Kirjoitettu Huhtikuu 10, 2007 Mutta toisaalta, JOS sen vahingossa tööttää pois päältä, niin kestää muutaman sekunnin, ennen kun virta lähtee äänimerkin kera pois. Ok, siinä on sitten toiminnallista eroa VAK-autojen kytkimiin, joista sen virran pitää katketa lähes heti... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 10, 2007 Samaa olen kuullu relluista 4-sarjan kaania on jo auto, R-sarjalainen myöskin. Itselläni kokemus rajoittuu lähinnä Scaniaan, ens kesänä tulee myös Volvo todennäköisesti tutuksi (jos ajan, riippuu halusta, mutta miksei). Puoliperän ajosta ei ole kokemusta lainkaan, mutta täysperällä ajamisesta pidän (on peruuttamisessakin haastetta). Pätkimisestä en. Inexin tai muiden elintarvikkeiden touhuihin olen joutunut sekaantumaan aika vähän, onneksi. Kappaletavara on sitäkin tutumpi. 8) Mitäs kappaletavaraa kuskaat? Jakeluhommia vai isompaa tavaraa? Itse kun ajelen lankkua, paperia, rautaa yms. "isoa" tavaraa. Helppoa kun ei tarvi purkaa eikä lastata autoa käsivoimin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 10, 2007 No en varsinaisesti aja, vaan oon siellä tiskin takana, ehkä joskus sitten takahuoneessa (jahka koulu saadaan päätökseen ja vähän työkokemusta...) Viime kesänä etenkin tuli ajeltua hieman, tutustuin firman toimintaan sitä kautta. Pääasiassa isoja, vain pari-kolme paikkaa Oli kyllä yleensä sellaista, ettei paljon itse tarvinnut purkaa. Tulevasta kesästä työnantaja sanoi, että jos haluan/ehdin, niin ajamaan kyllä pääsee. Tavoitteena olis jonkun verran ajaa, että taito pysyisi edes jossain määrin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 11, 2007 Mitenkään sotkematta tähän nyt mitään rekkakeskustelua.. Tuli vain mieleen, että jos 1,4m peräylitys kerran on paljon, niin mitäs kun sitä on teli ylhäällä yli 2m ja tulee vielä kärry perässä? Ajat hitaasti ja käännät kaiken vasemmalle niin kärryn keula lähtee reippaasti oikealle. Ja sitten löytyy sellainen vehje kanssa, jossa sitä ylitystä on 3m ja kärry koukkaa yli puoli metriä vastakkaiselle puolelle.. EDIT: Ja kun tyhjänä tai kevyellä kuormalla ei viitsi ajaa teli alhaalla.. Kuitenkin suhteellisen kallista pienessä firmassa lähteä rahapyöriä vaihtelemaan muutaman kuukauden välein.. Pirssi [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 11, 2007 Ja sitten ihan bussiasiaa.. Mistähän johtuu, että pikavuorojen kuskeilla on yöllä 3-tiellä tarve ajaa ensin n. 90-95km/h ohi ja ohituksen jälkeen kiilata mun etukulmaa hipoen eteen. Aika paljon menee busseja ohi joka yö mutta tuntuu, että lähinnä Expressbussien tapa. Ovatko sitten niin ammattilaisia, että ajattelevat että sehän tulee siellä takana. Sillehän siinä huonosti käy jos ajaa perään. Totuushan on, että kun se bussi ajelee siinä ihan mun edessä ohituksen jälkeen ja hirvi hyppää jostain eteen, niin meikäläinen istuu sen jälkeen bussikuskin vieressä ja siitä välistä kaikki ovat kuolleet. Se alumiini-ikkunarakennelma kun ei pahemmin rekkaa pysäytä. ****ttaa jossain ylämäessä, kun Mersu muutenkin laiskana hyytyy ja sitten joku bussi kiilaa ihan eteen niin saat ***tu jarrutella ylämäessä ettet ihan takapuskurissa sentään aja. Toki monet rekkakuskit tekee samaa; kiilaa henkilöauton tai toisen täysperän eteen. En kiistä sitä.. Mutta erona on se, että bussikuskeilla on se esim. 50 ihmistä kyydissä. Ei varmaankaan ole käynyt mielessä, että kun kiilaa rekan eteen ja jarruttaa niin se rekka tulee läpi keulaan asti. Mutta joo, nyt menee jo aika rankasti off-topiciksi. Kyse kun oli bussikuvaamisesta kuitenkin.. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 11, 2007 Tuli vain mieleen, että jos 1,4m peräylitys kerran on paljon Samin esittelemän Volvon linja-auton takakulman sivuttaissiirtymä on 1,4 metriä, peräylitys on paljon enemmän. Teknisesti kolmiakselisen linja-auton peräylitys on vetävältä akselilta auton takapuskuriin, se tukiakseli ei sitä lyhennä. Sama pätee pääosin myös kuorma-autoihin, riippuen akseliston rakenteesta. Tukiakseli hankaa käännettäessä vastaan, joten kääntyvyyden parantamiseksi ja renkaiden säästämiseksi tukiakseleita on tehty sekä kitkaohjautuvina (vanhemmat telibussit) tai ohjaavina (uudet telibussit). Tukiakselin ohjaus tapahtuu Samin esittelemässä Volvossa hydraulisesti ja vastaavaa tekniikkaa käyttänevät myös Scania, MAN ja Mercedes-Benz. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 11, 2007 Yhtä asiaa oon miettinyt pitkään, miksei linja-auton kuljettaja voi kieltäytyä lähtemästä kun on liukasta? Linja-autoliikenteen tärkeimpiä perusasioita on turvallisuus ja äärimmäisissä olosuhteissa linja-autoillakaan ei enää voi ajaa. Tällöin joudutaan pistämään rattaat seis, syynä heikentynyt turvallisuus. Ero lentoliikenteeseen on ainakin minun mielestäni kuitenkin hyvin selvä: lentoliikenteessä käytetään suurempia nopeuksia ja koneita operoidaan maassa pienemmän kitkan turvin kuin linja-autoja. Pienellä nopeudella voi raskasta kalustoa ajaa varsin liukkaalla, mutta ei ole tavatonta, että hiljaisessa vauhdissa tai joskus jopa paikallaan ollut linja-auto lähtee jäällä liukumaan niin, ettei kuljettaja voi sitä enää hallita. Linja-autoja on mennyt ojaan kovalla tuulella, kun tie on ollut riittävän liukas ja tuuli kyllin kova. Samalla tavalla on varmasti käynyt myös muille raskaille ajoneuvoille, joilla on suuri tuulipinta-ala. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 11, 2007 Samin esittelemän Volvon linja-auton takakulman sivuttaissiirtymä on 1,4 metriä, peräylitys on paljon enemmän. Teknisesti kolmiakselisen linja-auton peräylitys on vetävältä akselilta auton takapuskuriin, se tukiakseli ei sitä lyhennä. Sama pätee pääosin myös kuorma-autoihin, riippuen akseliston rakenteesta. Joo, no siis onhan mullakin Mersussa peräylitystä 3 metriä vetoakselilta ihan perään, mutta ymmärrät varmaankin mistä puhuin.. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 11, 2007 Joo tosta peräylityksestä, niin toki tuo Scalan teliversio on pidempi vielä kun tuo Volvo, ja taitaa olla noi Ikaruksetkin pari senttiä pidempiä kun tämä Volvo, ja pituutta kun on lisää niin enemmän on peräylitystä. Mutta se siitä Laurilta kyllä hyvää teknista faktaa, ei voi muuta sanoa! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 12, 2007 Kun nyt kerran Joonakin niin kai sitten minäkin laitan oman työkaluni, vaikka lieväksi offtopiciksi meneekin. Auto on Renault Premium 420-22CVA1-A-6x2, pituus 11,04, leveys 2,60, korkeus 4,00. Omamassa reilut 12 tonnia, kokonaismassa 26 tonnia. Akselistorakenne 1O,2VP+3. Moottori Renault dCi 420, 11,11 litraa, 303 kW@1900rpm, 1870 Nm@1050-1400 rpm, vaihteisto synkronoitu ZF 16+2. Vetopyörästö löytyy. Jousituksena takana ilma, edessä paraabeli. Ohjaamo on täysilmajousitettu. Jarrut levyjä, ALB ja ABS joka akselilla. Renkaita 10 kpl, 315/80R22,5, polttoainepytty reilun 400 litraa. Paikkoja kuljettajan lisäksi kahdelle. Webasto, punkka, VBG:n vetokytkin ilmaservolla (lienee vgb 8500), takalaitanostin Focolift 2000 kg RF-kauko-ohjauksella, kylmäkone ja elintarvikekuljetuksiin luokiteltu kylmäkaappi (FNA), Tärkeimmät hallintalaitteet (=vilkku, vakionopeudensäädin ja radion säädöt) ratin vieressä. Urakkanuppi kuitenkin puuttuu :I Teli ylhäällä se paljon puhuttu peräylitys on about 3,5 metriä Auto edustaa Mogadishun S-marketilla... [ attachment removed / expired ] Jään odottamaan kuvaa+dokumentaatiota Väisäsen dollysta edit: yhydyssana... edit2: tarkennusta Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 12, 2007 Saako muuten tuollaisia bussien "peltipenkkejä" jostain ostaa käytöstä poistettuina? Tarvetta olisi jokuselle istuimelle jotka eivät kovasti pelkäisi luonnonvoimia ja säilyttäisivät ominaisuutensa ilman suurempaa huoltoa Niissä on tuntuma kyllä sen verran karmea (varsinkin niissä vanhimmissa), että istuimiksi niitä ei voi kutsua. Sellasessa istuminen bussin ulkopuolella olis vähintään yhtä v....maista kuin jonkun 15-vuotiaan bussin natinan, kitinän ja resonoinnin kuuntelu kasetilta.. Tulee jo kylmät väreet kun aatteleekin niitä pohjolan liikenteen matalattiabusseja, joilla 42:sta ajettiin (Espoossa) muutama vuosi sitten.. Nykytilanne on varmaan aivan yhtä onneton. Hirveen mekkalan lisäksi niissä ei toiminu ovet talvisin mitenkään kehuttavasti.. Kori niissä taisi olla Lahtelainen.. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 23, 2007 Vapaata kun oli, niin piti sitä muutama bussi käydä kuvaamassa..... Vähän taas Jokeria.... [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] Ja sitten vanha teli Scala... [ attachment removed / expired ] Ja uusi teli Scala... [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 23, 2007 Pervoa, kuvata nyt työvälineitään vapaalla! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 23, 2007 Pervoa, kuvata nyt työvälineitään vapaalla! Tätä minäkin olen miettinyt monta kertaa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 24, 2007 Noniin ja kerta kiellon päälle vielä. Tämä kuvauspaikka ollut aina tavotteena, tänään viimeinkin valo-olosuhteet olivat otolliset, tasanen "harmaa" valo vailla varjo-valo piikkejä, joten ei muuta kun Oulunkylään kameran kanssa. Ja ja ja sieltähän se tulee.....50 minuutin päästä Westendissä. [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] 15 minuutin päästä Itäkeskuksessa. [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 24, 2007 Onks toi kapee "silta" Vantaanjoen ylitys Viikin ja Ogelin välissä? Hienot kuvat. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 24, 2007 Onks toi kapee "silta" Vantaanjoen ylitys Viikin ja Ogelin välissä? Hienot kuvat. Jep sepä se Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 24, 2007 Niissä on tuntuma kyllä sen verran karmea (varsinkin niissä vanhimmissa), että istuimiksi niitä ei voi kutsua. Sellasessa istuminen bussin ulkopuolella olis vähintään yhtä v....maista kuin... Hmm, tarkoitus oli istuttaa pari tuonne kosken rannalle kalastusjakkaroiksi mutta ei kai sitten... (Saa edelleen antaa vinkkejä) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 24, 2007 Hmm, tarkoitus oli istuttaa pari tuonne kosken rannalle kalastusjakkaroiksi mutta ei kai sitten... (Saa edelleen antaa vinkkejä) Koiviston Auton (koko konsernin) kaluston purku tapahtuu Hollolan Paimelassa, sijaitsee Lahden ja Vääksyn puolessa välissä. Ajo-ohjeita ja purkufirman nimeä en muista, mutta tiedon kyllä saa kun soittaa Koiviston Autolle. Löytyy penkkejä sun muuta kamaa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 25, 2007 On kyllä ovelasti toukan näköisiä nuo uudet charterbussit. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 15, 2007 Herätetääs vanhaa ketjua henkiin. Lahden Autokori on vuoden päivät kehitellyt Eagle-Falcon-tuoteperheelle seuraajaa. Nyt seuraaja on esitelty ja vanhat mallinimet siirtyvät nyt sitten historiaan kun Autokorin suhde Scaniaan syvenee ja Scanian Omni-tuoteperhettä mukaillen uusi "Eagle/Falcon"-perhe on nyt sit tästä lähtien OmniExpress. Luvalla sanoen auto on aivan järkyttävän karseen itäeurooppa rojun näköinen... Mut toisaalta, ei Lahden Autokori ole ennenkään osannut laadukkaita linja-autoja tehdä... Huoh... luojan kiitos, että meillä on vielä Setra ja Volvo tekemässä kunnon linja-autoja. Kuvia ja tekstiä rumiluksesta täällä: http://www.scania.fi/About_us/Lehdistotiedotteet/press-2007/press07-omniexpress.asp Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 15, 2007 Luvalla sanoen auto on aivan järkyttävän karseen itäeurooppa rojun näköinen... Rumahan tuo on, mutta tuo menee jo hiuka yli. Huoh... luojan kiitos, että meillä on vielä Setra ja Volvo tekemässä kunnon linja-autoja. Niin, eihän tuo nyt aivan noin mene, sillä meillähän on Lahden Autokorin lisäksi Setra ja Volvo tekemässä kökköskeida linjureita, kuten oikeastaan kaikki muutkin bussi valmistajat tänä päivänä. Jos ruetaan oikeata linja-autoa hakemaan, niin kyllähän ainut oikea vaihtoehto on Ikarus 260/280. Ja johdin-autoista vanha kunnon Skoda. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 16, 2007 Noh kyllä Carruskin osasi Linja-autokoreja tehdä.Niinkauan kunnes Volvo osti sen ja sen jälkeen on tullut vain rumempia ja rumempia (oma mielipide) Setra/Kässboher on tehty Mersun alustalle ??? Muutama kuva Bussimessuilta: Tässä taitaa olla yhdelle Sami Aaltonen nimiselle äijälle aika tuttu väline [ attachment removed ] Vasemmalla Wilson puoliautomaatti.Oikealla Allison automaatti [ attachment removed ] Mikä? [ attachment removed ] Ohjustamo [ attachment removed ] 8) [ attachment removed ] Ohjustamo Setrasta [ attachment removed ] Setra [ attachment removed ] Mersun ohjustamo. [ attachment removed ] [ attachment removed ] Kiitokori [ attachment removed ] Wanha Hollantilainen VanHool [ attachment removed ] Ohjustamo [ attachment removed ] Minkäfirman tekemä Vaihteisto? [ attachment removed ] Sutra [ attachment removed ] :- [ attachment removed ] Wanha Wiima Kunnon Linja-Auto [ attachment removed ] Ei mitään ylimääräistä [ attachment removed ] Voith [ attachment removed ] Wanha lippukone [ attachment removed ] Kutter teki Linja-Autonkoreja Espoossa 8) [ attachment removed ] [ attachment removed ] Kumma jos jaksoit katsoa tänne asti Lisääkin löytyy. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 16, 2007 Mikä? [ attachment removed / expired ] Minkäfirman tekemä Vaihteisto? [ attachment removed / expired ] Tuo ylin on moottori, puuttuu vain apulaitteita ja hihnoja, sekä vaihteisto puuttuu myöskin. Sitten tuo nappi automaatti, hmmm... oisko Voith? ??? Tuo Neoplanin nokka on muuten ihan siedettävän näköinen. Neoplan on muuten minun mielestäni ainut firma (Ikarusta lukuun ottamatta ) joka osaa tehdä lentokenttä busseja. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla