Guest Aaltonen

Bussi kuvausta

436 viestiä aiheessa

Matkustamon istuimista voin Nikolle sanoa, että noiden ohuiden "peltikuppien" ansiosta matkustamossa on väljää, pitkäjalkaisillekin riittää tilaa. Auton takaosassa lattia nousee kyllä varsin korkealle, joten varokaa päätänne.

 

Jalkatilat on kyllä väljät, mutta ainakin itseäni matkustajan näkökulmasta häiritsee eniten penkkien selkänojien lähes pystysuora asento. Muilta osin nuo sitten ovatkin erittäin miellyttäviä kulkuvälineitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika jännä, että vaikka autolla on pituutta 15 metriä, ei edelleenkään ole saatu kunnon peilejä laitettua. Ovat sentään saaneet jo takaäärivalot. Vaikka eivät kunnon sarven päässä olekaan, niin näkyvissä kuitenkin. Ehkä ne bussien perätkin alkaisi pikkuhiljaa pysymään ehjinä.. Asiallisen näköinen vessa muuten. Peilit lähinnä itkettää.

 

EDIT: Eipä tuon mittaista autoa varmaan saisi edes katsastettua ilman kääntyvää teliä? Ainakin rahapyörät kuluisi hyvin, kun joka mutkassa kanittaisi pirusti vastaan.. Taitaa kyllä olla ZF:n laatikko, eikä Volvon.. Ja vielä sellaist, että kirjoititko Sami varmasti tuon kaiken itse? Kuulostaisi vain siltä, kuin olisi suoraan mainoksesta kopioitua osittain, eikä oikein istu kirjoitustyyliisi joka on yleensä vähintäänkin säännöllisen epäsäännöllisen sekava..

 

EDIT2: Onkos tuossa vehkeessä telinkevennintä? Varmaan mukava vessa ajaa talvikelillä liukkaalla teli alhaalla ilman kuormaa. Ainakaan ei tarvitse ihmetellä jos lyö joutilasta kun koittaa pysäkillä lähteä peilijäältä liikkeelle kaasu pohjassa..

 

Tästä peiliasiasta voisin jotain tarinoida. Kyllä noilla peileillä pärjää loppuenlopuksi ihan hyvin. Mun mielestä kyse on enemmänkin asennointi kysymys kuin puute. On totta, niin kuin Lauri tuossa mainitsi; voisivat ne paremmatkin olla, mutta kun olen työpäivien aikana seuraillut muiden (Veolia, HELB, Westendin-Linja) bussien peilejä ohi mennen vaikkapa liikennevaloissa ihmetellessä, eivät ne niissäkään sen kummosemmat ole kuin meillä Concordialla. Veolialla on Scaloissa laajakulmapeilejä mukana myöskin, Helbillä joissain saattaa sellanen löytyä, mutta pääsääntösesti YTV alueen linja-autojen peilit ovat tuon kaltaisia mitä tässä Volvossakin on kiinni. Helbillä taitaa olla osassa busseja ja nyt saaduissa uusissa 8700:sissa sähköpeilit, ainakin kovasti siltä näyttä kun on seurannut asiaa. Silti se peilin pinta-ala ei sen isompi ole kuitenkaan.

 

Mun mielestä näillä pärjää hyvin, tottakai katveita jää ja ei missään linja-autossa ole samanlailla peilejä kuin näissä isommissa rekoissa ym. Edes Charter busseissa ei ole välttämättä tuon isompaa pinta-alaa peileissä, vaikka laajakulma löytyykin. Näin olen asiaa seuraillut kun on aikaa ollut.

 

Jaa vai kirjotustyyli hämää....no joo tekniset tiedot on otettu suoraan ohjekirjasta, muuten ihan omaa tekstiä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Komeita ja teknillisiä laitteita nuo linja-autotkin ovat nykyisin, tuollaisellakos itse makkaraa leivän päälle hankit?, sen verran kuitenkin kysymyksentynkää, että onko nuissa uusissa busseissa myös nuo matkustaja penkit yhtä ohuita ja kovia ja samanlaisella minimijalkatilalla varustettuja kuin näissä nykyisissäkin vanhemmissa?, kuvissa näyttää hyvältä, mutta jonkun kerran olen tästä Pähkinärinteestä mennyt töihin tuolla 51:llä, niin on kyllä oolut selkä ja polvet jumissa tuonkin  3-vartin matkan jälkeen >:(, kuljettajalle nuo ovat varmaan melko mukavia työkaluja, mutta toisaalta minkälaista on muuten nykyisin linja-autonkuljettajan ammatti pk-seudun liikenteessä varsinkin pe-lauantai myöhäisillassa, saako siinä kuulla ja nähdä kaikke syntymän ja kuoleman väliltä?, sorry meni tämä runoilu jo vähän ot.

 

Hmm äkkiseltään kun mainitset olleesi Pähkiksessä 51:sen kyydissä, tulee mieleen se, että olet todennäköisesti taittanut taivalta uudella Ikaruksella, jossa on erilaiset penkit kuin näissä Volvoissa. Ikaruksen penkit, ainakin vanhemmissa Ikaruksissa ovat kyllä hieman kovat, myönnetään. Sen mitä olen Helb:n kalustolla Helsinkiin matkustellut, voin sanoa että ne penkit on samanlaiset kuin vanhemmissa Ikaruksissa, eli kovat ja aika vaatimattomat.

Jokeri penkit kyllä on ihan eri maata, lupaan sen.  :)

 

Työnä tämä on kyllä hyvin vastuullista ja ammattitaitoa vaativaa työtä. Yhtään samanlaista päivää ei eteen tule ja liikenteen tapahtumat pitää vaan yksinkertaisesti pystyä kohtaamaan viileänä, prosoitumatta vaikka edessä tapahtuisi mitä. Itse en mitään kovin vaikeaa asiakaspalvelutilannetta ole kohdannut, mutta kyllähän ihmisiä joka lähtöön on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koskas nää Veolian (oletettavasti) tanskasta ostetut paskat häviää? Siis ne keltaiset/oranssit.

 

Ne häviävät viimeistään kun tulevat 16 vuoden ikään eli 2010 tai aiemmin jos Veolia ei voita tarjouskilpailussa mitään linjoja niille. Autot ovat kuitenkin matalalattiaisia ja Veolialla on vielä autoja, joissa on ovilla porrasaskelmia, joten nuo korkealattiaiset autot poistuvat todennäköisesti aiemmin, jos niille ei töitä satu löytymään.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan mukavia nämäkin kuvat, vaikka ei noi bussit oikein sytytäkkään. Muuten en kyllä bussilla matkusta, jollei oikeastaan aivan pakko ole...sen verran epämukavia nuo vempeleet ovat.  :P Jalkatilat lähes aina aivan kaameat. Sitten jos joskus kello 15-17 aikaan joutuu matkustamaan jossain kaupungissa bussilla (lähinnä Turusta kokemusta), niin se tungos, kun bussi sullotaan aivan täyteen porukkaa, niin on jotain niin kaameaa, että ei oikein kesä helteellä varsinkaan houkuta. Muutenhan toki hyvä asia vain, että ihmiset käyttävät julkista liikennettä ja busseja, mutta on se minusta kyllä usein niin kamalaa matkustamista, että oksat pois.  :thmbdn:

Joskus toki, kun on matkustanut vaikka jollain pidemmän matkan Expressbussilla, niin on voinut kokea positiivisen yllätyksen, kun bussista löytyy vaikka päivän Iltasanomat ja Iltalehdet, penkit ovat mukavat, jalkatilaa riittää ja auto ei ole lähelläkään täynnä...tällöin matkustaa ihan mielellään bussilla...näin on tosin käynyt ehkä kerran koko elämässäni.  :laugh: 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ne häviävät viimeistään kun tulevat 16 vuoden ikään eli 2010 tai aiemmin jos Veolia ei voita tarjouskilpailussa mitään linjoja niille. Autot ovat kuitenkin matalalattiaisia ja Veolialla on vielä autoja, joissa on ovilla porrasaskelmia, joten nuo korkealattiaiset autot poistuvat todennäköisesti aiemmin, jos niille ei töitä satu löytymään.

 

 

 

Ja etenkin kun ovat saaneet läjän uusia Scaloja liikenteeseen, niin varmaankin nämä kaikista heikommassa hapessa olevat Sähvle Volvot poistuvat tieltä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Erinomainen dokumentointi, Sami. Samaten kiitos myös Laurille tarkennuksista; eipä mulla ole juuri noihin lisättävää.

 

Ja asianomaisten kolleegana, noin 15 vuotta bussia YTV-alueella ajaneena, voin kyllä todeta tuon Volvo B12BLE-teli/8700 olevan alan ehdoton huipputuote nykyään. Siis katuri- ja lähiliikennebusseista. Hyviä työkaluja on aiemminkin ollut, mutta tuolla on tosiaankin ilo ja vaivaton tehdä töitä. Myös matkustajat viihtyvät. Kuluvana vuonna niiden osuus kasvaa, kun viimeisen YTV-kilpailukierroksen uuden liikennöintisopimukset astuvat voimaan syysliikenteen alkaessa elokuussa. Scala on kaukana tuosta laadusta, valitettavasti.

Lisäksi syksyllä tulee samankaltaisia, mutta 2-akselisia Volvoja. Niissä on sama kori, mutta moottori on vain 7-litrainen Deutzin valmiste, jota Volvo nykyään käyttää. Nykyisen AD-Blue-tekniikan (urea puhdistaa päästöt) ansiosta kummatkin saavuttavat Euro5-tason päästöissään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Työnä tämä on kyllä hyvin vastuullista ja ammattitaitoa vaativaa työtä. Yhtään samanlaista päivää ei eteen tule ja liikenteen tapahtumat pitää vaan yksinkertaisesti pystyä kohtaamaan viileänä, prosoitumatta vaikka edessä tapahtuisi mitä. Itse en mitään kovin vaikeaa asiakaspalvelutilannetta ole kohdannut, mutta kyllähän ihmisiä joka lähtöön on.

 

Tuo oli erittäin hyvin sanottu, mukava kuulla tuollaista kuskilta. Täytyy myöntää, että tätä ketjua lukemalla olen saanut teistä ammattikuskeista oikein positiivisen kuvan.  :)

Joskin käsittääkseni teidän alalla on vähän ongelmana se, että kun henkilöstöpulaa on, niin sitten ajamassa on sellaistakin porukkaa, joka ei asiakaspalveluun välttämättä sovellu.

Mutta tuo ei ainakaan tässä kirjoittelleita näyttäisi koskevan.

 

Täytyypä sekin vielä todeta, että kun tuolla liikennekeskustelussa aina välillä kritisoidaan Samin isoa kommenttimäärää, niin pitää kyllä muistaa että ammattilainen on tuolla liikenteessä

päivät pitkät ja siinä kyllä varmasti ehtii tulla eteen jos jonkinlaista valopäätä liikenteessä. Noita kun sattuu itsellekin silloin tällöin, vaikka pääasiassa ajan vain työmatka-ajoa n. 20 minuttia suunta.

 

- Ville -

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Erinomainen dokumentointi, Sami. Samaten kiitos myös Laurille tarkennuksista; eipä mulla ole juuri noihin lisättävää.

 

Ja asianomaisten kolleegana, noin 15 vuotta bussia YTV-alueella ajaneena, voin kyllä todeta tuon Volvo B12BLE-teli/8700 olevan alan ehdoton huipputuote nykyään. Siis katuri- ja lähiliikennebusseista. Hyviä työkaluja on aiemminkin ollut, mutta tuolla on tosiaankin ilo ja vaivaton tehdä töitä. Myös matkustajat viihtyvät. Kuluvana vuonna niiden osuus kasvaa, kun viimeisen YTV-kilpailukierroksen uuden liikennöintisopimukset astuvat voimaan syysliikenteen alkaessa elokuussa. Scala on kaukana tuosta laadusta, valitettavasti.

Lisäksi syksyllä tulee samankaltaisia, mutta 2-akselisia Volvoja. Niissä on sama kori, mutta moottori on vain 7-litrainen Deutzin valmiste, jota Volvo nykyään käyttää. Nykyisen AD-Blue-tekniikan (urea puhdistaa päästöt) ansiosta kummatkin saavuttavat Euro5-tason päästöissään.

 

Hyvä että kelpasi. Olin tosiaan jo muutaman kuukauden tollasta Jokeri esittelyä mietiskellyt, nyt sitten oli sopivasti aikaa tehdä sellanen. Scalasta itse on vaikea mennä sanomaan, satama-linjalla sitä olen pyöritellyt ja Länsiväylää ajanut ees takasin, joten tarkempaa analyysiä en pysty sanomaan. Mutta sen mitä nyt satama pyörityksessä sitä on ajanut, saisi ratti ainakin isompi olla, myös ovitikku saisi toimia helpommin. Positiivisena taas nään tämän uusimman Scalan polkimet, varsin asialliset käyttää. Mutta yleisesti sille ei vaan mitään mahda, että Volvon ratissa viihtyy paremmin, ainakin näillä ajomäärillä mitä Scalaa olen ajanut.

Ovista vielä, että Volvossa meinaa ovien aukaseminen ja sulkeminen hoituu kuin unelma. Vai on niissä telittömissä 8700:sissa sitten "vain" 7 litraa. No kaipa se siihen koriin hyvin riittää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vai on niissä telittömissä 8700:sissa sitten "vain" 7 litraa. No kaipa se siihen oriin hyvin riittää.

 

Ajetaanhan niitä 18tn kuorma-autojakin 6 litran koneilla ja hyvin jaksaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo oli erittäin hyvin sanottu, mukava kuulla tuollaista kuskilta. Täytyy myöntää, että tätä ketjua lukemalla olen saanut teistä ammattikuskeista oikein positiivisen kuvan.  :)

Joskin käsittääkseni teidän alalla on vähän ongelmana se, että kun henkilöstöpulaa on, niin sitten ajamassa on sellaistakin porukkaa, joka ei asiakaspalveluun välttämättä sovellu.

Mutta tuo ei ainakaan tässä kirjoittelleita näyttäisi koskevan.

 

Täytyypä sekin vielä todeta, että kun tuolla liikennekeskustelussa aina välillä kritisoidaan Samin isoa kommenttimäärää, niin pitää kyllä muistaa että ammattilainen on tuolla liikenteessä

päivät pitkät ja siinä kyllä varmasti ehtii tulla eteen jos jonkinlaista valopäätä liikenteessä. Noita kun sattuu itsellekin silloin tällöin, vaikka pääasiassa ajan vain työmatka-ajoa n. 20 minuttia suunta.

 

- Ville -

 

 

Itse en tosiaan oikeastaan vastuullisempaa hommaa äkkiseltään tiedä kuin linja-auton kuljettajan ammatti. Tosin, ADR jätkät on sitten vielä askel vastuullisempaan, mutta siitä ei sen enempää. Mutta tosiaan on meitä moneen tuola liikenteessä, ainahan näitä asennevammasia ammatikuskeja löytyy, mutta onneksi ovat harviaista laatua.

Niin no tästä päivät pitkät liikenteessä olemisesta, niin sanotaan näin, että jos esimerkiksi listassa on viikolle 4 päivää Jokeria, joista esimerkiksi 3 päivää käsittää 4 kierrosta ja yksi päivä 3 kierrosta. Se tekee kilometreissä viikkoa kohti pelkkää Jokeri-linjaa 810 kilometriä, joten ei se mun mielestä mitenkään ihme ole, jos eteen toisinaan sattuu jos jonkinlaista tilannetta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse en tosiaan oikeastaan vastuullisempaa hommaa äkkiseltään tiedä kuin linja-auton kuljettajan ammatti.

Mää keksin suorilta useitakin ja varmasti paljon löytyy...ettei vaan olis bussikuskina olo sumentanu ajattelukykyä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mää keksin suorilta useitakin ja varmasti paljon löytyy...ettei vaan olis bussikuskina olo sumentanu ajattelukykyä?

No johan oli... eihän Sami tarkoittanut varmasti väheksyä muita ammatteja, mutta 20 tonnin painoinen bussi täysi poka päällä vaatii koulutetun ammattilaisen puikkoihinsa, joka osaa turvallisesti huomioida niin asiakkaansa, kuin kaikki muutkin tiellä liikkujat. Ja olla jonkinlaisena malliesimerkkinä vieläpä; bussi kun on mahdollisimman näkyvä "käyntikortti"(samaten kuin sen kuljettaja) liikenneyrityksestään. Myös muutaman sadantuhannen euron työvälineestä pitää huolehtia parhaan tuontantojohtajan lailla. Tuon bussin kuljettaminen (ajaminen) on tietysti vain pieni osa hommaa ja niinpä bussinkuljettajan ammatti onkin mitä suurimmaksi osaksi palveluammatti. Valitettavasti on todella niin, etteivät kaikki alalla olevat sitä osaa tai asenne ei anna siihen myötä. Se turvallisen oloinen bussi muuttuu hetkessä tuhon välineeksi väärissä käsissä.

Mäkin keksin muita vastuullisia ammatteja, mutta ei yhtään vähennä arvostusta ammattiani kohtaan, enkä myöskään väheksy muiden hommia. Jokainen olkoon seppä omalla alallaan; niin se homma menee. Asenteesta lähtee kaikki.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhtä asiaa oon miettinyt pitkään, miksei linja-auton kuljettaja voi kieltäytyä lähtemästä kun on liukasta?

 

Mietitään tilanne näin, Kemistä on lähdössä Helsinkiin Emppu, jossa on vaikka 40 matkustajaa+miehistö ja lentoemäntä. Yhteensä 43 hlöä. Koneen päällikkö tekee pieniä laskelmia ja toteaa että sivutuuli on liian kova ja kitkat ylittyy. Ei mennä.

 

Samaan aikaan linja-autonkuljettaja NN on lähdössä Kemistä Helsinkiin. Matkustajia vaikkapa 42 ja kuljettaja. Samat keliolosuhteet, tuulee pirusti ja liukasta. Ei se NN voi kieltäytyä lähtemästä. Ja lisäksi väitän että tuo linja-autonkuljettaja kohtaa 100 x suuremmat vaarat kyseisellä välillä kuin tämä Empun päällikkö+perämies. Viittaan tällä kommentilla siis lähinnä muihin autoilijoihin ja hirvieläimiin yms yllättäviin seikkoihin.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhtä asiaa oon miettinyt pitkään, miksei linja-auton kuljettaja voi kieltäytyä lähtemästä kun on liukasta?

Me ajetaan kelissä kuin kelissä. Meidän asiakkaamme odottavat sitä, että toimimme luotettavasti aikataulujen mukaan, aina. Sellainen kuljettaja, joka kieltäytyy lähetämästä töihin vaikkapa runsaan lumipyryn jälkeen....niin, ei hänen varmaankaan tarvitse enää tullakaan töihin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pituus               17,73m

Mielenkiintoinen pituus, lienee ristiriidassa asetuksen 1992/1257 kanssa.

6 Lovinen Volvon automaattilaatikko, ZF6HP604 NBS

Eiköhän ZF6HP ole kuitenkin ZF Friedrichshafen AG:n, eikä suinkaan Volvon laatikko.

Tässä muutama kuva kuljettajan paikalta, mitä sieltä siis näkee.

Näyttää näkyvän aika huonosti. edit: toisaalta, kun mitään vaativaa ei autolla tarvitse tehdä tai muita tienkäyttäjiä niin huomioida, niin mitäs sillä on väliä, vaikka mitään ei näy...

Itse en tosiaan oikeastaan vastuullisempaa hommaa äkkiseltään tiedä kuin linja-auton kuljettajan ammatti.

Voisiko lentokapteenilla olla ehkä hiukan enemmän matkustajia, hiukan arvokkaampi työkalu ja hiukan enemmän osaamisvaatimuksia kuin automaattivaihteisen bussin kuljettajalla? Linja-autoahan pääsee kuljettamaankin lähes olemattomalla ajokokemuksella, jos käy jonkun aikkarin/vast kurssin.

 

 

Ville Elomaa puhui tuossa vielä Samin isosta kommenttimäärästä. "Ammattilainen" on liikenteessä varmaan päivät pitkät, mutta jos ajaa tuokin autoa ja ilmoittaa, ettei peräylitystä juurikaan huomaa, niin se kertoo juuri siitä ammattitaidosta. Muut autot saa jarrutella ja koukkia kun bussi päättää kääntyä tiukasti (väistämisvelvollisuus on linja-autolla jos auto tunkee toisen kaistan puolelle) tai kun bussikuski ryhmittyy risteysalueella juurikaan muista välittämättä.

 

 

.... ja liittyen tuohon lumipyryyn, niin huomautan, että kyse on oikeasta tilannenopeudesta, eikä siitä, lähdetäänkö vaiko eikö.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoinen pituus, lienee ristiriidassa asetuksen 1992/1257 kanssa.

Taisi olla typo, sillä 3-akselisena telibussinahan tuon pituus on siis 14,73m..
Näyttää näkyvän aika huonosti. edit: toisaalta, kun mitään vaativaa ei autolla tarvitse tehdä tai muita tienkäyttäjiä niin huomioida, niin mitäs sillä on väliä, vaikka mitään ei näy...Voisiko lentokapteenilla olla ehkä hiukan enemmän matkustajia, hiukan arvokkaampi työkalu ja hiukan enemmän osaamisvaatimuksia kuin automaattivaihteisen bussin kuljettajalla? Linja-autoahan pääsee kuljettamaankin lähes olemattomalla ajokokemuksella, jos käy jonkun aikkarin/vast kurssin.

 

 

Ville Elomaa puhui tuossa vielä Samin isosta kommenttimäärästä. "Ammattilainen" on liikenteessä varmaan päivät pitkät, mutta jos ajaa tuokin autoa ja ilmoittaa, ettei peräylitystä juurikaan huomaa, niin se kertoo juuri siitä ammattitaidosta. Muut autot saa jarrutella ja koukkia kun bussi päättää kääntyä tiukasti (väistämisvelvollisuus on linja-autolla jos auto tunkee toisen kaistan puolelle) tai kun bussikuski ryhmittyy risteysalueella juurikaan muista välittämättä.

 

 

.... ja liittyen tuohon lumipyryyn, niin huomautan, että kyse on oikeasta tilannenopeudesta, eikä siitä, lähdetäänkö vaiko eikö.

Joka homman voi tehdä hyvin tai huonosti ja näin on varmasti myös lentoliikenteessä ja sen ammattilaisissa. Bussiliikenteestähän jo totesinkin, että alalla on valitettavasti ns. "arskoja", joita ei homma vähempää kiinnosta, vaikka ovat tehneet sitä vuosikymmeniä mahdollisesti. He ovat mielestään pelkästään kuljetusalalla ja mieltävät asiakaspalvelun nöyristelemiseksi.

 

Mutta hitto, mikä asenne tällä lentofoorumilla on. Sami pisti asiallisen dokumentin kuvineen kehiin ja kertoo hieman ammatistaan, niin täältä tulee teilaajat välittömästi. Jatkakaa vain, mä olen sanonut jo sanottavani.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sami pisti asiallisen dokumentin kuvineen kehiin ja kertoo hieman ammatistaan, niin täältä tulee teilaajat välittömästi. Ei kyllä uskoisi, että paikalla on monia lentoliikenteen ammattilaisiakin. Jatkakaa vaan, mä siirryn vain lukemaan jatkossa.  Niin ja, tervetuloa kyytiin vaan.

Kyllä mä luulen, että vastaavalla tavalla suhtautuu aika moni muukin kuorma-auton/rekan kuljettaja. Esimerkiksi, pitäjänmäen ympyrästä mahtuu myös yhdistelmällä (edit: tarkennuksena kuitenkin, etten ole siitä itse ajanut).

 

edit: vielä siitä vastuullisuudesta. En lähtis pitämään VAK- tai ADR-kuljetuksien ajamista automaattisesti niin hirveen vastuullisena hommana. Suurin volyymi on kuitenkin aineilla, jotka aiheuttavat lähinnä aineellisia vahinkoja tai korkeintaan muutaman uhrin..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ville Elomaa puhui tuossa vielä Samin isosta kommenttimäärästä. "Ammattilainen" on liikenteessä varmaan päivät pitkät, mutta jos ajaa tuokin autoa ja ilmoittaa, ettei peräylitystä juurikaan huomaa, niin se kertoo juuri siitä ammattitaidosta. Muut autot saa jarrutella ja koukkia kun bussi päättää kääntyä tiukasti (väistämisvelvollisuus on linja-autolla jos auto tunkee toisen kaistan puolelle) tai kun bussikuski ryhmittyy risteysalueella juurikaan muista välittämättä.

 

 

.... ja liittyen tuohon lumipyryyn, niin huomautan, että kyse on oikeasta tilannenopeudesta, eikä siitä, lähdetäänkö vaiko eikö.

 

Olet ilmeisesti ajanut bussia ja rekkaa koko ikäsi? (jota ei profiilistasi näy). Itsekään en ole mikään huippuasiantuntija, mutta voin sanoa, ettei 1,4m. peräylitys ole mikään järkÿttävä, kun verrataan esim.vaihtolavaa kuljettavaan kuorma-autoon, jossa lava ylittää rungon pituuden usein varsin reilusti. Lisäksi Sami pyrki tuomaan esille sitä, kuinka kääntyvällä taka-akselilla on saatu peräylitystä autosta pienennettyä, koska jo kuvista katsottuna etäisyys taka-akselilta perään on varsin suuri.

 

Tuohon ryhmittymiseen ja kääntymiseen liittyen, eikö linja- ja kuorma-autoilla sekä ajoneuvoyhdistelmillä ole lupa poiketa tavallisista kääntymissäännöistä jos kuljettajan mielestä turvallinen käännös ei muutoin ole mahdollista? Itselleni on opetettu näin, ja muistaakseni lakikirjasta näytetty jopa ko. kohta.

 

Tuohon vastuullisuuteen en ota kantaa. Mielestäni kaikki työt ovat vastuullisia ja yhtä arvokkaita. Tällä hetkellä kumipyöräkuljetusalan arvostus on vain pohjalukemissa, tiedä sitten miksi? On kuitenkin hienoa nähdä työtään arvostavia bussi- ja rekkakuskeja, koska vastakkaisia esimerkkejä on liikaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuohon ryhmittymiseen ja kääntymiseen liittyen, eikö linja- ja kuorma-autoilla sekä ajoneuvoyhdistelmillä ole lupa poiketa tavallisista kääntymissäännöistä jos kuljettajan mielestä turvallinen käännös ei muutoin ole mahdollista? Itselleni on opetettu näin, ja muistaakseni lakikirjasta näytetty jopa ko. kohta.

 

Muistaakseni se on sallittua, mutta siinä on noudatettava erityistä varovaisuutta. Pääkaupunkiseudulla näytetään menevän lähinnä isomman oikeudella.

 

Ei, en ole ajanut koko ikääni bussia tai rekkaa, enkä sellaista ole kai väittänytkään. Lähinnä väitän, että Aaltonen liioittelee rankasti sitä, kuinka vaativaa tuota bussia (8700LE:tä) on ajaa, ja silti samalla ilmoittaa, ettei peräylitystä edes huomaa. Kuten sanoin jo aiemmin, ei varmaan huomaa sieltä ohjaamosta, mutta kaikki muut sen kyllä huomaavat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni se on sallittua, mutta siinä on noudatettava erityistä varovaisuutta. Pääkaupunkiseudulla näytetään menevän lähinnä isomman oikeudella.

 

Aikatauluissakin pitäisi pysyä. Ymmärrän kyllä kantasi, mutta jos tilaa ei ota, ei sitä kaupunkiliikenteessä todella saakaan. Sellainen on henkilöautoilijoiden kanta tavara- ja bussiliikenteeseen. Lisäksi risteyksissä tulee autoilijan noudattaa erityistä huomiota, vaikka menisi itse suoraan ja viereltä käännytään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikatauluissakin pitäisi pysyä. Ymmärrän kyllä kantasi, mutta jos tilaa ei ota, ei sitä kaupunkiliikenteessä todella saakaan. Sellainen on henkilöautoilijoiden kanta tavara- ja bussiliikenteeseen. Lisäksi risteyksissä tulee autoilijan noudattaa erityistä huomiota, vaikka menisi itse suoraan ja viereltä käännytään.

Itse en lähinnä ymmärrä sitä, miksi linja-autonkuljettaja ei laita vilkkua ajoissa päälle halutessaan vaihtaa kaistaa, vaan lyö vilkun päälle ja lähtee samantien kääntämään. Tavarankuljetukseen tarkoitetuilla ajoneuvoilla saa aina tilaa (ilman kärryäkin) kun laittaa vilkun päälle.

 

Hommanhan pitäisi toimia niin, että kuljettaja pyytää vilkkua käyttämällä sitä tilaa, ja joku sitten antaa sitä.

 

Nyt se menee niin, että kuljettaja ottaa sen tilan väkisin ja joku toinen kokee rattinsa takana, että hänen eteensä tungettiin väkisin.

 

edit: ja joo, kyllähän autoilijat jotenkin tuntuvat tajuavan sen, että sen isomman auton perä saattaa koukata, niin vähän onnettomuuksia kuitenkin tapahtuu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse en lähinnä ymmärrä sitä, miksi linja-autonkuljettaja ei laita vilkkua ajoissa päälle halutessaan vaihtaa kaistaa, vaan lyö vilkun päälle ja lähtee samantien kääntämään. Tavarankuljetukseen tarkoitetuilla ajoneuvoilla saa aina tilaa (ilman kärryäkin) kun laittaa vilkun päälle.

 

Olet oikeassa, vilkulla tilaa voi saada. Olisiko syynä heti kääntymiseen sitten se, kun ajaa samaa linjaa päivä/viikkotolkulla, niin tulee "sokeaksi" ja ajaa ikään kuin tunnelissa, jossa käännöksissä se muu liikenne sitten katoaa? Itse täällä kehä 3:n ulkopuolella asuvana on vaikea ottaa kantaa. Tampereella bussit näyttävät satunnaisesti. Jyväskylässä ei tarvi liikkua autolla, joten mahtaako olla paikallisvaiva? Liikenne on kaksipuolista peliä (tähän ne muut korulauseet)  :)

 

Muutoinhan pk-seudulla ajaminen toimii paremmin, kuin esim. Tampereella, jossa tilaa ei yleensä saa, vaan se on otettava.

 

EDIT: tähän "sokeutumiseen" olisi mukava saada bussikuskeiltamme mielipide. En todellakaan vi****le vaan liikenne tulevaisuuden alanani kiinnostaa jo sosiologisena ilmiönä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vilkusta tulikin muuten mieleen. Meneekö uudessa kalustossa seisontajarru päälle kun ovet avataan ja vaatiiko sen vapauttaminen ovien sulkemista ja vilkun käyttöä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tavarankuljetukseen tarkoitetuilla ajoneuvoilla saa aina tilaa (ilman kärryäkin) kun laittaa vilkun päälle.

 

Minkälaisella kalustolla muuten itse liikut? Edelleenkin ihan ystävällismielessä kiinnostaa  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään