuin tässä aussien Leyland Leopardissa, mutta siitä, kenen tekemä HKL:n vastaavien kori oli, ei ole hajuakaan:

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osataan sitä Venäjälläkin: http://www2.lut.fi/~johytone/Novgorod/9106.jpg. Helsingin Bussiliikenteen logot ja Tallinkin mainokset komeilevat edelleen kyljissä, vaikka kyseinen "hanuriwiima" palvelee tätä nykyä Novgorodin liikenteessä, n. 150km Pietarista kaakkoon. Pääkaupunkiseudun liikenteestähän nuo siniset laatikko-Wiimat poistuivat lopullisesti kesäkuun lopussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tälläinen oli Kaarinan Honkkarin parkissa. Antakaas palautetta kuvasta. Eka kuva järkkärillä! Tarpeeksi terävä, tarkennus kohdillaan ym.. Kiitos  :)

 

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään