Kirjoitettu Huhtikuu 10, 2007 Minkälaisella kalustolla muuten itse liikut? Edelleenkin ihan ystävällismielessä kiinnostaa Tällä hetkellä 18/26 tn pakkaskontillisella jakeluautolla (2- tai 3-akselisia) ja puoliperävaunuyhdistelmällä satunnaisesti. Nuppiautot on renault premiumeja (rellu nyt on perseestä aika yleisesti) ja puolikkaan edessä on 4-sarjan scania. Kesällä pitäis kuulemma lähteä ajamaan pääasiassa täysperää, mikä sinänsä ei edes hotsita niin hirveesti, ennemmin pysyisin puoliperässä. Noh, tuleepahan sitten päivärahat päälle ja palkkaan pieni korotus. Ei vaan innosta toi yhdistelmän pätkiminen, vaikka lyhyestä operaatiosta siinä onkin kyse. Homma on s-ryhmän elintarvikejakelua Inexin terminaalilta Espoosta (Kilosta). Koska suomalainen henkilöautoliikenne ja toisaalta kauppojen henkilökunta aiheuttaa monesti melkosta vitutusta, olen yötöissä (joskin alkaen klo 18 illalla, eli joutuu siinä ekan keikan ajan ajamaan muun liikenteen seassa). edit: se, mikä tossa aaltosen tekstissä alunperin provosoi, oli ainakin itseäni silmiinpistävä haastavuuden/vaikeuden/ajatustyön korostaminen, kun en itse koe tuota ratin pyörittelyä ihan samalla tavalla. Mutta ehkä, jos mulla olis vaan B-kortti, niin toi ei olis pistäny samalla tavalla silmiin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 10, 2007 Samaa olen kuullu relluista 4-sarjan kaania on jo auto, R-sarjalainen myöskin. Itselläni kokemus rajoittuu lähinnä Scaniaan, ens kesänä tulee myös Volvo todennäköisesti tutuksi (jos ajan, riippuu halusta, mutta miksei). Puoliperän ajosta ei ole kokemusta lainkaan, mutta täysperällä ajamisesta pidän (on peruuttamisessakin haastetta). Pätkimisestä en. Inexin tai muiden elintarvikkeiden touhuihin olen joutunut sekaantumaan aika vähän, onneksi. Kappaletavara on sitäkin tutumpi. 8) Ei se ulkomailla sen helpompaa ole, ainakaan kuulopuheiden mukaan . Niin, Samilla on välillä ehkä hieman provosoiva tapa kirjoittaa, mutta syntyypähän keskustelua. Välillä liikenteessä tulee kyllä mieleen, että autokoulussa pitää olla opetusta myös rekalla/bussilla, vaikka suorittais vaan B-kortin. Niin, ja tervetuloa palstalle. Olen itsekin varsin uusi kirjoittaja, kuten huomaat. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 10, 2007 Tjoo, oon mä tänne rekisteröityny joskus vuosia sitten, tunnus lienee poistettu välissä kun sitä ei pariin vuoteen käytetty Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 10, 2007 Johan on mennyt taas täällä väittelyksi. No ei se sinäänsä yllätä. Tämä foorumi vaan tuppaa auto/liikenneosastossa sitä olemaan. Tatulle ja muille pari kommenttia: Niin kun kirjoitin, ettei peräylitystä liiemmin huomaa, tarkoitin sillä sitä, että vaikka auto on lähes 15m pitkä, ei sen auton pituutta huomaa liiemmin ajossa kun on normaaleita mutkia nopeuksilla 40kmh+. Se kääntyvä teliakselisto tulee mukaan 0-30 kmh vauhdeissa, joilloin auton takapää kiertää reilusti enemmän ja paljon nopeammin kun yli 30kmh vauhdeissa. Se auttaa paljon kääntämisessä, mutta tuo myös tarkkavaisuuteen puolet lisää hommia. Peräylitykseen tämä liittyy siten, että kun ohjauksesta joutuu käyttämään lähes kaikki, sillon sen kanssa pitää olla todella tarkkana. Jokeri reitillä tälläsiä paikkoja ei liiemmin tule, ellei itse niitä halua hakemalla hakea. Esimerkiksi jos olet toisen linja-autonperässä pysäkillä ja päätät voittaa 5 sekunttia ohittamalla tämän edessä olevan auton, käännät ratin tappiin ja nostat jarrun, sillon tuo peräylitys 1,4m voi tulla hyvinkin kohtalokkaaksi määräksi, vaikka sanoitkin ettei tuo edes ole mielestäsi paljoa. Jos kerran olet ajanut ja ajat raskaita ajoneuvoja, niin kerrohan mullekin se kikka kolmonen, miten tälläsen noin 15m laitteen taitat ottamatta tilaa viereiseltä kaistalta? Luulisi sinun tietävän, mitä joskus joutuu isolla autolla tekemään, jotta jostain paikasta mahtuu menemään. Tämä ei tarkota sitä, että sinne vaan muista välittämättä mennään ja aiheutetaan muulle liikenteelle vaaraa. Vaan se tila otetaan sitten kun siihen on mahdollisuus, vilkun kera sekä hiljaisen tilannenopeuden kanssa. Sillä tavalla, että varmasti ne kaikki muut osapuolet saavat tiedon siitä, että nyt tarttee keulaa kierrättää, jotta takapää ei mene kanteille ynnä muuta. Sama asia koskee tiukempia mutkia, joista ei yksinkertaisesti keulaa viemättä viereiselle kaistalle mahdu menemään. Nämä paikat vaativat ennakointia ja taustan seurantaa, sekä vilkun oikeanlaista käyttöä, jotta tarkoitettu viesti menee naapurikaistalle perille. Jos näin ei toimi, vaan vähät välittää muista, on kyseessä ammattitaidoton kuljettaja. Ihmettelenkin suuresti sinun kommenttiasi, jos kerran oikeasti itse ajat 18/26 tn pakkaskontillisella jakeluautolla (2- tai 3-akselisia) ja puoliperävaunuyhdistelmällä satunnaisesti. Joka ikinen päivä tulee tilanteita, joissa sen tilan joutuu ottamaan. Ilman vilkkua sitä ei kuitenkaan missään tapauksessa oteta, koska miten ihmeessä viereisellä kaistalla asiaa voitaisiin edes havaita, jos et ajoissa vilkkua laita? Jos silti ajoissa annetusta vilkusta huolimatta henkilöautolle tulee tiukka paikka, alkaa kyllä mokan syy kaatumaan henkilöauton piikkiin. Jos ei tee havaintoja, ei mieti, ei seuraa, ei ymmärrä, ei välitä, tottakai se rekka tai bussi sieltä eteen yllättäen tulee. Ongelma on vaan siinä, että suurimman osan henkilöautoilijoista ei tarvitse mitään miettiä, koska sellasta ei oma ajoneuvo yksinkertaisesti vaadi tekemään. Jos linja-autolla ajaisi samalla tavalla kun törkeimmät tapaukset henkilöautolla, olisi seurauksena melkonen torvikonsertti........tai jotain muuta. Tästä vastuullisuudesta, niin yksi sun toinenkin on kirjoittanut vähettelevään sävyyn linja-autonkuljettajan vastuusta työssään. No se osottaa ihan suoraan sen, että minuuttiakaan ei olla linjaa ajettu. Ei siinä mitään, ei voi olettaakaan, että niin olisi tehty kun tollasta mennään puhumaan. Äkkiseltään kun miettii, niin mitäs siinä vastuuta, matkustajat istuu ja kun pysäkkille mennään he poistuvat kyydistä. Mutta todellisuus on jotain aivan toista. Siitä ei liene tarpeellista kirjottaa, koska asiaa tuskin tullaan ymmärtämään. ADR jätkistä sen verran, että ne aineet mitä ne jätkät kuljettaa on sen verran vahvaa kamaa, että se muutamakin uhri on liikaa. Edelleenkin ihmettelen tätä vähettelevää asennetta. Itsellä ei esimerkiksi olisi kanttia lähteä sellasia aineita kuljettajamaan, ihan siitä syystä, että ei se mitään jos itselle jotain käy, mutta mitä ympäristölle käy, jos teet yhden ainoan pahan virheen. Tatulle vielä, jos tosiaan asenteesi on tuo, että "ei se kovin haastavaa ole, ajatustyön korostaminen ym" niin ymmärrän sen kyllä sitä kannalta, ettet voi millään ymmärtää sitä, mitä kaikkea muuta siinä joutuu miettimään kun sitä ajamista. En minäkään (enää) jokaista käännöstä erikseen mieti, mutta se mitä selkäni takana tapahtuu, vaikuttaa suuresti se, miten niihin mutkiin ajaa ja millä tilannenopeudella. Lisäksi auton pituus yksinkertaisesti tuo sellasia paikkoja eteen, joissa on pakko miettiä, miten niistä mahtuu ilman ongelmia menemään. Edelleenkin ihmettelen vähän tätä asennetta. Ei ne pitkään ajaneellekaan mitään kivoja paikkoja ole, jossa joutuu sihtaamalla sihtaamaan, jotta jostain paikasta mahtuu menemään. Tänään viimeeksi, Matinkylässä olisi tullut ahdasta, jos en olisi antanut vastaantulevan bussin tulla mutkasta ekana pois. Ja näissä tilanteissa kun malttaa ja antaa tilaa, saa kiitokseksi kyllä ison kädenheilautuksen, niin kuin tänäänkin. Se hävettää suunnattomasti jos vaan tilanteisiin menee sokeana ja toteaa puolessa välissä mutkaa, että "ai..sieltä tuleekin bussi vastaan". En ota kantaa, enkä tiedä miten paljon ajamassasi kalustossa joutuu näitä miettimään, mutta sen voin sanoa, ettei se kovin kiva tilanne ole kun ollaan mutkassa vierekkäin ja tilaa ei oikein ole kummallakaan, kumpikin siitä kärsii. Joten tämän takia sitä ajatustyötä painotin, olisi ehkä pitänyt lisätä sana havannointi, katsoo riittävän kauas niissä paikoissa, jossa se sitä edellyttää, niin säästyy monelta vaivalta. Tästä sokeutumisesta, niin en ole itse huomannut tälläistä omalla kohdallani. Yritän kuitenkin aina miettiä asian niin, että käytän sitä vilkkua ja ennen kun olen täysin varma, että se vilkku on huomattu ja tajuttu, niin sitten aletaan suunnittelemaan enemmän. Tottakai pysäkiltä lähtiessä joutuu vaan varovasti mukaan menemään, koska jos odotat 25 auton letkan sen takia, ettet viitti jonoon väliin mennä, saat kyllä unohtaa ruokatunnit sun muut. Mutta vilkulla tämäkin hoituu. Valitettavasti on niitä, jotka ei kunnioita sitä asiaa, että 60 alueella linja-autolle on mieluusti tietä annettava, jos se pysäkiltä on varovasti mukaan tulossa. Ja nämä sitten aiheuttavat kaikenlaisia vaaratilanteita muille, kun kiilaavat. Siksi jokainen, joka tajuaa sen bussin pysäkiltä lähdön ennakoida ajoissa, saa meikäläisen ainakin hyvälle mielelle! Ja tämä kirjoitus ei sitten ollut mitenkään v****tuilu mielessä kirjoitettu, ihan asiallista tekstiä tänne tullut kuitenkin, ja asiallisesti keskustelmalla yritän vastata. Mutta Ollille vastaan kuitenkin samaan tyyliin takaisin, varmasti on monia vastuullisempia ammatteja, mutta itse et ole linjalla ajanut päivääkään, joten älä vähättele liikaa. Et tiedä mistä puhut. Ja ei....ammattini ei ole minun ajatuksiani sokaissut, päin vastoin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 10, 2007 Mäkin keksin muita vastuullisia ammatteja, mutta ei yhtään vähennä arvostusta ammattiani kohtaan, enkä myöskään väheksy muiden hommia. Jokainen olkoon seppä omalla alallaan; niin se homma menee. Asenteesta lähtee kaikki. Ei tietenkään vähennä. Töitä on erilaisia ja jokaisen tulisi olla ylpeitä omasta ammattitaidostaan ja ammatistaan. Samin asenne, joka korostaa bussikuskien ylivertaisuutta kaikkien muiden yli, on vain hivenen ärsyttävä. Samoin miehen tyyli kohdata aivan kamalia asioita liikenteessä joka päivä. Tätä palstaa kun lukee, niin Samilla on onnettomuus lähellä melkein joka päivä ja tajuttoman tiukkoja tilanteita melkein joka tunti bussin ratissa. Tuollaisesta eloonjäämistaistelusta pääkaupunkiseudun liikenteessä sais hienon leffan jo aikaiseksi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 10, 2007 Sami, oletko nyt tosiaan aivan vakavissasi siitä, että bussinkuljettajan ammatti on kaikista vastuullisin ammatti, vastuullisempi kuin esimerkiksi jo mainitun lentäjän, tai vaikkapa lennonjohtajan tai kirurgin ammatti? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 10, 2007 Yhtä asiaa oon miettinyt pitkään, miksei linja-auton kuljettaja voi kieltäytyä lähtemästä kun on liukasta? Koska linja-auton kuljettajan ammattitaitoon kuuluu osata ajaa liukkaalla. Jos on liukasta ajetaan niin hiljaa, että se on turvallista. Bussin ja lentokoneen ero on siinä, että sivutuuli voi ihan oikeasti viedä koneen pöpelikköön mutta liukkaus ei ole vielä koskaan heittänyt yhtään bussia ojaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 10, 2007 Sami, oletko nyt tosiaan aivan vakavissasi siitä, että bussinkuljettajan ammatti on kaikista vastuullisin ammatti, vastuullisempi kuin esimerkiksi jo mainitun lentäjän, tai vaikkapa lennonjohtajan tai kirurgin ammatti? No etköhän sinä itsellesi jo tuossa vastannut. Ei se todellakaan kaikista vastuullisin ammatti ole, mutta siinä on paljon vastuuta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 10, 2007 Tuohon ryhmittymiseen ja kääntymiseen liittyen, eikö linja- ja kuorma-autoilla sekä ajoneuvoyhdistelmillä ole lupa poiketa tavallisista kääntymissäännöistä jos kuljettajan mielestä turvallinen käännös ei muutoin ole mahdollista? Itselleni on opetettu näin, ja muistaakseni lakikirjasta näytetty jopa ko. kohta. Kääntymissäännöistä kyllä, ryhmittymissäännöistä ei. Ja tämän pitää tapahtua muuta liikennettä häiritsemättä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 10, 2007 Ei tietenkään vähennä. Töitä on erilaisia ja jokaisen tulisi olla ylpeitä omasta ammattitaidostaan ja ammatistaan. Samin asenne, joka korostaa bussikuskien ylivertaisuutta kaikkien muiden yli, on vain hivenen ärsyttävä. Samoin miehen tyyli kohdata aivan kamalia asioita liikenteessä joka päivä. Tätä palstaa kun lukee, niin Samilla on onnettomuus lähellä melkein joka päivä ja tajuttoman tiukkoja tilanteita melkein joka tunti bussin ratissa. Tuollaisesta eloonjäämistaistelusta pääkaupunkiseudun liikenteessä sais hienon leffan jo aikaiseksi. Olenko korostanut ylivertaisuutta? Muistaakseni olen kyllä sanonut, että hattua nostan kahta korkeemmalle niille, jotka 25m yhdistelmiä peruuttelee laitureihin, ja ajavat ne kelissä kuin kelissä turvallisesti perille, vaikka perävaunu painaisi 2 kertaa vetoauton painon. Jos tota mieltä olet, niin sitten olet. Ei noita joka päivä satu, mutta sitten kun noita kaikista käsittämättömämpiä juttuja näkee, niin kyllä siinä hetken yleensä miettii, että mistä nämä ihmiset ovat korttinsa ostaneet. Saat meikäläistä vähätellä ihan niin paljon kun vaan lystää, ei se mua haittaa millään tavalla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 10, 2007 Ei se todellakaan kaikista vastuullisin ammatti ole, mutta siinä on paljon vastuuta. Nyt aletaan olemaan oikeilla linjoilla(heh, sopii aiheeseen ). Vastuullista toki kun on muita kyydissä mutta ei se mitään supermiesten hommaa kuitenkaan ole. Tavallisia ihmisä ovat kaikki tapaamani bussikuskit olleet. En tosin ole koskaan Samia tavannut Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 10, 2007 Kääntymissäännöistä kyllä, ryhmittymissäännöistä ei. Ja tämän pitää tapahtua muuta liikennettä häiritsemättä. Jankataan vielä sen verran, että mielestäni myös ryhmittymisestä saa luistaa. Tällä tarkoitan sitä, että esim.risteyksessä saa olla hieman viereisellä kaistalla. Sitten jos kääntymis/ryhmittymissäännöistä poiketaan, niin mitenköhän se tapahtuu muuta liikennettä häiritsemättä? Tässä ketjussa on tullut paljon yleistyksiä rekka- ja bussikuskien välinpitämättömyydestä. Tulee kuitenkin muistaa, että desi öljyä pilaa 10 000 litraa vettä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 10, 2007 Nyt aletaan olemaan oikeilla linjoilla(heh, sopii aiheeseen ). Vastuullista toki kun on muita kyydissä mutta ei se mitään supermiesten hommaa kuitenkaan ole. Tavallisia ihmisä ovat kaikki tapaamani bussikuskit olleet. En tosin ole koskaan Samia tavannut Niin, vastuuta siinä on. Jos mokaat, ihmisiä menehtyy. Jos mokaat, jonkun vanhemman ihmisen elämä voi lyhentyä 10 vuodella sen takia, että murtaa lonkkansa kaatuessaan auton lattialle vain siitä syystä, että löit jarrut kiinni liikennevaloihin, katsomatta mitä matkustamossa tapahtuu. Ja senkin tiedän, että kaikki ei tohon hommaan yksinkertaisesti pysty, on näitä koulutuksia jouduttu keskeyttämään sen takia, ettei ole linja-auto enään pääkoppaan mahtunut, miten sitä pitää ajaa, ettei tule tolpat ja kanttarit mukana varikolle. Ei se yli-ihmistä vaadi, ei se vaadi super ihmistä, mutta se vaatii ymmärrystä, ja sitä ei valitettavasti kaikilla kuitenkaan ole. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 10, 2007 Olenko korostanut ylivertaisuutta? Muistaakseni olen kyllä sanonut, että hattua nostan kahta korkeemmalle niille, jotka 25m yhdistelmiä peruuttelee laitureihin, ja ajavat ne kelissä kuin kelissä turvallisesti perille, vaikka perävaunu painaisi 2 kertaa vetoauton painon. Itse en tosiaan oikeastaan vastuullisempaa hommaa äkkiseltään tiedä kuin linja-auton kuljettajan ammatti. Jos tota mieltä olet, niin sitten olet. Ei noita joka päivä satu, mutta sitten kun noita kaikista käsittämättömämpiä juttuja näkee, niin kyllä siinä hetken yleensä miettii, että mistä nämä ihmiset ovat korttinsa ostaneet. Siltä se kuulostaa kun parhaimpina päivinä on tullut parikin kertaa vuodatuksia siitä kuinka taas oli tiukka paikka. Itse ajan mielestäni paljon vaikka en ihan ammattikuskien määriä enää kuitenkaan eikä minulle tapahdu läheskään noin paljoa. Kaikkea päätöntä kyllä näkee silloin tällöin mutta ei juurikaan semmoista mistä jaksaisi foorumilla kirjoitella. Saat meikäläistä vähätellä ihan niin paljon kun vaan lystää, ei se mua haittaa millään tavalla. Ei ole tarkoitus vähätellä. Uskon kyllä, että osaat sen mitä teet vaikka kirjoituksista sitä on joskus hivenen vaikea lukea. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 10, 2007 Siltä se kuulostaa kun parhaimpina päivinä on tullut parikin kertaa vuodatuksia siitä kuinka taas oli tiukka paikka. Itse ajan mielestäni paljon vaikka en ihan ammattikuskien määriä enää kuitenkaan eikä minulle tapahdu läheskään noin paljoa. Kaikkea päätöntä kyllä näkee silloin tällöin mutta ei juurikaan semmoista mistä jaksaisi foorumilla kirjoitella. Ei ole tarkoitus vähätellä. Uskon kyllä, että osaat sen mitä teet vaikka kirjoituksista sitä on joskus hivenen vaikea lukea. Aivan, myönnän kyllä, että ehkä liikaa olen "tavallisia" tapahtumia kommentoinut, siitä tämä suhtautuminenkin täällä on peräisin. Se vaan joskus tuntuu vähän utopisteselta katsella sitä touhua, kun ei pysty ymmärtämään. Sitten tavallaan tänne avautumalla kysyy, että ymmärtääkö kukaan muu asiaa, niin siinähän se soppa sitten on. OK asia mun puolesta selvä, eli ei nosteta sotakirvestä pystyyn. Ja tähän osaamiseen, voiko tätä koskaan osata 100%:sesti? Ei. Mutta opitaan joka päivä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 10, 2007 Jos kerran olet ajanut ja ajat raskaita ajoneuvoja, niin kerrohan mullekin se kikka kolmonen, miten tälläsen noin 15m laitteen taitat ottamatta tilaa viereiseltä kaistalta?En ole väittänyt, etteikö tilaa tarvitsisi ottaa, mutta olen väittänyt, että se, joka ottaa, on väistämisvelvollinen. ADR jätkistä sen verran, että ne aineet mitä ne jätkät kuljettaa on sen verran vahvaa kamaa, että se muutamakin uhri on liikaa. Edelleenkin ihmettelen tätä vähettelevää asennetta. Itsellä ei esimerkiksi olisi kanttia lähteä sellasia aineita kuljettajamaan, ihan siitä syystä, että ei se mitään jos itselle jotain käy, mutta mitä ympäristölle käy, jos teet yhden ainoan pahan virheen. ADR-kortti löytyy, säiliöluvilla. Edelleen, ei ollut kyse vähättelystä vaan vertailusta. Muutama uhri on aika paljon vähemmän kuin täysi 8700LE:llinen matkustajia, kai? Pilkunnussintana, väittäisin muuten, että VAK-kuljetuksissa ajetaan myrkyllisempiä aineita, kuin ADR-kuljetuksissa. Tatulle vielä, jos tosiaan asenteesi on tuo, että "ei se kovin haastavaa ole, ajatustyön korostaminen ym" niin ymmärrän sen kyllä sitä kannalta, ettet voi millään ymmärtää sitä, mitä kaikkea muuta siinä joutuu miettimään kun sitä ajamista. En minäkään (enää) jokaista käännöstä erikseen mieti, mutta se mitä selkäni takana tapahtuu, vaikuttaa suuresti se, miten niihin mutkiin ajaa ja millä tilannenopeudella. Lisäksi auton pituus yksinkertaisesti tuo sellasia paikkoja eteen, joissa on pakko miettiä, miten niistä mahtuu ilman ongelmia menemään. Edelleenkin ihmettelen vähän tätä asennetta. Älä nyt jaksa. Sinä ja sun reilun 7 metrin akselivälinen bussi mahdutte kyllä menemään vaikka mistä, reittilinjoja ei ylipäätään suunnitella sellaisiksi, etteikö niissä mahtuisi ajamaan. Myös yli 30 km/h nopeudessa, vaikka teli on lukittu, bussi kääntyy korkeinkaan akseleiden puolivälin kohdalta, todennäköisesti kuitenkin lähempää vetävää akselia. Toisaalta, 30 km/h on aivan järkyttävän kova vauhti jos mutka/vast olisi tiukka. Tiukasta paikasta ajetaan paljon hiljempaa. Ei ne pitkään ajaneellekaan mitään kivoja paikkoja ole, jossa joutuu sihtaamalla sihtaamaan, jotta jostain paikasta mahtuu menemään. Tänään viimeeksi, Matinkylässä olisi tullut ahdasta, jos en olisi antanut vastaantulevan bussin tulla mutkasta ekana pois. Ja näissä tilanteissa kun malttaa ja antaa tilaa, saa kiitokseksi kyllä ison kädenheilautuksen, niin kuin tänäänkin. Se hävettää suunnattomasti jos vaan tilanteisiin menee sokeana ja toteaa puolessa välissä mutkaa, että "ai..sieltä tuleekin bussi vastaan".Kristus jeesus, tuohan on perusasia joka opetetaan jo autokoulussa. Matinkylästä tulee mieleen esimerkiksi kaarre sellaisella tiellä, joka kulkee Isolta Omenalta itään ja päättyy liikenneympyrään oikealle kaartuvan alamäen jälkeen. Siitä kaarteesta ei mahdu yhdistelmä ja bussi samaan aikaan, mutta siksi ihmisillä on silmät päässään. Riittää, että katsoo n. 50 metrin päähän Tästä sokeutumisesta, niin en ole itse huomannut tälläistä omalla kohdallani. Yritän kuitenkin aina miettiä asian niin, että käytän sitä vilkkua ja ennen kun olen täysin varma, että se vilkku on huomattu ja tajuttu, niin sitten aletaan suunnittelemaan enemmän. Tottakai pysäkiltä lähtiessä joutuu vaan varovasti mukaan menemään, koska jos odotat 25 auton letkan sen takia, ettet viitti jonoon väliin mennä, saat kyllä unohtaa ruokatunnit sun muut.Työnantaja ei voi vaatia rikkomaan ajo- ja lepoaikasäädöksiä. Ajatteko myös rajoitinta vasten? Sikäli hyvä, jos volvon rajotin on säädetty 82 km/h:hon, niin ainakaan 80 km/h alueella ei voi enää ajaa törkeää ylinopeutta bussilla. Itse en ole päivääkään linjalla ajanut, enkä varmasti tule ajamaan. DE-kortin käyn varmaan ajamassa, mutta aivan muuta käyttöä varten. Kuten eräs toinen kuljettaja on asian ilmaissut, kuollut liha ei valita, ja jos valittaa, niin aina voi lyödä kylmäkoneesta pakastuksen päälle. Äkkiseltään en näe mitään syytä lähteä ajamaan sitä bussia ilman lakisääteisiä taukoja, jos edellinen vuoro on vaikka myöhästynyt jonkun onnettomuuden tms. takia. Vai eivätkö kuljettajat yleisesti välitä näistä määräyksistä ja siksi yksittäinen kuljettajakaan ei voi niitä noudattaa? Kummallista touhua. Linjan myöhästyminen on kuitenkin jonkun muun kuin kuljettajan ongelma, jos se ei suoranaisesti kuljettajasta joudu. Eikä tämäkään mitään vittuilua ollut. Olen vain sitä mieltä, ettei se bussin ajaminen ole niin hankalaa kuin täällä on annettu ymmärtää. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 10, 2007 Kristus jeesus, tuohan on perusasia joka opetetaan jo autokoulussa. Matinkylästä tulee mieleen esimerkiksi kaarre sellaisella tiellä, joka kulkee Isolta Omenalta itään ja päättyy liikenneympyrään oikealle kaartuvan alamäen jälkeen. Siitä kaarteesta ei mahdu yhdistelmä ja bussi samaan aikaan, mutta siksi ihmisillä on silmät päässään. Riittää, että katsoo n. 50 metrin päähän Eikä tämäkään mitään vittuilua ollut. Olen vain sitä mieltä, ettei se bussin ajaminen ole niin hankalaa, kuin tässä annetaan ymmärtää. Juuri oikean paikan paikansit, usko tai älä. Siinä on joskus mielenkiintosta kun henkilöautojen pitää leikata naapurikaistan kautta, että niitten 4m auto mahtuu sen mutkan kääntymään. Ja enemmän kun sääntö tässä kohtaa on se näissä tapauksissa, että se bussi vaan sieltä jostain ilmestyy eteen ja sitten on ratti täynnä käsiä, vastaan tulevassa autossa. Itse en tätä leikkaamista voi käsittää, tilaahan siinä paikassa on mennä hyvin henklöauto - bussi asetelmalla, mikäli ei ala leikkimään rata-ajoa. Bussin ja rekan kanssa tosta ei mahdu menemään, ja siinä se juuri tuleekin sitten se mitä sanoit, että riittää kun katsoo 50m eteenpäin. No ei se ajaminen sinäänsä, tilannenopeudet kohdillaan niin kyllä se siitä menee, mutta sitten kun on se 100 sen verran ihmisiä kyydissä, niin pitääkin ajaa ihan eri tavalla. Siinä ne ammattitaidot sitten punnitaan. No tästä ei sen enempää. Asia OK. Kuitenkin, päätarkotus tässä Volvon esittelyssä oli ihan se, että laitetaan kuvia ja tekniikka tietoa luettavaksi, auto on upea, joten miksei muutama kuva foorumille ihmeteltäväksi. Harmittaa kun taas on tätä juupas eips väittelyä, tätä en meinaa todellakaan hakenut tolla Volvon esittelyllä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 10, 2007 Itse en tätä leikkaamista voi käsittää, tilaahan siinä paikassa on mennä hyvin henklöauto - bussi asetelmalla, mikäli ei ala leikkimään rata-ajoa. Yleisesti ottaen henkilöautot leikkaavat aina kuin mahdollista, koska autoon vaikuttaa sillon pienemmät kiihtyvyydet etenemisvauhtiin nähden. Tämän takia henkilöautot myös järjestäen leikkaavat väärän kaistan puolelle, jos risteyksessä X kääntyy kaksi kaistaa rinnakkain vasemmalle... Ei niiden päällekkään kehtaa ajaa, vaikka joskus mieli tekeekin.. Yks hyvä paikka olis Mechelininkatua etelään päin ajettaessa, juuri ennen hietsun risteystä. Molemmat kaistat siirtyy sivusuunnassa oikealle yhden kaistan verran, jos ajaa vasenta kaistaa ja leikkaa terävästi viivamerkintöjen mukaan, niin hyvin suurella todennäköisyydellä se oikeaa kaistaa ajava ajaisi kylkeen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 10, 2007 Kuitenkin, päätarkotus tässä Volvon esittelyssä oli ihan se, että laitetaan kuvia ja tekniikka tietoa luettavaksi, auto on upea, joten miksei muutama kuva foorumille ihmeteltäväksi. Harmittaa kun taas on tätä juupas eips väittelyä, tätä en meinaa todellakaan hakenut tolla Volvon esittelyllä. Täytyy nyt vielä sanoa, että kiva ja mielenkiintoinen esittely kyllä oli. Lisääkin saa laittaa jos tulee sopivia kohteita eteen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 10, 2007 Yleisesti ottaen henkilöautot leikkaavat aina kuin mahdollista, koska autoon vaikuttaa sillon pienemmät kiihtyvyydet etenemisvauhtiin nähden. Tämän takia henkilöautot myös järjestäen leikkaavat väärän kaistan puolelle, jos risteyksessä X kääntyy kaksi kaistaa rinnakkain vasemmalle... Ei niiden päällekkään kehtaa ajaa, vaikka joskus mieli tekeekin.. Yks hyvä paikka olis Mechelininkatua etelään päin ajettaessa, juuri ennen hietsun risteystä. Molemmat kaistat siirtyy sivusuunnassa oikealle yhden kaistan verran, jos ajaa vasenta kaistaa ja leikkaa terävästi viivamerkintöjen mukaan, niin hyvin suurella todennäköisyydellä se oikeaa kaistaa ajava ajaisi kylkeen. Jep, ja se ihmetyttää vielä enemmän, millasia riskejä tolla leikkaamisella otetaan. Kun oikeasti tollanen normaali henkilöauto on niin helppo haliita vielä, pysähtyy ja kiihtyy ja on ketterä. Silti mitä uskomattomammissa paikoissa vedetään surutta naapurin puolelle, vaikka tilaa on kanttariin 2m, ja vaikka vastaan tuleekin bussi. Se ei ole todellakaan kivaa tajuta, että joudut itse vetämään sisäpuolen takapyörän kanttiin sen takia, että väistät tollasta ns. kiireistä aivotonta henkilöautoilijaa. Taas sitten alkaa miettimään, että oishan se pitänyt arvata ja ennakoida, että mitäs jos tuo leikkaa niin tiputampa vielä vähän vauhtia, mutta mutta mutta... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 10, 2007 Täytyy nyt vielä sanoa, että kiva ja mielenkiintoinen esittely kyllä oli. Lisääkin saa laittaa jos tulee sopivia kohteita eteen. No hyvä jos kelpasi sinnekin suuntaan. Pitänyt jo kauan tollanen tehdä, nyt vasta sain aikaiseksi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 10, 2007 Kuitenkin, päätarkotus tässä Volvon esittelyssä oli ihan se, että laitetaan kuvia ja tekniikka tietoa luettavaksi, auto on upea, joten miksei muutama kuva foorumille ihmeteltäväksi. Harmittaa kun taas on tätä juupas eips väittelyä, tätä en meinaa todellakaan hakenut tolla Volvon esittelyllä. Jep, kiitoksia täältäkin. Muillekin raskaammalla kalustolle ajaville välitetään pyyntö, että esitelkää ihmeessä, tekniikka on hieno asia Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 10, 2007 Tosta volvon päävirtakytkimestä piti muuten kysyä. Kai siihen on laitettu jonkin sortin lukitus, ettei sitä voi vahingossa näpätä pois päältä? Eräistä renaulteista kun lukitus puuttuu kokonaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 10, 2007 Tosta volvon päävirtakytkimestä piti muuten kysyä. Kai siihen on laitettu jonkin sortin lukitus, ettei sitä voi vahingossa näpätä pois päältä? Eräistä renaulteista kun lukitus puuttuu kokonaan. Itseasiassa ei ole lukitusta, sitä itsekin ihmettelen. Mutta toisaalta, JOS sen vahingossa tööttää pois päältä, niin kestää muutaman sekunnin, ennen kun virta lähtee äänimerkin kera pois. Ajossa sitä ei kuitenkaan tule räpellettyä, kytkimen sijainti on kuitenkin sen verran kaukana mistään ajon aikana tarvittavasta nappulasta, että ei siihen tule osuttua. Ovitikkukin on oikealla puolella ja matkustamonvalot samaten. Joten vaikkei lukitusta ole, niin ei se ongelma ole. Ja joku kysyi tuosta pysäkkijarrusta, niin näissä Volvoissa toimii periaatteella, että ovi auki, jarru päällä, ovi kiinni jarru lähtee kaasun painalluksesta pois. Tässä kannattaa malttia olla, sopivan hellästi vaan niin kyyti on tasaista. Tuli tässä vielä mieleen, että tosiaan kun tässä yksi sun toinen ajaa raskasta kalustoa, niin missään tapauksessa en halua, eikä niin saa käydä että tässä ruvetaan napit vastakkain olemaan, tyyliin rekat vs bussit. Samaa työtä tehdään kuitenkin kaikki, toiset ajaa ihmisiä ees taas, toiset ajaa tavaraa ja toiset ajaa enemmän ja vähemmän vaarallisia aineita. Samaa hommaa, eri kalustolla. Joten eiköhän jatkossa vedetä yhtä köyttä näissä keskusteluissa ja jos jotain kysyttävää, niin sitten kysytään jos ei jotain seikkaa toisen työssä ymmärrä. Nyt painun nukkumaan, näköjään kellokin yli 22 jo. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 10, 2007 Saako muuten tuollaisia bussien "peltipenkkejä" jostain ostaa käytöstä poistettuina? Tarvetta olisi jokuselle istuimelle jotka eivät kovasti pelkäisi luonnonvoimia ja säilyttäisivät ominaisuutensa ilman suurempaa huoltoa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla