Kirjoitettu Heinäkuu 9, 2006 Tälläinen oli Kaarinan Honkkarin parkissa. Antakaas palautetta kuvasta. Eka kuva järkkärillä! Tarpeeksi terävä, tarkennus kohdillaan ym.. Kiitos Kappas vanha 20-sarjan Lahtelainen Lahden Liikenteen omissa väreissä. Taitaa sit olla ainoa noissa väreissä ensimmäisen alukorin lisäksi... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 16, 2006 mutta siitä, kenen tekemä HKL:n vastaavien kori oli, ei ole hajuakaan: Jäi kovasti vaivaamaan kyssärisi. Tiesin vielä nähneeni ja muistelin, kuka niitä oli tehnyt, mutta piti saada ensin selvitettyä juttu. Mulla on kuvia (ei tosin itse otettuja) ja olisin laittanut tähän, jos omistaisin skannerin, mutta tähän hätään ei onnistu. Uskoisin, että ottamalla yhteyttä SLHS:ään eli Suomen linja-auto historialliseen seuraan, saisit kuvia heidän arkistostaan. Heillä niitä ainakin on, enkä usko että asialle olisi estettä. Ainoa kuva, minkä löysin netistä, on samaisen seuran sivuilla: http://www.slhs.fi/museo/TuKL8.jpg Olin hieman kahden vaiheilla oliko kori turkulainen vai tamperelainen. Kyseiset korit teki turkulainen Autokori Oy, joka sittemmin tunnettiin Delta Plan ja Carrus -nimillä. Nykyinen nimi koritehtaalla on omistajansa mukaan Volvo Bus Finland Oy. (EDIT: Niin, "masennuin", kun huomasin vasta innokaan penkomisen jälkeen, että vastauksen koritehtaasta olisin saanut helpommin ja nopeammin menemällä heti seuran nettisivuille kuin penkomalla kaappieni pohjia...) Kyseiset korit, jotka ovat kuvauksesi mukaisia, ovat AU02 ja AU04. Myös AU01 mallissa oli alareunassa pienemmät ikkunat, mutta ne eivät tehneet tuota räystästä vaan olivat ylempien tuulilasien kanssa samassa asennossa. AU02 oli tuotannossa vuosina 1961-63 ja sitä on koritettu ainakin Leyland Royal Tiger LCRT 1-1 alustalle. AU04 oli vuosina 1966-67 tuotannossa ja alustana ainakin Leyland Panther PSUR 1-1L. Nämä kyseiset löytämäni yksilöt olivat tosin Turun kaupungin liikennelaitoksen, mutta todennäköisesti samanlaisia kuin pääkaupunkiseudun. Leyland oli yhteenaikaan suhteellisen suosittukin linja-auto alusta. Ongelmaksi tuli Punnan arvon julmettu nousu, mikä teki autoista kalliita huoltaa ja omistaa. Tästä syystä ne katosivat suhteellisen nopeasti menetetyn suosion vuoksi. Samanlaisen kohtalonhan koki moni englantilainen henkilöautokin. Linja-auto puolellla englantilaiset moottorit heräsivät vasta vuonna 1985 uudelleen henkiin vuosikymmenen loppuun asti, kun Koiviston Auton omistama linja-auto tehdas Kabus käytti autojensa voiman lähteenä englantilaisen Gardnerin moottoreita. Vaikka Gardner ei ole koskaan ollut suurelle yleisölle tuttu merkki, on se yksi maailman vanhimpia Diesel-moottorien valmistajia. Yhtiö on kamppaillut viimeisen kymmenen vuotta suurissa vaikeuksissa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 17, 2006 Kiitos Gröndahlin Villelle vastauksesta. Juuri tuo kuskin ikkunoiden räystäsmäisyys on jäänyt lapsuudesta mieleen, koska se erosi huomattavasti muista samanaikaisista HKL:n bussien malleista. Silloin aikoinaan asuin Käpylässä ja niitä liikennöi ainakin Koskelantietä käyttävillä linjoilla 51 ja 52 ja muillakin, jotka jatkoivat sitä kautta Oulunkylän ja Maunulan suuntaan, muistaakseni 54, 56 jne. Postinumerouudistuksen myötähän 50-alkuisista linjoista tuli sittemmin 61, 62 jne, mutta se on taas toinen juttu. Silloin, kauan sittenhän busseissakin oli vielä rahastajat ja sisään mentiin ainoastaan takaovesta. Bussit olivat sodanjälkeisessä Suomessa lähes aina ääriään myöten täynnä (useat vuorot pyyhälsivät pysäkkien ohitse "täynnä/fullsatt"-kyltti asetettuna nokassa olevaan telineeseen) ja kuskin penkin takana, josta me nassikat mieluiten tarkkailimme liikennettä, oli vaakasuora tanko jonka äärelle pääsemiseksi täytyi käyttää rajumpaa kyynärpäätaktiikkaa Erittäin elävästi on jäänyt mieleen myös rahastajien vakiohuuto täydessä bussissa: "Eteenpäin käytävällä, framåt på gången" jota huudettiin usein kurkku suorana Voi niitä aikoja. Vaikka en nyt välttämättä haluaisi elää niitä uudelleen, tungos busseissa oli usein sietämätön ja erinäisetkin vanhemmat miehet kopeloivat usein naisia ja tyttöjä sensuroiduista paikoista EDIT: lisätään yksi kerran täydessä bussissa kuultu huumorinpätkä: Niihin aikoihin työssäkäyvät miehet, joilla muuten lauantaikin oli usein työpäivä ennen siirtymistä 5-päiväiseen työviikkoon, ottivat töihin eväät kotoa mukaan lounaaksi. Yksi mies huusi takaoven vaivoin sulkeuduttua: "Mun munat jäi oven väliin" Kävi ilmi, että kyseessä olivat miehen eväspussin kananmunat... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 17, 2006 Juu, eipä tuossa mitään. Mukavahan sitä on auttaa jos vaan pystyy. HKL:stä ja 60-70 luvusta on itselläkin tavallaan muistoja vaikka se ei nyt suoraan omaan lapsuuteen liitykään. Omistin 90-luvun lopussa kuplan ja sinne kun oli helppo mennä luvatta, niin en edes koskaan harkinnut minkäänlaista radion hankintaa. Sattui sitten niin mukavasti, että erään sukulaiseni hyppysiin tuli vanha osittain palanut HKL:n bussi, mikä oli ollut jonkun paikkakunnan palokunnan harjoitusvälineenä ja nty päätynyt sitten purkuun. Siivosin siitä itselleni välittömästi talteen hienot metalliset maalatut merkit kuten "puhelu kuljettajan kanssa kielletty/samtalat med föraren förbjudet" ja "tupakointi kielletty/rökning förbjudet". Kyltit olivat ruuvikiinnitteiset joten ne olivat ihan asialliset verrattuna nykyisiin tarroihin - ja kaikenlisäksi radion paikan kokoiset. Valinnan vaikeus vain teki sen, että kiinnitin sitten toisenkin vielä hanskalokeron kanteen. Kavereistani kyltit olivat hauskat. Lisäksi siivosin auton keulasta helsingin kaupungin vaakunan parempaan talteen - sekin kilpi kun oli tyylikkäästi tehty ja maalattu. Sille tosin en sen kummempia ole tehnyt ja lojuu nykyään jossain vintin pohjalla... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 17, 2006 kuskin penkin takana, josta me nassikat mieluiten tarkkailimme liikennettä, oli vaakasuora tanko jonka äärelle pääsemiseksi täytyi käyttää rajumpaa kyynärpäätaktiikkaa Tuosta muuten vielä muistui omasta lapsuudestani 80-luvulta Lahden seudulta mieleen ajanjakso kun jouduimme/saimme ala-asteella kulkea oman koulumme remontin vuoksi toiseen kouluun bussilla. Meillä oli lähes joka aamu sama kuljettaja joka oli erittäin lapsimyönteinen vanhempi mies. Hän jäikin pari vuotta sen jälkeen eläkkeelle. Hänellä oli aina sama vanha hetku-Volvo ajokkina, jossa oli makea iso "norsunluuratti". Me kersat aina tapeltiin siitä kuka sai istua hetkun moottorikopan päällä siinä auton aitiopaikalla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 18, 2006 Savonlinnassa tuli kuvattua upea Setra. Yksinkertaisesti tyylikäs ilmestys. 1. [ attachment removed ] 2. [ attachment removed ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 18, 2006 Tikkurilan aseman vieressä oli hetki sitten parkissa tämä erittäin asjanmukainen Volvo 9700. [ attachment removed ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 15, 2006 "...lähiön viehken teli Volvo oli hän... ja joka hetki tahdoin ajaa sitä yhä enemmän....minut huumasi tuo Volvo ihanin tuulen mennen.... " Eli tässä vähän Jokeria. Tämä Jokeri liikenne alkoi virallisesti viime sunnuntaina ja nyt näitä sitten näkee jos näitä haluaa mennä katsomaan, Westend-Itäkeskus linjalla. Sattumalta tässä oli illalla kamera mukana, joten miksei parit kuvat samantien nopeesti ottamaan, valo oli vaan ihan suoraan edestä, joten ei kovin hyviä kuvia tullut. [ attachment removed ] Ja sieltähän se tulloo... 8) [ attachment removed ] "Ei muuta ku morjesta vaan" [ attachment removed ] [ attachment removed ] Ja loppuun huonolaatunen "sideshotti"... [ attachment removed ] Pitää kyllä joskus mennä paremmalla ajalla ihmettelemään. Niin ja autosta pari faktaa: Volvo on merkki, moottori 6 sylinterinen 12 litranen Euro 5 Diisseli, 340hv, 1200Nm, 6- lovinen automaattiaski, kääntyvä teliakselisto, pituutta lähes tulkoon 15m, korkeutta 3,3m, leveys 2,5m. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 15, 2006 Pitää kyllä joskus mennä paremmalla ajalla ihmettelemään. Niin ja autosta pari faktaa: Volvo on merkki, moottori 6 sylinterinen 12 litranen Euro 5 Diisseli, 340hv, 1200Nm, 6- lovinen automaattiaski, kääntyvä teliakselisto, pituutta lähes tulkoon 15m, korkeutta 3,1m, leveys 2,5m. Oisit jo sunnuntaina mennyt kuvaamaan, kun oli komeasti Suomen liput laitettu katolle. Sattumalta osui heti sunnuntaina tuon kyytiin. Pysäkkien odotusaikanäytöt toimivat ainakin silloin vähän satunnaisesti pätkien. Valvontakamerat busseissa olivat ainakin minulle uusi juttu, mutta mikäs siinä jos häiriöitä ja töhryjä vähentää. Raitiovaunutyyppinen pysäkkinäyttö bussin sisällä oli myös kätevä. Näkyi kuljettajalla olevan myös tekniikkaa edessään, kun jonkinlainen karttanäyttö näytti koko ajan reittiä ja bussin sijaintia... olisiko tuo sitten se mediassa puhuttu järjestelmä joka kertoo kuljettajalle, että mennäänkö myöhässä vai edellä. Ilmastointia olisin kyllä kaivannut näihin hienoihin Jokereihin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 15, 2006 Joo ne liput oli maanantaina myös. Ja en kerenny yksinkertasesti. Kun noita duunin pihalla kuitenkin näkee niin... Mutta tekniikasta, ilmastointia ei ole, kattokanavapuhaltimet on. Syystä, että todennäkösesti ei kestäis tuo ilmastointi, etenkään kesällä. Ovet auki, kiinni, auki kiinni kokoajan, tuskin kestäisi. Ja tuo kuljettajan näyttö, arvasit oikein. Helmi on nimi ja näyttää vähän pysäkkejä ja tosiaan kuinka paljon olet edellä tai jäljessä aikataulusta. Töhryjen takia ne kamerat sielä on, hyvä vaan niin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 16, 2006 Töhryjen takia ne kamerat sielä on, hyvä vaan niin. ja kuskien turvallisuuden. Kuulemma aika paljon on kuskeihin kohdistuvaa väkivaltaa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 16, 2006 Eli tässä vähän Jokeria. Tämä Jokeri liikenne alkoi virallisesti viime sunnuntaina ja nyt näitä sitten näkee jos näitä haluaa mennä katsomaan, Westend-Itäkeskus linjalla. Oli muuten aika neuvostotyylistä propagandaa YTV:llä Jokerista. Kehtasivat väittää poikittaisyhteyksien paranevan, vaikka menivät samalla lakkauttamaan poikittaisen seutulinjan 522, joka suurimmalta osaltaan ei ollut päällekkäinen linja Jokerin kanssa. Ja kaiken huipuksi 522:sta oli tähän asti ajettu rinnakkain Jokerin kanssa, mutta nyt sitten mystisesti kun ostettiin uudet bussit Jokerille sitä ei mukamas enää tarvittu... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 16, 2006 ja kuskien turvallisuuden. Kuulemma aika paljon on kuskeihin kohdistuvaa väkivaltaa Joo, kamera olikin sijoitettu töhryjen kannalta tosi huonoon paikkaan etuoven yläpuolelle kuskin viereen. Siitä kyllä oli isoja tarroja ympäri bussia, mutta jos joku huomaa missä kamera on niin ei se esim. penkin taustojen töhrimistä huomaa. Kuljettajan turvallisuus on toki olennaista, mutta voisi olla toinenkin kamera jossain takana (en ainakaan nähnyt kuin sen yhden). Oli muuten aika neuvostotyylistä propagandaa YTV:llä Jokerista. Kehtasivat väittää poikittaisyhteyksien paranevan, vaikka menivät samalla lakkauttamaan poikittaisen seutulinjan 522, joka suurimmalta osaltaan ei ollut päällekkäinen linja Jokerin kanssa. Ja kaiken huipuksi 522:sta oli tähän asti ajettu rinnakkain Jokerin kanssa, mutta nyt sitten mystisesti kun ostettiin uudet bussit Jokerille sitä ei mukamas enää tarvittu... Minun mielestäni yksi paksu ja tiheä runkolinja on parempi kuin kaksi ohutta ja harvaa osin päällekkäistä linjaa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 16, 2006 No joo ottamatta kantaa YTV:n asioihin, niin vaikka tämä uusi Jokeri jätti esim, Keilaniemen väliin, sinne ajaa nykyään 510 ja 512A ajaa sen reitin nykyään Westendin päässä. Ja tosta kamerasta, niin eiköhän se ihan hyvin nää koko bussin, saattaa olla että näkee jopa osan kuljettajastakin, en tiedä. Mutta hyvä homma, että noita kameroita tulee. Ja tosta väkivallasta, niin enimmäkseen yölinjoilla sitä örisiää on. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 16, 2006 Onhan nuo bussit ihan komeita vehkeitä kanssa. Varsinkin jotkut isommat chartterit ja modernit kaupunki linjurit. Tässä nyt vajaa viikko sitten otettu kuva...kuvasta selviää aika hyvin, että mistä se on ainakin otettu. [ attachment removed ] Kyllä näitä dösiä kuitenkin katsoo mielummin ulkopuolelta, kuin sisäpuolelta. Karmeita muistoja, kun joskus viime kesänäkin noilla viellä matkustin. Lähinnä karmeeta oli matkustaa siinä kello 16.00 jälkeen kaupungin (Turun) sisäisillä linjoilla, kun bussi on aivan täynnä väkeä, sitten kun viellä jotkut älypäät eivät millään suostu menemään sinne bussin takapäähän seisomaan, vaikka kuski kuinka huutaisi, että menkää taaksepäin...valitettavasti nuo bussit täytyy aina tunkea niin täyteen ihmisiä, että kellään ei ole enään mukavaa. Sitten siihen ruuhka-aikaan, kun pieni 5 km:n matka kestää ikuisuuden ja lisää ihmisiä tulee kyytiin joka 300 metrin välein ja lopulta porukkaa on niin paljon sulloutunut siihen bussiin, että siellä ei aina pysty oikeasti enää liikkumaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 16, 2006 Minun mielestäni yksi paksu ja tiheä runkolinja on parempi kuin kaksi ohutta ja harvaa osin päällekkäistä linjaa. Kenties noin, mutta nythän tilanne ennen 522:n lakkauttamista ei suinkaan ollut tuollainen. Jokerin vuoroväliin uudet bussit eivät taida vaikuttaa mitenkään, (muistaakseni ainakaan, ja vaikka jokunen vuoro olisikin tullut Jokerille lisää, niin ei se tähänkään mennessä ole ollut ohut ja harva linja) 522 puolestaan ei nyt ollut mitenkään harvaliikenteinen linja muuten kuin viikonloppuisin jolloin ajettiin kaksi lähtöä kummastakin suunnasta tunnissa. Kaiken huipuksi linjat olivat päällekkäisiä ainoastaan Pitäjänmäki-Leppävaara välillä, mikä ei kummankaan linjan tapauksessa ollut edes puolta linjan pituudesta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 16, 2006 Pitäjänmäki-Leppävaara osastollahan menee vaikka mitä linjaa kestustaan, 231,270,248 ja Pitäjänmäessä oon useesti ajellu 360 perässä ym. Kyllä sieläkin niitä menee, Jokeri menee myös saman pätkän Haagan ympyrään asti tosiaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 16, 2006 Kyllä Jokerilinjalla busseja riittää ruuhka-aikaan, monesti saattaa ~1 km matkan aikana Pitäjänmäentiellä nähdä kuusikin 550:n bussia. Suomen liput olivat kyllä hienot maanantaina. Näkisin mieluusti näiden uusien bussien korvaajina jonkinlaiset raidekulkuneuvot. Itse ei tule Jokeria käytettyä kuin silloin tällöin matkalla töistä Huopiksen asemalle. Ei taida kauaa kestää, ennen kuin raskas käyttö jättää jälkensä. Kyllä tällä seudulla bussit kuluu ihan tuhottoman nopeasti. Ihan toista verrattuna esim. Tampereeseen. Hyvä katsoa muutes busseissa ikkunoiden väliin tiivistyneen veden kulkua ikkunalasien välissä. Omaa kivaa viihdykettä esim. yöbussissa. Joo saa nähdä miten tämä raskas käyttö syö noita laitteita, toistaseks kaikki mennyt käsittääkseni hyvin. Katsotaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 24, 2006 Bussi kuvia nämäkin vaikka virtuaali sellaisesta. Kaikkea se suomipoika keksii, tehdä nyt linjavaunu vuosimallia 1980 autopeliin, johon toiset tekee Lamboja ja Bemuja ynnämuita vihaisia asfaltin nielijöitä. Vaan on kyllä linjuriautossa tunnelmaa, kun Nurnburgringin Nordschleiffeä kiertää iso diisseli muristen. Hieno malli ääniä myöden. Peli on siis: [ attachment removed / expired ] Ja itse kaunokainen Leyland Leopard varustettuna Lahti 31 korilla. [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] Mallissa ei ole kojelaudassa kierroslukumittaria, kun ei kuulemma ole ollut esikuvassakaan. [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] -taito Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 8, 2007 Ajattelin tässä vaihteeksi taas kuvata vähän busseja. Tällä kertaa lähemmässä esittelyssä Jokeri-linjalla palveleva Volvon tämän hetken paikalliskaluston lippulaiva, 8700 teliversio. [ attachment removed / expired ] Alkuun tekniset tiedot : MITAT Pituus 17,73m Leveys 2,55m Korkeus 3,13m Akseliväli 7,125m+1,4m Peräylitys max 1,4m MOOTTORI Volvo DH12E 340hv, EURO5, 1200Nm (6 sylinterinen, 12L) VAIHTEISTO 6 Lovinen Volvon automaattilaatikko, ZF6HP604 NBS VETOPYÖRÄSTÖ Välitys suhde 5,29:1 JOUSITUS Elektronisesti ohjattu täysilmajousitus, erillisjousitettu matala etuakseli, sivuniiaus, tason nosto. JARRUT Elektronisesti ohjatut (EBS) levyjarrut etu - ja taka-akselilla, ASR luistonestojärjestelmä RENKAAT 295/80R22,5 Bridgestone POLTTOAINESÄILIÖ JA AdBLUE 410L, 60L PAIKKAMÄÄRÄ JA MUUTA 54+4 klahvi-istuinta +49 seisoja paikkaa, kokonaismatkustaja luku 103 HELMI paikallusjärjestelmä, Webasto. Elektronisesti rajoitettu maksimi nopeus 82kmh. [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] Auton juljettajan paikan ergonomia on yksi parhaista, joita olen ajanut. Kaikki tarvittavat nappulat löytyvät välittömästi ohjauspyörän lähettyviltä, ovat helppoja sekä loogisia käyttää ja myös kevyitä. Ohjauspyörä on sopivan iso sekä paksukehäinen, jonka vuoksi siitä saa hyvän otteen. Mittaristo on kaikissa vuorokauden ajoissa selkeä luettava, myös mittariston taustavalon säätö sekä näytön kirkkauden säätö helpottavat työntekoa merkittävästi. [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] Tässä muutama kuva kuljettajan paikalta, mitä sieltä siis näkee. [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] Matkustajilta saatu palaute on ollut positiivista. Uusi Jokeri Volvo on miellyttänyt kyydin pehmeydellään sekä matkustajatiloillaan, myös sisustuksen persoonallinen ilme on saanut kiitosta. [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] Teknisissä tiedoissa mainittiin auton peräylitys. Tämä tarkoittaa siis sitä, miten paljon auton perä lähtee sivuttaissuunnassa kiertämään, kun ratista käännetään kaikki tappiin ja nostetaan jarru. Maksimissaan tämä määrä on 1,4m, joka on erittäin paljon. Perän kierron nopeutta ja yllätyksellisyyttä lisää myös 30kmh nopeuteen asti ohjauksen mukana kääntyvä teliakselisto. Jos hosuu ja unohtaa tämän tarkistaa, ei liene vaikea arvata seurauksia, tässä muutama kuva havainnollistamaan asiaa. [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] Jos kuvassa näkyvää asfalttin saumakohtaa käyttää havaintoviivana, peräylityksen määrä tulee hyvin esille. [ attachment removed / expired ] No millainen tämä lähestulkoon 15m pitkä linja-auto on ajaa? Vastaus ehkä hieman yllättävä. Auto on yllättävän kevyt ja miellyttävä. Mielettömän pituuden luulisi aiheuttavan ongelmia, mutta todellisuudessa ahtaissa paikoissa kääntyvä teliakselisto auttaa erittäin paljon auton taittamisessa vaikkapa Pitäjänmäen aseman lipeillä olevan ahtaan oloisen kiertoliittymän läpi ajamisessa. Oikea tilanne nopeus, sekä ajatustyö ennen ympyrään ajamista ovat avaintekijöitä, oikealla ajolinjan valinnalla reunakivetyksiin jää liki 30cm eroa, vaikka paikka on ahdas. Kiitos kääntyvän teliakseliston. Muutenkaan valtavaa peräylitystä ei liiemmin huomaa, auto tulee vähän kuin itsestään mutkissa kunhan vaan muistaa oikeat ajolinjat. Volvon käytös on miellyttävää, hyvin rauhallista. Voimaa on tarjolla riittävästi, kuten 1200Nm vääntölukemat kertovatkin jo. Jarrut ovat erittäin miellyttävät ja hidastin on automaattisesti mukana jokaisessa jarrutuksessa. Kun tällä autolla oppii ajamaan, pienellä ennakoimisella ei jarruihin liiemmin tarvitse edes koskea, riittää hidastimen kautta tehty jarrutus ja taas on matkustajillakin mukavempaa. Volvo on myös hiljainen, isoin melu lähtee rengasmelusta, seuraavaksi moottorin melu kun vaikkapa pysäkiltä lähtee takaisin liikenteen sekaan. Auto on suuntavakaa ja jousitus sopivan tanakka, mutta samalla isoissa heitoissa mukavan pehmeä. Terävimmät kuopat tuntuvat kyllä, mutta lähes 20 000kg massassa se on ihan selvää, että raaemmat montut tuntuvat. Ohjaamosta on hyvä näkyvyys, peilit ovat riittävän isot ja tuulilasinpinta-ala laaja, toki kuolleita kulmia löytyy paljon, mutta niin näissä vaan tuppaa jokaisessa linja-autossa tai rekassa olemaan. Peilit ja pilarit syövät paljon näkyvyyttä, joten kuljettajan on oltava tarkkana, etenkin jalankulkijoitten kanssa. Kuljettajan penkin säädöt ovat juuri niin riittävät, kuin tälläiselle yli kahden tunnin kierrokselle voi olettaa, ajo-asennon saa monipuoleisten säätöjen ansiosta hyväksi. Ohjaus on kevyt sekä palauttaa riittävän hyvin. Yhteenveto: Volvo on todella onnistunut tämän 8700LE:n kehityksessä. Etenkin uusi EURO5 tekniikka tuo selvän kilpailuedun Scanian kalustoon nähden. Auto on luotettava ja varma työväline. Kuljettaja viihtyy kuin myös matkustajat. Ehdottomasti YTV alueen parhaita linja-autoja tällä hetkellä. Volvon 8700:sia voi bongata Pohjolan Liikenteeltä, Veolialta, Concordia Buss:lta sekä viimeisimpänä HELB hankki kymmenisen autoa liikenteeseensä. [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 8, 2007 Kun tuossa lyö pitkät päälle, niin palaako nuo kaikki kolme valoa, vai pelkästään kaksi reunimmaista? Ihan siistinnäköinen masiina. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 8, 2007 Komeita ja teknillisiä laitteita nuo linja-autotkin ovat nykyisin, tuollaisellakos itse makkaraa leivän päälle hankit?, sen verran kuitenkin kysymyksentynkää, että onko nuissa uusissa busseissa myös nuo matkustaja penkit yhtä ohuita ja kovia ja samanlaisella minimijalkatilalla varustettuja kuin näissä nykyisissäkin vanhemmissa?, kuvissa näyttää hyvältä, mutta jonkun kerran olen tästä Pähkinärinteestä mennyt töihin tuolla 51:llä, niin on kyllä oolut selkä ja polvet jumissa tuonkin 3-vartin matkan jälkeen , kuljettajalle nuo ovat varmaan melko mukavia työkaluja, mutta toisaalta minkälaista on muuten nykyisin linja-autonkuljettajan ammatti pk-seudun liikenteessä varsinkin pe-lauantai myöhäisillassa, saako siinä kuulla ja nähdä kaikke syntymän ja kuoleman väliltä?, sorry meni tämä runoilu jo vähän ot. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 8, 2007 Aika jännä, että vaikka autolla on pituutta 15 metriä, ei edelleenkään ole saatu kunnon peilejä laitettua. Ovat sentään saaneet jo takaäärivalot. Vaikka eivät kunnon sarven päässä olekaan, niin näkyvissä kuitenkin. Ehkä ne bussien perätkin alkaisi pikkuhiljaa pysymään ehjinä.. Asiallisen näköinen vessa muuten. Peilit lähinnä itkettää. EDIT: Eipä tuon mittaista autoa varmaan saisi edes katsastettua ilman kääntyvää teliä? Ainakin rahapyörät kuluisi hyvin, kun joka mutkassa kanittaisi pirusti vastaan.. Taitaa kyllä olla ZF:n laatikko, eikä Volvon.. Ja vielä sellaist, että kirjoititko Sami varmasti tuon kaiken itse? Kuulostaisi vain siltä, kuin olisi suoraan mainoksesta kopioitua osittain, eikä oikein istu kirjoitustyyliisi joka on yleensä vähintäänkin säännöllisen epäsäännöllisen sekava.. EDIT2: Onkos tuossa vehkeessä telinkevennintä? Varmaan mukava vessa ajaa talvikelillä liukkaalla teli alhaalla ilman kuormaa. Ainakaan ei tarvitse ihmetellä jos lyö joutilasta kun koittaa pysäkillä lähteä peilijäältä liikkeelle kaasu pohjassa.. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 9, 2007 Eipä tuon mittaista autoa varmaan saisi edes katsastettua ilman kääntyvää teliä? Ainakin rahapyörät kuluisi hyvin, kun joka mutkassa kanittaisi pirusti vastaan.. Ei saa rekisteriin ilman kääntyvää teliä. Nykyiset EU-normit sallivat linja-autojen suurimmiksi pituuslukemiksi 13,5 m (2-akselinen auto), 15 m (3-akselinen auto) ja 18,75 m (3-akselinen nivelauto). Käytännössä vain nivelautot voidaan rakentaa tuohon maksimimittaan perinteisin neuvoin: 2-akseliset takamoottoriautot ovat käytännössä noin 13-metrisiä eli pituudesta joudutaan vähän tinkimään ja teliauton rakentaminen täysimittaiseksi vaatii ohjaavaa tukiakselia. Kyse on kääntyvyydestä. Auton pitää pystyä kiertämään ympyrää eräänlaisen EU-donitsin sisällä. Tämän donitsin mukaan katusuunnittelijat sitten piirtävät katuja ja kaikkien ajoneuvojen koko EU:ssa pitäisi pystyä ajamaan näillä normikaduilla. Totuus ei ihan sitten vastaa teoriaa. Onkos tuossa vehkeessä telinkevennintä? Varmaan mukava vessa ajaa talvikelillä liukkaalla teli alhaalla ilman kuormaa. Ainakaan ei tarvitse ihmetellä jos lyö joutilasta kun koittaa pysäkillä lähteä peilijäältä liikkeelle kaasu pohjassa.. Autossa on telinkevennin, joka on tarkoitettu juurikin helpottamaan liikkeellelähtöä liukkaalla kelillä. Kevennin kytkeytyy automaattisesti pois päältä kun nopeus kasvaa ja sitä käytetään vain tarpeen vaatiessa, ei koko ajon ajan. Menneen talven kokemuksien perusteella - olen siis yksi Samin työtovereista - voin sanoa, että tämä uusi auto on turvallinen ja helppo ajaa talvikeleissä. Nimenomaan jarrupuolella tuntuu tapahtuneen kehitystä ja aikaisemmin valmistettuihin busseihin verrattuna ABS toimii huomattavasti sivistyneemmin näissä autoissa. Kelin mukaan kun ajaa, niin ei ole tarvinnut suurista nopeuksista pysähtyessä vielä ABS:n apuja, mutta se viimeinen vaihe jäiselle pysäkille saavuttaessa tapahtuu entistä hallitummin. ABS on mukana vielä aivan hiljaisessakin nopeudessa, jolloin pyörät eivät lukkiudu ja auto lähde liukumaan minne suuntaan katu sattuu kulloinkin olemaan kallellaan. Lisäksi ajotuntuma on napakka ja tunnokas eikä tällä autolla ole hirmuista taipumusta puskea kaarteissa ja käännöksissä. Vanhemmille, etenkin Scanian "takatuuppareille" on tyypillistä, että ne alkavat puskea hyvinkin herkästi. Kaikenkaikkiaan uudet Jokeri-Volvot ovat olleet minunkin mieleeni - niin kuljettajan kuin matkustajankin paikalta kokeiltuna. Isoimpina miinuksina minä olen kokenut rajoittuneen näkemän kuljettajan paikalta taakse vasemmalle ja Niko Korpelan mainitsemat pienet peilit. Matkustamon istuimista voin Nikolle sanoa, että noiden ohuiden "peltikuppien" ansiosta matkustamossa on väljää, pitkäjalkaisillekin riittää tilaa. Auton takaosassa lattia nousee kyllä varsin korkealle, joten varokaa päätänne. Samille kiitos ansiokkaasta työstä, esittelyssä on paljon hyviä kuvia! - Lauri Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 9, 2007 Kun tuossa lyö pitkät päälle, niin palaako nuo kaikki kolme valoa, vai pelkästään kaksi reunimmaista? Vastataanpas vielä Janille. Samin kuvissa näkyikin kojetaulun ajovalokatkaisimesta kuva. Siinä näkyy kaksi ajovaloasentoa, tavallinen ja eräänlainen plus-tila. Kun kytkee vain ajovalot päälle, niin kaukovaloista uloimmat syttyvät viikseä vetämällä. Kaikki neljä kaukovaloa saa päälle vain kun kääntää ajovalokytkimen plus-asentoon. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla